Seat Ibiza Cupra z 2013 roku był najwyższą wersją małego pojazdu klasy kompaktowej od Seat. To mały hot-hatch, który mógł konkurować z ówczesnym mistrzem hot-hatchy, Renault Clio Sport.
W miarę jak kompaktowe hot-hatche stawały się coraz mocniejsze i droższe, pojawiła się nisza dla bardziej przystępnych cenowo samochodów, które mogły oferować wystarczające osiągi. Przez wiele lat czołowym konkurentem był Renault Clio Sport. Jego prowadzenie oraz silnik z wysoką kulturą pracy należały do najlepszych na rynku. Wtedy koncern Volkswagen postanowił wprowadzić na rynek Polo GTI oraz jego tańszą wersję, Ibiza Cupra.
Seat Ibiza zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku, a oferta modelowa obejmowała hatchbacka z pięcioma drzwiami, wersję trzydrzwiową oraz pięciodrzwiowe kombi, które dodano w IV kwartale 2010 roku. Ibiza Cupra była dostępna jako trzydrzwiowe coupe z innymi zderzakami i bardziej agresywnym wyglądem. W standardzie oferowano reflektory bi-xenonowe oraz światła do jazdy dziennej LED. Na pokładzie znalazły się także specyficzne 17-calowe lekkie felgi.
Wewnątrz znajdowała się nowa kierownica z logo Cupra na dole. Za nią umieszczono łopatki do zmiany biegów dla skrzyni DSG. Sportowe fotele kubełkowe opcjonalnie tapicerowano w dwukolorowej skórze. W jednostce multimedialnej Seat zastosował system Seat Portable, który zawierał GPS oraz łączność Bluetooth.