SEAT zaprezentował czwartą generację swojego małego pojazdu segmentu Ibiza w 2008 roku, oferując go w wersjach trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi.
W miarę jak segment małych samochodów tracił na znaczeniu na europejskim rynku, producenci musieli bardziej się starać, aby sprzedawać więcej pojazdów. Dodatkowo, światowy kryzys finansowy zaczynał zbierać swoje pierwsze żniwo. Volkswagen zdawał sobie z tego sprawę i wprowadził Ibizę na rynek jako nowy model, aby zyskać większą rozpoznawalność. Był to pierwszy pojazd z grupy Volkswagen, zbudowany na nowej platformie PQ25, która później została wykorzystana w Volkswagenie Polo, Skodzie Fabii i Audi A1.
Za projekt samochodu odpowiadał Luc Donkerwolke, który stworzył również Audi A4, Lamborghini Diablo VT, Lamborghini Gallardo oraz wyścigowe Audi R8 – LeMans. Ibiza SC prezentowała się jak mały, sportowy hatchback, nawet z podstawowym silnikiem. Jej design był emocjonalny i wyróżniał się rzeźbionymi drzwiami, co nie było powszechne w tym segmencie. Tylnie boczne okna samochodu miały opadającą górną linię, co nadawało mu sportowego charakteru.
Wnętrze pojazdu oferowało wszystkie udogodnienia nowoczesnego samochodu, w zależności od poziomu wyposażenia. Można było zamówić nową jednostkę infotainment z systemem nawigacji, podwójną strefą klimatyzacji, elektrycznymi szybami we wszystkich czterech drzwiach oraz kompletnym pakietem bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi z przodu i z boku. W 2012 roku SEAT Ibiza przeszła lifting, który zmienił niektóre elementy zewnętrzne i wewnętrzne. Samochód był zaprojektowany z myślą o pasażerach z przodu, co zwiększyło przestronność dla przednich siedzeń, ale ograniczyło miejsce dla tych siedzących na tylnej kanapie.