Nowy Leon, będący połączeniem coupe i hatchbacka, zadebiutował w 1991 roku.
Sportowy wygląd zewnętrzny nadano mu dzięki muskularnemu tyłowi z tylnym spojlerem. Z przodu wąskie reflektory dopełniały agresywną aparycję.
Dość nietypowo jak na markę Seat, Leon był najszybszym samochodem w swojej klasie w tamtych czasach, wyposażonym w mocny silnik generujący 180 KM. Moc przekazywana była na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni biegów. Ten model nie był dostępny na wszystkich rynkach.
Wersja z napędem na cztery koła, dostępna na wybranych rynkach, miała system Haldex, który elektronicznie mierzył ilość momentu obrotowego przekazywanego na tylne koła, łącząc obie osi w zależności od warunków pogodowych.
Dzięki szerokiej gamie dostępnych silników, nabywcy mogli wybierać spośród 7 opcji: 3 silniki diesla i 4 benzynowe.
W roku 2000 Leon był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych, przy czym najwyższa wersja miała obniżone zawieszenie, większe felgi i sportowe fotele.
Mimo iż wnętrze było dość monotonnie zaprojektowane, wszystko było dobrze rozplanowane, a jakość materiałów użytych w kabinie była doskonała.
Oprócz licznych dostępnych opcji, Leon mógł być dodatkowo spersonalizowany dzięki różnorodnym kolorom lakieru zewnętrznego, ich łączna liczba wynosiła 14. Dostępne były również 3 wykończenia wnętrza.