SEAT wprowadził drugą generację swojego kompaktowego hatchbacka Leon w 2005 roku, dostosowując tym samym swoją linię produkcyjną do norm Euro 4.
Po udanym debiucie pierwszej generacji, drugi model powstał na bazie tej samej platformy, co Volkswagen Golf. Dzięki temu koszty produkcji obu pojazdów były niższe, ponieważ dzieliły wydatki na rozwój. Efektem tego był latynoski design połączony z niemiecką inżynierią. To nie mogło się nie udać.
Leon z 2005 roku łączył w sobie zaokrąglone linie i ostre kąty. Światła inspirowane naturą, z wyraźnymi krawędziami, zostały zaprojektowane za pomocą krzywych linii. To wpłynęło na wygląd grilla, który był mniejszy niż w poprzedniej generacji Leona. Nie stanowiło to problemu, ponieważ dolny grill, umieszczony w zderzaku, zapewniał większy obszar chłodzenia. W zależności od opcji, samochód mógł być także wyposażony w lampy przeciwmgielne w bocznych wlotach zderzaka. Z profilu, producent dodał rzeźbioną linię, która biegnie od przednich błotników w dół, ku tylnym drzwiom. Klamki tylnych drzwi zostały ukryte w słupku C, w obszarze okna, aby stworzyć wrażenie coupe.
Jeśli zewnętrzny wygląd samochodu mógł być uznany za młodzieńczy i atrakcyjny, wnętrze było ładnie zaprojektowane, ale wykonane z materiałów budżetowych. Twarde powierzchnie plastikowe pokrywały środkową konsolę i panel centralny. Z drugiej strony, projekt był odpowiedni, z pochyloną kierowcy konsolą środkową. W zależności od wersji wyposażeniowej, SEAT oferował Leona z fotelami kubełkowymi z przodu, podczas gdy z tyłu wszystkie wersje wyposażone były w kanapę dzieloną w proporcji 60/40.