Leon został zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku, a jego design przeszedł kompletną metamorfozę, oferując różne wersje i silniki, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby użytkowników.
Asortyment był jednym z najbardziej kompleksowych dostępnych na rynku, obejmując 19 sportowych wersji i 9 opcji silnikowych.
Na liście znalazło się pięć silników benzynowych oraz cztery Diesla, a także cztery opcje skrzyń biegów: manualne 5- i 6-biegowe oraz automatyczne 6- i 7-biegowe.
Wersja po faceliftingu zyskała bardziej wyrazisty wygląd dzięki nowemu przedniemu zderzakowi i osłonie chłodnicy. Wprowadzono także zmiany w postaci mniejszego logo Seat oraz udoskonalonych reflektorów i tylnych świateł.
Z tyłu nowy Leon miał większe tylne okno, co poprawiło widoczność.
Wnętrze również przeszło metamorfozę i zostało wzbogacone o materiały wyższej jakości, a projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej został unowocześniony. Do dyspozycji był nowy rozmiar kierownicy, a skórzana tapicerka zyskała nowy kolor.
Podstawowa wersja Leona była wyposażona w silniki 1.4 o mocy 85 KM oraz 1.9 o mocy 90 KM. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmowało ABS, kontrolę trakcji, ESP, elektroniczną pomoc w hamowaniu oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a także poduszki boczne i czołowe.
Poziom wyposażenia Reference dodał monitorowanie ciśnienia w oponach, klimatyzację oraz różnorodne lusterka i klamki drzwiowe.
Poziom wyposażenia Style uwzględniał cechy wersji Reference i dodatkowo zawierał światła przeciwmgielne do jazdy w zakrętach, skórzaną kierownicę, tempomat, klimatyzację, nowe alu felgi oraz elektryczne tylne okna.
Sportowa wersja oferowała nowe sportowe fotele z nową tapicerką, sportowe zawieszenie, logo FR na skórzanej gałce zmiany biegów oraz na kierownicy, lepszy system audio oraz przyciemniane szyby.
Nowa gama SEAT León jest jedną z najbardziej kompletnych na rynku. Cała oferta wprowadzenia obejmuje 19 różnych wersji z dziewięcioma silnikami, w tym pięcioma benzynowymi i czterema Diesla, czterema różnymi skrzynkami biegów (manualnymi pięcio- i sześciobiegowymi oraz DSG sześciobiegowymi i siedmiobiegowymi) oraz trzema poziomami wyposażenia – Reference, Style i Sport, a także nową wersją podstawową i sportowym modelem FR. W przyszłości do długiej listy dostępnych teraz wersji dołączy mocniejsza wersja Cupra.
SEAT León 2009 dostępny jest z bogatym wyposażeniem standardowym. W wersji podstawowej znajduje się silnik 1.4 o mocy 85 KM oraz 1.9 TDI o mocy 90 KM, a wśród elementów wyposażenia znajdują się ABS i TCS, ESP z EBA, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne, poduszka powietrzna na głowę, system odłączania poduszki powietrznej pasażera, stalowe felgi 15-calowe, opony 195/65, tylne punkty mocowania Isofix, zasilane elektrycznie szyby z funkcją anty-zatrzaśnięcia, podgrzewane lusterka, przyciemniane szyby, podwójne reflektory oraz antena dachowa zabezpieczająca przed kradzieżą, między innymi.
Następnym krokiem w gamie SEAT León jest poziom wyposażenia Reference, który wzbogaca wersję podstawową o komputer pokładowy, radio CD + MP3 + 6 głośników + Aux in, wskaźnik niskiego ciśnienia w oponach, klimatyzację, lusterka i klamki w kolorze nadwozia; podczas gdy wersja Style zawiera wyposażenie Reference, plus dodatkowe elementy takie jak – światła przeciwmgielne do skrętu, trójramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna, skórzana gałka zmiany biegów, tylne szyby z elektrycznym podnośnikiem, tempomat, elektrycznie podgrzewane lusterka z funkcją parkowania, Coming Home, chromowane klamki wewnętrzne, klimatyzacja, złącze USB + Aux in, siedzenia kierowcy i pasażera z regulacją wysokości oraz kontrolą lędźwiową, felgi aluminiowe 'Enea’ 16 cale, opony 205/55 oraz widoczna podwójna końcówka wydechu w wersjach z silnikami o mocy 140 KM lub wyższej.
Najbardziej sportowe wersje nowego SEAT León 2009 to poziomy wyposażenia Sport i FR. Sport dodaje przyciemniane szyby, fotele sportowe z charakterystycznym wykończeniem, sportowe zawieszenie, felgi aluminiowe 'Aroa’ 17 cale oraz opony 225/45 do już bogatego wyposażenia wersji Style, podczas gdy nowy SEAT León FR wzbogaca model Sport o XDS, trójramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną z logo FR, skórzaną gałkę zmiany biegów z logo FR, 2 dodatkowe głośniki, alarm volumetryczny z zapasowym zasilaniem, felgi aluminiowe 'Albea’ 17 cale, opony 225/45 oraz lusterka w kolorze srebrnym.
Długa lista elementów opcjonalnych
W zależności od poziomu wyposażenia, pełna lista wyposażenia standardowego nowego SEAT León 2009 może być wzbogacona dzięki szerokiemu wyborowi elementów opcjonalnych.
Pakiet Lifestyle Plus dostępny jest w poziomie Reference, który obejmuje światła przeciwmgielne do skrętu, felgi aluminiowe 16 cali, przyciski sterujące w kierownicy, podgrzewane lusterka, fotele sportowe z charakterystycznym wykończeniem i sportowe zawieszenie.
Dwa kolejne interesujące pakiety to Technology i Technology Plus, które dostępne są w wersjach Style, Sport i FR. Pakiet Technology zawiera czujniki światła, wycieraczki z czujnikiem deszczu, czujnik parkowania z tyłu, lusterko wsteczne z systemem antyoślepiającym i dwa dodatkowe głośniki; natomiast pakiet Technology Plus obejmuje podwójne reflektory ksenonowe + AFS, światła dzienne, system nawigacyjny SEAT Mediasystem, Bluetooth oraz czujniki parkowania z przodu z optyką parkingową. Ten pakiet jest ściśle związany z pakietem Technology.
Poziom Style dostępny jest z pakietami Sport i Sport Plus, które obejmują felgi aluminiowe (17 cali w pakiecie Sport i 18 cali w pakiecie Sport Plus), charakterystyczne wykończenie, sportowe zawieszenie, fotele sportowe oraz przyciemniane szyby. Pakiet Sport Plus jest również dostępny w poziomie Sport, ale z felgami 18 cali jako standardowe wyposażenie.