SEAT wprowadził drugą generację Cupra w 2005 roku, a w następnym roku hiszpański producent zaprezentował najmocniejszą wersję swojego kompaktowego hatchbacka.
SEAT postawił go w szranki z najlepszymi hot-hatchami, takimi jak Honda Civic Type R, Ford Focus RS czy Renault Megane RS. To był odważny krok, ponieważ producent już wcześniej stworzył model Cupra FR o mocy 200 KM, ale opłaciło się.
Cupra była najbardziej opływowym pojazdem wśród swoich „rodzeństwa”, czyli Golfa i Audi A3 Sportback. Dzieliła również platformę z Audi TT oraz Skodą Octavią, ale kształt nadwozia różnił się. W porównaniu do innych modeli Leona na rynku, wersja Cupra miała inny przedni zderzak z szeroką, trapezoidalną kratką w dolnej części. Z boku, unikalne 18-calowe felgi ze stopów lekkich podkreślały sportowy wygląd samochodu. Z tyłu producent umieścił szerokie litery CUPRA na klapie bagażnika. Z czasem wersja ta stała się osobną marką dla hiszpańskiego producenta.
Wnętrze Cupra zostało wyposażone w sportowe fotele kubełkowe z zintegrowanymi zagłówkami, zdobionymi logo Cupra w kontrastowym kolorze. Czerwone przeszycia również były częścią tego wyposażenia. Obrotomierz zajmował centralne miejsce na desce rozdzielczej, podczas gdy prędkościomierz był szerszy i umieszczony po prawej stronie. SEAT zainstalował trzeci wskaźnik z wyświetlaczem LCD dla komputera pokładowego oraz wskaźników poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego po lewej stronie.