Przed przekształceniem w inną markę, Cupra była wersją niektórych modeli hiszpańskiej marki Seat. To ona definiowała najbardziej sportowe modele, takie jak Leon.
Pojazd klasy kompaktowej, zbudowany na tej samej platformie MQB co Golf, dzieli wiele komponentów z niemieckim kuzynem. Jednak Cupra ma inny styl i wykończenie wnętrza. Jest dostępna w dwóch wersjach nadwozia: trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej. W standardzie jest wyposażona w pełne reflektory LED, inny zderzak oraz 19-calowe lekkie felgi. Spojler dachowy oraz podwójne owalne wydechy dopełniają sportowy wygląd hot-hatcha.
Z technicznego punktu widzenia, to VW Golf GTI, ale z innym wyglądem. Niektórzy wolą Leon Cupra od GTI, a inni z kolei wolą Golfa. Warto wiedzieć, że Leon Cupra w standardzie ma mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz adaptacyjne zawieszenie, cechy, które w Golfie dostępne są tylko jako dodatkowa opcja.
Dla dynamicznego pokonywania zakrętów, Leon Cupra wyposażona jest w sportowe fotele kubełkowe z dobrym wsparciem bocznym oraz logo Cupra na oparciach. Jednostka infotainment jest kompatybilna z Apple CarPlay oraz Android Auto. Oczywiście, podczas jazdy na ustawieniu zawieszenia „komfort”, będzie to miłe uzupełnienie. Jednak przy ustawieniu „wyścigowym”, muzyka będzie płynęła z turbodoładowanego silnika rzędowego czterocylindrowego z przodu.
Seat Leon Cupra
Fascynująca dynamika, nowoczesna technologia, oszałamiający design połączony z wyjątkową efektywnością i idealną codzienną użytecznością – nowy Seat Leon Cupra w najlepszy sposób ucieleśnia wartości marki SEAT. O mocy do 206 kW / 280 KM, nowa Cupra nie tylko stanowi najwyższy model w bardzo udanej rodzinie Leon, ale także jest najpotężniejszym samochodem seryjnym marki. I najszybszym – napęd i podwozie Leon Cupra gwarantują precyzyjną radość z jazdy na najwyższym poziomie. Dzięki bogatemu wyposażeniu i doskonałej jakości, nowa Cupra oferuje wyjątkowo korzystny stosunek jakości do ceny. Już od początku Leon Cupra będzie oferowany zarówno w wersji pięcio-drzwiowej, jak i jako Leon SC Cupra Sport Coupé z trzema drzwiami.
„Dzięki nowemu Leon Cupra, marka SEAT ponownie robi ogromny krok naprzód. Cupra to wyrafinowany, wysokomocny samochód, który łączy swoje ekspresyjne dynamiki z relaksującym komfortem na długich trasach oraz przekonującym, wysokiej jakości odczuciem,” mówi Jürgen Stackmann, dyrektor generalny SEAT S.A. „Radość z jazdy i świetny design to cechy, które towarzyszą każdemu Leonowi, ale nowa Cupra pokazuje know-how SEAT w zupełnie nowym wymiarze. Jesteśmy dumni z tego nowego ikony marki i pewni jej sukcesu.”
Skoncentrowany pakiet hi-tech gwarantuje ogromną moc nowej Cupra. Na czołowej pozycji znajduje się całkowicie nowy silnik 2.0 TSI z podwójnym wtryskiem i zmiennym rozrządem. W zależności od wersji, osiąga moc 195 kW / 265 KM lub 206 kW / 280 KM. Dynamiczna kontrola podwozia DCC, przedni mechanizm różnicowy, progresywne wspomaganie kierownicy, profil jazdy Cupra i seryjnie montowane pełne reflektory LED to kolejne przykłady nowoczesnych technologii.
„Nowy Leon Cupra to czysty SEAT – emocje i wydajność, design i dynamika łączą się, aby dostarczyć radość z jazdy kilometr za kilometrem. Nowoczesna technologia widoczna jest w jego ogromnej precyzji, ale także w jego przekonującej efektywności,” podkreśla dr Matthias Rabe, wiceprezydent SEAT S.A. ds. badań i rozwoju. „Nowa Cupra to samochód sportowy na co dzień; czuje się równie dobrze na torze wyścigowym, jak i na długich trasach.”
Dzięki nowemu Seat Leon Cupra, historia sukcesu wkracza na kolejny poziom. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1996 roku z modelem Ibiza, od tego czasu dynamiczne modele Cupra stały się ikonami marki SEAT. Teraz Cupra po raz pierwszy występuje jako Leon w wersji 3-drzwiowej.
Napęd – maksymalna wydajność w standardzie
Cupra oznacza moc, osiągi, dynamikę – nowy Leon Cupra spełnia te wszystkie obietnice w doskonały sposób. Cupra 280 z opcjonalną skrzynią DSG przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5.7 sekundy, zaś w 5.8 sekundy z ręczną skrzynią biegów (Leon SC). Reguluje prędkość maksymalną do 250 km/h. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm w szerokim zakresie od 1,750 do 5,300 obr./min gwarantuje imponującą siłę ciągu w każdej sytuacji. A Cupra z mocą 195 kW / 265 KM i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm jest tylko odrobinę wolniejsza. Czas przyspieszenia wynosi 5.9 sekundy z ręczną skrzynią biegów i 5.8 sekundy z DSG (Leon SC).
W przeciwieństwie do tego, nowy Leon Cupra jest zdumiewająco efektywny. Średnie zużycie paliwa dla obu wersji mocy wynosi zaledwie 6.4 litra z DSG (Leon 5D: 6.6) i 6.6 litra z ręczną skrzynią biegów. Odpowiada to wartościom CO2 wynoszącym tylko 149 i 154 gramy. A w porównaniu do poprzednika oznacza to redukcję emisji o 41 gramów.
Nowoczesne komponenty silnika
Jako prawdziwy silnik sportowy, 2.0 TSI reaguje natychmiastowo na każde kliknięcie pedału gazu i osiąga wysokie obroty – w połączeniu z bogatym i wyrafinowanym dźwiękiem, który wspomaga i modulowany jest przez aktor dźwiękowy. Nowa jednostka napędowa z wyjątkowo reaktywną turbosprężarką jest wypełniona nowoczesnymi i przełomowymi rozwiązaniami – w systemie podwójnego wtrysku wtrysk bezpośredni benzyny jest uzupełniany przez wtrysk kolektorowy przy częściowym obciążeniu. Jego optymalna konfiguracja redukuje zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Napełnienie cylindrów zawsze utrzymuje się w optymalnym zakresie – wałki rozrządu są regulowane, a system podnoszenia zaworów reguluje otwieranie po stronie wydechowej. Kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą cylindra i stanowi część inteligentnego systemu zarządzania termicznego. Nowego rodzaju powłoka na aluminiowych tłokach i łożyskach minimalizuje tarcie. Pakiet efektywności Cupra obejmuje również system start/stop i regenerację energii hamowania.
Podwozie – nowoczesna technologia dla precyzji i dynamiki
Cupra zawsze kojarzyła się z doskonałą dynamiką, precyzyjną zwinnością i niesamowitym charakterem sportowym. Nowy Leon Cupra jednak podnosi poprzeczkę na znacznie wyższy poziom – w każdym wymiarze. Dzięki dynamicznej kontroli podwozia DCC, przedniemu mechanizmowi różnicowemu oraz progresywnemu wspomaganiu kierownicy, nowy Leon Cupra osiąga znacznie szybsze czasy okrążeń na torze niż jego już imponujący poprzednik. Jednocześnie jazda jest znacznie bardziej relaksująca, z zaskakująco wyrafinowanym poziomem komfortu nawet na długich trasach autostradowych. Bezpieczne i niezawodne hamowanie zapewnia wysokowydajny układ hamulcowy specyficzny dla Cupra, rozpoznawalny po czerwonych zaciskach.
DCC dynamiczna kontrola podwozia
Kluczowe zasady dynamiki to niska masa i sztywna struktura. Systematyczna konstrukcja nowej rodziny Leon jest również widoczna w Cupra. Pomimo znacznie ulepszonego wyposażenia, nowa generacja waży o 55 kilogramów mniej niż jej porównywalny poprzednik. Nowa generacja DCC dynamicznej kontroli podwozia, opracowana specjalnie dla Cupra, jest jeszcze bardziej czuła i responsywna, dostosowując charakterystykę podwozia do panujących warunków w ciągu kilku milisekund. Tak samo ma zastosowanie do preferencji kierowcy – profil jazdy Cupra umożliwia szeroką indywidualizację jazdy.
Przedni mechanizm różnicowy
Nowy przedni mechanizm różnicowy znacznie poprawia przyczepność i prowadzenie tego samochodu z napędem na przednie koła. System wykorzystuje pakiet wielotarczowy, który jest hydraulicznie aktywowany i elektronicznie kontrolowany. Maksymalna siła blokady wynosi 1,600 Nm i w ekstremalnych przypadkach 100% napędu może być przekazywane na jedno koło. Mechanizm różnicowy jest zintegrowany ze wszystkimi systemami obsługi, takimi jak ESP i EDS. Poprawia nie tylko przyczepność, ale także eliminuje efekt skręcania. Ponadto jego czuła kontrola nie ma negatywnego wpływu na odczucie kierownicy.
Progresywne wspomaganie kierownicy
Również w standardzie, progresywne wspomaganie poprawia zwinność nowego Leon Cupra. Kierowca odczuwa precyzyjne i relaksujące czucie kierownicy, wymagane są mniejsze ruchy, co redukuje liczbę zmian chwytu, szczególnie podczas zakrętów lub manewrów parkingowych. Kierownica w nowym Leon Cupra działa w z progresywnym współczynniku poprzez zmienną zębatkę.
System obsługi ESP został dodatkowo rozwinięty specjalnie dla Cupra, umożliwiając bardzo sportowy styl jazdy przy pełnym zachowaniu funkcji bezpieczeństwa. W przypadku ekstremalnego użytkowania, takiego jak na torze wyścigowym, może być również dezaktywowana w dwóch etapach – pierwszy etap dezaktywuje kontrolę trakcji i przestawia ESP w tryb sportowy, pozwalając na większe kąty pochylenia. Drugi etap całkowicie dezaktywuje ESP.
Profil jazdy Cupra
Profil jazdy Cupra umożliwia dostosowanie cech nowego Leon Cupra w bardzo szerokim zakresie do indywidualnych preferencji kierowcy. Oprócz trybów Comfort i Sport, tryb Cupra był oczywiście punktem centralnym dla inżynierów w Martorell. W tej konfiguracji reakcja na gaz jest szczególnie wrażliwa, podczas gdy DSG działa w najsportowszym trybie zmiany biegów, a aktor dźwiękowy wspiera pełnię dźwięku silnika z turbo. Dynamiczna kontrola podwozia DCC, progresywne wspomaganie kierownicy i przedni mechanizm różnicowy również działają w najsportowszych ustawieniach.
Design – emocjonalny i potężny
Emocjonalny design to wielka siła rodziny Leon. Dla nowej Cupra został on rozwinięty o krok dalej. Nowy przód z dużymi wlotami powietrza i pełnymi reflektorami LED zapewnia potężny wygląd, podobnie jak tylna osłona z efektem dyfuzora i dwa owalne końcówki wydechu. Felgi aluminiowe są unikalne dla Cupra, a czerwone zaciski hamulcowe i przyciemnione boczne oraz tylne szyby podkreślają jej indywidualność.
Wnętrze skupia się na sporcie Cupra z unikalnym wzornictwem i łopatkami zmiany biegów dla opcjonalnej skrzyni DSG, a także na najwyższych sportowych fotelach w ciemnoszarym Alcantarze z białymi przeszyciami. Dostępna jest również czarna tapicerka skórzana, również z białymi przeszyciami. Dla ekstremalnej przyczepności bocznej dostępne są opcjonalne fotele kubełkowe. Pedaly i progi wejściowe wykonane są z aluminium.
Cupra 280 różni się wizualnie unikalnymi 19-calowymi kołami z wykończeniem w kolorze tytanu, pakietem aerodynamicznym z spojlerem na tylnym krawędzi dachu, oznaczeniem Cupra na zaciskach hamulcowych oraz czarnymi obudowami lusterek zewnętrznych. Elementy wykończeniowe w kokpicie tej sportowej wersji są w głębokim błyszczącym czarnym kolorze (lub alternatywnie w klasycznym chromie).
Wyposażenie – ekskluzywne i indywidualne
Seat Leon Cupra również manifestuje swoją pozycję jako najwyższy model w ofercie SEAT poprzez progresywne wspomaganie, dynamiczną kontrolę podwozia, przedni mechanizm różnicowy, profil jazdy Cupra oraz wysokowydajny układ hamulcowy z 18-calowymi kołami (Cupra 280: 19-calowymi).
W standardzie znajdują się również pełne reflektory LED oraz LED-owe światła tylne. Oprócz charakterystycznego wzornictwa, reflektory LED mają wiele innych zalet – oświetlają drogę przed sobą przy temperaturze barwowej 5,300 Kelvinów. Ponieważ jest to bardzo zbliżone do światła dziennego, niewiele obciąża oczy. Jeśli chodzi o efektywność, diody LED zużywają minimalną ilość energii – reflektory mijania, na przykład, pobierają zaledwie 20 watów na jednostkę.