SEAT Leon FR z 2002 roku oparty był na udanym modelu SEAT Leon I, który zadebiutował w 1998 roku. Dzielił tę samą platformę z innymi pojazdami klasy kompaktowej grupy Volkswagen, w tym z Golfem.
Droga Volkswagena do rynku premium rozpoczęła się już w latach 80. XX wieku. Ich pomysłem było przekształcenie hiszpańskiej marki SEAT w producenta samochodów na dużą skalę, a niemiecka firma miała wypełnić lukę pomiędzy samochodem masowym a producentem samochodów premium. SEAT potrzebował jednak mocniejszego wizerunku na rynku, co mogło być osiągnięte dzięki sportowemu modelowi w cenie niższej niż Golf GTI.
W 2002 roku SEAT Leon zyskał wersję FR. Była ona oparta na standardowym modelu SEAT Leon, ale miała bardziej wyrazisty wygląd. Stanowiła ewolucję wersji Cupra. W porównaniu do niej, na zewnątrz różniła się innym zderzakiem przednim oraz charakterystycznym wzornictwem pięcioramiennych 17-calowych felg ze stopów lekkich. Nazwa FR oznacza Formuła Wyścigowa. Celem było zbudowanie sportowego wizerunku hiszpańskiej marki. W 2003 roku marka zorganizowała serię wyścigową, Supercopa SEAT Leon. Wszystkie pojazdy były oparte na modelu Leon FR.
W kabinie było miejsce dla pięciu pasażerów oraz sportowe fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu. Wskazówki analogowych zegarów miały czerwone końcówki na białym tle.