Od pierwszej generacji, SEAT Leon był dostępny wyłącznie w wersji z pięcioma drzwiami. Jednak w 2013 roku wprowadzono wersję z trzema drzwiami.
Krótsza, lżejsza, ale z bardziej przestronnym wnętrzem, trzecia generacja SEAT-a Leona była drugim samochodem opartym na platformie MQB, która była wykorzystywana przez wiele pojazdów w grupie Volkswagen. W wersji SC, z trzema drzwiami, samochód miał skróconą bazę kół o 3,5 cm (1,4 cala).
SEAT został wyznaczony przez przedstawicieli Volkswagena do reprezentowania sportowych i bardziej przystępnych cenowo samochodów wytwarzanych przez grupę. Jego design był bardziej agresywny, z kanciastymi reflektorami i ostrymi krawędziami. Oferowane były z pełnym oświetleniem LED, a temperatura kolorów wynosiła 5 500 Kelvinów, zbliżona do światła dziennego. Przedni zderzak różnił się od tego w standardowym Leonie z pięcioma drzwiami, a jego dolna atrapa miała trapezoidalny kształt. Po bokach, wyrzeźbiony profil na drzwiach i tylnych błotnikach podkreślał dynamiczny wygląd samochodu.
Leon SC miał czyste wnętrze, z prostymi liniami i uporządkowaną konsolą centralną. Zestaw wskaźników zawierał, w zależności od silnika i poziomu wyposażenia, cztery analogowe zegary oraz wyświetlacz LCD pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem. W konsoli centralnej SEAT Leon SC oferował system multimedialny z wyświetlaczem 5-calowym w wersji podstawowej. Dostępna była opcja jednostki do 5,8 cala z systemem nawigacji.
W komorze silnikowej hiszpańska marka oferowała pięć opcji: trzy z silnikami benzynowymi i dwa z silnikami diesla. Wszystkie były doładowane. Mogły być połączone z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną albo z automatyczną skrzynią DSG (dwusprzęgłową).
Nowy SEAT Leon SC wprowadza jeszcze więcej stylu do segmentu średnich hatchbacków, nie rezygnując przy tym z codziennej funkcjonalności. Jego funkcjonalne wnętrze łączy w sobie premium materiały oraz doskonałe rzemiosło, oferując sporo miejsca na wszystkich siedzeniach. Przy pojemności 380 litrów, bagażnik trzydrzwiowego SC jest tak samo przestronny jak w pięciodrzwiowej wersji nadwozia nowego SEAT-a Leona.
Rozstaw osi jest krótszy o 35 milimetrów, co przyczynia się do charakterystycznego wyglądu nowego SEAT-a Leona SC. Sportowe coupé zwraca uwagę dodatkową dawką sportowej elegancji. Mierzący 4,23 metra Leon SC to prawdziwa ikona designu i doskonałe uosobienie nowego języka projektowania SEAT-a. Leon SC to pierwszy raz, gdy SEAT oferuje trzydrzwiową wersję swojego modelu kompaktowego.
Nowy SC jest logiczną kontynuacją linii modeli Leona, tworząc nową rodzinę krok po kroku. Leon SC to najbardziej emocjonalny i sportowy członek tej rodziny; jest tak samo emocjonalny jak coupé, oferując jednocześnie wysoki stopień użyteczności. Ta nieodparta kombinacja designu, technologii, osiągów sportowych i jakości premium na pewno zaimponuje naszym lojalnym klientom i przyciągnie całkowicie nową generację fanów naszej marki.
Trzecia generacja SEAT-a Leona została zaprojektowana od podstaw. Tak jak jego poprzednik, nowy SEAT Leon oznacza frajdę z jazdy i wyjątkową funkcjonalność. Nowy Leon SC, drugi członek obecnej rodziny Leon, miał swoją światową premierę na Genewskim Salonie Samochodowym w 2013 roku.
Nowy SEAT Leon SC jest produkowany w zakładzie w Martorell w pobliżu Barcelony w Hiszpanii. Od premiery pierwszej generacji Leona w 1999 roku, SEAT sprzedał nie mniej niż 1,2 miliona pojazdów z tej udanej linii modelowej.
Cała oferta silnikowa nowego SEAT-a Leona SC składa się wyłącznie z jednostek napędowych turbo z bezpośrednim wtryskiem. Silniki TSI i TDI, o pojemności od 1,2 do 2,0 litrów, obejmują zakres mocy od 63 kW (86 KM) do 135 kW (184 KM) i łączą doskonałą efektywność z wyrafinowaną dynamiką. Silnik 1.6 TDI o mocy 77 kW (105 KM), wyposażony w system start/stop, zużywa średnio tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, co odpowiada wartości CO2 wynoszącej zaledwie 99 gramów na kilometr.
Podobnie jak pięciodrzwiowy Leon, SEAT oferuje Leona SC w liniach wyposażeniowych Leon, Reference i Style, a także w szczególnie sportowej wersji FR.
Najnowsze napędy, systematyczna lekka konstrukcja, perfekcyjnie strojenie zawieszenia, nowoczesne infotainment i inteligentne systemy asystujące czynią trzydrzwiowego Leona SC prawdziwą witryną technologii – i to wszystko w niezwykle atrakcyjnej cenie.
Projekt – potężny wygląd
Nowy SEAT Leon SC prezentuje się doskonale dzięki swoim perfekcyjnie zbalansowanym proporcjom. Relacja jego długości, wysokości i szerokości oraz krótkie zwisy, przekładają się na jego dynamikę nawet wtedy, gdy stoi w miejscu. Inspirowany koncepcyjnymi pojazdami IBE, IBL i IBX, trzydrzwiowy kompakt to dynamiczna interpretacja języka projektowania SEAT-a. Całkowicie przeprojektowany pojazd przyciąga uwagę z każdej perspektywy, z atrakcyjną, sportową estetyką.
Z Leona SC, SEAT systematycznie rozwija tożsamość marki, z zastosowaniem wyraźnych linii i napiętych powierzchni, które przekazują witalność i precyzję. Nawet najdrobniejszy detal wyraża wysokie standardy i jakość, z jaką nowy SEAT Leon SC został zaprojektowany i opracowany – standardy spełniane przez bardzo niewielu producentów pojazdów.
„Nadaliśmy trzydrzwiowemu Leonowi SC bardzo charakterystyczny styl – samo usunięcie dwóch drzwi nie wystarczyłoby dla nas. Dlatego zdecydowaliśmy się na krótszy rozstaw osi – choć to tylko 35 milimetrów, wizualny efekt jest bardzo silny. Rezultatem jest duża różnica w wyrażeniu dynamiki,” mówi Alejandro Mesonero-Romanos, szef projektowania SEAT-a. „Język projektowania SEAT-a został dopracowany w nowym Leonie. Najlepiej widać to w charakterystycznych liniach – to auto ma osobowość.”
W porównaniu z pięciodrzwiowym Leonem, rozstaw osi nowego Leona SC jest krótszy o 35 milimetrów. Jednocześnie charakterystyczna grafika okien, która widzi dolną tylną krawędź ciągnącą się w dół, ma wizualny efekt wydłużający całkowitą długość samochodu do 4,23 metra. To nadaje Leonowi SC wygląd, który jest sportowy i potężny, a jednocześnie bardzo kompaktowy. Wszystkie linie zewnętrzne mają intensywną trójwymiarowość, co czyni design jeszcze bardziej charakterystycznym i generuje doskonałą grę światła i cienia.
Przód nowego SEAT-a Leona SC charakteryzuje się emocjonalnym designem. Wszystkie linie rozciągają się w kierunku jednego wyimaginowanego punktu znajdującego się przed pojazdem. Jasna i stabilna forma geometryczna trójkąta to fundamentalny element języka projektowania SEAT-a i jest widoczna w wielu miejscach w nowym Leonie SC, jak na przykład w projektowaniu reflektorów. Lampy są doskonale zintegrowane z rzeźbiarską formą Leona SC – ich ostra linia to typowa cecha SEAT-a.
Opcjonalna wersja full-LED z potężnym oświetleniem czyni Leona SC pionierem technologii. Innowacyjne reflektory full-LED, dostępne po raz pierwszy w segmencie kompaktowym, zużywają mniej energii i mają niezwykle długą żywotność. Ich temperatura barwowa wynosząca 5,500 Kelvinów jest podobna do światła dziennego, co zmniejsza obciążenie oczu.
Profil boczny nowego SEAT-a Leona SC ukazuje zrównoważoną relację między metalowymi a szklanymi powierzchniami – w pionie jest to około 2/3 do 1/3. Podkreśla to solidność i podkreśla stabilność pojazdu. Charakterystyczny, przerywany „Línea Dinámica” biegnie ku tyłowi nad nadkola. Precyzyjnie rzeźbione „bąble” po bokach nie są całkowicie proste, biegną bowiem w bardzo lekkim łuku, by zwiększyć napięcie. Obszerna tylna szyba, z kopułkowymi nachyleniem, jest o 19 stopni bardziej nachylona niż w pięciodrzwiowej wersji i przyjmuje formę odwróconego, stylizowanego pięciokąta – kolejną charakterystyczną cechą nowego SEAT-a Leona SC.
Nowe logo SEAT symbolizuje podstawowe wartości marki – purystyczny design i wysoki standard wykonania. Nowy Leon SC należy do pierwszych modeli SEAT-a, które noszą nowe logo – na przodzie, kołach, z tyłu i na kierownicy.
Wnętrze – eleganckie i lekkie
Dynamiczna estetyka zewnętrzna przechodzi także do wnętrza nowego SEAT-a Leona SC – wygląda na uporządkowane, jasne i czyste. Materiały są najwyższej jakości, a wykonanie pierwsza klasa.
Alejandro Mesonero-Romanos, szef projektowania SEAT-a mówi o wnętrzu: „Kiedy projektowaliśmy lekkie i eleganckie wnętrze, przyjęliśmy ergonomię jako punkt odniesienia, orientując nasze myślenie wokół precyzji kokpitu samolotu. Kierowca Leona SC nie ma niepotrzebnych rozpr distractions i może w pełni skupić się na jeździe.”
Przestrzeń dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu ma wyraźny i harmonijny design. Wszystkie przełączniki, przyciski i dźwignie znajdują się tam, gdzie intuitively można się ich spodziewać. Szeroka konsola środkowa z wyraźnym uwzględnieniem kierowcy jest szczególnie charakterystyczna. Panel instrumentów jest niezwykle elegancki, a jego dwukolorowy design sprawia, że wygląda prawie jakby unosił się w powietrzu.
Wysokiej jakości detale podkreślają bardzo wysoki poziom wykonania nowego Leona SC – takie jak duże wloty powietrza, łatwe do zrozumienia kontrolery klimatyzacji i trójwymiarowe elementy wykończenia. Wszystkie powierzchnie mają wykończenie soft-touch, co zapewnia satysfakcjonujące doznania dotykowe. W niektórych wersjach premium odczucie to jest jeszcze bardziej podkreślone przez subtelne aplikacje z chromu i skóry.
Duże tarcze instrumentów są łatwe do odczytania, a system informacji dla kierowcy jest standardem od linii Reference. Wyświetlacz znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy i informuje o średnim zużyciu paliwa, zasięgu i prędkości. W zależności od wersji, może również dostarczać danych z systemu nawigacji, systemów asystujących kierowcy lub z telefonu komórkowego podłączonego przez Bluetooth.
Pięknie wykonana kierownica, z nowym logo SEAT-a na pokrywie poduszki powietrznej, jest dostępna z opcjonalnymi kontrolami wielofunkcyjnymi.
Niektóre wersje nowego SEAT-a Leona SC są wyposażone w premium podświetlenie ambientowe. W wersji FR, diody LED w panelach drzwi podkreślają kontury designu wnętrza i jeszcze bardziej zwiększają elegancję wnętrza. Podświetlenie ambientowe poprawia orientację pasażerów, a także zapewnia jeszcze przyjemniejsze poczucie przestrzeni.
Przechowywanie w samochodzie
Przy projektowaniu nowego SEAT-a Leona SC dużą wagę położono na funkcjonalność i elastyczność. Znajduje się tu nie mniej niż tuzin półek i schowków oraz pięć zamkniętych schowków usytuowanych w drzwiach, konsoli centralnej oraz przed i między przednimi siedzeniami.
Przedni schowek w konsoli centralnej jest bardzo przestronny. Klucze, telefony komórkowe lub inne codzienne przedmioty można tu szybko i bezpiecznie przechować. To także miejsce na opcjonalne złącza (aux-in, USB, SD i kabel iPod), które umożliwiają podłączenie urządzeń multimedialnych do sieci pojazdu.
Fotele i bagażnik
Nowo zaprojektowane fotele kierowcy i pasażera w Leona SC są niskie i sportowe oraz bardzo komfortowe dla osób w każdym rozmiarze. Fotele zapewniają doskonałe trzymanie podczas dynamicznej jazdy i są niezwykle wygodne na długich trasach. Osiągnięto to poprzez ergonomiczne zaprojektowanie kształtu pianek oraz dalsze udoskonalenie charakterystyk sprężyn i amortyzacji elementów poduszek z zimno utwardzanej pianki. Szeroki wybór tkanin premium, skóry i tapicerki Alcantara sprawia, że wszystkie indywidualne życzenia są spełnione.
Podczas rozwoju standardowo montowanych poduszek powietrznych po stronie kierowcy i pasażera, zaoszczędzono na wadze, które są teraz instalowane bez plastikowych obudów. Zamiast tego złożone poduszki powietrzne są zintegrowane z oparciami foteli. Oszczędność wagi o około 25 procent idzie w parze ze znaczną poprawą ochrony.
Warianty wyposażenia Reference (w wersji dla klientów flotowych) i Style mogą być opcjonalnie wyposażone w podpórki lędźwiowe dla kierowcy, co jest dodatkowym elementem komfortu na długie trasy, który jest standardem w wersji FR. Regulacja wysokości fotela kierowcy jest zawsze standardowa, natomiast w wersji Reference fotel pasażera jest opcjonalny, a w wersji Style i FR – standardowy.
Dostęp do tyłu jest łatwy, dzięki szeroko otwieranym drzwiom oraz łatwo dostępnym dźwigniom, które zwalniają oparcie fotela do złożenia do przodu. Oprócz składania oparcia do przodu, dźwignia pozwala całemu siedzeniu przesunąć się w stronę deski rozdzielczej, co zapewnia szeroki otwór, przez który mogą wejść pasażerowie z tyłu.
Osadzeni na tylnych siedzeniach nowego SEAT-a Leona SC mają niezwykle przestronnie – zarówno pod względem miejsca na ramiona, kolana, jak i głowę. Komfortowa tylna kanapa jest wyposażona w trzy podłokietniki. W interesie najmłodszych pasażerów standardowe wyposażenie obejmuje złącza Isofix i Top Tether do fotelików dziecięcych. Dzięki systematycznej, lekkiej konstrukcji, oparcie tylnej kanapy jest o ponad 15 procent lżejsze niż w poprzednim modelu – bez uszczerbku dla komfortu.
Bagażnik nowego Leona SC ma pojemność 380 litrów, co jest dokładnie takie samo jak w pięciodrzwiowej wersji. Oparcie tylnej kanapy jest bardzo łatwe do złożenia do przodu – a od linii Reference przychodzi z podziałem 60:40. Po złożeniu do przodu, podłoga ładunkowa jest prawie całkowicie płaska i ma długość 1530 milimetrów.
Nadwozie – systematyczna lekka konstrukcja
Niska waga własna jest jedną z wielkich zalet nowego SEAT-a Leona SC. W wersji podstawowej kompaktowe trzydrzwiowe auto waży zaledwie 1.093 kilogramy, co stanowi wyjątkowo konkurencyjną wartość.
„Systematyczna lekka konstrukcja to również wyraźna moc nowego Leona SC. Niska waga pojazdu sprzyja zarówno dynamice, jak i efektywności,” mówi dr Matthias Rabe, wiceprezydent ds. badań i rozwoju SEAT S.A. „Niezwykle sztywna karoseria stanowi również podstawę doskonałej jakości ogólnej.”
Stale wysoka i ultra wysoka wytrzymałość stali
Karoseria, która zapewnia optymalne bezpieczeństwo i maksymalny komfort, musi być solidna. Inteligentna struktura gwarantuje, że pojazd pozostaje lekki i efektywny. Lekka solidność – SEAT postawił sobie ten cel i wyposażył nowego Leona SC w nowoczesną karoserię.
Z myślą o optymalnej relacji jakości do ceny, unikano kosztownych materiałów takich jak magnez i włókno węglowe – zamiast tego, karoseria cechuje się wysokim udziałem stali wysokowytrzymałych i ultra-wysokowytrzymałych. Same stalowe blachy formowane na gorąco redukują wagę o 18 kilogramów, zwiększając jednocześnie sztywność komory pasażerskiej.
Doskonała sztywność karoserii kładzie podwaliny pod wysoką jakość produkcji, precyzyjne prowadzenie i cichą kabinę pasażerską, praktycznie niezakłóconą nieprzyjemnymi częstotliwościami. Dzięki starannemu izolowaniu, wnętrze nowego SEAT-a Leona SC jest tak ciche, jak w aucie z wyższej klasy. Jego aerodynamiczne udoskonalenia obejmują osłony podwoziowe i przepływ powietrza przez komorę silnikową.
W pięciodrzwiowej wersji nowego Leona, sama karoseria jest lżejsza o 25 kilogramów w porównaniu do poprzedniego modelu. A w trzydrzwiowym sportowym coupé również systematyczna lekka konstrukcja rozciąga się na każdy z podzespołów pojazdu – wiele części silnika, układu jezdnego i wnętrza także przyczynia się do redukcji masy.
Klimatyzacja
Przykładem wielu inicjatyw dotyczących lekkiej konstrukcji jest całkowicie nowa klimatyzacja. Dzięki swojemu wysoce wydajnemu systemowi chłodzenia i cichej pracy, wyznacza nowy standard w efektywności i komforcie. Idealny rozkład powietrza był tak samo ważny podczas prac rozwojowych, jak i szybkie i równomierne odszranianie szyby w mroźne dni.
Znacząca oszczędność masy wynosząca 2,7 kilogramów została osiągnięta dzięki optymalizacji konstrukcji i pakowania.
Napęd – Efektywne dynamiki
Leon SC oferuje szeroką gamę silników. SEAT wprowadza nowe sportowe coupé do walki z mocnymi i oszczędnymi silnikami TDI i TSI o pojemności od 1,2 do 2,0 litrów. Wszystkie silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk z turbosprężarką i zostały zoptymalizowane pod kątem niskiego tarcia wewnętrznego i szybkiego rozgrzewania.
„Nasze silniki wykorzystują najnowocześniejsze technologie efektywności i mają doskonałe wyniki zużycia paliwa,” mówi dr Matthias Rabe, wiceprezydent ds. badań i rozwoju SEAT S.A. „Zdecydowanie realizujemy naszą strategię oferowania wydajności i przyjemności z jazdy w połączeniu z optymalnym oszczędzaniem zasobów.”
Silniki TDI
Oferta silników diesla w SEAT-cie Leonie SC obejmuje szeroki zakres mocy, od 66 kW (90 KM) do 135 kW (184 KM). Nowoczesne jednostki TDI wyróżniają się doskonałym zużyciem paliwa oraz niskimi wartościami CO2.
Silnik 1.6 TDI o mocy 77 kW (105 KM) generuje 250 Nm momentu obrotowego z pojemności 1,598 cm3. W wersji z systemem start/stop i recuperacji zużywa tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 kilometrów według NEDC, co odpowiada 99 gramom CO2 na kilometr.
Silnik 2.0 TDI z systemem start/stop zużywa średnio zaledwie 4,1 litra paliwa na 100 km. Oferując 110 kW (150 KM) i 320 Nm momentu obrotowego, silnik TDI o pojemności 1,968 cm3 zapewnia nowemu SEAT-owi Leonowi wystarczającą moc.
Oferta silników diesla wzbogaca silnik 1.6 TDI o mocy 66 kW (90 KM) i szacunkowym momencie obrotowym wynoszącym 230 Nm; zużywa 4,1 litra na 100 km i emituje 108 gramów CO2 na km. Najważniejszym silnikiem w ofercie TDI jest 2.0 TDI o mocy 135 kW (184 KM) i 380 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest wyłącznie w nowej wersji FR.
Silniki TSI
W przypadku silników benzynowych, nowy SEAT Leon SC również ma szeroką gamę, z jednostką dopasowaną do każdej potrzeby.
Silnik 1.2 TSI dostępny jest w dwóch wersjach o mocy 63 kW (86 KM) i 77 kW (105 KM). W przypadku obu wariantów mocy, zużycie paliwa według NEDC wynosi 5,2 litra na 100 km, co odpowiada 119 gramom CO2 na km. W wersji z systemem start/stop i recuperacji, silnik o mocy 77 kW zużywa tylko 4,8 litra na 100 km (CO2: 112 g/km).
Silnik 1.4 TSI o mocy 90 kW (122 KM) to nowoczesna jednostka dostarczająca 200 Nm momentu obrotowego. Silnik ten jest standardowo wyposażony w system start/stop i recuperacji i zużywa tylko 5,2 litra benzyny super na 100 kilometrów według NEDC, co odpowiada 120 gramom CO2 na km.
Oferta TSI jest wzbogacona o silnik 1.4 TSI o mocy 103 kW (140 KM) i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,2 litra na 100 kilometrów, z wartością CO2 wynoszącą zaledwie 119 gramów na km.
Szczytem oferty silników benzynowych jest silnik 1.8 TSI dostarczający 132 kW (180 KM) i 250 Nm, który zadebiutuje w nowej wersji FR.
System start/stop i recuperacji
W nowym SEAT-cie Leon SC, system start/stop dezaktywuje silnik, gdy samochód stoi w miejscu, z biegiem wrzuconym w luz i sprzęgłem rozłączonym. Po włączeniu biegu, mocny rozrusznik uruchamia silnik – cicho, gładko i szybko.
System start/stop, który kierowca może dezaktywować w każdej chwili, działa również doskonale z przekładnią DSG. Dzięki bardzo mocnej baterii o doskonałej żywotności cyklu, system pozostaje aktywny nawet w ekstremalnie zimnych warunkach. System start/stop oferuje oszczędności paliwa wynoszące do czterech procent.
Kolejnym działaniem w kierunku efektywności w nowym SEAT-cie Leon SC jest system recuperacji. Wykorzystuje inteligentną regulację napięcia w alternatorze, aby odzyskiwać energię podczas hamowania i zwalniania. Ta energia jest tymczasowo przechowywana w baterii i następnie przepływa do systemu elektrycznego pojazdu, gdy samochód przyspiesza. To odciąża alternator, umożliwiając mu pracę z niższym napięciem lub całkowite wyłączenie. W ten sposób silnik zużywa mniej energii, co prowadzi do niższego zużycia paliwa.
Skrzynie biegów
Jeśli chodzi o przeniesienie napędu na koła, dostępne skrzynie biegów różnią się w zależności od silnika, od pięcio- lub sześciobiegowej manualnej do kompaktowej i lekkiej skrzyni biegów DSG z podwójnym sprzęgłem. Zmiana biegów (sześciu lub siedmiu) odbywa się w kilka milisekund i jest niezwykle efektywna. Niektóre warianty mają funkcję luzu, która dodatkowo obniża rzeczywiste zużycie paliwa.
Podwozie – wyrafinowane dynamiki
Podwozie odgrywa kluczową rolę w poprawie dynamiki nowego SEAT-a Leona SC. Zawieszenie wygładza wszelkie nierówności nawierzchni, a układ kierowniczy oferuje zdrową responsywność i precyzyjność. Kompaktowe trzydrzwiowe auto korzysta z nowej architektury pojazdu, która została opracowana od podstaw. Silniki są ustawione pod kątem 12 stopni w kierunku tyłu. To oraz kompaktowe rozmieszczenie silnika umożliwiły inżynierom przesunięcie przedniej osi do przodu o 40 milimetrów. Efektem tego są stosunkowo długi rozstaw osi i dobrze wyważona dystrybucja obciążenia osi – czynniki, które mają duży wpływ na komfort i sportowe prowadzenie nowego SEAT-a Leona SC.
Dr Matthias Rabe, wiceprezydent ds. badań i rozwoju SEAT S.A. mówi o ustawieniu zawieszenia: „Włożono wiele szczegółowych poprawek, aby połączyć charakterystyczny sportowy styl i precyzyjne prowadzenie z wyraźną poprawą komfortu.”
Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona na podramieniu. Kompaktowe sportowe coupé szybko i precyzyjnie reaguje na polecenia kierownicy, pokonując wszystkie rodzaje zakrętów z zachowaniem stabilności. Przełożenie nowego, czułego na prędkość elektrycznego wspomagania kierownicy jest sportowe i bezpośrednie. W znacznym stopniu przyczynia się to do efektywności nowego Leona SC, ponieważ podczas jazdy po prostej nie zużywa energii. Promień skrętu wynosi zaledwie 10,2 metra.
W wersjach silnikowych o mocy do 110 kW (150 KM), tylna część nowego SEAT-a Leona SC wyposażona jest w zawieszenie z belką skrętną. Bardziej wydajne wersje korzystają z układu wielowahaczowego, który niezależnie radzi sobie z siłami podłużnymi i poprzecznymi. Amortyzatory i sprężyny są montowane osobno, co zapewnia szczególnie wyrafinowaną responsywność. Elektroniczna blokada różnicowa nakłada niewielkie impulsy hamulcowe na lżejsze wewnętrzne przednie koło, aby zapewnić bezpieczniejsze i bardziej płynne prowadzenie na granicy zakrętu. Program stabilności elektronicznej ESP został doskonale dostosowany, a system hamulcowy nowego SEAT-a Leona również jest dopasowany do najcięższych warunków.
Profil jazdy SEAT
Charakter wersji FR nowego SEAT-a Leona SC można dostosować do nastroju i sytuacji: Profil jazdy SEAT umożliwia kierowcy dostosowanie charakterystyki wspomagania kierownicy, kontroli przepustnicy oraz skrzyni DSG w trzech trybach – eco, comfort i sport, a także dodatkowym ustawieniu indywidualnym. Profil jazdy SEAT w Leona SC FR z silnikiem 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TDI (184 KM) wpływa także na dźwięk silnika, który jest modulowany za pomocą aktuatora dźwięku, a także na ambientowe oświetlenie wnętrza – w zależności od stylu jazdy, diody LED przełączają się między białym (komfort, eco, indywidualny) a czerwonym (sport).
Technologie – innowacyjne rozwiązania
W nowym SEAT-cie Leon SC znajduje się wiele innowacji. Łączy dynamiczny design z nowoczesnymi technologiami. Opcjonalne reflektory full-LED to prawdziwy debiut w klasie kompaktowej, podczas gdy nowoczesny system operacyjny SEAT Easy Connect działa z ekranem dotykowym o przekątnej do 5,8 cala.
„Z nowym Leonem SC opracowaliśmy kompaktowe sportowe coupé, które spełnia zarówno emocjonalne, jak i racjonalne potrzeby naszych klientów w równym stopniu,” mówi dr Matthias Rabe, wiceprezydent ds. badań i rozwoju SEAT S.A.
Reflektory full-LED
SEAT Leon SC jest prawdziwym pionierem. Po raz pierwszy w klasie kompaktowej dostępne są innowacyjne reflektory full-LED. Oprócz swojej charakterystycznej konstrukcji, reflektory LED mają wiele innych zalet. Na przykład oświetlają drogę przed samochodem o temperaturze barwowej 5,300 Kelvinów. To bardzo bliskie światłu dziennemu, co wpływa pozytywnie na oczy. A jeśli chodzi o efektywność, diody LED emitują swoje światło przy minimalnym zużyciu energii – światła mijania zużywają zaledwie 20 watów na jednostkę.
Charakterystyczny kontur świateł pozycyjnych i świateł dziennych w nowym SEAT-cie Leon SC tworzą po dwa białe diody LED na jednostkę. Po dziewięć żółtych diod LED z każdej strony tworzy światła kierunkowskazowe, które także są zintegrowane z jednostkami reflektorów. Każde światło mijania składa się z sześciu modułów. Przy włączonym świetle drogowym aktywowane są dodatkowe trzy mocne moduły punktowe z każdej strony, a światło mijania dostosowuje się do tej samej pozycji.
Inteligentne czujniki zapewniają, że nadjeżdżające pojazdy nie są oślepiane. Ponadto nowe reflektory full-LED są całkowicie wolne od konserwacji i zaprojektowane na cały okres życia pojazdu.
Funkcje reflektorów full-LED obejmują funkcję światła drogowego – kąt światła lekko wzrasta, gdy Leon SC jedzie z prędkością powyżej 110 km/h przez dłużej niż 30 sekund. To poprawia oświetlenie drogi, nie zakłócając innym pojazdom.
SEAT Easy Connect – najnowsza generacja w infotainment
Nowy SEAT Leon SC wprowadza na rynek szeroką gamę nowoczesnych rozwiązań infotainment. Podstawą tego jest system operacyjny SEAT Easy Connect, który umożliwia kontrolowanie funkcji rozrywkowych i komunikacyjnych, a także licznych funkcji pojazdu, za pomocą ekranu dotykowego w kokpicie. O przekątnej do 5,8 cala, ekran dotykowy i powiązane z nim przyciski oraz pokrętła są zlokalizowane centralnie w wygodnym miejscu między centralnymi wlotami powietrza. Jest łatwy do odczytania i zasięg dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu.
Po raz pierwszy SEAT wykorzystuje ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym (ekran 5,8 cala). Gdy tylko palec kierowcy lub pasażera zbliża się do ekranu dotykowego, system automatycznie przełącza się z trybu wyświetlania na tryb operacji. W trybie operacyjnym, elementy, które można aktywować za pomocą ekranu dotykowego, są podkreślone, co czyni intuicyjne użycie (gesty przesuwania i powiększania jak na smartfonie) jeszcze łatwiejszym. Z kolei tryb wyświetlania wyróżnia się swoim niezwykle przejrzystym i uporządkowanym układem. Grafika obu trybów idealnie pasuje do sportowej estetyki SEAT-a.
System Mediów Touch (5 cali)
Wersja podstawowa to System Mediów Touch z 5-calowym ekranem dotykowym, radiem z gniazdem na kartę SD i czterema głośnikami. Zewnętrzne urządzenia do odtwarzania indywidualnych list odtwarzania można podłączyć przez gniazda USB lub aux-in. Równo po lewej i prawej stronie ekranu dotykowego znajdują się sześć przycisków, które aktywują funkcje „Radio”, „Media”, „Samochód”, „Ustawienia”, „Dźwięk” i „Wyciszenie”. System Mediów Touch jest standardowym wyposażeniem w linii Reference.
System Mediów Touch Colour (5 cali)
W wersjach Style i FR, System Mediów Colour z gniazdem na kartę SD, napędem CD (MP3) i sześcioma głośnikami jest standardem. Łączy się z zewnętrznymi urządzeniami za pomocą Bluetooth, USB lub aux-in. Jego kolorowy 5-calowy ekran dotykowy służy również do kontrolowania funkcji pojazdu.
System Mediów Plus (5.8 cala)
System Mediów Plus z ekranem dotykowym o przekątnej 5,8 cala z grafiką trójwymiarową, a także opcjonalnym tunerem DAB do odbioru radia cyfrowego i kontroli głosowej. System dostarcza dźwięk do ośmiu głośników. Równo rozłożone po lewej i prawej stronie ekranu dotykowego znajdują się osiem przycisków. Oprócz tych dostarczanych z systemami 5-calowymi, w zależności od wyposażenia, zapewniają one dostęp do funkcji „Telefon” i „Głos”. Jednostka złączowa dla kart SD, USB i iPoda znajduje się w schowku. Ekran o wysokiej rozdzielczości oferuje szeroką paletę kolorów.
System Nawigacji (5.8 cala)
Najwyższe rozwiązanie to to samo, co System Mediów Plus, ale zawiera system nawigacji z kontrolą głosową. Informacje o nawigacji są również wyświetlane na kolorowym ekranie między prędkościomierzem a obrotomierzem, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
System audio SEAT
Opcjonalny system audio SEAT o mocy 135 watów i dziesięciu głośnikach oferuje czysty i mocny dźwięk na wszystkich pięciu miejscach. Duża część tego imponującego doświadczenia dźwiękowego jest zasługą głośnika centralnego zintegrowanego w desce rozdzielczej oraz dużego 35-watowego subwoofera w bagażniku.
Systemy asystujące kierowcy – niezawodne i czujne
Inżynierowie SEAT-a opracowali imponujący pakiet najnowszych systemów asystujących kierowcy dla nowego Leona SC. Obejmuje to detekcję senności oraz dwa systemy oparte na kamerach: asystent świateł drogowych i asystent utrzymania pasa (Heading Control).
Ważnym systemem bezpieczeństwa, który jest standardem w nowym SEAT-cie Leon SC, jest hamulec wielokrotny, który pomaga unikać wtórnych kolizji w przypadku wypadku.
Detekcja senności
System, który jest opcjonalny w wersji „Reference”, analizuje charakterystyczne wejście kierownika i ciągle ocenia stałe sygnały, takie jak kąt i prędkość kierownicy. System detekcji senności rejestruje, kiedy koncentracja kierowcy spada, i wydaje akustyczny sygnał ostrzegawczy, uzupełniony symbolem na wyświetlaczu, który zaleca zrobienie przerwy.
Jeśli kierowca zdecyduje się nie robić przerwy w ciągu następnych 15 minut, ostrzeżenie jest powtarzane. Niezależnie od tego, aktywowany system doradza kierowcy, aby zrobił przerwę po czterech godzinach ciągłej jazdy.
Asystent świateł drogowych
Zintegrowany w podstawie lusterka wstecznego system kamer kontroluje asystenta świateł drogowych (powyżej 60 km/h), automatycznie przełączając między światłami drogowymi a mijania. Rozpoznaje nadjeżdżające pojazdy oraz samochody jadące przed nim, a także oświetlone obszary mieszkalne, dzięki czemu zapewnia, że inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani.
Asystent utrzymania pasa (Heading Control)