SEAT wprowadził trzecią generację modelu Toledo w 2004 roku, co było znaczącą zmianą w historii tej marki, ponieważ przestał być sedanem.
Pierwsze dwie generacje Toledo były fastbackiem, a następnie sedanem. Jednak w trzeciej generacji Volkswagen postanowił spróbować czegoś nowego i stworzył MPV. Hiszpańska firma zbudowała go na tej samej platformie co Golf V, która była współdzielona z takimi modelami jak Audi A3 czy sportowy TT. Ale to nie sprawiło, że Toledo stało się sportowym autem. Wcale nie.
Z zewnątrz, zaokrąglone kształty i ostre linie połączyły się w sposób wznoszący się, z przednią częścią pojazdu, na której znajdowało się duże, chromowane logo producenta. Z boku, rzeźbione panele drzwiowe pokazywały łukowatą linię łączącą przednie i tylne nadkola. Z tyłu, producent nadał nietypowy kształt klapy, która wyglądała, jakby miała stopień. Ale taki był pomysł Wacława da Silvy, który prowadził dział wzornictwa Audi w tamtym czasie i był również odpowiedzialny za przekształcenie wyglądu hiszpańskiej marki SEAT.
Wewnątrz, Toledo oferowało sporo miejsca dla pięciu dorosłych pasażerów. To była zaleta wysokiego dachu i również wysoko umieszczonych siedzeń. Z przodu, fotele kubełkowe miały delikatne boczne podparcie, a pomiędzy pasażerami znajdował się krótki środkowy konsola z selektorem biegów. Z tyłu, dzielona kanapa mogła pomieścić trzy osoby.