Mini segment był bardzo ważny w Europie, gdzie wąskie uliczki i ostre zakręty są praktycznie w każdym mieście. Dlatego Skoda, członek Grupy Volkswagen, dołączyła do gry z małym modelem 3-drzwiowym Citigo.
Citigo zbudowano na tej samej platformie co Seat Mii i Volkswagen up!, na platformie NSF (New Small Family). W zasadzie większość elementów samochodu była taka sama jak w pozostałych dwóch modelach z grupy. Różnił się jedynie maską, reflektorami oraz nieznacznie inną tylną klapą i lampami. Mimo to wszystkie trzy modele były produkowane w tej samej fabryce.
Wnętrze miało kilka dużych metalowych elementów na widoku, jak w samochodach z lat 80., ale jeśli ktoś potrzebował „parasolki na kółkach”, Citigo była dobrym wyborem. Samochód był wyposażony w wyjmowany system nawigacji, który można było zamontować na desce rozdzielczej. Dzięki wbudowanemu akumulatorowi można go było używać na zewnątrz pojazdu, podczas spacerów do celu. Zespół wskaźników miał trzy tarcze: dużą prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. Obrotomierz został usunięty z powodu braku miejsca. Z tyłu było wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dorosłych oraz sporo miejsca w bagażniku, aby pomieścić kilka pudełek po pizzy.
Pod maską znajdował się mały silnik o pojemności 1,0 litra, który nie miał zbyt dużej mocy, ale był bardzo oszczędny pod względem zużycia paliwa.
Škoda kontynuuje swoją ofensywę wzrostu, wprowadzając swoją siódmą linię modelową. Citigo to nazwa nowego małego pojazdu Škody. Nowy model marki zadebiutuje na rynku krajowym, w Czechach, jeszcze w tym roku, a inne kraje europejskie dołączą do niego na początku lata 2012 roku. Dzięki temu 3,56-metrowemu pojazdowi czeski producent samochodów rozszerza swoje portfolio produktowe i wchodzi w segment małych pojazdów (A00). Oferując maksymalne wykorzystanie przestrzeni oraz cztery miejsca dla pasażerów, Škoda Citigo zadebiutuje jako wersja trzydrzwiowa, z pięciodrzwiową wersją zaplanowaną na 2012 rok.
„Citigo jest jednym z filarów naszej strategii wzrostu. Toruje drogę do ogromnych możliwości w nowym segmencie,” powiedział przewodniczący zarządu Škody, prof. dr h.c. Winfried Vahland. „Citigo to dosłownie 'Prosty i Sprytny’ samochód. Mimo swojego małego rozmiaru, oferuje dużo przestrzeni wewnętrznej; jest zwrotny i oszczędny. Mówiąc krótko: to atrakcyjny wybór, który oferuje wiele sprytnych rozwiązań. Samochód łączy wszystkie wartości Škody w kompaktowym opakowaniu i doskonale wpisuje się w nasze cele.”
Wprowadzając Citigo, Škoda celuje w nowy segment klientów. „Zapotrzebowanie na małe samochody o niskim zużyciu paliwa, w przystępnej cenie i z rozsądnych kosztach eksploatacyjnych, rośnie,” kontynuuje prof. Vahland. „Nowy mały pojazd Škody jest odpowiedzią na ten trend. Wchodzimy na nowe terytorium, a Škoda Citigo przyciągnie klientów głównie na naszych rynkach europejskich.”
Design nowego miejskiego samochodu Škody zawiera wiele elementów typowych dla wszystkich pojazdów marki. Projektantom udało się nadać samochodowi wyrazisty wygląd, który już na pierwszy rzut oka mówi: to nowa Škoda. Żebrowany grill umieszczony w chromowanej ramie oraz precyzyjnie uformowane reflektory nadają samochodowi typowy wygląd Škody. Projektanci świetnie poradzili sobie z resztą nadwozia – mając 3,56 metra długości, 1,65 metra szerokości i 1,48 metra wysokości, Škoda Citigo to jeden z najmniejszych pojazdów w swoim segmencie.
Kluczowymi grupami docelowymi są młodzi kierowcy, młode rodziny z małymi dziećmi, które szukają drugiego lub nawet trzeciego samochodu, oraz tzw. 'best agers’, czyli klienci wrażliwi na koszty, którzy z jednej strony mają racjonalne podejście do samochodów, a z drugiej stawiają wysokie wymagania dotyczące jakości, designu i bezpieczeństwa. Škoda Citigo to doskonała mieszanka tych cech. W zależności od wymagań rynku, będą dostępne do czterech wersji wyposażenia: Easy, Active, Ambition i Elegance.
Zgodnie z hasłem 'City Clever’, Škoda Citigo to idealny samochód zarówno w mieście, jak i poza nim. Oferuje zaskakująco dużo przestrzeni wewnętrznej, co nie jest oczywiste w segmencie małych pojazdów, ale jest typowe dla modeli Škody. Długi rozstaw osi – 2,42 metra – zapewnia wystarczający komfort dla czterech pasażerów nawet podczas długich podróży. Pojemność bagażnika wynosi 251 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń można ją powiększyć do 951 litrów.
Wnętrze Škody Citigo oferuje przestronność, jakość i precyzję, dzięki czytelnemu i przejrzystemu rozmieszczeniu wszystkich elementów oraz dwukolorowemu kokpitowi w wyższych wersjach wyposażenia. Zintegrowane zagłówki przednich siedzeń oraz wiele innych sprytnych rozwiązań sprawiają, że nowa Citigo jest 'pojazdem po prostu sprytnym’ w stylu Škody. Wnętrze zawiera liczne schowki, uchwyty na kubki oraz systemy multimedialne, a także kieszenie na bokach przednich siedzeń. Dodatkowo, specjalny hak na torbę zintegrowany z mechanizmem otwierania schowka oraz uchwyt na zdjęcia na centralnej konsoli to dwa sprytne elementy wnętrza. W bagażniku można zablokować wysuwany koszyk w górnej pozycji, a zestaw siatek zapobiega przesuwaniu się luźnych przedmiotów.
Pojazd oferuje wiele rozwiązań poprawiających ogólny komfort. W wersji trzydrzwiowej system 'Easy Entry’ umożliwia łatwy dostęp do tylnych siedzeń. Siedzenie pasażera z przodu można przesunąć i złożyć do przodu, aby zapewnić łatwy dostęp do tylnych siedzeń.
Škoda Citigo kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo. Po raz pierwszy w pojeździe Škody projektanci zastosowali boczną poduszkę powietrzną typu Head-Thorax, aby chronić głowy zarówno kierowcy, jak i pasażera z przodu. Wraz z innymi elementami, ten system stanowi część pakietu bezpieczeństwa, który robi wrażenie jak na ten segment. Dodatkowo, bezpieczeństwo aktywne wzmacnia system 'City Safe Drive’, nowy system wspomagania hamowania oparty na czujniku laserowym, który automatycznie aktywuje się przy prędkościach poniżej 30 km/h w celu zidentyfikowania zagrożenia kolizją. W zależności od prędkości i sytuacji na drodze, to automatyczne rozwiązanie hamulcowe może całkowicie zapobiec kolizji lub przynajmniej zredukować jej powagi. Dzięki temu ryzyko zderzenia z pojazdem z przodu znacznie maleje w ruchu miejskim. Obok Volkswagena up!, Škoda Citigo jest obecnie tylko samochodem w segmencie małych pojazdów, który oferuje funkcję nagłego hamowania.
Po uruchomieniu Škody Citigo będą dostępne dwa nowe, trzycylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,0 litra (44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM). Silniki i skrzynia biegów zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej oszczędności w miastach i ich okolicach. Silniki osiągają optymalną temperaturę roboczą nawet przy krótkich dystansach i są niezwykle oszczędne. Wysoce oszczędna wersja Green tec oferuje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,2 l/100 km oraz 4,3 l/100 km; z emisjami 97 g i 99 g CO2/km odpowiednio. Poziomy zużycia paliwa i emisji są rzeczywiście niskie – 4,5 l/100 km i 105 g CO2/km przy silniku 44 kW oraz 4,7 l/100 km i 108 g CO2/km przy jednostce 55 kW.