SKODA Citigo 5 drzwiowe 2012-2017

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

SKODA Citigo 5 drzwiowe 2012-2017

Przejdź do galerii zdjęćSKODA Citigo 5 drzwiowe 2012-2017

Segment mini był bardzo ważny w Europie, gdzie wąskie uliczki i ostre zakręty występują niemal w każdym mieście. Dlatego Skoda, będąca częścią Grupy Volkswagen, dołączyła do gry z małym modelem Citigo, dostępnym zarówno w wersji 3-drzwiowej, jak i 5-drzwiowej.

Auto zbudowano na tej samej platformie co Seat Mii i Volkswagen up!, na platformie NSF (New Small Family). W zasadzie większość elementów samochodu była taka sama jak w przypadku dwóch pozostałych modeli z grupy. Różnił się od nich przednią maską, reflektorami oraz nieco zmienioną tylną klapą i lampami. Wszystkie trzy modele produkowano w tej samej fabryce.

Wnętrze miało kilka dużych, metalowych elementów, jak w samochodach z lat 80-tych, ale jeśli ktoś potrzebowałby parasola na kółkach, Citigo był dobrą opcją. Samochód wyposażony był w przenośny system nawigacji, który można było podłączyć na górze deski rozdzielczej. Dzięki wbudowanemu akumulatorowi, mógł być używany poza pojazdem podczas spaceru do celu. Zestaw wskaźników miał trzy tarcze: dużą prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz temperaturę płynu chłodzącego. Obrotomierz został usunięty z powodu braku miejsca. Z tyłu łatwo było wsiąść dzięki szeroko otwierającym się drzwiom. Tylne okna miały zawiasy od strony przedniej i mogły być uchylone na zewnątrz. Było wystarczająco dużo miejsca dla dwóch dorosłych osób oraz wystarczająco dużo bagażnika, aby pomieścić kilka pudełek po pizzy.

Pod maską znajdował się mały, 1.0-litrowy silnik w dwóch wersjach mocy. Był dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Škoda zaprezentowała nowy model Citigo w wersji pięciodrzwiowej. Po udanym debiucie na czeskim rynku, Škoda wprowadzi tę siódmą i najnowszą linię modelową na inne rynki europejskie tej wiosny, zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej. Ten mający 3,56 metra długości samochód to propozycja Škody do szybko rosnącego segmentu aut subkompaktowych. Citigo oferuje doskonały stosunek ceny do wartości, maksymalną przestronność, sprytne rozwiązania, wysoki poziom bezpieczeństwa, doskonałe prowadzenie oraz atrakcyjny design. Produkcja modelu Škoda Citigo odbywa się w Bratysławie.

„Po rekordowych wynikach sprzedaży w 2011 roku, zamierzamy nadal się rozwijać w nadchodzących latach. Citigo ma kluczowe znaczenie dla naszej strategii rozwoju. Ten nowy model otworzy dla naszej marki szybko rosnący segment subkompaktowy,” mówi CEO Škody, Winfried Vahland. „To zapewni trwały impuls dla naszej korzystnej pozycji na rynku w Europie Zachodniej i Centralnej oraz w dużych miastach europejskich. Citigo to idealne auto do miasta: kompaktowe, a jednocześnie przestronne, oszczędne, a zarazem zwinne, atrakcyjne, bezpieczne i z wieloma sprytnymi pomysłami. Citigo oferuje wszystkie wartości marki Škoda na najmniejszej możliwej powierzchni. Dotyczy to szczególnie wersji pięciodrzwiowej,” dodał Vahland.

Kompaktowe i przestronne

Z długością 3,56 metra, szerokością 1,65 metra i wysokością 1,48 metra, Citigo należy do najkompaktowszych i jednocześnie najprzestronniejszych samochodów w swoim segmencie. Citigo ma zdobyć nowe grupy klientów dla Škody, szczególnie w Europie. CEO Vahland mówi: „Citigo wpisuje nas na mapę w segmencie samochodów, który dziś stanowi prawie 10 procent globalnej sprzedaży samochodów. Europa odpowiada za jedną czwartą tej sprzedaży. W nadchodzących latach popyt na auta o niskim zużyciu paliwa, atrakcyjnej cenie i niskich kosztach eksploatacji będzie gwałtownie wzrastać. Oznacza to, że Citigo nadchodzi w idealnym momencie i zyska wielu klientów dla Škody, szczególnie w Europie.”

Subkompakt dla wszystkich pokoleń

W marketingu Citigo Škoda celuje zarówno w młodych kierowców, jak i rodziny szukające drugiego samochodu lub tzw. „najlepiej starzejących się”. „Nasz nowy model to subkompakt, który przekracza pokolenia i odpowiada na potrzeby osób, które są bardzo wrażliwe na koszty oraz mają wysokie wymagania co do jakości, funkcjonalności, designu i bezpieczeństwa,” podkreśla Winfried Vahland. To właśnie połączenie tych cech idealnie odzwierciedla model Škoda Citigo. Dostępne są trzy linie wyposażeniowe: Active, Ambition i Elegance.

Sprytne rozwiązania

Zgodnie z mottem „City Clever”, auto jest wszechstronnym rozwiązaniem stworzonym do miasta. Łatwo się nim manewruje i oferuje doskonałą widoczność. Jednocześnie samochód oferuje typowe dla Škody wartości wnętrza, zapewniając wysoki poziom „Wartości za Pieniądze”. Żaden konkurent spoza grupy Volkswagen nie ma większej pojemności bagażnika (251 litrów) ani szerokości wnętrza (1,36 metra). Złożenie tylnej kanapy zwiększa pojemność bagażnika do 959 litrów. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,42 metra, cztery osoby mogą wygodnie podróżować nawet podczas długich tras. W wersji trzydrzwiowej funkcja Easy Entry ułatwia dostęp do tylnych siedzeń.

Wyrazisty charakter

Design tego miejskiego samochodu pokazuje typowy charakter marki. Już przy pierwszym spojrzeniu można dostrzec: oto prawdziwa Škoda. Citigo jest pierwszym modelem, który nosi nowe logo marki. Nowy herb Škody, umiejscowiony na wyprofilowanej krawędzi maski oraz na tylnej części auta, został zredukowany do niezbędnego minimum i wykonany w chromie oraz czerni. Skrzydlaty strzał jest bardziej precyzyjnie wykonturowany niż wcześniej i występuje w kolorze chromu, gdzie kiedyś był zielony. Okrągły emblemat z strzałą w środku jest czarny z otaczającym go chromowanym pierścieniem. Wieniec laurowy i napis Škoda zostały usunięte z nowego logo.

Chromowana kratka chłodnicy i precyzyjnie modelowane reflektory połączone z nowym logo tworzą typowy wygląd Škody. Projektanci przeszli samych siebie w kształcie bocznej sylwetki nadwozia, która zachwyca swoimi wyraźnymi konturami i dużymi powierzchniami szklanymi. Typowy kształt C w tylnej lampie i logo sprawiają, że Citigo jest równie rozpoznawalne z tyłu, jak z przodu.

Prosto, ale sprytnie

Czysta i jasna aranżacja wnętrza oraz dwukolorowy kokpit w wyższych liniach wyposażeniowych tworzą poczucie komfortu w samochodzie. Wiele pomysłowych rozwiązań sprawia, że Citigo to prawdziwy „sprytny samochód” w stylu Škody. Przykładem są liczne opcje przechowywania, uchwyty na kubki i multimedia oraz siatki do przechowywania po bokach tylnych oparć foteli przednich. Inne sprytne rozwiązania to hak na torby zintegrowany z mechanizmem otwierania schowka lub uchwyt na zdjęcia na desce rozdzielczej. Wygodna gama siatek umożliwia bezpieczne transportowanie przedmiotów w bagażniku.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Projektanci Škody Citigo kładli duży nacisk na bezpieczeństwo. W efekcie model Citigo – obok Volkswagen up! i Seat Mii – uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Po raz pierwszy w historii Škody dostępne są poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową dla kierowcy oraz pasażera z przodu. To oraz inne cechy składają się na wzorowy pakiet bezpieczeństwa biernego. Nowy asystent hamowania „City Safe Drive” to innowacja i punkt szczytowy w zakresie bezpieczeństwa. Ta opcjonalna funkcja awaryjnego hamowania w mieście aktywuje się przy prędkościach poniżej 30 km/h. Czujnik laserowy wykrywa nadchodzące zderzenie. W zależności od prędkości i sytuacji na drodze, automatyczne działanie hamulców może zmniejszyć siłę uderzenia lub wręcz je całkowicie zablokować. To znacznie obniża ryzyko zderzeń tylnych w miastach. Obok VW up! oraz Seat Mii, Škoda Citigo jest jak dotąd jedynym samochodem w segmencie subkompaktowym, który oferuje tę funkcję awaryjnego hamowania.

Efektywne silniki

Dwa nowe silniki benzynowe o pojemności trzech cylindrów są dostępne w Citigo od momentu jego premiery: silnik ma pojemność 1.0 litra (999 cm3) i moc 44 kW/60 KM lub 55 kW/75 KM. W wersji Green tec, najbardziej efektywnej, średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 l/100 km. Emisja CO2 to 96 g/km. Silniki i skrzynie biegów zostały zaprojektowane z myślą o optymalnej efektywności paliwowej w mieście i w obszarach miejskich. Szybko osiągną swoją temperaturę roboczą, nawet podczas krótkich jazd, co sprawia, że działają wyjątkowo ekonomicznie.

Mimo małej pojemności, silniki osiągają wysoki moment obrotowy przy niskim poziomie hałasu. Na podstawie aktualnych planów, obok silników benzynowych ma być dostępny również silnik napędzany gazem. W tej wersji emisja CO2 wyniesie 79 g/km. Dodatkowo, zautomatyzowana skrzynia biegów uzupełni manualną przed końcem 2012 roku, co jeszcze bardziej zwiększy efektywność Citigo.

Wyrazisty przód

Innowacyjny i nowoczesny, Citigo od razu przekazuje przesłanie: jestem częścią rodziny Škoda! Wygląd samochodu zawiera wszystkie elementy nowego designu Škody.

Przeprojektowane logo Škody znajduje się wyraźnie na wyprofilowanej krawędzi maski samochodu. Wyraźny i precyzyjny, skrzydlaty strzał jest teraz wykonany w chromie na czarnym matowym tle. Logo Škody spoczywa na wyrazistej kratce, której 19 szczelin otoczonych jest delikatnie narysowanym chromowanym ramką. Ekspresywne reflektory flankujące kratkę tworzą niepowtarzalny wygląd samochodu, nadając przodowi Škody Citigo dodatkową optyczną szerokość.

Reflektory nowego Škody Citigo nadają samochodowi przyjemny wygląd. Wyprofilowanie w szkle pokrywy tworzy optyczną żywotność i precyzyjnie obrobione szkło. Odbłyśniki w głównych reflektorach, kierunkowskazach i światłach dziennych kontrastują z błyszczącymi czarnymi osłonami, tworząc wrażenie trójwymiarowości i głębi optycznej. Przedni zderzak ma przejrzysty i uporządkowany układ. Wlot powietrza z pionowymi szczelinami i zintegrowaną poziomą listwą dopełniają wyrazisty wygląd nowego Citigo, podobnie jak okrągłe światła przeciwmgielne z czarnymi oprawami.

Projektanci przekroczyli się w kształtowaniu bocznej sekcji pojazdu. Boczny kontur samochodu pokazuje design typu 1 ½ pudła z krótkim obszarem silnikowym i przestronnym miejscem dla pasażerów, co jest jedną z podstawowych wartości marki Škoda. Citigo imponuje czysto modelowanymi powierzchniami, precyzyjnie narysowanymi liniami, wyraźnymi konturami i dużymi bocznymi oknami. Lekko wznosząca się linia okien przekazuje dynamikę, nie przeszkadzając widoczności pasażerów na tylnych siedzeniach. Odważne łuki nadkoli i duże boczne powierzchnie powodują, że koła wyglądają na większe i podkreślają solidny wygląd auta.

Długi rozstaw osi i minimalne zwisy z przodu i z tyłu zapewniają dobre proporcje oraz idealne prowadzenie w mieście. Škoda Citigo może być zamówiona w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej. W wersji trzydrzwiowej drzwi otwierają się do około 130 cm pod kątem około 80 stopni, co umożliwia łatwy dostęp i wyjście.

Tył Citigo również cechuje przejrzysty i wyrazisty układ. Nowe logo Škody umiejscowione jest centralnie na wzniesionej części dużego klapy bagażnika. Kontury klapy bagażnika przechodzą w tylne światła, których olśniewające i trójwymiarowe wykonanie jest typowe dla Škody, podobnie jak design w kształcie C z precyzyjnie narysowaną listwą odblaskową, co zapewnia wyraźną rozpoznawalność zarówno w dzień, jak i w nocy. Smukłe i pionowe tylne światła tworzą miejsce na szeroką klapę bagażnika, która elegancko otacza słupki po bokach oraz zderzak. Czytelnie zaprojektowany zespół zderzaka z wbudowanym uchwytem na tablicę rejestracyjną podkreśla optyczną szerokość tyłu samochodu dzięki poziomym liniom, kończąc solidny i wysokiej jakości wygląd Škody Citigo.

Również wnętrze nowego subkompaktowego modelu jest niezwykle przekonywujące. Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca w samochodzie to zaskoczenie przestronnością i przewiewnością jak na tę klasę. Kokpit pokazuje poziomy układ, który wyraźnie przekazuje optyczną szerokość. W zależności od wybranej linii wyposażeniowej – Active, Ambition lub Elegance – kokpit dostępny jest w interesujących zestawieniach kolorystycznych. Na środku uwagi kierowcy znajduje się kierownica z dobrym uchwytem, na której widnieje nowe logo Škody oraz zestaw wskaźników w kompaktowym wydaniu. Dla dobrych ergonomii jednostka sterująca klimatyzacją, radiem i innymi funkcjami została umieszczona na środku deski rozdzielczej. Na jej szczycie znajduje się szeroki dysza wentylacyjna, zapewniająca bezdotykowe wentylowanie wnętrza. Okrągłe dysze, które można całkowicie zamknąć, umieszczono blisko słupków.

Fotele z wbudowanymi zagłówkami zostały zaprojektowane ergonomicznie i zapewniają optymalne trzymanie boczne. Duża liczba kombinacji kolorów i materiałów przekazuje jakość i dużą dawkę dobrego samopoczucia. Liczne schowki w konsoli środkowej, schowku i drzwiach oferują ogromną przestrzeń na przechowywanie i realizują funkcjonalną obietnicę Citigo. Wiele typowych dla Škody rozwiązań „Prosto, ale sprytnie”, takich jak hak na torby przy uchwycie schowka, uchwyt na zdjęcia na desce rozdzielczej czy opcjonalny system nawigacji „Move&Fun”, sprawią, że każda podróż tym samochodem stanie się wyjątkowym doświadczeniem.

Škoda Citigo udowadnia swoją ogromną przestronność nie tylko kierowcy i pasażerowi z przodu, ale także osobom siedzącym z tyłu. Wygodne elementy siedzisk można przechylać, co pozwala na ogromny wzrost pojemności bagażnika.

Nowa Škoda Citigo to całkowicie nowy samochód wyróżniający się przejrzystym i atrakcyjnym designem, doskonałą funkcjonalnością i świetnym stosunkiem ceny do wartości, który z pewnością ustawi nowe standardy. To samochód o niezwykle kompaktowych wymiarach, który stanowi przełom w segmencie ultrakompaktowym pod względem precyzji i oszczędności przestrzeni.

Przestronność, idealny komfort podczas jazdy

Jeden z najdłuższych rozstawów osi w swoim segmencie – silniki umiejscowione daleko z przodu – nowo zaprojektowane osie: inżynierowie Škody Citigo zrobili wszystko, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń w samochodzie z każdym milimetrem. To się udało: pasażerowie podróżują z nadmiarem przestrzeni, w wygodzie, bez uczucia ciasnoty. Nowe Citigo pokazuje, że nawet subkompaktowy samochód może być przestronny w środku.

Szerokość wnętrza samochodu to kolejny rekord w swoim segmencie. Przy 1,36 metra, jest znacznie wyższa niż u większości konkurentów, co zapewnia dobrą swobodę ruchów. Wyniki dotyczące przestrzeni nad głową z tyłu również nie pozostawiają nic do życzenia.

Funkcja „Easy Entry” w wersji trzydrzwiowej umożliwia bezproblemowy dostęp do tylnych siedzeń. Polega to na przesunięciu przednich foteli do przodu oraz jednoczesnym złożeniu oparcia jednym ruchem ręki, dzięki czemu pasażerowie siedzący z tyłu mogą łatwo usiąść.

Aspekty ergonomiczne imponują doskonałym designem, podobnie jak komfort siedzenia. Pozycja siedzenia nie jest zbyt niska, a odpowiednie podparcie ud w połączeniu z przestrzenią na kolana zapewnia poziom komfortu, który nie jest powszechnie kojarzony z subkompaktami. W tym kontekście projektanci szczególną uwagę zwrócili na położenie kolumny kierownicy, w tym samej kierownicy.

Przy 251 litrach, pojemność bagażnika Citigo jest największa w swojej klasie. Bagażnik imponuje również wysokością: pomieści przedmioty o wysokości do 58 cm. Klapa bagażnika otwiera się do 185 cm. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 959 litrów (Škoda Citigo w wersji pięciodrzwiowej). Dodatkowo, uzyskana powierzchnia ładunkowa jest niemal na równym poziomie, pozwalając na transport przedmiotów o długości do 2 metrów w Citigo. Inne praktyczne elementy to cztery haki w bagażniku na torby lub inne przedmioty. Ponadto dostępna jest podwójna siatka dołączona do bagażnika, odpowiednia do trzymania przedmiotów ważących do 3 kg w przestrzeni.

Praktyczność w każdym calu

Škoda Citigo to praktyczny samochód do miasta. Dzięki swojej zwinności i łatwości w prowadzeniu, a także licznym prostym i praktycznym rozwiązaniom wewnątrz, samochód staje się przyjazny dla użytkownika. Przede wszystkim praktyczność oznacza odpowiednią ilość miejsca do przechowywania, ale bez marnotrawienia ani milimetra. W konsoli środkowej i schowku znajdują się obszary do przechowywania. Dostępne są również uchwyty na butelki (do 1,0 litra) i kubki. Wyjątkowym i niezwykle praktycznym detalem jest hak na torby zamocowany do schowka. Uchwyt na dokumenty i zdjęcia na desce rozdzielczej również z pewnością się przyda. Uchwyt multimedialny służy do przechowywania telefonu komórkowego, iPoda i innych małych pomocników. „Program siatki do przechowywania” Citigo oferuje praktyczne opcje trzymania małych przedmiotów po bokach bagażnika. Lista sprytnych rozwiązań obejmuje również kieszonkę na przednich fotelach.

Mały samochód – duży na bezpieczeństwo

Nowoczesne małe samochody nie oszczędzają na bezpieczeństwie. Citigo może poszczycić się wzorowymi aktywnymi i pasywnymi funkcjami bezpieczeństwa, które Euro NCAP, organizacja ochrony konsumentów, oceniła na najwyższą notę pięciu gwiazdek zaledwie kilka tygodni temu. Innowacją i punktem szczytowym w segmencie subkompaktowym jest automatyczny asystent hamowania „City Safe Drive”. Ta opcjonalna funkcja automatycznego hamowania awaryjnego pomaga zapobiegać wypadkom miejskim. Asystent automatycznie uruchamia się przy prędkości od 5 do 30 km/h. W pierwszym etapie laserowy czujnik wbudowany w przednią szybę skanuje przestrzeń 10 metrów przed Citigo. Jeśli wykryje ryzyko zderzenia, w drugim etapie system hamulcowy zostanie aktywowany, jeśli kierowca nie zareaguje, a hydrauliczny asystent hamowania zostanie przełączony na zwiększoną wrażliwość. W zależności od sytuacji, trzeci etap obejmuje automatyczne hamowanie awaryjne aż do zatrzymania lub wsparcie dla kierowcy w osiągnięciu maksymalnej siły hamowania, jeśli kierowca nie hamuje wystarczająco mocno. W przypadku ekstremalnego zagrożenia zderzeniem, hamowanie osiągnie 10 m/s². W zależności od prędkości i rzeczywistej sytuacji na drodze, „City Safe Drive” może zmniejszyć intensywność wypadku lub całkowicie zapobiec uderzeniu.

W tym wszystkim kierowca zawsze ma pełną kontrolę i odpowiedzialność za pojazd. Może w każdej chwili dezaktywować funkcję systemu przez przyspieszenie, skręcanie lub naciśnięcie pedału sprzęgła. Może także wyłączyć funkcję, naciskając przycisk. W takim przypadku pojawi się symbol z napisem „off”, informujący o dezaktywowaniu. Ta informacja będzie widoczna przez 5 sekund, ponownie pojawiając się zawsze, gdy samochód porusza się w zakresie prędkości od 5 do 30 km/h. W przypadku awarii, symbol będzie powoli i ciągle migał.

Testerzy Euro NCAP wysoko ocenili ochronę pasażerów Citigo. Obejmuje to testy bezpieczeństwa zderzeniowego w przypadku kolizji czołowych i bocznych, test słupa oraz tzw. test urazowy szyi, który określa obciążenia kręgosłupa szyjnego w przypadku zderzenia tylnym. Najnowsze modele Škody również osiągają dobre wyniki w zakresie bezpieczeństwa dzieci, zdobywając pełne punkty w teście dotyczącym ochrony manekina symulującego trzyletniego malucha.

Na bezpieczeństwo dzieci wpływa również fakt, że fotele dziecięce Isofix można mocować w specjalnych punktach mocowania Isofix i przyczepach Toptether w tylnej części samochodu, zapewniając bezpieczne połączenie foteli dziecięcych z pojazdem.

Testerzy Euro NCAP byli również pod wrażeniem poziomu wydajności systemów asystujących Citigo. Standardowe przypomnienia o zapięciu pasów na wszystkich siedzeniach oraz standardowa oferta programu ESP (elektronicznego programu stabilizacji) w wielu rynkach znacząco przyczyniły się do wyniku. Poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową jako standardowe wyposażenie również dodały pozytywne uwagi. Kolejnym mocnym punktem był zintegrowany czujnik wczesnego zderzenia, umieszczony bezpośrednio za przednim zderzakiem. Aktywuje on napinacze pasów przed kolizją czołową, które wówczas w ciągu milisekund napinają zapięte pasy, a ograniczniki siły pasów zmniejszają nadmierne obciążenie klatki piersiowej, podczas gdy przednie poduszki powietrzne chronią ciała pasażerów.

Škoda Citigo posiada elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy z aktuatorem na kolumnie kierowniczej. Wspomaganie działa na żądanie, czyli tylko wtedy, gdy jest potrzebne. To zmniejsza zużycie energii, co przekłada się na poprawę zużycia paliwa o około 0,2 l/100 km w porównaniu do hydraulicznego wspomagania. Aktywne samoistne wracanie do pozycji centralnej zwiększa komfort prowadzenia i poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy, ponieważ wymaga mniej poprawek. Kolumna kierownicy Citigo jest zaprojektowana tak, aby się teleskopowała w przypadku zderzenia, a specjalnie zaprojektowane elementy deformacyjne zdefiniowanej ścieżki sił zmniejszają ryzyko kontuzji.

Struktura nadwozia: sztywna, lekka, bezpieczna

Innowacyjne technologie produkcji pozwalają na niską wagę pojazdu, niskie zużycie paliwa i wysokie bezpieczeństwo. Struktura nadwozia Citigo została konsekwentnie zaprojektowana z myślą o celach lekkiej konstrukcji, bezpieczeństwa i komfortu. Już na wczesnym etapie rozwoju projektanci szczególną uwagę przykładali do wysokiej sztywności nadwozia, przy jednoczesnej niskiej wadze i konkurencyjnych kosztach.

8,1 procent nadwozia Škody Citigo to tak zwane części „hot-formed”, co oznacza, że właściwości stali są dostosowywane podczas produkcji: polega to na formowaniu czerwono gorącej blachy w jednym kroku i poddawaniu jej zdefiniowanemu procesowi chłodzenia wewnątrz formy. Te elementy są wykorzystywane w miejscach narażonych na wysokie obciążenia podczas zderzeń, szczególnie w przednim podłożu i w kolumnie B. Samo wykorzystanie części hot-formed zredukowało wagę nadwozia o 13 kilogramów.

Dodatkowo przednie szyny boczne nadwozia, progi i boczne ramy dachowe są wykonane z tak zwanej stali dual-phase. Zespoły te, łącząc się z częściami hot-formed, tworzą fundament bezpiecznej kabiny pasażerskiej. Dodatkowe wzmocnienia, takie jak w progach drzwi, poprawiają bezpieczeństwo pasywne. Udział 39,3 procent najtwardszych stali i 17,2 procent stali wysokotensyjnych oznacza, że Citigo wyznacza nowe standardy w segmencie, podobnie jak VW up! i Seat Mii. Udział konwencjonalnej stali głęboko ciętej spadł do mniej niż jednej czwartej (24,9 procent) masy nadwozia, a ich użycie ogranicza się głównie do optycznie wymagających części, takich jak zewnętrzne elementy bocznych paneli nadwozia lub nadkola.

Struktura nadwozia Škody Citigo nie tylko wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa, ale także zapewnia komfort, jaki zazwyczaj oczekiwany jest od samochodów z wyższej klasy, pod względem akustyki i wibracji. Dzięki dedykowanemu rozkładowi stawów i tak zwanym punktom transmisji sił. Trójwarstwowa struktura pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, aby kabina pasażerska znajdowała się w stabilnych, matematycznie zoptymalizowanych przekrojach. Statyczna sztywność skręcająca Citigo wynosi 19.800 Nm/° – „najlepsza w klasie”, co jest najlepszą gwarancją zrównoważonego komfortu i dynamiki jazdy. Przy 49 Hz samochód również osiąga wysokie wyniki w zakresie dynamiki sztywności, poprawiając akustykę, wibracje i komfort jazdy.

Silniki: mocne, efektywne i lekkie

W modelu Citigo debiutuje nowa generacja silników benzynowych o trzech cylindrach (EA211). Te silniki zamontowane poprzecznie z przodu generują moc 44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM, napędzając przednie koła. Pojemność wynosi 1,0 litra (999 cm3) dla obu silników. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 5, unijny standard emisji.

Silnik podstawowy to 1,0 litra o mocy 44 kW/60 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 95 Nm i jest dostępny w przedziale 3000-4300 obrotów na minutę. Silnik 1.0 MPI/55 kW dostarcza 90 procent swojego maksymalnego momentu obrotowego w przedziale 2000-6000 obrotów, zapewniając Citigo wysoką zwinność przy niemal każdej prędkości obrotowej silnika.

W wersji 44 kW Citigo przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 14,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. W połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów, silnik 44 kW będzie zużywał średnio 4,5 l/100 km i emitować 105 gramów CO2 na kilometr. Szczególnie efektywna wersja Green tec (z automatycznym systemem start-stop, technologią odzyskiwania energii hamowania i oponami zoptymalizowanymi pod kątem niskiego oporu toczenia) osiąga wartości 4,1 l/100 km i 96 g/km. To teoretyczny zasięg wynosi zatem 853 kilometry.

Posiadając tę samą pojemność (999 cm3) oraz identyczny skok i średnicę tłoka (74,5 mm oraz 76,4 mm), mocniejsza wersja silnika Citigo generuje moc 55 kW/75 KM. Wzrost mocy wynika z modyfikacji zarządzania silnikiem. Maksymalny moment obrotowy wynosi 95 Nm. Maksymalna moc dostępna jest przy 6200 obrotach na minutę. Zużycie paliwa silnika 55 kW wynosi średnio 4,7 l/100 km w połączeniu ze skrzynią manualną, co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą 108 g/km. W wersji Green tec mocniejszy silnik zużyje 4,2 l/100 km i wyemituje 98 g/km CO2. Prędkość maksymalna dla wersji Citigo 55 kW wynosi 171 km/h (z manualną skrzynią biegów), a przyspieszenie z 0 do 100 km/h zajmie 13,2 sekundy.

W późniejszym terminie Škoda Citigo będzie dostępna z silnikiem na gaz ziemny opartym na tej samej konstrukcji silnika, generującym moc 50 kW/68 KM i zużywającym nie więcej niż średnio 2,9 kg/100 km (gaz). Przekłada się to na emisję CO2 wynoszącą tylko 79 g/km. Te niskie wartości są osiągane głównie dzięki wysokiej gęstości energetycznej gazu ziemnego. Gaz będzie magazynowany w dwóch zbiornikach pod podłogą znajdujących się blisko tylnej osi, o łącznej pojemności 72 litrów/11 kg CNG. Jeden zbiornik zostanie umieszczony przed tylną osią razem z 10-litrowym rezerwowym zbiornikiem na benzynę. Drugi zbiornik będzie umieszczony w wycięciu na koło zapasowe. Poza usunięciem miejsca na koło zapasowe, nie będzie innych ograniczeń w użytkowaniu. W połączeniu z rezerwowym zbiornikiem na benzynę, gazowa wersja Citigo ma teoretyczny zasięg wynoszący ponad 550 kilometrów. W porównaniu z silnikami benzynowymi, współczynnik sprężania silników gazowych wzrośnie z 10,5 : 1 do 11,5 : 1. Dodatkowo, zawory i pierścienie siedzące zostaną wzmocnione, aby wytrzymać wyższe obciążenia występujące podczas spalania gazu ziemnego. Niezbędny dedykowany rozdzielacz gazu ze stali nierdzewnej jest zamocowany w dedykowanych punktach na kolektorze ssącym.

Green tec – szczególnie wydajne

Oba silniki 1.0 litra w Škodzie Citigo można zamówić w pakiecie Green tec. Jego główne elementy to system start-stop, technologia odzyskiwania energii hamowania oraz opony zoptymalizowane pod kątem niskiego oporu toczenia – innowacyjne rozwiązania przyczyniające się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji, a więc pozwalające dbać o środowisko.

Najważniejszym krokiem technologicznym w znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa jest system start-stop, który obniża łączne zużycie Citigo o prawie 11 procent, jeszcze bardziej w czasie jazdy po mieście.

Podczas oczekiwania na czerwone światło, silnik automatycznie wyłącza się i nie zużywa paliwa. Aby to umożliwić, kierowca zatrzymuje samochód, wrzuca bieg na luz i odrywa stopę od sprzęgła (lub naciska pedał hamulca w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów). Silnik wyłącza się, a automatycznie uruchamia się ponownie, gdy kierowca naciśnie sprzęgło (lub puści hamulec).

1.0L MPI 5AT FWD (60 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc44 Kw @ 5000-6000 Rpm
60 Hp @ 5000-6000 Rpm
59 Bhp @ 5000-6000 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h14.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2055 Lbs (932 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2844 Lbs (1290 Kg)
Spalanie miasto44 Mpg Us (5.3 L/100Km)
Spalanie trasa53 Mpg Us (4.4 L/100Km)
Średnie spalanie59 Mpg Us (4 L/100Km)
Emisja CO2103 G/Km

1.0L MPI 5AT FWD (75 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc55 Kw @ 6200 Rpm
75 Hp @ 6200 Rpm
74 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna106 Mph (171 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2055 Lbs (932 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2844 Lbs (1290 Kg)
Spalanie miasto43 Mpg Us (5.5 L/100Km)
Spalanie trasa59 Mpg Us (4 L/100Km)
Średnie spalanie52 Mpg Us (4.5 L/100Km)
Emisja CO2105 G/Km

1.0L MPI 5MT FWD (60 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc44 Kw @ 5000-6000 Rpm
60 Hp @ 5000-6000 Rpm
59 Bhp @ 5000-6000 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h14.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2048 Lbs (929 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3009 Lbs (1365 Kg)
Spalanie miasto42 Mpg Us (5.6 L/100Km)
Spalanie trasa60 Mpg Us (3.9 L/100Km)
Średnie spalanie52 Mpg Us (4.5 L/100Km)
Emisja CO2105 G/Km

1.0L MPI 5MT FWD (75 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc55 Kw @ 6200 Rpm
75 Hp @ 6200 Rpm
74 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna106 Mph (171 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2048 Lbs (929 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3009 Lbs (1365 Kg)
Spalanie miasto40 Mpg Us (5.9 L/100Km)
Spalanie trasa59 Mpg Us (4 L/100Km)
Średnie spalanie50 Mpg Us (4.7 L/100Km)
Emisja CO2108 G/Km

1.0L MPI Green tec 5MT FWD (60 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc44 Kw @ 5000-6000 Rpm
60 Hp @ 5000-6000 Rpm
59 Bhp @ 5000-6000 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna100 Mph (161 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h14.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2072 Lbs (940 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2844 Lbs (1290 Kg)
Spalanie miasto47 Mpg Us (5 L/100Km)
Spalanie trasa65 Mpg Us (3.6 L/100Km)
Średnie spalanie57 Mpg Us (4.1 L/100Km)
Emisja CO295 G/Km

1.0L MPI Green tec 5MT FWD (75 KM)

ParametrWartość
CylindryL3
Pojemność999 Cm3
Moc55 Kw @ 6200 Rpm
75 Hp @ 6200 Rpm
74 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy70 Lb-Ft @ 3000-4300 Rpm
95 Nm @ 3000-4300 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.2 Galony (34.8 L)
Prędkość maksymalna107 Mph (172 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.2 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R14
Długość140.3 In (3564 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość58.2 In (1478 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.2/56.1 In (1
Rozstaw osi95.3 In (2421 Mm)
Prześwit7 In (178 Mm)
Pojemność bagażnika8.9 Cuft (252 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna2072 Lbs (940 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2844 Lbs (1290 Kg)
Spalanie miasto46 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Spalanie trasa64 Mpg Us (3.7 L/100Km)
Średnie spalanie56 Mpg Us (4.2 L/100Km)
Emisja CO298 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.