Ktoś z czeskiej firmy motoryzacyjnej musiał być wielkim fanem irlandzkiej piosenkarki Enyi, skoro nadał jej imię pierwszemu elektrycznemu pojazdowi Skody: Enyaq.
Kto może przewidzieć, dokąd zmierzają pojazdy elektryczne? Tylko czas to pokaże, ale Skoda skorzystała z platformy elektrycznej MEB grupy Volkswagen i stworzyła SUV-a, który porusza się wyłącznie na prąd. Został zaprezentowany we wrześniu 2020 roku podczas wydarzenia online z powodu sytuacji pandemicznej w Europie.
Zespół projektowy zainspirował się modelem Skoda Kodiaq, dużym SUV-em, który nie przekonał wystarczającej liczby klientów do zakupu. Kanciasta sylwetka pojazdu wpisywała się w nurt kubizmu, z ostrymi reflektorami oraz dużym, fałszywym grillem. Na dolnej części zderzaka boczne wloty mogą pomagać w chłodzeniu hamulców, a dolny grill w chłodzeniu akumulatorów umieszczonych na podłodze. Z boku duże, 21-calowe koła ze stopów lekkich wyróżniają się w tym segmencie.
W środku Enyaq oferował rozszerzoną rzeczywistość dla wyświetlacza typu head-up oraz dwa wyświetlacze cyfrowe: jeden dla zestawu wskaźników, a drugi, w formie pływającego elementu, dla systemu infotainment. Minimalistyczny design wyglądał świeżo, przestronnie i nie był zagracony nadmiarem przycisków. Dla foteli Skoda wybrała modele już dostępne w ofercie firmy, z dwu kolorowym wykończeniem tapicerki. Dzięki dużemu rozstawowi osi i płaskiej podłodze, tylne fotele obiecywały wystarczająco dużo miejsca dla trzech pasażerów. Nie było centralnego tunelu dla skrzyni biegów.
Enyaq był oferowany w trzech rozmiarach akumulatorów oraz pięciu opcjach napędu, z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Jego zasięg wynosił od 340 km (211 mil) do 510 km (317 mil).
Wprowadzając na rynek nowy model ENYAQ iV, ŠKODA stawia kolejny krok w realizacji swojej strategii E-Mobility. Całkowicie elektryczny SUV to pierwszy model produkcyjny czeskiego producenta, który oparty jest na modularnej platformie samochodów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. ŠKODA ENYAQ iV oferuje napęd na tylne lub wszystkie koła oraz zasięg idealnie nadający się do codziennego użytku – do 510 km w cyklu WLTP, a także przestronność, charakterystyczną dla marki. ŠKODA kontynuuje rozwój swojego emocjonalnego języka designu – nowy SUV posiada zupełnie nową koncepcję wnętrza, oferującą Wyboru Designu zamiast klasycznych poziomów wyposażenia oraz nową strukturę dostępnych opcji. Szczególną uwagą cieszy się ekskluzywna edycja ENYAQ iV Founders Edition, która jest limitowana do 1 895 egzemplarzy i upamiętnia 125-lecie firmy.
Wkrótce po światowej premierze nowej ŠKODY ENYAQ iV, w wielu krajach możliwe jest przedsprzedaż podstawowego modelu oraz innych wariantów. Ekskluzywna i szczególnie bogato wyposażona edycja Founders Edition jest limitowana do 1 895 egzemplarzy i oddaje hołd udanej historii firmy, przypominając o jej założeniu przez Václava Laurina i Václava Klementa 125 lat temu. Na wielofunkcyjnym skórzanym kole kierownicy znajduje się oznaczenie Founders Edition – produkowane przez czeskiego producenta kryształów Preciosa – które wyświetla numer modelu, potwierdzając, że pochodzi z limitowanej serii. Ekskluzywna edycja ENYAQ iV Founders Edition będzie dostarczana wiosną 2021 roku.
Edycja Founders Edition z podświetlaną atrapą chłodnicy i 21-calowymi felgami
Edycja Founders oraz ENYAQ RS iV są wyposażone w Crystal Face, który obejmuje oszałamiającą, podświetlaną atrapę chłodnicy, jako standard. Dla ENYAQ 80 iV i ENYAQ 80x iV jest dostępny jako opcja. Kryształowy przód ENYAQ iV iluminowany jest przez 130 diod LED – element projektu, który już widzieliśmy w koncepcji ŠKODA VISION iV. Edycja Founders jest dostępna w dwóch wariantach silnika/akumulatora i dwóch kolorach. Oferuje również 21-calowe felgi, sportowe zderzaki z przodu i z tyłu oraz zestaw Design ecoSuite z wykorzystaniem skóry poddanej zrównoważonemu garbowaniu.
Elektryczny napęd: Pierwszy model produkcyjny ŠKODY oparty na MEB
ENYAQ iV to pierwszy model produkcyjny ŠKODY oparty na Modular Electrification Toolkit (MEB) Grupy Volkswagen. MEB składa się z tzw. platformy skateboardowej, w której akumulator został wbudowany w podłogę, aby zaoszczędzić miejsce. Całkowicie elektryczny SUV jest dostępny z trzema rozmiarami akumulatorów, pięcioma wariantami mocy i napędem na tylne lub wszystkie koła, co sprawia, że spełnia różnorodne potrzeby w różnych zastosowaniach. Czas ładowania jest krótki, a zasięg wynosi do 510 km w cyklu WLTP – ENYAQ iV jest idealny do codziennego użytku oraz długich podróży. Nowy flagowy model ŠKODY produkowany jest w głównym zakładzie czeskiego producenta w Mladá Boleslav – co czyni go jedynym modelem w Europie opartym na platformie MEB Grupy Volkswagen, który powstaje poza Niemcami.
Christian Strube, członek zarządu ŠKODY ds. rozwoju technicznego, powiedział: „Liczba możliwych kombinacji, na przykład w zakresie rozmiarów akumulatorów i mocy, czyni modularną platformę samochodów elektrycznych idealną podstawą techniczną dla naszych pojazdów całkowicie elektrycznych. MEB pozwala nam indywidualnie dostosować się do różnych potrzeb i nawyków użytkowników, a także rozwijać jeszcze bardziej technologicznie innowacyjne modele ŠKODY iV w przyszłości.”
Wersja podstawowa ŠKODY ENYAQ iV to praktyczny i zrównoważony towarzysz rodzinny na co dzień, zapewniający dużą przestronność i wysoki poziom funkcjonalności. Istnieje również idealny ENYAQ iV dla osób, które dużo jeżdżą, poszukujących maksymalnego zasięgu i szybkiego ładowania, a także dla klientów o dynamicznym stylu jazdy, którzy oczekują optymalnych osiągów nawet od elektrycznego SUV-a.
Wersje podstawowe z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła
W ENYAQ iV ŠKODA wykorzystuje zupełnie nową koncepcję napędu, która nawiązuje do historii firmy: podobnie jak w wielu poprzednich modelach marki, również nowy elektryczny SUV ŠKODY korzysta z napędu na tylne koła. ENYAQ iV to wszechstronny partner zarówno w codziennych dojazdach, jak i długich trasach. Jego maksymalny zasięg wynosi 510 km w cyklu WLTP, a pojemność szybkiego ładowania sięga 125 kW. Akumulator o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) można naładować od 5 do 80 procent w zaledwie 38 minut w odpowiednio wydajnych punktach ładowania DC. W domu, ENYAQ iV można wygodnie „zatankować” w nocy za pomocą stacji ładowania AC o mocy do 11 kW – w zależności od rozmiaru akumulatora, ten proces zajmuje od sześciu do ośmiu godzin. Co więcej, ENYAQ iV wyposażony jest w uniwersalną ładowarkę iV, która pasuje do wszystkich konwencjonalnych gniazdek ładujących.
Pięć wariantów mocy, trzy rozmiary akumulatorów, dwa silniki i napęd na wszystkie koła
Oferując trzy rozmiary akumulatorów i pięć różnych wariantów mocy, ŠKODA ENYAQ iV stawia na zrównoważony rozwój i przyjemność z jazdy. Oprócz silnika na tylnej osi, dwa najbardziej wydajne modele są również wyposażone w drugi silnik elektryczny na przedniej osi, który przenosi moment obrotowy SUV-a wynoszący odpowiednio 425 i 460 Nm na wszystkie cztery koła. Podstawowy model ŠKODY ENYAQ 50 iV posiada silnik o mocy 109 kW umieszczony z tyłu i napęd na tylne koła; jego maksymalny moment obrotowy wynosi 220 Nm. Jego akumulator litowo-jonowy ma pojemność brutto 55 kWh (52 kWh netto) i zasięg do 340 km. Z silnikiem o mocy 132 kW, model ENYAQ 60 iV z akumulatorem o pojemności 62 kWh (58 kWh netto) może pokonać do 390 km; jego maksymalny moment obrotowy wynosi 310 Nm.
ENYAQ 80 iV osiąga moc 150 kW, moment obrotowy do 310 Nm, a w cyklu WLTP oferuje najdłuższy maksymalny zasięg wynoszący 510 km. Akumulator o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) jest również stosowany w dwóch wersjach z napędem na wszystkie koła – w połączeniu z drugim silnikiem elektrycznym na przedniej osi, ENYAQ 80x iV osiąga moc 195 kW, a ENYAQ RS iV dostarcza 225 kW. Oba te modele mają zasięg wynoszący 460 km.
Flagowy model ŠKODA ENYAQ RS iV jest szczególnie atrakcyjny w prowadzeniu. Przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h – o 20 km/h szybciej niż inne warianty mocy. Dodatkowo, najpotężniejszy ENYAQ iV może holować przyczepę o wadze do 1 400 kg; SUV może być wyposażony w elektrycznie chowany hak holowniczy jako opcjonalne wyposażenie.
Wyjątkowa aerodynamika dla większej efektywności
Aerodynamika ŠKODY ENYAQ iV – która jest znakomita jak na SUV-a – pozwala na wysoki poziom efektywności, a w konsekwencji długie zasięgi. Jest to również widoczne w współczynniku oporu powietrza (cd) wynoszącym 0,27, co osiągnięto dzięki użyciu opon o szczególnie niskim oporze toczenia. Pompa ciepła, która jest wykorzystywana do ogrzewania i klimatyzacji wnętrza, jest opcjonalnym wyposażeniem elektrycznego SUV-a. Wysoko wydajny system pompy ciepła spręża czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem. Powoduje to wytwarzanie ciepła, które służy do ogrzewania zimnego powietrza wpływającego do auta. W ten sposób zużycie energii z akumulatora na zasilanie ogrzewania wysokotemperaturowego zmniejsza się o około 3 do 4 kWh na 100 km – co oznacza, że zasięg wzrasta o 30 procent w porównaniu do pojazdów elektrycznych bez pompy ciepła przy temperaturach do -25°C.
Bezpieczeństwo: nowe systemy wspomagania i do dziewięciu poduszek powietrznych
Wyposażony w liczne systemy wspomagania oraz do dziewięciu poduszek powietrznych, ENYAQ iV zapewnia najwyższy poziom aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Co więcej, nowe funkcje ułatwiają parkowanie.
ŠKODA oferuje swoim klientom ENYAQ iV wszystkie innowacyjne, nowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania. SUV może automatycznie ostrzegać o kolizjach z innymi pojazdami, rowerzystami, pieszymi i stałymi przeszkodami, co idealnie zapobiega wypadkom całkowicie lub przynajmniej minimalizuje ich konsekwencje. Do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów w przypadku wypadku. Proaktywny system Crew Protect Assist automatycznie napina pasy bezpieczeństwa podczas nagłego hamowania i zamyka okna oraz panoramiczny dach szklany w przypadku zbliżającej się kolizji, lub gdy samochód jest w niebezpieczeństwie poślizgu lub wywrócenia się.
ENYAQ iV standardowo wyposażony jest w reflektory LED i tylne światła, natomiast pełne reflektory LED Matrix oraz pełne tylne światła LED w kształcie 'C’ są dostępne jako opcje. Każdy moduł matrycy dalekosiężnej zawiera 24 diody LED, które mogą być kontrolowane indywidualnie i umożliwiają kierowcy używanie długich świateł przez cały czas bez oślepiania innych uczestników ruchu. Jeśli kamera na przedniej szybie wykryje pojazdy, ludzi oraz przedmioty odbijające światło, inteligentna technologia oświetleniowa automatycznie wyłącza poszczególne segmenty strumienia świetlnego.
Dwie strefy wyświetlacza head-up
ENYAQ iV jest pierwszym modelem ŠKODY, który jest wyposażony w wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, który projekcje informacji na dwóch różnych obszarach. Oprócz aktualnej prędkości i wykrytych znaków drogowych można również wyświetlać informacje z systemów wspomagania oraz instrukcje nawigacyjne na przedniej szybie tuż nad deską rozdzielczą, w bezpośrednim widoku kierowcy. Strefa projekcji dla rozszerzonej rzeczywistości jest większa i usytuowana wyżej na przedniej szybie, nadal w widoku kierowcy. Jest skierowana na drogę przed pojazdem, gdzie większe symbole, takie jak strzałki kierunkowe, wskazują instrukcje nawigacyjne, informacje dotyczące Adaptacyjnego Asystenta Linii lub Adaptacyjnego Tempomatu są wyświetlane, a znaki drogowe lub ostrzeżenia są wyświetlane. Kierowca może indywidualnie dostosować położenie strefy wyświetlania na przedniej szybie, ustawić kolor i jasność oraz wybrać, jakie informacje mają być wyświetlane w menu systemu multimedialnego.
Nowe, innowacyjne systemy wspomagania zwiększają bezpieczeństwo
W przypadku zbliżającej się kolizji z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem, np. Collision Avoidance Assist wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu, aby zapobiec wypadkowi przy użyciu kontrolowanej manewru uniku. Przy skręcie w lewo na skrzyżowaniach, Turn Assist wczesne wykrywa nadjeżdżający ruch, ostrzega kierowcę i w razie potrzeby automatycznie zatrzymuje samochód. Gdy drzwi są otwierane, Exit Warning alarmuje pasażera, jeśli z tyłu zbliża się inny pojazd lub rowerzysta. Robi to akustycznie i wizualnie poprzez sygnał świetlny na wewnętrznej stronie obudowy lusterka.
Travel Assist obejmuje Adaptacyjny Tempomat, Adaptacyjny Asystent Linii, w tym rozpoznawanie robót drogowych, Asystenta w korkach oraz Asystenta w sytuacjach awaryjnych. W wyższej konfiguracji Travel Assist może przejąć skręt boczny w wąskich przestrzeniach przy użyciu informacji online opartych na aktualnych danych – nawet w mieście. Adaptacyjny Tempomat, który w swojej wersji predykcyjnej uwzględnia również dane trasowe z systemu nawigacji i znaki drogowe, będzie również w stanie zareagować na przeszkody zgłoszone za pośrednictwem danych ruchu online.
Zwiększone funkcje Park Assist
Aby jeszcze bardziej ułatwić parkowanie w ENYAQ iV, ŠKODA rozszerzyła funkcje Park Assist, które do tej pory przejęło już skręcanie przy wjeździe i wyjeździe z miejsc parkingowych równoległych oraz osiedlowych. W nowej, jeszcze bardziej inteligentnej konfiguracji system może również automatycznie hamować samochód i zapobiegać kolizjom z pieszymi lub przedmiotami.
Zdalnie sterowane parkowanie idzie o krok dalej: pozwala kierowcy zdalnie prowadzić swój ENYAQ iV do szczególnie ciasnych miejsc parkingowych równoległych oraz osiedlowych za pomocą smartfona i aplikacji ŠKODA Connect. System przejmuje kontrolę nad kierowaniem i automatycznie hamuje. Park Assist zyskał teraz również funkcję wyuczonego parkowania. To umożliwia kierowcy nagranie trasy do często używanego miejsca parkingowego, na przykład w wąskim i ukośnym wjeździe. Muszą to zrobić tylko raz, a następnie mogą w dowolnym momencie automatycznie powtórzyć tę trasę za naciśnięciem jednego przycisku. Tutaj również system przejmuje kontrolę nad kierowaniem i hamowaniem, a także zapobiega kolizjom.
Wnętrze: Wyboru Designu zastępują klasyczne poziomy wyposażenia
Jasne, innowacyjne i zrównoważone: wraz z pierwszym modelem opartym na modularnej platformie MEB, ŠKODA prezentuje zupełnie nową strukturę dostępną opcji. W ENYAQ iV Wyboru Designu zastępują klasyczne poziomy wyposażenia. Każdy z tych stylów charakteryzuje się gustownym wnętrzem z wysokim poziomem komfortu. Inspirowane nowoczesnymi środowiskami życiowymi, wykorzystują naturalne, zrównoważone materiały przetworzone i materiały z recyklingu. Dostosowanie pojazdu do gustu właściciela zajmuje teraz tylko kilka kroków. Oprócz dziesięciu pakietów tematycznych, dostępne są również różne indywidualne opcje dla wszystkich wariantów.
Dzięki Wyborom Designu, projektanci ŠKODY stworzyli holistycznie skoordynowane opcje wnętrza, oparte na nowoczesnych środowiskach życiowych. Różnią się one na przykład pod względem tapicerki, ozdobnych wykończeń i deski rozdzielczej, a także poprzez użycie różnych materiałów. Ponadto, w zależności od wybranej Wybory Designu, dywaniki, konsola środkowa i oświetlenie ambientowe również mają różne odczucia i wygląd. Podstawowy model ENYAQ 50 iV startuje od czysto funkcjonalnego designu Studio. Opcja Loft, która jest standardowa w modelu ENYAQ 60 i wyższych, oparta jest na nowoczesnych, przytulnych mieszkaniach dla młodych rodzin. A deska rozdzielcza o różnych poziomach sportowych ma dwukolorowy design. Inne Wyboru Designu są dostępne na życzenie. Lodge reprezentuje zrównoważony rozwój i innowacje, podczas gdy Lounge emanuje jakością i ekskluzywnością, a opcje Suite i ecoSuite oferują klasyczne detale luksusowe. W ENYAQ RS iV, RS Lounge podkreśla sportowy charakter pojazdu, podczas gdy opcjonalny design RS Suite emanować dynamiczną elegancją. W sumie dostępnych jest dziesięć różnych pakietów tematycznych, z których większość występuje w wersji podstawowej oraz bardziej rozbudowanej wersji Plus.
Wykorzystanie materiałów zrównoważonych
W projektach Lodge i ecoSuite, ŠKODA skupiła się na zrównoważonym rozwoju. Pokrowce na fotele Lodge wykonane są w 40 procentach z nowej wełny, która została poddana niezależnym testom i certyfikacji zgodnie z rygorystycznymi wymogami Woolmark Company. Etykieta Wool Blend Performance zarezerwowana jest dla produktów wykonanych z 30 do 49,9 procent nowej wełny. Pozostałe 60 procent tapicerki wykonane jest z poliestru z recyklingowanych butelek PET. Pokrowce na fotele charakteryzują się również unikalnym odczuciem powierzchni i zapewniają przyjemną temperaturę siedzenia – ani zbyt gorąco, ani zbyt zimno. Skóra w kolorze koniaku używana w Design Selection ecoSuite jest produkowana w szczególnie zrównoważony sposób. Zamiast chemikaliów, skóra została poddana obróbce za pomocą ekstraktów z liści oliwek.
Bogaty zakres standardowego wyposażenia nawet w wersji podstawowej
Nawet standardowe wyposażenie ŠKODY ENYAQ 50 iV jest rozbudowane. Obejmuje to dwustrefową klimatyzację Climatronic, wielofunkcyjne skórzane koło kierownicy, bezkluczykowy start w postaci KESSY GO, cyfrowe radio DAB, technologię SmartLink, reflektory LED i zdolność do szybkiego ładowania do 50 kW. Po zamontowaniu większego akumulatora standardowe wyposażenie rozszerza się również o czujniki parkowania, kamerę tylnią czy podgrzewane koło kierownicy. W zależności od wybranego wariantu ENYAQ iV, standardowe wyposażenie obejmuje również łopatki na kole kierownicy. Kierowca może za ich pomocą wybrać stopień odzysku energii.
Nowa, uproszczona oferta i opcjonalne pakiety dla różnych tematów
ŠKODA przeorganizowała dostępność swojego wyposażenia opcjonalnego i zrestrukturyzowała standardowe wybory, aby skonfigurowanie ENYAQ iV było jak najprostsze i najczytelniejsze. Proces zamówienia stał się również bardziej przejrzysty, aby zapewnić lepsze wrażenia użytkownika. Po kilku kliknięciach klient otrzymuje spersonalizowanego ENYAQ iV. Niektóre indywidualne opcje są dostępne dla wszystkich modeli.
Łączność: Duży 13-calowy wyświetlacz, nowy Digital Cockpit i specyficzne usługi online
Zawsze online i inteligentnie połączony: nowoczesny system multimedialny w ŠKODA ENYAQ iV bazuje na najnowszej generacji Modular Infotainment Matrix i oferuje liczne innowacyjne funkcje wspierane przez dane online. Centralnym komponentem jest wolnostojący ekran dotykowy o wielkości do 13 cali, który może być również obsługiwany gestami oraz za pomocą cyfrowego asystenta głosowego Laury. Najważniejsze informacje prezentowane są kierowcy na przeprojektowanym wyświetlaczu Digital Cockpit o przekątnej 5,3 cala, który oferuje cztery różne układy i jest teraz jeszcze łatwiejszy w obsłudze za pomocą wielofunkcyjnego koła kierownicy. Ładowanie akumulatora i klimatyzację można wygodnie kontrolować zdalnie w aplikacji ŠKODA Connect.
Wolnostojący wyświetlacz ENYAQ iV imponuje 13-calowym ekranem – największym wśród modeli ŠKODY. Oferuje konfigurowalne układy i może być obsługiwany dotykowo, za pomocą suwaka dotykowego, gestów wielodotykowych oraz ruchów ręką. Dodatkowo może być również obsługiwany przy użyciu cyfrowego asystenta głosowego Laury. Rozumie ona 15 języków, w tym w sześciu z nich może przetwarzać płynnie wypowiedziane zdania. Przeprojektowany Digital Cockpit prezentuje kierowcy najważniejsze informacje, takie jak prędkość, dane dotyczące jazdy, nawigacja i aktywne systemy wspomagania, na wyświetlaczu o przekątnej 5,3 cala. Kierowca może intuicyjnie przełączać się między różnymi układami za pomocą wielofunkcyjnego koła kierownicy.
Oprócz radia analogowego, system multimedialny może odbierać również cyfrowe radio DAB oraz radio internetowe i hybrydowe. Dzięki technologii SmartLink w wersji bezprzewodowej, Android Auto, Apple CarPlay lub MirrorLink™, smartfony można bezprzewodowo zintegrować z systemem, a podczas umieszczania ich w Phone Box mogą być ładowane indukcyjnie. Wzmacniacz z czterema kanałami po 20 watów zapewnia idealne brzmienie. W ENYAQ 50 iV, który ma 10-calowy wyświetlacz z klawiszami dotykowymi, napędza to cztery głośniki jako standard, a osiem od ENYAQ 60 i wyżej. System dźwiękowy CANTON z dwunastoma głośnikami jest dostępny jako opcja.
Zawsze online dzięki wbudowanej eSIM i funkcjom specyficznym dla pojazdów elektrycznych
Stałe połączenie online, które zapewnia wbudowana eSIM, pozwala na wsparcie wielu funkcji danymi online. Informacje o ruchu drogowym, na przykład, korzystają z danych online, podobnie jak system nawigacji w planowaniu trasy. Obszerne usługi mobilne ŠKODA Connect oferują również funkcje specyficzne dla pojazdów elektrycznych. Oznacza to, że właściciel może zdalnie kontrolować ładowanie akumulatora, włączyć klimatyzację przed rozpoczęciem podróży lub ustawić odpowiednie harmonogramy poprzez aplikację ŠKODA Connect lub portal internetowy. Ponadto połączenie internetowe umożliwia aktualizacje „over the air” dotyczące map i oprogramowania systemowego.
Funkcje Simply Clever: praktyczne pomysły na przechowywanie kabla do ładowania
W przypadku aut elektrycznych pojawiają się inne pytania niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym. Gdzie przechowywać kabel do ładowania? I jak utrzymać czystość rąk przy obsłudze kabla? ŠKODA znalazła odpowiednie Simply Clever odpowiedzi na te pytania. Kabel do ładowania można łatwo wyczyścić za pomocą czyścika do kabli po użyciu, a na gniazdo ładowania jest osłona ochronna. Po tym kabel można schować do komory pod podłogą bagażnika. Samochód ma również prawdziwe klasyki Simply Clever, takie jak parasolka w drzwiach kierowcy oraz skrobaczka do lodu z miarką głębokości bieżnika. W ENYAQ iV znajduje się ona teraz wewnątrz tylnej klapy, a nie w klapce zbiornika paliwa.
Z uwagi na koncepcję, ENYAQ iV nie ma tunelu transmisyjnego, który występuje w pojazdach z silnikiem spalinowym. Projektanci ŠKODY wykorzystali tę przestrzeń na swoją korzyść, tworząc nową koncepcję wnętrza z mądrymi nowymi opcjami przechowywania. Oprócz 6.2-litrowego Jumbo Box pod centralnym podłokietnikiem, druga komora przechowywania pod konsolą środkową – zaprojektowana jak most – oferuje dodatkowe 11.4 litra przestrzeni na przechowywanie. ŠKODA opracowała także nową funkcję Simply Clever dla komory pod regulowaną podłogą bagażnika: wkład podzielony na różne komory zapewnia, że przechowywane tam przedmioty nie przesuwają się podczas jazdy. W głównej komory dużego bagażnika, rozwiązania takie jak siatki SigmaQuick utrzymują porządek, przy czym siatki są szczególnie łatwe do otwarcia.
Ekosystem ŠKODA iV: wszystko pod jednym dachem
W swoim 125. roku działalności, ŠKODA kontynuuje drogę od tradycyjnego producenta samochodów do firmy Simply Clever, oferującej najlepsze rozwiązania mobilności. Oprócz dodawania częściowo lub całkowicie elektrycznych pojazdów do portfolio marki, ta transformacja obejmuje również rozwój ekosystemu ŠKODA iV. Umożliwia on łatwe i wygodne ładowanie baterii w całej Europie za pomocą MyŠKODA Powerpass, oferuje inteligentne usługi online i zapewnia różne stacje ładowania do ładowania w domu lub w pracy. Co więcej, ŠKODA intensywnie rozwija infrastrukturę ładowania poprzez swoich dealerów i ustanawia zrównoważony cykl recyklingu dla zużytych akumulatorów.
Z zasięgiem do 510 km w cyklu WLTP, nowa ŠKODA ENYAQ iV jest zaprojektowana do podróżowania i pokonywania długich odległości. MyŠKODA Powerpass pozwala użytkownikom wygodnie ładować swoje pojazdy za pomocą jednej karty w większości z 195 000 punktów ładowania w Unii Europejskiej. Oprócz większości publicznych stacji ładowania obejmują one również stacje szybkiego ładowania na międzynarodowych trasach komunikacyjnych i głównych drogach oraz publicznie dostępne punkty ładowania u dealerów ŠKODY. Koszty są przejrzyste i zgodne z rynkowymi standardami, a klient zostanie naliczony w miesięcznym rachunku MyŠKODA Powerpass. Pass jest jednak wliczony w cenę zakupu ENYAQ iV na pierwsze 3 lata.
ŠKODA rozwija infrastrukturę ładowania i wspiera odnawialne źródła energii
Równocześnie z wprowadzeniem na rynek modeli ŠKODA CITIGO iV oraz SUPERB iV, ŠKODA rozpoczęła rozwój swojej infrastruktury ładowania – koncentrując się na odnawialnych źródłach energii. Aby skompensować zmienność dostępności energii słonecznej ze względu na warunki pogodowe, ŠKODA opracowała system magazynowania energii ŠKODA iV – pierwszy etap cyklu recyklingu zużytych akumulatorów. Stacje te są wyposażone w 20 akumulatorów, które były używane w hybrydach plug-in ŠKODY i gromadzą nadmiar zielonej lub taniej energii elektrycznej z nocnych godzin poza szczytem. Jest to następnie wykorzystywane do zasilania punktów ładowania, oświetlenia, ogrzewania, klimatyzacji i nowych interaktywnych filarów informacyjnych o elektromobilności w salonach. Możliwe jest również prowadzenie stacji szybkiego ładowania w ten sposób, co pozwala im na niezależność od pojemności lokalnej sieci energetycznej. Gdy akumulatory kończą swoją drugą żywotność w systemie magazynowania energii, ŠKODA kieruje je do kontrolowanego procesu recyklingu.
Trzy różne stacje ładujące ŠKODA iV i sieć szybkiego ładowania Ionity