SKODA Fabia 2007-2014

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Skoda wprowadziła drugą generację modelu Fabia w 2007 roku, stosując sprawdzony przepis ze swojego poprzednika, który przyciągnął ponad 1,7 miliona klientów na całym świecie.

W marcu 2007 roku czeski producent samochodów zaprezentował drugą generację swojego supermini i zapewnił, że przewyższy ona oczekiwania wszystkich. I w pewnym sensie tak się stało. Model był nieco większy od swojego poprzednika oraz dostępny w czterech wersjach wyposażeniowych. Dodatkowo, zbudowany został na nowej platformie, opracowanej od podstaw przez Volkswagena, właściciela Skody, i współdzielonej z Volkswagenem Polo oraz Seatem Ibizą.

Mimo że nadal miał nieco kanciaste kształty, druga generacja Fabii zaprezentowała bardziej zaokrąglone linie, zaczynając od opływowych reflektorów oraz grilla. W dolnej części zderzaka, w osłonie, producent umieścił drugi grill, flankowany przez dwa boczne wloty dla świateł przeciwmgielnych, oferowanych jako opcja lub standard w zależności od wersji wyposażeniowej. Z boków najbardziej charakterystycznym elementem nadwozia była słupek C, który był niezwykle szeroki jak na samochód w tej klasie, co nadawało pojazdowi wyjątkową obecność na rynku.

Wewnątrz, podstawowa wersja wyposażeniowa oferowała budżetowe tapicerki materiałowe, podczas gdy wyższe wersje prezentowały welur oraz lepszej jakości materiały plastikowe. Samochód wyposażono również w nowe systemy audio z łącznością telefoniczną. W obrębie zegarów umieszczono prędkościomierz i obrotomierz, flankujące centralny wyświetlacz TFT. W przeciwieństwie do innych producentów, Fabia miała wskaźnik temperatury wody w standardzie. Z tyłu, na dzielonej kanapie, było ograniczone miejsce dla trzech pasażerów. Fabia oferowała przestronny bagażnik o pojemności 300 litrów (10,6 stopy sześciennej).

Pod maską Fabia oferowała szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesla. W wybranych wersjach producent dodał automatyczną skrzynię biegów.

Nowa Skoda Fabia ma mocny, dynamiczny i pewny siebie wygląd. Jej frontowa część jest przyjazna, ale nie dziecinna, a wyraźnie bardziej masywna i wystająca forma grill radiacyjny nadaje jej typowe „twarz” marki Škoda, wyraźnie klasyfikując ją jako członka rodziny Škody. Projekt nadwozia jest nowoczesny i nie traci żadnej ze swojej pewności siebie oraz silnej obecności. Nowa Skoda Fabia prezentuje się w nowym, młodzieńczym, świeżym wydaniu i ma na celu dotarcie do młodszych grup docelowych niż jej poprzednik, nie rozczarowując jednak starszych, nieco bardziej stonowanych kierowców. Wyraźniejsze linie boczne i nadkola umiejscawiają samochód pewnie na drodze, a tylna część z lampami w kształcie litery C sprawia, że nawet nocą jasno widać, że to Škoda. Jak w poprzedniej generacji, nowa Skoda Fabia dostępna jest tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Dzięki dokładnym badaniom w tunelu aerodynamicznym i szczegółowym pracom, jej nadwozie osiąga współczynnik oporu powietrza cw 0,33, co stanowi imponujący wynik dla samochodu w klasie małych pojazdów. Bardzo popularna wersja kombi, Skoda Fabia Combi, pojawiła się krótko po wprowadzeniu hatchbacka jako nowy model w jesieni.

Pomimo skromnego wzrostu rozmiaru i ulepszonego standardowego wyposażenia, nowa Skoda Fabia jest w zasadzie nieco cięższa niż jej poprzednik. Całkowita długość wzrosła o 22 mm do 3992 mm, a wysokość o 47 mm do 1498 mm. Szerokość pojazdu pozostaje praktycznie niezmieniona i wynosi 1642 mm. Pomimo tego, podstawowy model 1.2 HTP jest o 5 kilogramów lżejszy od swojego poprzednika. W nowej Skodzie Fabii praktycznie nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o podróżowanie czy transport przedmiotów. Ładowność pojazdu dla wszystkich modeli w UE wynosi jednolitą 515 kilogramów, co jest naprawdę rekordową wartością. Pojemność bagażnika wynosi 300 litrów, gdy tylne siedzenia są na miejscu, a po ich złożeniu zwiększa się do 1163 litrów.

Wymiary nowej Skody Fabii czynią ją idealną do jazdy po mieście. Największy przyrost rozmiaru w Skodzie Fabii występuje tam, gdzie dodaje komfortu i nie kompromituje właściwości jezdnych. Całkowity przyrost długości wynosi 22 mm, co zostało osiągnięte dzięki środkom związanym z ochroną pieszych w przednim zderzaku oraz zmianom w tylnym zderzaku. Te zmiany doprowadziły do korzystniejszej klasyfikacji w ocenach ubezpieczeniowych. Zwiększona wysokość ma przede wszystkim na celu poprawę przestrzeni wewnętrznej. Warunki siedzenia, szczególnie z tyłu, są odpowiednio znacznie wygodniejsze. Kierowca i pasażer z przodu siedzą teraz 30 mm wyżej niż w pierwszej generacji Skody Fabii, co zapewnia lepszy widok na drogę. Po raz kolejny Škoda Auto podkreśla swoje dążenie do budowania „po prostu mądrych” samochodów.

Paralela do Roomstera

Nowa Skoda Fabia podąża za nową filozofią projektowania Škody Auto, która po raz pierwszy miała miejsce w Škodzie Roomster. Charakteryzuje się ona charakterystycznym grillem radiacyjnym, który jest teraz jeszcze bardziej rzeźbiony, dużymi reflektorami sięgającymi daleko w przód oraz stylowymi i wyraźnie widocznymi lampkami kierunkowskazów, które nie tylko sprzyjają bezpieczeństwu, ale także nadają Skodzie Fabii wyjątkowy charakter. Ekspresyjny profil pojazdu również wywodzi się z grilla, rozciągając się wzdłuż pojazdu nad obiema drzwiami ku tyłowi. Ta linia charakterystyczna jest typowa dla nowego pięciodrzwiowego kompaktu od Škody.

Zawsze dobry widok z tyłu: tutaj funkcja wynika z formy

W porównaniu do swojego poprzednika, tylne okno stało się znacznie większe, co sprawia, że Skoda Fabia wydaje się bardziej przestronna. Dodatkowo poprawia to widoczność, a wraz z dużymi zewnętrznymi lusterkami, nowa Skoda Fabia oferuje kierowcy wyjątkowo dobry widok. Tylne światła są teraz bardziej wyraziste i sportowe. Dodatkowo, zamontowano je na wyższym poziomie, co czyni je widocznymi dla nadjeżdżającego ruchu. Wyższe umiejscowienie minimalizuje brudzenie tylnych świateł przez nieczyste nawierzchnie drogi, co potwierdzały testy w tunelu aerodynamicznym podczas rozwoju.

Wyraz indywidualności i sportowego stylu w nowej Skodzie Fabii to wyjątkowa opcja malowania dachu. Dzięki tej opcji klienci Fabii mogą wybrać biały dach, co z pewnością zwiększy atrakcyjność samochodu. W połączeniu z wybranymi kolorami zewnętrznymi, Skoda Fabia, dzięki kontrastowi dachu, będzie wyglądać bardziej uderzająco niż kiedykolwiek wcześniej.

W ostatnich latach historii Škody Auto, Fabia zawsze była integralną częścią programu modelowego i znacznie wspierała imponujący sukces marki. Druga generacja Skody Fabii podkreśla tę ważną rolę poprzez dojrzały design. Z jednej strony trafia do lojalnych klientów tej serii, a jednocześnie przyciąga uwagę nowych grup nabywców swoim stylem i praktycznością.

DUŻO WIĘCEJ: FABIA TO NAJPRZESTRONNIEJSZY SAMOCHÓD W SWOJEJ KLASIE

Nowa Skoda Fabia zmierza na linię startu z kilkoma rekordami. Oferuje swoim pasażerom największą przestrzeń na kolana i głowy w tej klasie. Oprócz tego, jest najlepsza w swojej klasie pod względem pojemności bagażnika. Po złożeniu tylnych foteli bagażnik zapewnia 1163 litrów przestrzeni na bagaż, a przy pełnym obłożeniu pięciu miejsc, 300 litrów przestrzeni na bagaż, co czyni go jednym z największych bagażników w swojej klasie. Ta objętość podkreśla, że komfort i przestrzeń były najwyższym priorytetem w projektowaniu wnętrza.

Emocjonalny, ale nadal bardzo funkcjonalny, projekt wnętrza w nowej Skodzie Fabii odnosi sukces. Logiczną i intuicyjną koncepcję obsługi oraz ergonomiczne umiejscowienie elementów sterujących w połączeniu z starannie dobranymi materiałami prowadzą do wysokiej jakości odczucia wewnątrz kabiny. Wszystkie powierzchnie wykonane są z materiałów, które są przyjemne w dotyku i mają doskonałe wrażenie wizualne, dzięki czemu wszyscy pokochają nowe Skoda Fabia. Dzięki starannemu wyborowi wysokiej jakości materiałów i przestronnemu wnętrzu, pasażerowie Skody Fabii czują się jak w pojeździe wyższej klasy.

Zdecydowanie większy nacisk położono na projekt wnętrza niż w przypadku pierwszej generacji Skody Fabii. Dwukolorowa deska rozdzielcza z przegródkami i miejscami na różne przedmioty, gniazdem AUX, uchwytem na kubki itp., jakość elementów funkcjonalnych i wykończenia sprawiają, że Skoda Fabia to więcej niż tylko praktyczny samochód do codziennego użytku. Nadaje samochodowi styl i urok, połączone z inteligentnymi rozwiązaniami, które zawsze charakteryzują prawdziwą Škodę.

W porównaniu do pierwszej generacji, nowa Skoda Fabia oferuje znacznie większy komfort podczas codziennej jazdy. Bagażnik jest praktyczny nie tylko dzięki swojej wyjątkowej pojemności. Osłonę bagażnika można ustawić na dwóch różnych poziomach, co zwiększa jego zmienność. Kolejną innowacją jest regulowany w kącie podłokietnik między przednimi siedzeniami; uchwyt na butelki 1,5 litra w przednich drzwiach oraz miejsce na okulary w suficie. Dla Skody Fabii dostępne są trzy różne kierownice. Podstawowy model wyposażony jest w czteroramienną kierownicę z przyjemnego w dotyku tworzywa poliuretanowego. Na życzenie dostępna jest kierownica wykończona skórą z czterema ramionami, natomiast wersja sportowa ma skórzaną kierownicę z trzema ramionami. Skórzane kierownice są zawsze częścią małego pakietu skórzanego, który obejmuje również gałkę zmiany biegów oraz osłonę, jak również dźwignię hamulca ręcznego.

Bezpieczna i komfortowa obsługa telefonu komórkowego oraz systemu audio za pomocą nowego modułu wielofunkcyjnego na kierownicy jest już dobrze znana z Roomstera. Dzięki temu radio można obsługiwać, w tym wybór stacji radiowych czy kontrolę głośności, nie odrywając rąk od kierownicy. W przypadku wersji wyposażonych w wbudowany system głośnomówiący można zdalnie sterować głównymi funkcjami telefonu komórkowego za pomocą kierownicy.

W centrum konsoli znajduje się moduł sterujący opcjonalnie dostępną, elektronicznie kontrolowaną klimatyzacją Climatronic, która znajduje się poniżej dużych nawiewów, które można ustawić dokładnie według potrzeb. To automatycznie zapewnia, że zaprogramowana temperatura we wnętrzu samochodu jest stale utrzymywana. Poniżej znajduje się system audio; dostępne są dwa różne radia – Beat i Dance – dla Skody Fabii. Opcjonalnie dostępny jest również system nawigacyjny. Instrukcje podawane są w formie mówionej oraz na wyświetlaczu Maxi-DOT, który wyświetla te same informacje, co jednostka audio. Opcjonalny zmieniacz płyt CD na 6 płyt zainstalowany jest pod schowkiem w dolnej części deski rozdzielczej, co zapewnia szybki dostęp oraz łatwą wymianę.

Pasażerowie Skody Fabii znajdą swoją właściwą pozycję siedzącą bez żadnego wysiłku dzięki dużym możliwościom regulacji. Dzięki precyzyjnej regulacji kierownicy, którą można dostosować zarówno do zasięgu, jak i kąta, kierowca może bardzo łatwo znaleźć najlepszą pozycję siedzącą. Jeszcze lepszą stabilność zapewniają opcjonalne sportowe fotele. Boczne podparcia na siedzisku i oparciu zapewniają więcej wsparcia w zakrętach, nawet gdy wybrany jest sportowy styl jazdy. Opcjonalnie dostępne jest również wnętrze częściowo skórzane, w którym fotele są tapicerowane w połączeniu skóry, sztucznej skóry i materiału. Regulowany podłokietnik pomiędzy przednimi siedzeniami jest standardem w wyposażeniu Elegance, co sprawia, że podróżowanie w Skodzie Fabii jest jeszcze przyjemniejsze.

W Skodzie Fabii znajduje się wiele miejsc do przechowywania. Przestrzeń do przechowywania z lewej strony pod kierownicą jest częścią standardowego wyposażenia, a w drzwiach znajdują się uchwyty na duże butelki o pojemności do 1,5 litra. W desce rozdzielczej znajdują się również mniejsze zintegrowane schowki, podczas gdy przestrzeń w konsoli centralnej z antypoślizgową podstawą zapewnia miejsce na przedmioty codziennego użytku, a tylnie oparcia przednich siedzeń mają duże kieszenie, w których można łatwo przechowywać czasopisma lub przewodniki turystyczne. Oparcia tylnych siedzeń można złożyć do przodu, co zwiększa pojemność bagażnika do 1163 litrów. W podstawowej wersji Classic oparcie tylnego siedzenia jest jedną całością, natomiast w wszystkich innych wersjach jest dzielone w stosunku 60:40. To z kolei tworzy prawie całkowicie płaską powierzchnię ładunkową. Między nadkolami przestrzeń ładunkowa ma 958 mm. Długość bagażnika wynosi 703 mm lub 1383 mm, gdy tylne siedzenia są złożone do przodu. Wysokość od podłogi do osłony bagażnika wynosi 525 mm i 278 mm, gdy osłona bagażnika jest ustawiona w niższej pozycji. Osłonę bagażnika można ustawić na dwóch różnych wysokościach, co zmienia pojemność bagażnika. Można ją zamontować na równi z górną krawędzią tylnego oparcia siedzenia lub około 10 cm niżej w specjalnym drugim mocowaniu przeznaczonym do tego celu. Zamiast wcięcia uchwytu, które zazwyczaj znajduje się wewnątrz tylnej klapy, Škoda zapewnia znacznie bardziej funkcjonalne rozwiązanie – uchwyt, który ułatwia zamykanie klapy tylniej.

Na życzenie nowa Skoda Fabia może być również wyposażona w duży, przesuwany szklany dach. Szkło sprawia, że wnętrze jest jasne i przyjazne. W przypadku, gdy promienie słoneczne stają się zbyt mocne, szklany dach można przykryć przesuwanym zadaszeniem. W pakiecie Overhead Package I, oferowanym dla wersji Ambiente, Sport i Elegance, znajdują się cztery uchwyty, dwa wieszaki na kurtki z tyłu, dwie lampki do czytania i lustro do makijażu w osłonie przeciwsłonecznej. Aby chronić samochód przed kradzieżą, Škoda oferuje również system alarmowy. Kombinacja monitorowania wnętrza i czujnika wychylenia reaguje nie tylko na próbę włamania do samochodu, ale także na próbę jego odholowania czy załadunku na inny pojazd.

WYPOSAŻENIE

Nowa Skoda Fabia oferuje szeroki zakres wyposażenia w czterech różnych poziomach wykończenia. Każdy z nich ma starannie skomponowane i skoordynowane właściwości bezpieczeństwa i komfortu, a szeroki wybór wyposażenia opcjonalnego pozwala właścicielowi Skody Fabii osiągnąć wysoki poziom indywidualności. Reflektory halogenowe z funkcją skrętu, tempomat, schowek w chłodzeniu i wysokiej klasy system audio z wbudowanym systemem nawigacyjnym lub mobilnym systemem nawigacyjnym współpracującym z ViaMichelin, wiele innych opcji jest dostępnych.

Podstawą jest wersja Classic, w której kładzie się nacisk na maksymalną funkcjonalność i bezpieczeństwo w korzystnej cenie. Wyższe poziomy wyposażenia – Ambiente, Sport i Elegance – oferują dodatkowe elementy komfortu i w dodatku zaspokajają różne życzenia klientów, oferując różne wnętrza i nadwozia.

Z powodu różnych wymagań i oczekiwań na każdym rynku, poziom wyposażenia może się różnić w zależności od kraju.

Wyposażenie w wersji Classic obejmuje między innymi:

Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z napinaczami pasów bezpieczeństwa z przodu
Poduszki boczne
ABS + EBC i Dual Rate (w tym monitorowanie zużycia klocków hamulcowych)
Immobiliser
Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy
Regulowana wysokość i zasięg kierownicy
Filtr pyłków
W wersji Ambiente dostępne są dodatkowe elementy w porównaniu do wyposażenia Classic:

Centralny zamek, system SAFE
Przygotowanie do radia z 4 przednimi głośnikami
Pakiet Overhead I (w tym cztery składane uchwyty, tylne wieszaki na odzież, dwie przednie lampki do czytania, lustro w osłonie przeciwsłonecznej pasażera)
Wskaźnik wielofunkcyjny (komputer pokładowy)
Elektryczne okna przednie
Składane tylne siedzenie dzielone 60:40
Wersja Sport obejmuje również:

Reflektory halogenowe
Schowek na okulary
Regulowane w wysokości siedzenie kierowcy
Przyciemniane szyby
Czarne listwy ochronne
Przednie światła przeciwmgielne
Najwyższa wersja, Elegance, jest również wyposażona w:

Regulowane w wysokości siedzenie pasażera
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
Centralny zamek z pilotem
Klimatyzacja automatyczna Climatic
Regulowany centralny podłokietnik z przegrodą do przechowywania
Szary pas ochronny na przedniej szybie
Pakiet Overhead II (Pakiet Overhead I + lampka do czytania z tyłu)
Zdejmowane dywaniki z włókna
Felgi 14″ lub 15″ (dla 1.9 TDI PD/77 kW)
Całą ofertę dopełniają koła

W wersjach Classic, Ambiente i Sport nowa Fabia jeździ na kołach komfortowych o średnicy 13″ i 14″ oraz sportowych o średnicy 15″. Atrakcyjne osłony kół są specjalnie zaprojektowane, aby pasowały do stylu modelu. Dla modeli benzynowych dostępne są stalowe koła o średnicy 13″ (osłona: PLUTO) lub 14″ (osłony: DRACO i CASTOR). Stalowe koła o średnicy 15″ (osłona HERMES) są standardowe dla pojazdów z silnikiem diesla 1.9 TDI PD oraz dla wszystkich wersji Skoda Fabia Sport. Elegance ma standardowo felgi aluminiowe. W przypadku wersji z silnikiem benzynowym i silnikiem diesla trzycylindrowego, standardowe są felgi 14″ w designie ATIK, podczas gdy diesel 1.9 TDI PD/77 kW (105 KM) dostarczany jest z felgami aluminiowymi 6.0J x 15″ ANTARES. Dodatkowo dostępnych jest wiele wyborów w programie felg aluminiowych.

Drobnica różnicująca: design w zależności od wyposażenia

Różnie wyposażone wersje nowej Škody Fabii różnią się nie tylko ilością oferowanego wyposażenia. Wyższe wersje wyposażeniowe, Ambiente, Sport i Elegance, różnią się również wyglądem dzięki bardziej skomplikowanym detalom. Na przykład, podstawowy model ma czarne lusterka zewnętrzne i klamki drzwi; w wyższych wersjach te elementy są w kolorze nadwozia, górna ramka grilla jest chromowana, podczas gdy pokrywa słupka A podkreśla projekt kokpitu. Zgodnie z tym, słupki B również są w czarnym kolorze. Słupki B w wersji podstawowej, aby współgrały z czarnymi lusterkami i klamkami drzwi, mają matowe wykończenie, podczas gdy słupki B w wersjach Ambiente, Sport i Elegance mają wykończenie w połysku.

Podobnie jak różnice w zewnętrznych detalach między podstawowymi a wyższymi poziomami wyposażenia, wykonanie wnętrza Skody Fabii również odpowiada poziomowi wyposażenia. Nawet w wersji wejściowej dostępne są dwa różne schematy kolorystyczne wnętrza. Classic dostarczany jest z deską rozdzielczą Onyx/Onyx. W niej znajdują się dwa otwarte schowki po stronie pasażera. Obwódki nawiewów powietrza, dźwigni zmiany biegów i przycisku hamulca ręcznego wykonane są na czarno. W przypadku wyższych wersji, schowki mają pokrywy, a poszczególne detale wnętrza są wizualnie podkreślone srebrną obwódką. Łącznie oferowanych jest dziewięć różnych wzorów tapicerki, a częściowo skórzane wnętrze i wysokiej jakości sportowa tapicerka są dostępne jako opcje.

Twój ulubiony program: wyposażenie opcjonalne

Oferta opcjonalnego wyposażenia w nowej Fabii jest bardzo obszerna. Większość elementów można zamawiać osobno, bez konieczności ich łączenia z innymi. Tym samym stwarza to wiele możliwości, nadając każdej Skodzie Fabii jej własny, indywidualny charakter, odpowiadający gustom jej właściciela. Lista zawiera również szereg wyjątkowych detali, które są całkowicie nowe w tej klasie pojazdów, z których wiele oferowane jest po raz pierwszy w gamie Skody Fabii. Należy do nich takie elementy jak reflektory halogenowe z funkcją obrotu, przednie światła przeciwmgielne z funkcją oświetlenia zakrętów lub monitorowanie ciśnienia w oponach (TPM).

W porównaniu do pierwszej generacji, nowa Skoda Fabia wprowadza zupełnie nowe standardy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne chroniące pasażerów z przodu w przypadku zderzenia bocznego. Wśród dalszych innowacji znajdują się elektronicznie sterowana klimatyzacja, Climatronic, przygotowanie do telefonu GSM z technologią Bluetooth, włączniki do obsługi jednostki audio i telefonów komórkowych obok kierownicy lub jednostki audio z możliwością podłączenia odtwarzacza MP3 lub iPoda za pomocą gniazda AUX w konsoli centralnej.

Dobry dźwięk z informacją: systemy audio i nawigacyjne

System rozrywki i informacji w nowej Skodzie Fabii opiera się na sprawdzonych rozwiązaniach: systemy audio i nawigacyjne są zgodne z tymi oferowanymi w Škodzie Roomster. Stylizacja jest zintegrowana z deską rozdzielczą i wnętrzem jako całością. To nie tylko zwiększa wartość estetyczną wnętrza, ale jednocześnie zmniejsza ryzyko kradzieży. Elektroniczne kodowanie radia również jest zaprojektowane jako dodatkowa forma zabezpieczenia. Oferta w systemach infotainment dla Skody Fabii składa się z dwóch różnych radii, osobnego zmieniacza CD i urządzenia nawigacyjnego z wyświetlaczem kierunkowym.

Radio samochodowe Beat to podstawowy system dla nowej Skody Fabii. Jest w formacie 1 DIN i odbiera zarówno AM, jak i FM, a także jest wyposażone w funkcję RDS. Zmieniacz CD można sterować z radia, a moc wzmacniacza wynosi mocne 4x 20 watów. Beat ma złącze telefoniczne do zestawu głośnomówiącego i można go obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy. Dodatkowo podstawowe urządzenie oferuje również możliwość podłączenia zewnętrznego nośnika, takiego jak odtwarzacz MP3 lub iPod przez gniazdo 3,5 mm umieszczone na centralnym tunelu obok hamulca ręcznego.

Wysokiej jakości jednostka audio, Dance, posiada wszystkie funkcje systemu Beat, ale w formacie 2-DIN jest znacznie większa, z wbudowanym odtwarzaczem CD z MP3 oraz cyfrowym procesorem sygnałowym z equalizerem. Dodatkowo, Dance pomaga podczas parkowania: podczas manewrowania odległości rejestrowane przez czujniki parkowania są przesyłane i wyświetlane na ekranie. Wyświetlacz pokazuje określone wartości optycznie. Sześciokrotny zmieniacz CD można połączyć z dowolnym z systemów audio i jest umieszczony poniżej schowka po stronie pasażera.

Przełączniki sterujące obok kierownicy łączą regulację głośności i wybór stacji radiowych, a ponadto mogą być używane jako zdalne sterowanie telefonem komórkowym.

System nawigacyjny w formacie 2-DIN ma dużą monochromatyczną wyświetlacz punktowy (217×75 punktów) i zapewnia dynamiczną nawigację GPS przy użyciu TMC – system przetwarza komunikaty o ruchu drogowym i zmienia trasę w zależności od bieżącej informacji o warunkach na drodze. Oprócz wyświetlania na ekranie strzałki, kierowca otrzymuje również informacje na temat trasy w formie dźwiękowej.

Na życzenie Škoda oferuje przygotowanie do systemu nawigacyjnego ViaMichelin, bezpośrednio z produkcji. Obejmuje to okablowanie z odpowiednim zasilaniem i integrację w sieci.

BEZPIECZEŃSTWO

Nowa Fabia chroni nie tylko swoich pasażerów, ale także innych uczestników ruchu drogowego dzięki swoim rozbudowanym, nowoczesnym systemom bezpieczeństwa. System antiblock (ABS) jest standardowym wyposażeniem w całej Unii Europejskiej, a w innych krajach jest standardowym elementem najwyższych wersji silnikowych, 1.9 TDI PD i 1.4 TDI PD/59 kW z DPF dla tzw. specyfikacji modelu światowego. Dodatkowo, Škoda Auto oferuje program stabilizacji (ESP) dla wszystkich modeli z wyjątkiem podstawowego modelu 1.2 HTP/44 kW (60 KM). W najsilniejszej wersji silnika benzynowego, 1.6 16V z automatyczną skrzynią biegów, ESP jest częścią standardowego wyposażenia. Również standardowo dostępna jest kontrola siły ciągu silnika, która zapobiega niekorzystnym wpływom na moc napędu w niebezpiecznych sytuacjach oraz mechaniczna pomoc przy hamowaniu o podwójnym działaniu, która generuje maksymalne ciśnienie hamulca natychmiast w przypadku sytuacji awaryjnej, znacznie skracając drogę hamowania.

Dodatkowo dostępna jest regulacja antypoślizgowa, ASR, która zapobiega poślizgowi kół, zapewniając przyczepność na gładkiej nawierzchni. W ten sposób przyczepność utrzymywana jest w granicach współczynnika tarcia. Dodatkowe bezpieczeństwo aktywne zapewnia dodatkowe wykorzystanie elektronicznej blokady różnicowej (EDL), która jest połączona z hydrauliczną pomocą hamulcową. System monitorowania ciśnienia w oponach, TPM, jest również dostępny w nowej Skodzie Fabii. TPM natychmiast informuje kierowcę o każdej utracie ciśnienia.

Reflektory nowej Skody Fabii również zapewniają bezpieczeństwo. Są to zakręcane reflektory halogenowe, które oświetlają nawierzchnię drogi w kierunku, w którym porusza się samochód. Reflektory obracają się pod różnymi kątami w kierunku zakrętu. W ten sposób nadjeżdżający ruch nie jest oślepiany, a najlepiej oświetlana jest zakręt. Dodatkowo, Škoda oferuje również przednie światła przeciwmgielne w nowej Skodzie Fabii, aby w zależności od kierunku skrętu samochodu włączane było lewe lub prawe światło przeciwmgielne, oświetlające szeroki obszar 60° obok samochodu. Dzięki temu piesi i rowerzyści są łatwiej dostrzegani. Ta funkcja oświetlenia zakrętu działa przy prędkości do 40 km/h.

W nowej Skodzie Fabii znajduje się sześć poduszek powietrznych. Oprócz dwóch przednich poduszek powietrznych, poduszki boczne chronią pasażerów w przypadku zderzenia bocznego. Opcjonalnie oferowane są również poduszki powietrzne chroniące głowę, które rozwijają się jak zasłona wzdłuż powierzchni okien, skutecznie zapobiegając bezpośredniemu kontaktowi głowy pasażera z twardą powierzchnią szkła lub słupków B. W tylnej części siedzeń dostępne są mocowania Isofix do fotelików dziecięcych. Poduszka powietrzna pasażera z przodu może być dezaktywowana, aby umożliwić zamontowanie i bezpieczny transport fotelika dla niemowląt. Tylne siedzenia nowej Skody Fabii również są przygotowane do zamontowania fotelika dziecięcego za pomocą pasa Top Tether, który po zamocowaniu z tyłu siedzenia tworzy dodatkowy punkt mocowania dla fotelika dziecięcego. Wyposażenie ochronne nowej Fabii oferuje zatem kompleksową ochronę dla wszystkich pasażerów i łączy wiele nowoczesnych technologii dostępnych dzisiaj w skuteczną całość.

Nowa Skoda Fabia zapewnia również ochronę osobom znajdującym się poza pojazdem. Bezpieczeństwo pieszych było również ważnym celem podczas opracowywania nowej Skody Fabii. Maskownica i przedni zderzak zaprojektowane są w taki sposób, aby ulegały deformacji po uderzeniu i pochłaniały energię. To z kolei zmniejsza ryzyko obrażeń u pieszych.

Nadwozie nowej Skody Fabii przeszło testy zderzeniowe, w tym kompleksowy zakres testów w nowym obiekcie testowym w Mladá Boleslav. Zastosowanie różnych grubości materiałów i różnych stopni sztywności poszczególnych elementów konstrukcyjnych prowadzi do zaplanowanej, pochłaniającej energię deformacji nadwozia i rozkładu sił uderzeniowych w całej strukturze nadwozia. W ramach najambitniejszego dotąd zakresu testów, Skoda Fabia przetrwała zderzenie przy prędkości 64 km/h z barierą 40%, po czym drzwi mogły być nadal otwierane bez problemów. Wartości obciążenia dla pasażerów, mierzone nową generacją manekinów, pozostały znacznie poniżej wartości określonych w testach. Wspomniane środki stanowią dobry warunek dla pozytywnej oceny w niezależnych testach bezpieczeństwa pasywnego, takich jak Euro NCAP.

SILNIKI

Niskie koszty eksploatacji, niskie zużycie paliwa – oferta silników w nowej Skodzie Fabii jest zaprojektowana, aby zaspokoić potrzeby klientów i nie pozostawia praktycznie żadnych życzeń niespełnionych. Łącznie dostępnych jest siedem różnych silników do wyboru, cztery silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Żaden z silników nie jest przypisany do konkretnego poziomu wyposażenia, więc najsilniejszy silnik można połączyć z podstawowym poziomem wyposażenia lub silnik wejściowy z najwyższym. Sprawdzone napęd na przednie koła, podobnie jak w przypadku poprzednika, jest gwarancją bezpiecznych właściwości jezdnych.

Sprawdzony, oszczędny silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 litra został jeszcze bardziej zoptymalizowany w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego, obecnie dostarczając 44 kW lub 51 kW (60 KM i 70 KM). Nowoczesne silniki aluminiowe z napędem łańcuchowym charakteryzują się niskim zużyciem paliwa i małym współczynnikiem tarcia wewnętrznego. W nowej Skodzie Fabii doskonałe przyspieszenie i prędkości maksymalne wynoszą 155 do 161 km/h. Oczywiście oba silniki już spełniają normy emisji Euro 4. Dla rynków o gorszej jakości paliwa oferowane są specjalne aplikacje do bezpiecznej eksploatacji.

Silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra z mocą 63 kW (86 KM) wyróżnia się dzięki swoim płynności pracy i silnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 132 Nm przy zaledwie 3800 obr/min. Nowością w gamie jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, który przy 77 kW (105 KM) i przekonującym momencie obrotowym 153 Nm przyspiesza nową Skodę Fabię od 0 do 100 km/h w zaledwie 10,1 sekundy.

Silniki wysokoprężne trzycylindrowe o pojemności 1,4 litra są oferowane w wersjach 51 i 59 kW (70 / 80 KM), przy czym mocniejsza wersja ma filtr cząstek stałych jako opcję dodatkową. Oba silniki o wartościach emisji dwutlenku węgla wynoszących 120 g/km i 127 g/km odpowiednio są znacznie poniżej granicznej wartości 140 g/km, którą należy osiągnąć w ramach dobrowolnego zobowiązania ACEA do 2008 roku. Doskonałe momenty obrotowe wynoszące 155 i 195 Nm w szerokim zakresie obrotów umożliwiają dobre przyspieszenie i szybkie reakcje przy wyprzedzaniu.

Najsilniejszy silnik diesla w ofercie, 1,9-litrowy o mocy 77 kW (105 KM) to płynny czterocylindrowy silnik, który również dostępny jest z filtrem cząstek stałych jako opcja. Maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm przy 1800 obr/min i utrzymuje się w szerokim zakresie obrotów. To z kolei zapewnia dobrą elastyczność i doskonałe właściwości przyspieszenia.

Potężna baza o wyjątkowej oszczędności: 1.2 HTP/44 kW

Nawet podstawowa wersja silnika nowej Skody Fabii ma mocne osiągi. Trzycylindrowy silnik dostarcza 44 kW (60 KM), jego szczytowy moment obrotowy wynoszący 108 Nm osiągany jest już przy zaledwie 3000 obr/min. To wystarczające, aby przyspieszyć Skodę Fabię od 0 do 100 km/h w 16,5 sekundy. Prędkość maksymalna z tym silnikiem wynosi 155 km/h. Płynnie pracujący silnik trzycylindrowy zużywa umiarkowane 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów, a zbiornik o pojemności 45 litrów zapewnia mu zasięg około 770 kilometrów.

Zdrowa równowaga: 1.2 12V HTP/51 kW

Ta druga wersja innowacyjnego silnika trzycylindrowego dostarcza 51 kW (70 KM). Najwyższy moment obrotowy wynoszący 112 Nm osiągany jest przy 3000 obr/min, co umożliwia przyspieszenie Fabi z 0 do 100 km/h w 14,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 163 km/h. Ale nawet mocniejszy silnik pozostaje oszczędny jeśli chodzi o zużycie paliwa, wymagając zaledwie 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów zgodnie z europejskimi standardami pomiarowymi, a pomimo dodatkowej mocy jest równie oszczędny jak wersja podstawowa.

Mocny w osiągach: 1.4 16V/63 kW

W przypadku kolejnej, mocniejszej wersji, 63 kW (86 KM), średnia wersja, Skoda Fabia, zapewnia znaczne osiągi dzięki silnikowi czterocylindrowemu o pojemności 1,4-litra. Najwyższy moment obrotowy wynoszący 132 Nm osiągany jest tutaj przy 3800 obr/min, a optymalny pakiet mocy dostarcza nowej Skodzie Fabii prędkości maksymalnej 174 km/h, przyspieszając z 0 do 100 km/h w zaledwie 12,3 sekundy. Jeśli chodzi o zużycie, czterocylindrowy silnik jest niezwykle oszczędny, wymagając jedynie 6,5 litra na dystans 100 kilometrów zgodnie z standardowym pomiarem.

Z sportowymi ambicjami: 1.6 16V/77 kW

Najlepszy silnik w nowej Fabii zapewniający osiągi to 1,6-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 77 kW (105 KM), który osiąga swój szczytowy moment obrotowy wynoszący 153 Nm przy 3800 obr/min. Zaledwie 10,1 sekundy potrzebne do przyspieszenia od 0 do 100 km/h sprawia, że najpotężniejszy z silników benzynowych ma wyraźnie sportowy charakter. Prędkość maksymalna 190 km/h jest godna uwagi w przypadku małego samochodu. Pomimo swojego potencjału osiągów, czterocylindrowa maszyna okazuje się być bardzo oszczędna w zużyciu, wymagając jedynie 6,9 litra na 100 kilometrów (wartość wstępna). W połączeniu z nową sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów, jej osiągi i wartości zużycia paliwa zmieniają się nieznacznie, wymagając 11,5 sekundy na standardowe sprinty, a prędkość maksymalna osiąga 185 km/h, a standardowe zużycie wynosi 7,6 litra na 100 kilometrów (wartość wstępna).

Mały diesel z dużą mocą: 1.4 TDI PD/51 kW

Podstawową wersją silnika w gamie diesli jest 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 51 kW (70 KM). Wyróżnia się doskonałą oszczędnością, z połączonym zużyciem wynoszącym zaledwie 4,8 litra na 100 kilometrów, a zbiornik o pojemności 45 litrów sprawia, że samochód rzadko odwiedza stacje paliw, co kierowca musi czynić tylko po przejechaniu około 940 kilometrów. Wzmocniony turbosprężarką, ten silnik dostarcza nowej Skodzie Fabii bardzo przyjemne osiągi. Potrzebuje 14,8 sekundy, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h, osiągając prędkość maksymalną wynoszącą 163 km/h. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 155 Nm osiągany jest w zakresie obrotów od 1600 do 2800 obr/min, dzięki czemu nawet najmniejszy diesel można poruszać sprawnie, unikając częstych zmian biegów.

Na życzenie, z filtrem: 1.4 TDI PD/59 kW

Ulepszona wersja silnika trzycylindrowego osiąga moc 59 kW (80 KM) i szczytowy moment obrotowy na poziomie 195 Nm przy 2200 obr/min. Prędkość maksymalna wynosi 172 km/h, a do osiągnięcia 100 km/h potrzebuje 13,2 sekundy. Silnik potrzebuje zaledwie 4,6 litra paliwa na dystans 100 km. Ten silnik może być opcjonalnie wyposażony w filtr cząstek stałych, co nieznacznie zwiększa zużycie. Jednak 1.4 TDI PD pozostaje w wyraźnym ograniczeniu poniżej pięciu litrów na 100 kilometrów.

Pewny we wszystkich warunkach jazdy: 1.9 TDI PD/77 kW

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.