Skoda wprowadziła na rynek czwartą generację swojego małego modelu, Fabii, w 2021 roku, której cechy przewyższają wiele pojazdów kompaktowych i średniej wielkości.
Kiedy Volkswagen przejął czeskiego producenta samochodów Skoda, jego intencją było uczynienie z niego firmy budżetowej, która opierałaby się na wysokich wynikach sprzedaży, a nie na zysku z pojedynczej sztuki. Pomógł w tym w zakresie technologii i wielu innych ulepszeń, ale na końcu kluczowe okazało się upór czeskich pracowników w budowaniu samochodów w odpowiedni sposób, co uczyniło je jednymi z najsprawniejszych w grupie Volkswagen. Fabia zadebiutowała na rynku w 1999 roku i była w rzeczywistości odpowiednikiem Volkswagena Polo, tyle że z innym nadwoziem. W 2021 roku Fabia otrzymała platformę MQB-A0, która jest również stosowana w modelach takich jak Audi A1, Volkswagen Polo oraz SEAT Ibiza.
Na zewnątrz dominowały ostre kąty i proste linie, przypominające czeski koncept designu kubizmu. Szeroki grill z pionowymi szczelinami i chromowanym obramowaniem doskonale pasował do wyglądu większych modeli, takich jak Scala, Octavia i Superb. Z przodu zderzak miał szeroki grill na dole, w którym umieszczone były boczne światła przeciwmgielne. Zespół projektowy stworzył na bokach nadwozia rzeźbione obszary na dolnej części drzwi, aby skierować powietrze i zapobiec turbulencjom. Jego współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący 0,28 potwierdził, że wysiłki inżynierów nie poszły na marne.
W środku Skoda zaoferowała jedno z najprzestronniejszych wnętrz w swoim segmencie. Producent samochodów zapewnił opcję 10,25-calowego cyfrowego zestawu wskaźników oraz 9,2-calowego systemu infotainment, w zależności od wersji wyposażeniowej. Odpowiednia długość rozstawu osi pozwalała na wygodne przewożenie do pięciu pasażerów oraz oferowała 380 litrów (13,4 stopy sześciennej) przestrzeni bagażowej. Ciekawym rozwiązaniem był parasol wbudowany w drzwi kierowcy.
Pod maską Skoda zainstalowała pięć różnych silników o mocy od 65 do 150 koni mechanicznych.
Dwadzieścia dwa lata po debiucie modelu ŠKODA FABIA, czeski producent samochodów szykuje czwartą generację swojego popularnego małego auta. Nowa FABIA oparta jest na modułowej platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen i jest najprzestronniejszym autem w swoim segmencie, oferując jeszcze lepszy komfort oraz liczne nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia. Klasyczne i atrakcyjne cechy marki, takie jak stosunek jakości do ceny, wysoki poziom funkcjonalności oraz szereg rozwiązań Simply Clever, czynią nową FABIĘ prawdziwą ŠKODĄ.
Po raz pierwszy ŠKODA FABIA oparta jest na modułowej platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, co pozwoliło na zwiększenie przestronności wnętrza. Nowa FABIA, która przekracza cztery metry długości, mierzy 4,108 mm, co czyni ją znacznie dłuższą od swojego poprzednika. Bagażnik, który już wcześniej miał największą pojemność w segmencie (330 l), zyskał dodatkowe 50 l, oferując teraz pojemność 380 l. Dzięki platformie MQB-A0, nowa FABIA dysponuje również wieloma systemami wsparcia, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych modeli. Wraz z sztywniejszą konstrukcją, mały samochód oferuje doskonałe bezpieczeństwo aktywne i pasywne.
Emocjonalny design, najlepsza w klasie aerodynamika i zasięg przekraczający 900 km
Emocjonalny design i pewne proporcje sprawiają, że nowa ŠKODA FABIA jest bardzo atrakcyjna. Ostro zarysowane reflektory oraz tylne światła z nowoczesną technologią LED i kryształowymi strukturami podkreślają dynamiczny wygląd. Redesigned wnętrze oferuje symetryczną deskę rozdzielczą z wolnostojącym centralnym wyświetlaczem oraz opcjonalnym cyfrowym zestawem wskaźników i poziomymi paskami dekoracyjnymi. Po wprowadzeniu na rynek, dostępne będą poziomy wyposażenia Active, Ambition i Style. Sportowa wersja MONTE CARLO zostanie wprowadzona później. Pięć silników benzynowych z aktualnej generacji EVO Grupy Volkswagen oferuje moc od 48 kW (65 KM) do 110 kW (150 KM). Z oporem powietrza (cd) wynoszącym 0,28, FABIA jest najbardziej aerodynamicznym samochodem w swoim segmencie, co w połączeniu z opcjonalnym zbiornikiem paliwa o pojemności 50 litrów pozwala na zasięg przekraczający 900 km w cyklu WLTP. Pięć nowych rozwiązań Simply Clever obchodzi swoją premierę w modelu ŠKODA.
Zewnętrze: emocjonalny design i nowe proporcje
Większa, bardziej zaawansowana i emocjonalna: czwarta generacja ŠKODY FABIA stała się większa i kontynuuje aktualny język designu. Z atletycznymi proporcjami, rzeźbiarskimi liniami i wyraźnie zarysowanymi reflektorami oraz tylnymi światłami wykorzystującymi technologię LED, najnowsza FABIA wygląda szczególnie dynamicznie i emocjonalnie. Oparta na platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, samochód jest większy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki wyszukanym detalom, takim jak optymalizowane aerodynamicznie koła i aktywnie regulowane osłony chłodnicy w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku, nowa FABIA osiąga współczynnik oporu (cd) wynoszący 0,28, ustanawiając nowy rekord w segmencie małych samochodów.
Rzeźbiarskie linie, na przykład na masce, dynamiczne proporcje i nowoczesne jednostki świetlne z technologią LED oraz charakteryzującymi się kryształowymi strukturami typowymi dla ŠKODY tworzą szczególnie emocjonalny wygląd. Mały element designu można znaleźć na przednich drzwiach: tam linie nadwozia stylizują charakterystyczny trójkąt czeskiej flagi. Wyraźne reflektory wyposażone w standardową technologię LED łączą się z grillem ŠKODY. Opcjonalne pełne reflektory LED zapewniają intensywniejsze światło w trybie mijania i drogowego, a także funkcje doświetlania zakrętów i adaptacyjne.
Większa we wszystkich aspektach
W porównaniu do pierwszych trzech generacji, najnowsza ŠKODA FABIA jest większa zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a jej waga pozostaje praktycznie niezmieniona. Przy długości 4,108 mm, po raz pierwszy przekracza czterometrową granicę. W porównaniu do swojego poprzednika, nowa FABIA jest o 111 mm dłuższa; rozstaw osi zwiększył się o 94 mm do 2,564 mm, a w szerokości wynosi 1,780 mm, co daje dodatkowe 48 mm. Zwiększone ogólne wymiary umożliwiły oferowanie jeszcze bardziej przestronnego wnętrza. ŠKODA znacznie zwiększyła także pojemność bagażnika FABII, który był już największy w segmencie. Nowa FABIA oferuje teraz 380 l przestrzeni bagażowej, co stanowi dodatkowe 50 l w stosunku do poprzednika. Składając tylne siedzenia, pojemność bagażnika można zwiększyć do 1,190 l.
Aerodynamika: cd wynoszący 0,28 ustanawia standard w segmencie małych samochodów
ŠKODA zredukowała współczynnik oporu nowej FABII do 0,28 (poprzednia generacja: 0,32), ustanawiając rekord w segmencie małych samochodów. W trakcie opracowywania aerodynamiki, ŠKODA w głównej mierze korzystała z symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics). W ciągu około trzech i pół roku inżynierowie ŠKODY przeprowadzili ponad 3,000 takich symulacji dynamiki płynów.
Osłony chłodnicy zmniejszają zużycie paliwa o nawet 0,2 l na 100 km przy prędkości 120 km/h
Optymalizacja oporu powietrza z tyłu oraz debiut FABII z aerodynamicznie zoptymalizowanymi kołami
Około jedna trzecia ogólnego oporu pojazdu wynika z turbulencji z tyłu. Nowa ŠKODA FABIA ma większy spojler dachowy i boczne finletsy, które optymalizują przepływ powietrza z tyłu. Mniejsze i specjalnie zaprojektowane osłony lusterka aerodynamicznego dodatkowo zmniejszają opór i kierują przepływ powietrza do tyłu w sposób celowy. Z przodu powietrze prowadzone jest przez otwory wentylacyjne w przednim zderzaku, które nazywane są firankami powietrznymi, w szczególnie aerodynamiczny sposób blisko boków nadwozia i kół. Ponieważ około 25% oporu generowane jest przez same koła, ŠKODA wprowadziła specjalne plastikowe nakładki w FABII, które poprawiają aerodynamikę felg – to pierwszy taki krok. Te nakładki są odpowiednie dla kół Proxima i Procyon. Dwanaście paneli obecnie pokrywa większą część podwozia zamiast trzech, zwłaszcza w obszarach kluczowych dla aerodynamiki, takich jak komora silnika i osie.
Mniej hałasu dzięki symulacjom aeroakustycznym
W trakcie opracowywania FABII, ŠKODA po raz pierwszy skorzystała z nowych metod symulacji aeroakustycznych, aby zredukować hałas wiatru. Przy użyciu obliczeń opartych na symulacjach CFD, turbulentny przepływ powietrza i wibracje na bocznych oknach mogą być wykrywane, co może powodować dźwięki gwizdów i zwiększone poziomy hałasu w wnętrzu. Dzięki temu źródła hałasu można lokalizować i eliminować, na przykład dostosowując położenie lusterek.
Nowe kolory i koła o średnicy do 18 cali
Nowa ŠKODA FABIA jest dostępna w dziewięciu kolorach nadwozia, a dwa metaliczne kolory: Phoenix Orange i Graphite Grey mają swoją premierę w ofercie marki. Metaliczny Grafitowy Szary oraz perłowy Czarny Magiczny można również wybrać jako kontrastowych lakierów na dach, osłony lusterka oraz obramowanie grilla ŠKODY. Opcje dotyczące kół obejmują stalowe koła 14- i 15-calowe, a także dziewięć różnych felg o średnicy od 15 do 18 cali. Opcjonalne, polerowane 18-calowe felgi Libra w czarnym kolorze to najwyższa wersja w ofercie.
Wnętrze: więcej przestrzeni, więcej funkcji komfortu i duże wyświetlacze
Wnętrze ŠKODY FABIA doskonale łączy emocjonalność z ergonomią. Wizualnie charakteryzuje się wolnostojącym wyświetlaczem infotainment o przekątnej do 9,2 cala. Oprócz nowoczesnych systemów infotainment, FABIA może być po raz pierwszy wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala. Funkcje komfortu znane z wyższych modeli, takie jak podgrzewana szyba i podgrzewana kierownica, to kolejne opcje, które debiutują w FABII. Nowa ŠKODA FABIA pojawi się początkowo w trzech poziomach wyposażenia.
Dzięki dłuższemu rozstawowi osi o 94 mm w porównaniu do swojego poprzednika, nowa ŠKODA FABIA oferuje jeszcze więcej miejsca dla pasażerów, zwłaszcza z tyłu. Przy 2,564 mm, rozstaw osi małego samochodu jest nawet większy niż w pierwszej generacji ŠKODY OCTAVIA (wprowadzona na rynek w 1996 roku), która miała tylko 2,512 mm. Nowy projekt wnętrza dodatkowo poprawia wrażenie przestronności FABII i będzie dostępny w trzech znajomych poziomach wyposażenia – Active, Ambition i Style – przy wprowadzeniu na rynek. Symetryczna deska rozdzielcza z wolnostojącym centralnym wyświetlaczem oraz poziome paski dekoracyjne, dostępne w sześciu różnych wersjach (w zależności od poziomu wyposażenia), podkreślają szerokość wnętrza. W wersji Ambition i wyższych, przednia część deski rozdzielczej jest pokryta tkaniną z kontrastowym szwem. Duże okrągłe nawiewy powietrza po prawej i lewej stronie – z chromowaną ramką od wersji Ambition i wyżej – a także nowo zaprojektowane klamki drzwi, które również są chromowane, tworzą nowy wizualny akcent.
Nowe kolory, oświetlenie ambientowe oraz funkcje komfortu z wyższych klas pojazdów
Miedziane i szare kontrastowe przeszycia oraz ozdobne wykończenia wnoszą nowe akcenty kolorystyczne do wnętrza ŠKODY FABIA. Nowe oświetlenie ambientowe LED (standard w Style) pozwala kierowcy na podświetlenie dekoracyjnych wykończeń deski rozdzielczej na biało lub czerwono. Centralna konsola i przednie klamki drzwi mogą być również podświetlone, a oświetlenie ambientowe obejmuje diody LED do czytania z przodu i z tyłu. Nowo zaprojektowane kierownice dopełniają wnętrze FABII. Multimedialna kierownica dostępna jest w wersji skórzanej i w sportowym stylu z trzema ramionami, z łopatkami do zmiany biegów dla DSG. Podgrzewana kierownica oraz podgrzewana szyba dla lepszego widoku i zwiększonego bezpieczeństwa zimą to kolejne nowości w ofercie. Takie funkcje komfortu wcześniej były dostępne tylko w wyższych klasach pojazdów.
Cyfrowy zestaw wskaźników z pięcioma układami
To pierwsza ŠKODA FABIA, która jest opcjonalnie dostępna z cyfrowym zestawem wskaźników, wyposażonym w 10,25-calowy wyświetlacz. Kierowcy mogą wybierać spośród różnych układów, aby dopasować je do swoich potrzeb. Należą do nich układ klasyczny, oparty na stylu analogowych okrągłych wskaźników, a także nowoczesny, uproszczony i rozszerzony. W ramach opcjonalnego pakietu Dynamics, dostępna jest piąta opcja – układ sportowy, w którym centralnym punktem jest wskaźnik obrotomierza. Cyfrowy zestaw wskaźników, nazywany również 'Wirtualnym Kokpitem’, może wyświetlać symbole stacji radiowych, okładki albumów muzycznych oraz zdjęcia zapisanych dzwoniących. Ponadto mapa może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. Standardowo FABIA jest wyposażona w analogowy zestaw wskaźników oraz 3,5-calowy wyświetlacz informacji.
Po raz pierwszy: klimatyzacja dwustrefowa Climatronic
Najnowsza generacja małego samochodu ŠKODY jest pierwszą FABIA, którą można zamówić z dwustrefową klimatyzacją Climatronic oraz otworami wentylacyjnymi na tylnej części centralnej konsoli, aby schłodzić pasażerów z tyłu. Przy wyposażeniu w ten opcjonalny system klimatyzacji, centralna konsola ma dwa pokrętła umożliwiające oddzielne regulowanie temperatury dla prawej i lewej strony pojazdu. Wszystkie funkcje systemu można intuicyjnie obsługiwać za pomocą ośmiu przycisków.
Łączność: zawsze online i sieciowo połączony
ŠKODA wyposażyła nową FABIA w systemy infotainment z ekranami o przekątnej do 9,2 cala. Mały samochód jest zawsze online dzięki wbudowanej eSIM. Umożliwia to odbieranie radia internetowego oraz korzystanie z szerokiego zakresu mobilnych usług online ŠKODY Connect oraz najnowszych aplikacji infotainment. Smartfony można podłączyć do samochodu za pomocą Wireless SmartLink bez potrzeby użycia kabla, a także ładować indukcyjnie w Phone Box. Amundsen, najdroższy system infotainment, może być także obsługiwany za pomocą gestów i cyfrowego asystenta głosowego Laury.
Dla nowej ŠKODY FABIA dostępne są trzy różne systemy infotainment. Swing, system podstawowy, wyposażony jest w nowoczesny kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 6,5 cala, radio z cyfrowym odbiornikiem DAB oraz cztery głośniki z przodu w standardzie. Bolero oferuje radio, 8-calowy ekran, system głośnomówiący Bluetooth oraz dwa dodatkowe głośniki surround w tylnych drzwiach. Smartfon można podłączyć bez użycia kabla za pomocą Wireless SmartLink oraz Android Auto lub Apple CarPlay, a opcjonalny Phone Box umożliwia ładowanie indukcyjne.
System Amundsen z online’owym wsparciem nawigacyjnym i sterowaniem głosowym
System infotainment Amundsen wyposażony jest w dostosowywany wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala oraz funkcję nawigacyjną wspieraną danymi online. Ta opcja obejmuje również hotspot Wi-Fi. Usługi strumieniowania muzyki można uzyskać za pomocą sparowanego smartfona. Mapy można zapisywać na dysku SSD o pojemności 64 GB i aktualizować online. Funkcja sterowania gestami jest standardowa, podczas gdy opcjonalne sterowanie głosowe wspierane online za pomocą cyfrowego asystenta Laury, który rozumie 15 języków, jest dodatkowo płatne. Nowa FABIA oferuje do pięciu gniazd USB-C do ładowania dodatkowych urządzeń mobilnych – jedno z nich można znaleźć na lusterku wstecznym, aby na przykład naładować kamerę samochodową. System dźwiękowy ŠKODY, z dodatkowym wzmacniaczem i subwooferem w bagażniku, jest opcjonalnym dodatkiem, który zapewnia jeszcze lepszą akustykę.
Aplikacje infotainment dotyczące pogody, wiadomości, kalendarza i alertów drogowych
Klient może utworzyć konto ŠKODY Connect lub przenieść istniejące konto do FABII bezpośrednio za pośrednictwem wyświetlacza systemu Amundsen. Nowe aplikacje infotainment są równie łatwe do pobrania. Oferują prognozy pogody i wiadomości, umożliwiają dostęp do osobistego kalendarza Google lub ostrzegają przed zagrożeniami. System Amundsen umożliwia także korzystanie z wielu mobilnych usług online z ŠKODY Connect. Należą do nich eCall, który automatycznie wzywa pomoc w przypadku wypadku, Proactive Service (pomoc drogowa) i zdalny dostęp do pojazdu za pomocą aplikacji MyŠKODA oraz portalu internetowego ŠKODY Connect.
Bezpieczeństwo: nowe systemy wsparcia i do dziewięciu poduszek powietrznych
Oferując do dziewięciu poduszek powietrznych, nowa ŠKODA FABIA jest jednym z najbezpieczniejszych małych samochodów na rynku. Dzięki temu, że FABIA jest teraz budowana na modułowej platformie MQB A0, jej aktywne i pasywne cechy bezpieczeństwa zostały dodatkowo poprawione, w tym poprzez systemy wsparcia, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla wyższych modeli. Travel Assist i Park Assist, na przykład, debiutują w FABII.
Producent w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje modułowa platforma MQB-A0 Grupy Volkswagen i dodatkowo zoptymalizował mały samochód pod względem bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Solidna struktura nadwozia z wysokim stopniem sztywności skrętnej stanowi podstawę techniczną. Wysoki udział stali wysokostopowych, ultra-wysokostopowych lub specjalnie hartowanych stali na gorąco zapewnia dużą stabilność. Ponadto MQB-A0 pozwala na zastosowanie zaawansowanych systemów wsparcia z wyższych modeli.
Bezpieczne podróże z Travel Assist, większy komfort dzięki Park Assist
To pierwsza FABIA, którą można wyposażyć w Travel Assist, który zapewnia automatyczne wsparcie w kierowaniu zarówno wzdłużnym, jak i bocznym. Można go aktywować jednym przyciskiem i łączy kilka systemów wsparcia jednocześnie. Do prędkości 210 km/h, Adaptacyjny Tempomat (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do pojazdów z przodu. Lane Assist, jak sama nazwa wskazuje, pomaga utrzymać FABIĘ w pasie ruchu, wykonując korekty kierownicy w razie potrzeby. Dzięki funkcji Hands-on Detect, Travel Assist sprawdza, czy kierowca dotyka kierownicy. Ulepszona funkcja Blind Spot Detect (Side Assist) to kolejna opcja. Ostrzega kierowcę o pojazdach oddalonych do 70 m, które chcą wyprzedzić lub są w martwym polu auta. FABIA może również pomóc kierowcy podczas parkowania: Park Assist działa przy prędkościach do 40 km/h, pokazując odpowiednie miejsca do parkowania równoległego i boksowego oraz, jeśli jest to pożądane, przejmując kierowanie kierowcy podczas parkowania. Maneuver Assist wykorzystuje czujniki do wykrywania przeszkód z przodu lub z tyłu samochodu podczas parkowania i automatycznie aplikuje hamulce. Rozpoznawanie znaków drogowych oraz Front Assist z przewidywaniem ochrony pieszych i rowerzystów to również nowe funkcje dla FABII.
Do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów w razie wypadku
Nowa FABIA standardowo wyposażona jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki kurtynowe oraz poduszki boczne z przodu. Opcjonalnie dostępne są poduszka kolanowa dla kierowcy oraz boczne poduszki powietrzne z tyłu, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Złącza ISOFIX oraz punkty mocowania górnego na tylnych siedzeniach są częścią standardowego wyposażenia i są opcjonalne na siedzeniu pasażera z przodu. Oczka górnego mocowania na oparciu siedzenia pasażera z przodu oraz na zewnętrznych siedzeniach z tyłu pozwalają na zamontowanie trzech bezpiecznie zamocowanych fotelików dziecięcych w FABII.
Silniki: niższe zużycie paliwa, większy zasięg
Więcej wyboru i szerszy zakres mocy: czwarta generacja ŠKODY FABIA oferuje znacznie więcej wariantów zespołu napędowego niż jej poprzednik. ŠKODA oferuje pięć silników z najnowszej generacji EVO Grupy Volkswagen dla małego samochodu. Wszystkie silniki spełniają rygorystyczną normę emisji Euro 6d; moc wynosi od 48 kW (65 KM) do 110 kW (150 KM). Cztery z pięciu silników, w połączeniu z opcjonalnym zbiornikiem paliwa o pojemności 50 litrów, mogą pokonać ponad 900 km w cyklu WLTP.
Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 6d. 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) i 7-biegowa skrzynia DSG jako standardowa to najnowsza, najwyższa wersja zespołu napędowego. Modele osiągające do 70 kW (95 KM) są wyposażone w 5-biegową skrzynię manualną, a dla 1.0 TSI generującego 81 kW (110 KM) można wybierać spośród 6-biegowej skrzyni manualnej i automatycznej 7-biegowej DSG.
Więcej mocy dla silników MPI opracowanych przez ŠKODA AUTO
ŠKODA oferuje dwa silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem do wyboru dla FABII w wersji podstawowej, która jest samochodem z napędem na przednią oś. Te 3-cylindrowe silniki 1.0 MPI mają pojemność jednego litra i generują odpowiednio 48 kW (65 KM) i 59 kW (80 KM). To o 4 kW (5 KM) więcej niż silniki poprzedniej generacji. Oba silniki zostały opracowane przez ŠKODA AUTO i produkowane są w Czechach.
Innowacyjna powłoka plazmowa zmniejsza zużycie paliwa i emisję
Dwa silniki 1.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem mają cylinderki pokryte powłoką plazmową, która zastępuje wkłady cylindrów z żeliwa, co zmniejsza wewnętrzny opór w trzech cylindrach. Zmniejsza to zużycie paliwa, emisję spalin i, dzięki lepszemu rozkładowi i odprowadzaniu ciepła w komorze spalania, obciążenie termiczne silnika. Cienka, proszkowo pokryta powłoka ma jedynie 150 μm (0,15 mm).
Nowy silnik górnej półki z aktywną technologią cylindrów
1.5 TSI czterocylindrowy, o mocy 110 kW (150 KM), to nowy silnik górnej półki dla FABII. Jego technologia aktywnych cylindrów (ACT) zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję CO2. Przy niskim obciążeniu silnika, system automatycznie wyłącza dwa cylindry, prawie niezauważalnie dla kierowcy. Wszystkie silniki TSI dostępne dla ŠKODY FABIA mają filtr cząstek stałych.
Niskie zużycie paliwa przekłada się na duży zasięg
W połączeniu z opcjonalnym zbiornikiem paliwa o pojemności 50 litrów zamiast standardowego zbiornika 40 litrów, silniki trzycylindrowe mogą pokonać ponad 900 km w cyklu WLTP.
Simply Clever: pięć nowych funkcji w nowej FABII
Dzięki pięciu zupełnie nowym funkcjom i ośmiu, które debiutują w FABII, czeski producent samochodów kontynuuje swoją tradycję oferowania charakterystycznych rozwiązań Simply Clever w czwartej generacji swojego popularnego małego auta. W zależności od specyfikacji, nowa ŠKODA FABIA oferuje łącznie do 43 praktycznych detali, które ułatwiają codzienne użytkowanie pojazdu – to więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Oferta obejmuje klasyki ŠKODY, takie jak skrobaczka w klapce wlewu paliwa z miernikiem głębokości bieżnika, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A oraz parasol w drzwiach kierowcy, a także nowości, które sprawiają, że wnętrze i bagażnik są znacznie bardziej uporządkowane przy minimalnym wysiłku.
Od wielu lat ŠKODA ułatwia codzienne korzystanie z samochodu swoim klientom, wprowadzając nieustannie nowe i pomysłowe funkcje Simply Clever. Nowa FABIA oferuje nie mniej niż pięć nowych detali, które debiutują w ŠKODZIE. Na przykład w schowku w centralnej konsoli znajduje się nowy klips na kartę kredytową lub bilet parkingowy oraz elastyczna gumka jako uchwyt na długopis, aby wszystko było uporządkowane. Demontowalny uchwyt na kubek między przednimi siedzeniami jest opcjonalnym dodatkiem, który zapewnia większą elastyczność, podczas gdy pudełko na tunelu środkowym oferuje pasażerom z tyłu sprytne miejsce na przechowywanie drobnych przedmiotów. Pudełko wystarczy umieścić między centralną konsolą a tylnymi siedzeniami, a następnie zablokuje się na swoim miejscu. Elastyczne schowek w bagażniku to kolejna opcja do wyboru. Oszczędza miejsce, umieszczając je na bocznej ściance, i można je wysunąć, aby zabezpieczyć przedmioty w razie potrzeby. Piątą nowością, która debiutuje, jest osłona przeciwsłoneczna, dostępna jako akcesorium do opcjonalnego panoramicznego dachu. Gdy nie jest używana, łatwo składa się do jednej trzeciej swojego rozmiaru i można ją schować pod pokrywą bagażnika.
Kieszenie na smartfony i gniazdo USB-C w lusterku wstecznym