Skoda zaprezentowała model Fabia w 1999 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Samochód dzielił swoją platformę z modelami Seat Ibiza oraz Volkswagen Polo IV generacji. W kolejnym roku czeski producent wprowadził wersję kombi.
Skoda Fabia Combi to niewielki samochód z charakterem auta klasy kompaktowej. Nazwa „Combi” była używana przez większość krajów Europy Wschodniej w odniesieniu do nadwozia typu kombi, a czeska marka stosowała ją w linii modelowej Felicia, zanim została przejęta przez grupę Volkswagen.
Design Fabii inspirowany był czeskim kubizmem, z kanciastymi kształtami, w tym reflektorami i grillem. Z zaokrąglonym dachem, reszta nadwozia była nowoczesna i odpowiadała nowym trendom w branży motoryzacyjnej. W przeciwieństwie do modelu Seat Ibiza Vario (kombi), Fabia Combi miała zaokrągloną klapę bagażnika.
Wnętrze samochodu miało tę samą zaokrągloną deskę rozdzielczą co Fabia hatchback. Jedynymi prostokątnymi elementami były kratki wentylacyjne. Łatwy do odczytania i zrozumienia zestaw wskaźników zawierał wyraźne tarcze dla prędkościomierza i obrotomierza oraz wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego umieszczone na górze. Z przodu siedzenia były proste, z kilkoma regulacjami. Producent zainstalował dzieloną kanapę z tyłu, co pozwalało zwiększyć pojemność bagażnika z standardowych 530 litrów do 1395 litrów.
Pod maską Skoda oferowała wybór czterech silników benzynowych i pięciu wysokoprężnych. Wszystkie były połączone z 5-biegową skrzynią biegów.
Skoda Octavia oraz Skoda Octavia Combi są dostępne w dwóch wersjach nadwozia: hatchback oraz kombi. Obie wersje charakteryzują się wyjątkowo dużymi bagażnikami (podstawowa pojemność 528 l, w Combi 548 l), które są łatwo dostępne przez tylną klapę. Obie wersje są również dostępne w napędem na cztery koła.
Wyposażenie
Skoda Octavia jest oferowana w pięciu wersjach wyposażeniowych: podstawowej Classic, komfortowej Ambiente oraz luksusowej Elegance. Model Laurin & Klement to najwyższa wersja w ofercie Skoda Octavia; dostępna jest także sportowa wersja Skoda Octavia RS oraz samochody z napędem 4×4.
Standardowe wyposażenie Skoda Octavia obejmuje:
Poduszkę powietrzną kierowcy;
Napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach;
Wspomaganie kierownicy;
Regulację wysokości i zasięgu kierownicy;
Regulację wysokości fotela kierowcy;
Przygotowanie do radia;
Immobiliser.
W wyższych wersjach wyposażenia znajdują się również:
Poduszka powietrzna pasażera;
Komputer pokładowy;
Przyciemniane szyby;
Regulowany wysokościowo fotel pasażera;
System klimatyzacji;
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka;
Elektryczne okna z przodu;
Felgi ze stopów lekkich;
ABS, ASR lub ESP (w zależności od typu silnika) itd.
Skoda Octavia Laurin & Klement, zarówno w wersji hatchback, jak i kombi, to najluksusowsze modele w ofercie Škody Octavia. Standardowe wyposażenie tego modelu obejmuje: klimatyzację Climatronic, podgrzewane przednie siedzenia, elektryczny szyberdach, przygotowanie do telefonu GSM z podwójną anteną, instalację elektryczną i uniwersalny terminal, wysokiej jakości radio Škoda Symphony z odtwarzaczem kasetowym, ośmioma głośnikami oraz zmieniarką CD, 16-calowe felgi ze stopów lekkich oraz systemy ABS, MBA, MSR i ASR. Charakter tego modelu podkreśla luksusowe wnętrze z możliwością wyboru dwóch materiałów (różniących się stopniem użycia skóry) i dwóch wersji kolorystycznych.
Sportowy model Skoda Octavia RS jest również dostępny w obu typach nadwozia. Wyposażenie pojazdu odpowiada sportowemu charakterowi tego modelu. W skład standardowego wyposażenia wchodzą: przedni zderzak o sportowym designie, spojler tylny, sportowy końcówka wydechu, atrakcyjne 16-calowe felgi w sportowym stylu, sportowe wnętrze z czarnym wykończeniem sufitu i siedzeniami z kombinacji czarnej skóry i srebrnej tkaniny, dywaniki w atrakcyjnym kolorze srebrno-szarym, kierownica, gałka zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego w czarnej skórze. W standardzie znajdują się także inne elementy, takie jak poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, ręcznie sterowana klimatyzacja, radio Škoda Symphony z ośmioma głośnikami, ABS, MBA, MSR oraz ASR. W porównaniu do standardowych Octavii, zawieszenie modeli RS zostało obniżone, co zapewnia jeszcze lepsze właściwości jezdne i sportowy charakter pojazdu.
Skoda Octavia 4×4 jest dostępna w trzech wersjach wyposażeniowych: Ambiente, Elegance oraz z luksusowym wyposażeniem modelu Laurin & Klement. Skoda Octavia Combi 4×4 jest również dostępna w wersji Classic.
Wyposażenie dodatkowe
Oferta opcji dostępnych we wszystkich wersjach Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi jest niezwykle szeroka. Obejmuje:
Poduszki powietrzne boczne;
Reflektory ksenonowe;
Spryskiwacze reflektorów z wskaźnikiem poziomu płynu;
„Program siatki” – zestaw zmiennych elastycznych siatek do zabezpieczania przedmiotów oraz umożliwiający optymalne wykorzystanie bagażnika;
Specjalny pakiet na trudne warunki jazdy;
Zestaw naprawczy opon;
Wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą (radio i tempomat);
Elektryczny szyberdach z możliwością otwierania;
Czujnik deszczu do automatycznej obsługi wycieraczek/spryskiwaczy;
Radia Škoda – Škoda MS 303, Škoda Symphony z odtwarzaczem kasetowym oraz Škoda Symphony z odtwarzaczem CD;
Moduł dynamicznego systemu nawigacji TMC;
Podgrzewane przednie siedzenia;
Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią dla trzech różnych pozycji;
SunSet – szyby o wyższym poziomie przyciemnienia w tylnej części oraz w bagażniku (tylko dla modeli kombi);
„Dynamiczny” pakiet sportowy (fotele sportowe dla kierowcy i pasażera, trójramienna kierownica sportowa pokryta skórą, mały pakiet skórzany).
Bezpieczeństwo
Skoda Octavia została uwzględniona w najnowszych testach przeprowadzonych w 2001 roku przez niezależne stowarzyszenie Euro NCAP, które skupiło się na dużych samochodach rodzinnych. Skoda Octavia wypadła bardzo dobrze, zdobywając cztery gwiazdki – najwyższą możliwą ocenę dla pojazdu bez poduszek powietrznych kurtynowych, co świadczy o wysokiej jakości konstrukcji nadwozia. Poziom bezpieczeństwa pasażerów można jeszcze bardziej zwiększyć, montując dodatkowe poduszki powietrzne.
Jak wykazali niezależni oceniający, w tym test Euro NCAP, wszystkie pojazdy Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi mają bardzo sztywną i bezpieczną konstrukcję nadwozia, z wieloma wzmocnieniami oraz programowalnymi strefami zgniotu, co zapewnia zwiększone bezpieczeństwo pasażerów podczas kolizji.
Zarówno Skoda Octavia, jak i Skoda Octavia Combi są fabrycznie wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy (w wersji Elegance również znajduje się poduszka powietrzna dla pasażera z przodu), a opcjonalne poduszki boczne są dostępne dla wszystkich wersji. Inną istotną opcją jest możliwość dezaktywacji poduszek powietrznych pasażera (zarówno przedniej, jak i bocznej – jeśli są zamontowane), co umożliwia korzystanie z fotelika dziecięcego na przednim siedzeniu pasażera. Poduszki są dezaktywowane za pomocą klucza w skrzynce w desce rozdzielczej przed pasażerem. Dezaktywacja jest sygnalizowana przez wskaźnik zintegrowany z lampą sufitową nad przednimi siedzeniami. Tylne siedzenia mogą być wyposażone w trzeci pas bezpieczeństwa trzypunktowego oraz regulowany zagłówek.
W przypadku aktywacji poduszek powietrznych podczas poważnego wypadku, automatyczna sekwencja określonych operacji zostanie aktywowana przez sieć pokładową CAN-Bus; włączy się oświetlenie wnętrza, odblokowany zostanie centralny zamek drzwi (jeśli był zablokowany), a niektóre obwody zasilania zostaną wyłączone, aby zapobiec zwarciom oraz pożarom. Pompa paliwowa i przewód zasilający paliwem zostaną natychmiast wyłączone.
Wszystkie samochody Škoda Octavia i Škoda Octavia Combi z kierownicą po lewej stronie i wyposażone w system ABS są wyposażone w mechanicznego asystenta hamulca (MBA). Na podstawie mechanicznego pomiaru siły nacisku na pedał hamulca, ten „asystent” zapewnia najlepszy możliwy początek działania hamulca, co w pełni wykorzystuje system hamulcowy pojazdu. Dzięki użyciu asystenta hamulca, główną i najważniejszą różnicą jest to, że pełny poziom działania hamulca osiąga się wcześniej, co skutkuje krótszą drogą hamowania niż zwykle.
Wszystkie modele Škoda Octavia wyposażone są w immobiliser oraz etykietę kodu VIN na ramie szyby, co znacznie ułatwia identyfikację samochodu. Opcjonalnie dostępny jest system alarmowy monitorujący wnętrze samochodu oraz dodatkowy sygnalizator alarmowy.
Silniki i skrzynie biegów
Dla modeli Škoda Octavia i Škoda Octavia Combi dostępna jest niezwykle szeroka gama silników benzynowych i wysokoprężnych. Inne jednostki napędowe są dostępne dla odmian modeli Škoda Octavia, takich jak silnik 1.8 20V Turbo/132 kW dla Skoda Octavia RS oraz Skoda Octavia Combi RS, czy też 1.9 TDI/74 kW połączony z sześciobiegową skrzynią biegów dla Skoda Octavia Combi 4×4.
Oferta jednostek napędowych benzynowych dla Octavii obejmuje sześć silników o mocach od 55 kW (75 KM) do 110 kW (150 KM). Wszystkie dostępne silniki mają elektroniczny wtrysk paliwa oraz zapłon, trójdrożne katalizatory i sondy lambda lub dwa katalizatory i dwie sondy lambda, aby spełniać normy EU IV i EU III (z wyjątkiem silników 1.6 MPI/55 kW i 1.6 MPI/74 kW). W zależności od przepisów dotyczących emisji spalin w różnych krajach, jednostki napędowe spełniają normy EU IV, EU III lub EU II. Silniki benzynowe spełniające normy EU IV są wyposażone w system diagnostyki EOBD, który monitoruje komponenty silnika wpływające na skład spalin. Gdy monitorowane wartości przekroczą ustalone limity, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka informująca kierowcę o konieczności serwisowania, a usterka zostanie zapisana w pamięci diagnostycznej.
Przegląd silników benzynowych dla Škoda Octavia:
1.4 MPI/55 kW (75 KM);
1.6 MPI/55 kW (75 KM) (tylko hatchback, tylko EU II);
1.6 MPI/74 kW (100 KM) (tylko EU II);
1.6 MPI/75 kW (102 KM);
2.0 MPI/85 kW (115 KM);
1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM).
Popularność silników wysokoprężnych nadal rośnie i obecnie ponad połowa wszystkich samochodów Škoda Octavia jest dostarczana z tym typem silnika. Oferta jednostek napędowych wysokoprężnych dla Octavii obejmuje obecnie trzy silniki o mocach od 66 kW (90 KM) do 96 kW (130 KM). Szczególnie silnik turbo doładowany z bezpośrednim wtryskiem TDI (system pompy wtryskowej o wysokim ciśnieniu dla 1.9 TDI/96 kW), z intercoolerem, katalizatorem utleniającym oraz recyrkulacją spalin, pozostaje doskonałą kombinacją nieosiągalnej mocy, niskiego zużycia paliwa i minimalnej emisji. Wszystkie silniki wysokoprężne spełniają normy EU III, a wszystkie wersje turbo doładowane są obecnie wyposażone w system diagnostyki EOBD. Na niektórych rynkach dostępne są także silniki 1.9 TDI/66 kW i 1.9 TDI/81 kW w wersji EU II.
Przegląd silników wysokoprężnych dla Škoda Octavia:
1.9 TDI/66 kW (90 KM);
1.9 TDI/81 kW (110 KM);
1.9 TDI/96 kW (130 KM).
Wszystkie jednostki napędowe wyposażone są w standardową pięciobiegową, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów manualnych. Wyjątkiem jest silnik 1.9 TDI/96 kW, który ma sześciobiegową skrzynię manualną. Silniki 1.6 MPI/74 kW, 1.6 MPI/75 kW, 2.0 MPI/85 kW, 1.8 20V Turbo/110 kW oraz 1.9 TDI/66 kW są również dostępne z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów z hydrodynamicznym konwerterem momentu obrotowego. Elektronika skrzyni biegów wykorzystuje funkcję logiki rozmytej: tryb zmiany biegów jest dostosowywany nie tylko do charakterystyki drogi, ale także do stylu jazdy kierowcy.
Modele Škoda Octavia Laurin & Klement oraz Škoda Octavia Combi Laurin & Klement są dostępne z silnikami 1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM), 1.9 TDI/81 kW (110 KM) i 1.9 TDI/96 kW (130 KM). Automatyczna skrzynia biegów może być zamówiona dla silnika 1.8 20V Turbo/110 kW. Oba modele Laurin & Klement – hatchback i kombi – są również dostępne z napędem 4×4. Wersja 4×4 jest wyposażona w silnik benzynowy 1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM).
Skoda Octavia RS dysponuje silnikiem benzynowym 1.8 l turbo o mocy 132 kW (180 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym 235 Nm przy 1950-5000 rpm, co zapewnia doskonałe właściwości jezdne: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7.9 sek. (wersja kombi w 8.0 sek.) oraz maksymalną prędkość 235 km/h (wersja kombi 231 km/h).
Hatchback Skoda Octavia 4×4 jest dostępny z silnikiem 1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM, EU III). Combi napędzany jest przez silniki benzynowe 2.0 MPI/85 kW (115 KM, EU IV) lub 1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM, EU III). Dostępne są również dwa silniki wysokoprężne – 1.9 TDI/66 kW (90 KM, EU II) oraz 1.9 TDI/74 kW (100 KM, EU III). Silnik 1.9 TDI/74 kW ma system pompy wtryskowej o wysokim ciśnieniu i jest dostępny z sześciobiegową skrzynią biegów. Wszystkie pojazdy Škoda Octavia 4×4 mają automatycznie aktywowany napęd na tylne koła z wykorzystaniem sprzęgła międzyształkowego Haldex z elektrohydraulicznym sterowaniem.
Podwozie
Konstrukcja niezawodnego podwozia Škody Octavia i Škody Octavia Combi znacząco przyczynia się do wysokiego poziomu aktywnego bezpieczeństwa samochodów, ich doskonałych właściwości jezdnych, a także komfortu i długowieczności.
Oś przednia składa się z kolumn McPhersona z sprężynami śrubowymi w połączeniu z dolnymi trójkątnymi wahaczami oraz stabilizatorami skrętnymi. Oś zamocowana jest na dodatkowym wsparciu, które redukuje drgania i hałas przenikający do wnętrza samochodu. Oś tylna wykorzystuje technologię pilot-pin z stabilizatorami skrętnymi. Sprężyny wzdłużne i tłumiki nie wnikają w szeroki bagażnik.
Zawieszenie wersji 4×4 jest dostosowane do oczekiwanego wyższego obciążenia eksploatacyjnego oraz jazdy po trudniejszych drogach. W porównaniu do standardowych pojazdów Škody Octavia, prześwit jest wyższy o 17 mm, a sprężyny i amortyzatory także zostały dostosowane. Oś przednia jest taka sama jak w wszystkich pojazdach Škoda Octavia, natomiast oś tylna ma zawieszenie wielowahaczowe.
System zapobiegający blokowaniu kół (ABS) jest standardem w modelach z silnikami o wyższej mocy. Dla silników o niższej mocy ABS dostępny jest opcjonalnie. ABS obejmuje elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBV) oraz także mechanicznego asystenta hamulca (MBA, tylko dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie). Innym elementem dostępnym jako opcja wraz z ABS jest elektroniczna kontrola zaciągu silnika (EDC). System regulacji przyczepności dla kół napędowych jest fabrycznie montowany w samochodach z silnikami benzynowymi turbo o mocy 110 kW (w wersji EU IV) i 132 kW (model RS) oraz silnikiem wysokoprężnym o mocy 96 kW. W przypadku niektórych innych silników, jest on dostępny opcjonalnie. W uzupełnieniu do ABS, system regulacji przyczepności obejmuje także niektóre funkcje EDL. Ostatecznym technicznym rozwiązaniem systemów stabilności podwozia jest Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP). W wersjach 4×4 standardowo występują ABS i EDL. Modele z silnikiem 1.8 20V Turbo/110 kW są standardowo wyposażone w system stabilizacji elektronicznej ESP.
Škoda Octavia wyposażona jest w najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne. Poprzez CAN-Bus, systemy elektroniczne, takie jak wtrysk, zapłon, ABS, ASR, ESP oraz inne urządzenia elektroniczne (gaz, klimatyzacja, tempomat, „inteligentne” zamki drzwi, elektryczne okna i szyberdach) są ze sobą połączone (z wyjątkiem jednostki napędowej 1.6 MPI/55 kW).
Kolory i tapicerka
Klienci kupujący Škodę Octavię lub Škodę Octavia Combi mogą wybierać spośród dwunastu różnych kolorów.
Kolory nie metaliczne:
Biały Candy;
Czerwony Corrida;
Niebieski Dynamic.
Kolory metaliczne: