W trakcie światowego kryzysu finansowego, Skoda musiała odświeżyć ofertę modelu Fabia, utrzymując jednocześnie silnik w ruchu, podczas gdy inne duże marki upadały.
Chociaż nie był to najlepszy czas na inwestycje w modernizacje, czeski producent samochodów musiał zaktualizować model Fabia i dostosować go do norm emisji Euro 5, które miały wejść w życie w styczniu 2009 roku. Wersja kombi, nazwana combi, oferowała idealną równowagę pomiędzy długością samochodu, przestrzenią bagażową a całkowitą ceną. To był mądry wybór dla młodych rodzin.
Odświeżony model miał nowe reflektory o opływowym kształcie. W wyższych wersjach wyposażeniowych standardowo oferowano reflektory ksenonowe. Nowy projekt grilla z pionowymi szczelinami i chromowaną listwą na górze nosił zieloną markę Skody. Skoda zamontowała wydłużone tylne nadkola w wersji kombi, inne niż w hatchbacku, a na górze tylnej klapy umieściła spojler.
W środku producent zmienił design wskaźników, wprowadzając nowe oznaczenia, a centralna konsola zyskała nowy system audio. Podobnie jak w wersji przed liftingiem, Fabia Combi posiadała dwa fotele z przodu i dzieloną kanapę z tyłu. Użytkownicy mogli zwiększyć pojemność bagażnika z przyzwoitych 480 litrów do 1226 litrów. To więcej, niż mogły zaoferować większość hatchbacków.
Skoda zmieniła starsze silniki 1.4 i 1.6 litra pod maską na nową jednostkę 1.2 litra z turbodoładowaniem, opracowaną w celu spełnienia norm emisji Euro 5. Skoda wymieniła także starszą 6-biegową skrzynię automatyczną dostarczaną przez Aisin na nową 7-biegową skrzynię automatyczną (dwusprzęgłową) z grupy Volkswagen.
Na światowej premierze, Skoda Auto prezentuje odświeżoną wersję Skody Octavii na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu 2008 (2-19 października 2008).
Produkowana lub montowana w ośmiu krajach, Skoda Octavia jest bestsellerem. Odnowiona wersja posiada teraz bardziej emocjonalny design. „Skoda Octavia zawsze miała szczególną pozycję wśród pojazdów Skody. To nasz najpopularniejszy model, cieszący się dużym uznaniem na całym świecie. Teraz przeszła pełną transformację, która jest widoczna w nowym wnętrzu i nadwoziu oraz w zastosowanej technologii,” powiedział dr Eckhard Scholz, członek zarządu odpowiedzialny za rozwój technologiczny.
Z przodu kluczowe ulepszenia obejmują nowo zaprojektowane, bardziej wyraziste reflektory, solidniejszy grill chłodnicy oraz zderzak w formie jednego elementu. Innowacje tylnej części pojazdu dotyczą głównie nowych osłon lamp tylnych oraz dynamicznego zderzaka z wbudowanymi światłami w kształcie kocich oczu.
Wnętrze oferuje unowocześnioną linię systemów audio i nawigacyjnych Škody. Zmieniono projekt kierownicy, deski rozdzielczej (podświetlanej na biało), panelu klimatyzacji oraz ozdobnych listew na drzwiach i konsoli centralnej. Dodatkowo, w każdej wersji wyposażeniowej (Classic, Ambiente i Elegance) dostępne są nowe tkaniny tapicerskie.
Nowe adaptacyjne reflektory ksenonowe zwiększają aktywne bezpieczeństwo pojazdu, a pasywne bezpieczeństwo poprawiono poprzez zainstalowanie przednich zagłówków WOKS, efektywnie chroniących przy tylnej kolizji (we wszystkich wersjach wyposażeniowych).