Skoda była jednym z nielicznych konkurentów w Europie, którzy oferowali samochód typu kombi w segmencie małych aut, zwanym Fabia, a w 2018 roku zaprezentowała jego odświeżoną wersję.
Volkswagen dążył do dominacji w segmencie małych kombi w Europie, a jego głównymi rywalami były Renault Clio Estate oraz tańszy Dacia Logan MCV. Czeska marka Skoda jednak wprowadziła na rynek kolejną wersję swojej znanej Fabii Combi. Samochód oparty był na tej samej platformie PQ26, która była współdzielona z Audi A1, SEAT-em Ibizą i Volkswagenem Polo.
Projektanci Skody wzorowali się na tych samych liniach przy projektowaniu wersji Combi, co w przypadku standardowego hatchbacka, choć dostrzegalne były pewne różnice w profilu. Za tylnymi drzwiami producent dodał wydłużony słupek oraz zestaw bocznych okien w pobliżu bagażnika. Na koniec, z tyłu, pochylona w dół klapa bagażnika została wyposażona w wycieraczkę oraz mały spoiler na dachu.
Wnętrze, które na zewnątrz prezentowało się w stylu kubistycznym, zostało zastąpione minimalistycznym podejściem, szczególnie w podstawowych wersjach wyposażeniowych. Lista opcji była długa, a w zależności od wersji, samochód mógł być wyposażony w jednostkę multimedialną oraz 6,5-calowy wyświetlacz na centralnej konsoli. Fabia Combi znana była z przestronności bagażnika, a ta wersja nie zawiodła swoich klientów, oferując 330 litrów (11,6 stóp sześciennych) przestrzeni, którą można było powiększyć do 1,150 litrów (40,6 stóp sześciennych) po złożeniu tylnej kanapy.
Pod maską dostępny był tylko jeden silnik, który był oferowany z lub bez turbodoładowania. Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa manualna dla wersji poniżej 100 KM oraz 6-biegowa manualna dla wersji 110 KM. Dla tej ostatniej dostępna była 7-biegowa automatyczna skrzynia DSG (ze sprzęgłem podwójnym).
ŠKODA FABIA rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii sukcesu, wprowadzając szerokie udoskonalenia w zakresie designu i technologii. Popularny mały samochód produkowany przez czeskiego producenta teraz zyska jeszcze większą atrakcyjność dzięki przeprojektowanym przednim i tylnym sekcjom, wprowadzeniu reflektorów LED oraz odświeżonemu wnętrzu. Żywotne i efektywne silniki benzynowe o pojemności 1.0 oraz dodatkowe systemy wsparcia podkreślają wyrafinowany charakter ŠKODY FABIA. Zaktualizowany model zostanie zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym 2018 w Genewie. Wprowadzenie do sprzedaży planowane jest na drugą połowę 2018 roku.
Nowe akcenty designu wewnątrz i na zewnątrz
Aktualizacje designu przodu i tyłu nadają samochodowi niezwykle elegancki wygląd, podczas gdy reflektory i przednie światła przeciwmgielne z nowymi konturami i nowoczesną technologią oświetleniową odświeżają wygląd pojazdu. Reflektory LED i tylne lampy LED są teraz oferowane w ŠKODA FABIA po raz pierwszy. Oferta felg aluminiowych została również rozszerzona, w tym o nowe 18-calowe koła dla wersji hatchback. Przeprojektowany zestaw wskaźników, nowe listwy dekoracyjne na desce rozdzielczej oraz dwukolorowe wykończenia foteli nadają wnętrzu bardziej szlachetny charakter.
Ekonomiczne i żywe silniki benzynowe
Oferta silników dla ŠKODY FABIA będzie składać się z czterech napędów benzynowych, z których każdy ma trzy cylindry i pojemność 1.0 litra, a ich wydajność jest zarówno dynamiczna, jak i oszczędna. Silniki MPI charakteryzują się wtryskiem pośrednim i generują moc 44 kW (60 KM) oraz 55 kW (75 KM) odpowiednio. Dwa silniki TSI są bogato wyposażone w nowoczesne rozwiązania inżynieryjne, w tym turbosprężarki i bezpośredni wtrysk paliwa, co pozwala na generację mocy 70 kW (95 KM) i 81 kW (110 KM). Oba silniki TSI są wyposażone w filtr cząstek stałych. Najmocniejszy z czwórki silników można opcjonalnie połączyć z siedmiobiegową skrzynią DSG.
Skupiając się na wyrafinowanych silnikach benzynowych w swojej ofercie napędowej, ŠKODA starannie uwzględnia wymagania docelowych grup w segmencie małych samochodów. Dzięki dalszemu poprawieniu ekonomii i wyjątkowym osiągom emisji, nowoczesne silniki o trzech cylindrach osiągają wyniki porównywalne z oszczędnymi silnikami diesla pod względem efektywności paliwowej.
Nowe systemy wspomagania kierowcy dla zwiększonego bezpieczeństwa i wygody
Rozszerzając wybór systemów wspomagania kierowcy, ŠKODA AUTO ponownie przeniosła nowoczesną technologię z wyższych klas pojazdów do segmentu małych samochodów. Nowa funkcja detekcji martwego pola ostrzega kierowcę o obecności pojazdów w martwym polu lub szybko nadjeżdżających z tyłu podczas jazdy po wielopasmowych autostradach. System ostrzegania o ruchu tylnym monitoruje sytuację za pojazdem i ostrzega o ryzyku kolizji podczas manewrowania wstecz. Inną nową funkcją jest Light Assist, który automatycznie przełącza się na światła mijania, gdy system wykryje nadjeżdżający ruch lub pojazdy znajdujące się przed nim.
System infotainment 'Swing’ teraz z wyświetlaczem 6,5 cala i ŠKODA Connect
System infotainment 'Swing’ oferuje teraz wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala i umożliwia kierowcom korzystanie z pełnej gamy mobilnych usług online dostępnych w ŠKODA Connect. Po wyposażeniu w system nawigacji 'Amundsen’, ŠKODA FABIA zaoferuje również usługę Online Traffic Information, zapewniającą informacje o korkach w czasie rzeczywistym. Innowacyjna technologia SmartLink+ umożliwia korzystanie ze wszystkich zalet standardów Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM i SmartGate.
Jeszcze większa różnorodność funkcji 'Simply Clever’
Charakterystyczne cechy marki, które wyróżniają ŠKODĘ FABIA w segmencie małych samochodów, obejmują mnóstwo praktycznych rozwiązań zaprojektowanych w celu zwiększenia komfortu i funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Teraz dostępnych jest jeszcze więcej tych 'Simply Clever’ funkcji. Skrobaczka do lodu ukryta w klapie zbiornika paliwa zyskała nową funkcję, jaką jest wskaźnik głębokości bieżnika opon. Samochód może być również wyposażony w porty USB dla pasażerów tylnych siedzeń. Klienci mogą także wybrać podwójną matę bagażnika. Komora boczna w bagażniku ŠKODY FABIA COMBI również posiada przenośną latarkę LED.
Ważna część portfolio modeli ŠKODY