Skoda wprowadziła linię Fabia w 1999 roku, ale dopiero cztery lata później dodała do niej najsilniejszą wersję, wzbudzając emocje w segmencie małych hot hatchy.
Czeski producent samochodów próbował zdobyć miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Świata, koncentrując się na mniejszym i lżejszym pojeździe niż Octavia, dlatego zdecydował się na model Fabia. Pojawił się jednak problem: auto było krótsze niż wymagały tego przepisy, a ponadto nie spełniało wszystkich wymogów dotyczących napędu. Co więcej, Skoda chciała stworzyć model, który przyciągnie więcej klientów z młodszego pokolenia.
Chociaż przepisy FIA określały długość samochodu, nie precyzowały, w jaki sposób można to osiągnąć. Dlatego producent stworzył nieco szersze zderzaki zarówno z przodu, jak i z tyłu. W efekcie końcowym nadwozie stało się o 3 mm (0,12″) dłuższe niż minimalne 4.0 metra (157,48″) wymagane przez organizację zarządzającą sportami motorowymi. Doprowadziło to do zmiany w zderzaku, który zyskał dwa reflektory przeciwmgielne umieszczone w bocznych wlotach flankingowych przedniej kratki. Ponadto, z tyłu, zderzak miał przedłużony dolny fragment z wycięciem na specyficzny dla RS chromowany koniec wydechu.
Wnętrze Fabii RS zostało wyposażone w fotele przednie z wysokimi oparciami, pokryte czarno-szarym materiałem, z logo RS na oparciach. Dodatkowo, Fabia RS miała aluminiowe pedały, co wprowadzało jeszcze bardziej sportowy klimat. W obrębie zestawu wskaźników producent umieścił przeprojektowane czarno-białe wskazówki i czerwone igły.