Stworzony, aby konkurować z nowymi małymi sedanami wprowadzonymi przez Renault, Fabia Sedan okazała się dobrym wyborem na konkretne rynki, ale nie była długoterminowym rozwiązaniem.
Po tym jak Volkswagen kupił czeskiego producenta samochodów, Skodę, pomógł mu w trudnym procesie modernizacji. Wkrótce wschodnioeuropejska firma zaczęła nabierać tempa i zdobywać większy udział w rynku budżetowym. Octavia była pierwszym ważnym krokiem, a następnie w 1999 roku wprowadzono Fabia, małego hatchbacka. W 2001 roku Skoda zaprezentowała wersję sedana z trzema boksami.
Już wcześniej było wiadomo, że klienci z byłych krajów komunistycznych są bardziej przywiązani do sedanów niż do hatchbacków czy kombi. Renault odniósł znaczący sukces z modelem Clio Symbol (lub Thalia), a Daewoo osiągnęło duże sprzedaże z modelem Cielo Sedan. Skoda użyła tej samej platformy co Polo czy Seat Ibiza, dodała bagażnik z tyłu i auto było gotowe. Jego przednia część była identyczna z wersją hatchback, a z tyłu miało podobnie ukształtowane światła tylne.
W środku, z powodu krótkiego rozstawu osi, umieszczenie w tylnej części kogoś wyższego niż dziecko było trudne. To był przystępny cenowo samochód, lecz nie najtańszy. Deska rozdzielcza i wszystkie przednie elementy pochodziły z wersji pięciodrzwiowej, podczas gdy z tyłu bagażnik mógł pomieścić do 439 litrów (15,5 cu-ft), co już plasowało go w segmencie kompaktowym.