Skoda wprowadziła model Favorit w 1987 roku jako nowy początek dla czeskiej marki, która chciała zastąpić starsze modele 120/Estelle i przejść z napędu tylnego na przedni.
Model zaprezentowano w 1987 roku na Targach Inżynieryjnych w Brnie jako 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiową wersję pickup (znaną również jako Forman). Sprzedaż rozpoczęła się w 1987 roku dla wersji z kierownicą po lewej stronie, a z powodu problemów finansowych wersja z kierownicą po prawej stronie była gotowa dopiero w 1989 roku, przed Aksamitną Rewolucją, która uwolniła kraj od reżimu komunistycznego. Prototyp 4-drzwiowego sedana był gotowy, ale nigdy nie wszedł do produkcji. Był to pierwszy samochód z napędem na przednie koła wyprodukowany przez tę markę. Zamiast tradycyjnego grilla, projektant zamontował metalową osłonę, która niemal całkowicie blokowała dopływ powietrza do silnika. Chłodzenie odbywało się przez szczelinę w dolnej części zderzaka, co okazało się niewystarczające w warunkach miejskich.
Wnętrze Skody Favorit miało czysty układ z prostymi liniami. Szeroki i lekko pochylony zestaw wskaźników posiadał schowek po stronie pasażera i po raz pierwszy w Skodzie – środkową konsolę, w której zamontowano sterowanie wentylacją. Zestaw wskaźników był szerszy niż panel instrumentów i obejmował obszar używany do wentylacji oraz kilka przycisków do ogrzewania tylnej szyby, świateł przeciwmgielnych i oświetlenia wnętrza. Dźwignia zmiany biegów wystawała przez konsolę środkową obok miejsca na drobiazgi.