Skoda wprowadziła model Felicia w 1995 roku, po znaczącej modernizacji swojego poprzednika, modelu Favorit o ostrej sylwetce.
Kiedy Volkswagen przejął Skoda Auto w 1991 roku, po upadku czeskosłowackiego reżimu komunistycznego, zastał fabrykę z wykwalifikowanymi pracownikami, ale z mniejszą wiedzą i technologią niż zachodnioeuropejscy producenci samochodów. Po okresie przejściowym czeska marka przeprojektowała już rozwiniętą linię Favorit, a dzięki nowej linii montażowej w 1995 roku wprowadziła na rynek Felicię.
Volkswagen pomógł producentowi w opracowaniu hatchbacka z segmentu małych samochodów. Platforma była dobra, a ogólny kształt również nie był zły. Z przodu znajdowały się prostokątne reflektory z wyraźnymi, zamontowanymi w narożnikach kierunkowskazami. W środkowej części producent umieścił przeprojektowaną osłonę chłodnicy z pionowymi żebrami i chromowanym otoczeniem. Otwór okienny był o podobnej wielkości co w VW Polo MK2, ale miał nachylony ku przodowi słupek C.
Skoda zbudowała Felicię jako ekonomiczny samochód, co było widoczne we wnętrzu. Było dobrze zaprojektowane, z okrągłą deską rozdzielczą i zestawem wskaźników rozciągającym się nad środkowym panelem. W podstawowej wersji wyposażenia znajdowały się okna korbkowe oraz brak wspomagania kierownicy. Przednie siedzenia oferowały przyzwoitą ilość miejsca, ale tylna kanapa była ciasna nawet dla dwóch przeciętnie zbudowanych dorosłych. Bagażnik oferował jedynie 272 litry (9,6 stopy sześciennej) przestrzeni przy podniesionych tylnych siedzeniach i do 976 litrów (34,5 stopy sześciennej) przy złożonym oparciu.