Karoq z 2017 roku poszerzył ofertę Skody o nowy kompaktowy crossover. Był wypełniony nowoczesnymi technologiami oraz odzwierciedlał nowy język designu czeskiej marki.
Kubistyczny design Karoqa stał się nowym trendem w gamie Skody. Z powodzeniem zastosowano go również w modelach Kodiak, Octavia, Fabia oraz Superb. Samochód oparty był na tej samej platformie MQB, która wykorzystywana jest w większości modeli Skody oraz innych pojazdach Grupy Volkswagen.
Karoq wyposażony był w kanciaste reflektory oraz dużą, szeroką, czarną osłonę chłodnicy. W odróżnieniu od swoich „braci”, miał parę świateł przeciwmgielnych umieszczonych pod głównymi reflektorami, które pełniły również funkcję skrętną. Linia biegła od przodu do tylnych świateł, podkreślając sportowy charakter pojazdu. Choć był to podniesiony wagon, oparty na kompaktowym pojeździe z klapą z tyłu.
Wewnątrz, kubistyczny design kontynuowany był w kształcie deski rozdzielczej, aż po panel wskaźników, gdzie przyjęto półksiężycowy kształt. Trójramienna kierownica wyglądała sportowo i była stosowana również w innych modelach Grupy Volkswagen. Panel wskaźników dostępny był jako całkowicie cyfrowa jednostka, podczas gdy 8-calowy system multimedialny był standardem od drugiego poziomu wyposażenia. Wnętrze zapewniało wygodne miejsce dla pięciu dorosłych, z systemem składania siedzeń o nazwie VarioFlex, który pozwalał na indywidualne przesuwanie i odchylanie trzech tylnych siedzeń.
W zakresie silników, samochód oferowany był z wyborem jednostek diesla i benzynowych, połączonych ze standardową 6-biegową manualną skrzynią lub 7-biegową automatyczną (dwusprzęgłową). Napęd na wszystkie koła był dostępny dla wybranych silników.
Skoda Karoq to zupełnie nowy kompaktowy SUV od długoletniej czeskiej marki. Emocjonalny i dynamiczny design z licznymi elementami kryształowymi charakteryzuje nowy język projektowania SUV-ów Skody. Jak przystało na prawdziwą Skodę, Karoq oferuje wyjątkową przestronność, nowe systemy wspomagania kierowcy, pełne reflektory LED oraz – po raz pierwszy w Skodzie – cyfrowy panel instrumentów. Do wyboru są pięć wariantów silnikowych o mocy od 85 kW (115 PS) do 140 kW (190 PS), z czego cztery są nowością. Typowe dla Skody są inteligentne pomysły dla nowego kompaktowego SUV-a, takie jak system VarioFlex dla tylnych siedzeń oraz wirtualny pedał do otwierania bagażnika bez użycia rąk. Dłuższe przedmioty można komfortowo przewozić wewnątrz kompaktowego SUV-a – dzięki składanym przednim siedzeniom pasażera.
Z zewnętrznym kształtem, zmienionymi liniami i większymi wymiarami ewidentnie widać, że to całkowicie nowy pojazd. Skoda Karoq to sportowy samochód użytkowy z charakterem: Emocjonalny i dynamiczny design z licznymi kryształowymi elementami stanowi charakter nowego języka projektowania SUV-ów Skody.
Kompaktowy SUV ma długość 4,382 mm, szerokość 1,841 mm i wysokość 1,605 mm. Zwiększenie rozmiarów korzystnie wpływa na pasażerów. Przestrzeń na kolana wynosi 69 mm. Długi rozstaw osi wynoszący 2,638 mm (w wersji z napędem na wszystkie koła: 2,630 mm) zapewnia Karoqowi komfortową postawę na drodze i wskazuje na przestrzenne wnętrze.
Marka Skoda oznacza wyjątkowy pakiet. Dotyczy to również nowego Karoqa. Pojemność bagażnika wynosi 521 l przy zamontowanych tylnych siedzeniach. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość wzrasta do 1,630 l. System VarioFlex składa się z trzech oddzielnych siedzeń, które można regulować indywidualnie i całkowicie usunąć – a Karoq zmienia się w SUV-a o ładowności do 1,810 litrów.
Lider segmentu: rozwiązania łączności
Skoda Karoq jest na szczycie swojego segmentu dzięki innowacyjnym rozwiązaniom łączności. Podstawowe elementy infotainment pochodzą z drugiej generacji Modular Infotainment Matrix grupy, oferując nowoczesne funkcje, interfejsy i wyposażenie w pojemnościowe wyświetlacze dotykowe. Najwyższe systemy Columbus i Amundsen mają hotspot Wi-Fi. Dla systemu Columbus dostępny jest opcjonalny moduł LTE. Połączenie internetowe opiera się na dzisiejszym najszybszym standardzie radiowym, dzięki czemu pasażerowie mogą swobodnie przeglądać internet i korzystać z poczty elektronicznej za pomocą telefonów i tabletów.
Nowe usługi mobilne Skoda Connect dzielą się na dwie kategorie: Usługi Infotainment online służą do informacji i nawigacji; usługi CareConnect oferują pomoc w przypadku awarii i sytuacji awaryjnych. Przycisk Emergency Call, który od 2018 roku będzie częścią standardowego wyposażenia w Europie, jest teraz dostępny jako opcjonalna usługa CareConnect. Dodatkowe usługi online można uzyskać za pośrednictwem aplikacji Skoda Connect. Umożliwia ona zdalne sprawdzenie szczegółów, skonfigurowanie i znalezienie miejsca parkingowego dla samochodu za pomocą smartfona.
Inteligentna zdolność parowania samochodu ze smartfonem osiągnęła nowy poziom w Skodzie Karoq. Platforma SmartLink+, kompatybilna z Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink™, jest dostępna jako opcja dla podstawowego systemu infotainment Swing. SmartLink+ jest standardem w wyższych systemach infotainment. Phonebox z indukcyjnym ładowaniem łączy smartfon z anteną dachową i jednocześnie ładuje go bezprzewodowo.
Wiarygodni pomocnicy: systemy wspomagania kierowcy
Skoda Karoq oferuje szeroki zestaw systemów wspomagania kierowcy. Nowe systemy komfortu to Park Assist, Lane Assist i Traffic Jam Assist. Blind Spot Detect, Front Assist z przewidywaną ochroną pieszych oraz Emergency Assist służą zwiększeniu bezpieczeństwa.
Dodatkowe systemy wspomagania kierowcy są dostępne dla Skody Karoq, aby utrzymać samochód w bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu, ułatwić kierowcy zmianę pasa i utrzymywanie się na drodze, wskazać istotne znaki drogowe oraz pomóc przy parkowaniu.
Po raz pierwszy w Skodzie dostępny jest cyfrowy panel instrumentów, który można dowolnie programować. W Skodzie Karoq wyświetlacze w kokpicie można dostosować do indywidualnych preferencji kierowcy.
Pełne reflektory LED z optyką szkła są dostępne jako opcja dla Skody Karoq od poziomu Ambition w górę. Wnętrze wzbogacone jest nowym oświetleniem LED w dekoracyjnych listwach drzwiowych oraz na desce rozdzielczej, co tworzy przyjemną atmosferę, którą można ustawić w jednym z dziesięciu kolorów.
Mocne i zwinne: silniki i podwozie
Skoda Karoq oferuje nowoczesne technologie silników. Oferowane są pięć wariantów silnikowych – dwa benzynowe i trzy diesle. Dwa silniki benzynowe i dwa diesle są nowością w ofercie. Pojemności to 1.0, 1.5, 1.6 i 2.0 l; zakres mocy wynosi od 85 kW (115 PS) do 140 kW (190 PS). Wszystkie napędy są wyposażone w doładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem oraz technologie start-stop i odzyskiwania energii z hamowania. Są niezwykle efektywne i spełniają normy emisji EU 6. Z wyjątkiem najsilniejszego diesla, wszystkie napędy można zamówić z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegowym DSG. 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 PS) standardowo wyposażony jest w napęd na wszystkie koła i 7-biegowe DSG. Nowy 1.5 TSI ma funkcję wyłączania cylindrów.
Podwozie Skody Karoq również wyznacza nowe standardy w swoim segmencie i wykazuje jakość nawet na nieutwardzonych drogach. Od poziomu Ambition w górę dostępny jest na życzenie system Driving Mode Select z trybami Normal, Sport, Eco, Individual i Snow (4×4). Tryb Off-Road z napędem na wszystkie koła poprawia właściwości jezdne w trudnym terenie.
Strategia 2025: Skoda rozwija kampanię SUV
W ramach strategii Skoda 2025 marka będzie nieustannie poszerzać swoją ofertę modeli w nadchodzących latach. Głównym celem będzie rozszerzenie gamy SUV-ów. Niedawno Skoda Kodiaq stała się pierwszym dużym SUV-em marki, który wszedł na rynki międzynarodowe. Z Skodą Karoq firma osiągnęła kolejny kamień milowy. Premiera nowego kompaktowego SUV-a zaplanowana jest na drugą połowę 2017 roku.
DESIGN
Już na pierwszy rzut oka widać, że Skoda Karoq to zupełnie nowy samochód. Dzięki emocjonalnemu i dynamicznemu designowi oraz licznym kryształowym elementom jest najnowszym przedstawicielem nowego języka projektowania Skody. Jednocześnie jego ekspresyjny i silny wygląd zewnętrzny wyraźnie wskazuje na jego przeznaczenie jako kompaktowego SUV-a.
Uderzająca, trójwymiarowa przednia część symbolizuje ochronę i siłę swoimi konturami. Przód charakteryzuje się szczególnie geometrycznie ukształtowanymi reflektorami z precyzyjnymi konturami. Od poziomu Ambition w górę wykorzystuje się pełne reflektory LED w przezroczystym szkle. Wąski pasek świateł biegnący wzdłuż dolnej krawędzi głównych reflektorów zapewnia jednorodne światła kierunkowe i dzienne. Reflektory przeciwmgielne, wyposażone w technologię pełnych LED i funkcję skrętną, znajdują się poniżej głównych reflektorów. Grilla chłodnicy, otoczony chromowaną ramką, ma charakterystyczny trapezoidalny kształt typowy dla Skody. Duże logo marki Skoda dumnie umieszczone jest na końcu wyraźnie zarysowanej maski.
Długi rozstaw osi jest widoczny z boku i wskazuje na przestronność wnętrza. Bok charakteryzuje się krótkimi zwisami z przodu i z tyłu, opadającą linią dachu, która wizualnie jest wydłużona przez kontur w słupku D oraz zwężoną tylną częścią.
Linia biegnąca od reflektorów do tyłu jest wykreślona z najwyższą precyzją; nadaje karoserii opływowy kształt i strukturę. Nadkola są otoczone szerokimi, kanciastymi wykończeniami – typowym elementem designu SUV-ów Skody – co sprawia, że Skoda Karoq wydaje się jeszcze bardziej dynamiczna.
Szerokość nadwozia podkreślają poziome linie w tylnej części. Płaskie, pochylone tylne światła są podzielone na dwie części: ich zewnętrzna część jest osadzona w ramach bocznych, podczas gdy wewnętrzna część znajduje się w tylnej klapie. Odbłyśniki znajdują się poniżej tylnych czujników na zewnętrznych krawędziach zderzaka tylnego. Światła z tyłu obejmują światła tylne, światła hamowania oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej z technologią LED. Światła tylne mają charakterystyczny dla Skody kształt 'C’.
Nowy kompaktowy SUV jest standardowo wyposażony w 16- lub 17-calowe koła, które dostępne są w trzech różnych wzorach. Opcjonalnie dostępne są także felgi aluminiowe 17-, 18- i 19-calowe.
WYPOSAŻENIE
Kompaktowy SUV Skoda Karoq to wszechstronny pojazd dla rodziny, biznesu, życia codziennego i czasu wolnego. Oprócz dużej ilości przestrzeni wewnętrznej, nowoczesna technologia i przemyślane wyposażenie podkreślają praktyczność i funkcjonalność samochodu. Reflektory i światła tylne są wyposażone w technologię LED; LED-owe oświetlenie ambientalne we wnętrzu tworzy indywidualną atmosferę. Cyfrowy panel instrumentów zadebiutował w Skodzie. Kierowca może zaprogramować wyświetlacz cyfrowy według własnych preferencji. Phonebox w konsoli centralnej umożliwia bezprzewodowe ładowanie smartfonów i jest kolejnym technologicznym wyróżnieniem. Skoda oferuje także ogrzewaną kierownicę oraz ogrzewane tylne siedzenia jako opcje.
Cyfrowy panel instrumentów jest dostępny po raz pierwszy w Skodzie. Można w nim zaprogramować cztery układy wyświetlaczy.
Układ Classic przedstawia zarówno obrotomierz, jak i prędkościomierz jako okrągłe wskaźniki po prawej i lewej stronie wyświetlacza. Obszar pomiędzy nimi można skonfigurować indywidualnie – na przykład z wyświetlaczem aktualnie działającego programu rozrywkowego lub mapy, którą można również powiększyć.
Układ Digital zapewnia główny wyświetlacz zajmujący całą szerokość panelu – na przykład z aktualnie działającym programem rozrywkowym lub mapą. Nad i pod tym wyświetlaczem pozostaje miejsce na małe wyświetlacze cyfrowe. Mogą to być na przykład aktualna prędkość, zalecany bieg, rozpoznawanie znaków drogowych, pozostała odległość do pokonania, odległość do następnego skrzyżowania na zaprogramowanej trasie lub już pokonana odległość.
Układ Info-Profile charakteryzuje się dużym wyświetlaczem w środku, na którym można na przykład pokazać mapę. Po lewej, prawej i powyżej mapy znajduje się miejsce na dodatkowe spersonalizowane informacje. Mogą to być aktualna prędkość, wyświetlacz nawigacji z piktogramami, wskaźnik biegów, rozpoznawanie znaków drogowych (np. ograniczenie prędkości, ograniczenia wyprzedzania) lub czas podróży – to tylko kilka przykładów.
Układ Reduced posiada dwa duże wyświetlacze pokazujące wybrane informacje. Mogą to być na przykład aktualna prędkość i pozostały zasięg pojazdu. Dodatkowo, na górze i na dole wyświetlacza przedstawiane są wybrane informacje podstawowe (czas itp.). Gdy nawigacja jest włączona, strzałka nawigacji jest wyświetlana na środku.
Te cztery układy zapewniają jedynie strukturę panelu. Kierowca może za pomocą przycisku przewijania w interaktywnym wyświetlaczu Modular Infotainment Matrix (MIB) ustawić, które wyświetlacze pojawią się w której części panelu i dostosować ich rozmiory. Informacje o systemie audio, telefonie, systemach wspomagania (Lane Assist, Front Assist itp.) lub statusie pojazdu mogą być również ustawione do wyświetlania po prawej, lewej lub centralnie.
W pakiecie znajdują się także dwie inne innowacje – ogrzewana kierownica i trzy personalizowane klucze. Gdy dany kierowca odblokuje samochód, jego indywidualne ustawienie zostaje aktywowane. Obejmuje to szeroki zakres obszarów eksploatacji, w tym wybór profilu jazdy, systemy wspomagania, oświetlenie wnętrza i zewnętrzne, Climatronic, systemy infotainment oraz elektrycznie regulowane fotele. Dodatkowo, fotele przednie i tylne są także ogrzewane, jeśli są ustawione.
Inżynierowie Skody poświęcili szczególną uwagę szczegółom dotyczących świateł. Od poziomu Ambition w górę Skoda Karoq wyposażona jest w pełne reflektory LED w przezroczystym szkle. Standardowe wyposażenie obejmuje LED-owe światła tylne i hamowania, kierunkowskazy (żarówki) oraz światła wsteczne (żarówki) i światła przeciwmgielne (zintegrowane w dolnym odbłyśniku zderzaka). Pełne reflektory LED z funkcją skrętną są dostępne w ramach pakietu lub jako opcja indywidualna. Czujnik Light Assist nieprzerwanie ocenia warunki oświetleniowe, automatycznie przełączając reflektory między światłami dziennymi a mijania w razie potrzeby. Działa to zarówno o zmroku, jak i podczas jazdy przez lasy lub tunele. Światła włączają się automatycznie, gdy uruchomione są wycieraczki. Wykorzystywana przez dynamiczną funkcję Light Assist kamera wielofunkcyjna wykrywa nadjeżdżające pojazdy i pojazdy z przodu oraz w tych sytuacjach zapewnia automatyczne wyłączenie świateł drogowych.
Funkcje Coming Home i Leaving Home zapewniają oświetlenie na określony czas, a najbliższe otoczenie samochodu jest oświetlane, aby pasażerowie mogli bezpiecznie wsiąść i wysiąść z pojazdu. Dodatkowo, podczas otwierania drzwi logo Skody jest projekowane na podłogę.
Wnętrze wzbogacone jest nowym oświetleniem LED w dekoracyjnych listwach wbudowanych w drzwi i na desce rozdzielczej, które można ustawić w jednym z dziesięciu kolorów, co zapewnia imponującą atmosferę.
Pojemność bagażnika wynosi 521 litrów przy zatkanych tylnych siedzeniach. Po złożeniu siedzenia pojemność wzrasta do 1,630 litrów. W połączeniu z opcjonalnymi tylnymi siedzeniami VarioFlex pojemność jest zmienna i wynosi od 479 do 588 litrów.
System VarioFlex składa się z trzech oddzielnych siedzeń, które można regulować indywidualnie i całkowicie usunąć – co daje SUV-owi ładowność do 1,810 litrów.
Napędy: cztery nowe, efektywne silniki
Nowa Skoda Karoq ma nowoczesną technologię pod maską. Oferowane są pięć silników – dwa benzynowe i trzy diesle. Dwa silniki benzynowe i dwa diesle są nowością w ofercie. Ich pojemności wynoszą 1.0, 1.5, 1.6 i 2.0 l, a moc wynosi od 85 kW (115 PS) do 140 kW (190 PS). Wszystkie napędy wykorzystują turbosprężarkę i silniki z bezpośrednim wtryskiem oraz oferują technologię Start-Stop, a także odzyskiwanie energii hamowania. Są bardzo efektywne i spełniają normy emisji EU6. Z wyjątkiem najsilniejszego diesla, wszystkie napędy dostępne są z wyborem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 7-biegowego DSG. Silnik 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 PS) standardowo oferowany jest z napędem na wszystkie koła i 7-biegową skrzynią DSG. Nowy silnik 1.5 TSI oferuje funkcję wyłączania cylindrów jako wyróżnienie.
Silniki benzynowe
1.0 TSI – 85 kW (115 PS), 175 Nm momentu obrotowego, maksymalna prędkość 187 km/h, 0-100 km/h w 10.6 sekund, średnie zużycie 5.2 l na 100 km, średnia emisja CO2 117 g/km.
1.5 TSI – 110 kW (150 PS), 250 Nm momentu obrotowego, maksymalna prędkość 204 km/h, 0-100 km/h w 8.4 sekundy, średnie zużycie 5.1 l na 100 km, średnia emisja CO2 119 g/km.
Silniki diesla
1.6 TDI – 85 kW (115 PS), 250 Nm momentu obrotowego, maksymalna prędkość 188 km/h, 0-100 km/h w 10.7 sekund, średnie zużycie 4.5 l na 100 km, średnia emisja CO2 118 g/km.
2.0 TDI – 110 kW (150 PS), 340 Nm momentu obrotowego, maksymalna prędkość 207 km/h, 0-100 km/h w 8.9 sekund, średnie zużycie 4.4 l na 100 km, średnia emisja CO2 115 g/km.
2.0 TDI – 140 kW (190 PS), 400 Nm momentu obrotowego, maksymalna prędkość 211 km/h, 0-100 km/h w 7.8 sekund, średnie zużycie 5.3 l na 100 km, średnia emisja CO2 138 g/km.
Cztery silniki są nowością w ofercie kompaktowego SUV-a. Najmniejsza jednostka benzynowa oferuje mniejszą pojemność, ale większą moc. Silnik 1.0 TSI ma trzy cylindry, produkuje 85 kW (115 PS) i generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm. Silnik imponuje dynamicznym rozwojem mocy oraz mocnym dźwiękiem. Downsizing zwiększa efektywność silnika. Ta wersja Skody Karoq przyspiesza z 0 do 100 km/h w 10.6 sekund, osiąga maksymalną prędkość 187 km/h i zużywa średnio 5.2 l na 100 km. Do przenoszenia mocy wykorzystuje się 6-biegową skrzynię manualną lub 7-biegowe DSG.
Charakteryzującą cechą nowego silnika 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 PS) jest technologia aktywnego cylindra (ACT). Działa to na zasadzie wyłączania drugiego i trzeciego cylindra na krótki czas, gdy ich moc nie jest potrzebna. Dzięki temu silnik działa wydajniej i, w zależności od stylu jazdy, oszczędza do 0.5 l na 100 km. ACT działa w zakresie od 1,400 do 4,000 obrotów na minutę i przy prędkości do 130 km/h. Z silnikiem 1.5 TSI Skoda Karoq przyspiesza do 100 km/h w 8.4 sekundy, osiąga maksymalną prędkość 204 km/h i zużywa średnio 5.1 l na 100 km. Tutaj także dostępna jest wybór między 6-biegową skrzynią manualną a 7-biegowym DSG.
Wszystkie silniki diesla to doskonale sprężone, bezpośrednie wtryski TDIs z czterema cylindrami i technologią czterozaworową. Wariant podstawowy to 1.6 TDI o mocy 85 kW (115 PS) i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm. Ta wersja kompaktowego SUV-a przyspiesza z 0 do 100 km/h w 10.7 sekund, osiąga maksymalną prędkość 188 km/h i zużywa średnio 4.5 l na 100 km. Moc przenosi się za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-biegowego DSG.
Silnik diesla o pojemności 2.0 l jest dostępny w dwóch wariantach mocy. Obie wersje imponują wyjątkową płynnością pracy i doskonałym momentem obrotowym. Silnik 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 PS) może być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną lub 7-biegowe DSG. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 340 Nm osiągany jest w zakresie od 1,750 do 3,000 obrotów na minutę. Skoda Karoq z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 PS) przyspiesza z 0 do 100 km/h w 8.7 sekundy, osiąga maksymalną prędkość 196 km/h i zużywa średnio 5.0 l na 100 km.
Drugi silnik 2.0 TDI oferuje moc 140 kW (190 PS). Najmocniejsza wersja silnika jest standardowo sprzężona z napędem na wszystkie koła i 7-biegową skrzynią DSG. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm jest dostępny w zakresie od 1,750 do 3,250 obrotów na minutę i oferuje imponującą siłę ciągu oraz sportowe przyspieszenie. Z silnikiem 2.0 TDI i mocą 140 kW (190 PS) kompaktowy SUV przyspiesza do 100 km/h z miejsca w 7.8 sekundy, osiąga maksymalną prędkość 211 km/h i zużywa średnio 5.3 l na 100 km.
Wysokiej jakości podwozie, pięć trybów jazdy, inteligentny napęd na cztery koła
Podwozie wyznacza nowe standardy w segmencie i pokazuje swoją jakość nawet na nieutwardzonych drogach. Wyposażone w tryb Driving Mode Select z trybami Normal, Sport, Eco, Individual i Snow (4×4) jest dostępne jako opcja od poziomu Ambition w górę. Tryb Off-Road dla pojazdów z napędem na wszystkie koła poprawia właściwości jezdne w trudnym terenie.
Podwozie Skody Karoq ma wyrafinowany design. Zapewnia kompaktowemu SUV-owi wyraźne wszechstronne właściwości, w tym prawdziwe możliwości terenowe. Ważnym czynnikiem dla właściwego rozkładu obciążenia na osiach jest przednia oś o konstrukcji MacPhersona z dolnymi trójkątnymi wahaczami i stalowym podwoziem, które umieszczono daleko do przodu. Rozstaw przednich kół wynosi 1,576 mm.
Oś tylna typu czterowahaczowego (w wersji z napędem na wszystkie koła) w dużej mierze wykonana jest z wysokowytrzymałej stali; szerokość jej toru wynosi 1,541 mm. Widelcowate ramiona wahacza absorbują siły napędowe i hamujące. Trzy wahacze na koło utrzymują koła w optymalnej pozycji względem drogi i gwarantują precyzyjne prowadzenie toru.
Dzięki Dynamic Chassis Control (DCC) kierowca ma w nowej kompaktowej Skodzie Karoq dostępne trzy tryby podwozia: Comfort, Standard i Sport. Elektrycznie sterowane zawory dostosowują ustawienia amortyzatorów. Jednostka sterująca obsługuje zawory w zależności od stanu drogi, preferowanego stylu jazdy oraz wybranego trybu. DCC przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa, automatycznie przełączając na tryb Sport w zakrętach, które są pokonywane szczególnie dynamicznie. Zapewnia to większą stabilność, lepszą przyczepność i krótsze drogi hamowania. Sterowanie podwoziem DCC, w tym tryb Driving Mode Select, jest dostępne dla wersji 1.5 TSI oraz dwóch wersji 2.0 TDI z napędem na wszystkie koła od poziomu Ambition w górę.
Dzięki Driving Mode Select kierowca może zmieniać charakterystykę układu kierowniczego, działanie skrzyni DSG oraz ustawienia innych systemów w trybach Normal, Eco, Sport i Individual. Indywidualne ustawienia są zapisywane na opcjonalnym, personalizowanym kluczu dla maksymalnie trzech użytkowników pojazdu.
Nowy kompaktowy SUV z napędem na wszystkie koła zapewnia także optymalne prowadzenie na śliskim terenie lub przy holowaniu szczególnie ciężkiej przyczepy. Wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Różne czujniki (np. dla obrotów kół, kąta skrętu, przyspieszenia podłużnego i poprzecznego, pozycji pedału gazu, obrotów, momentu obrotowego itp.) nieprzerwanie oceniają sytuację na drodze i przesyłają pomiary do elektroniki napędu na wszystkie koła, która następnie oblicza i rozdziela optymalną ilość mocy.
Tryb Off-Road, który zapewnia jeszcze lepsze właściwości jezdne w trudniejszym terenie, jest opcjonalny dla wersji z napędem na wszystkie koła. Aby poprawić przyczepność w trybie Off-Road, System Kontroli Przyczepności (TCS) zezwala na większe poślizgi, a Elektroniczna Blokada Dyferencjału (EDL) reaguje ostro i szybko. W razie potrzeby aktywowane są także systemy Hill-Hold Control i Hill-Descent Control – ten ostatni utrzymuje stałą prędkość na obecnym poziomie. Opcjonalne amortyzatory DCC zmieniają swoje właściwości, a pedał gazu reaguje bardziej stopniowo. System ABS zmienia swoją intensywność, aby utworzyć stożek ziemi przed kołami, co powoduje efekt hamowania.
Ci, którzy zamierzają korzystać ze Skody Karoq w trudnym terenie, skorzystają na pakiecie Rough-Road, który chroni przed uszkodzeniem mechanicznym (np. podczas trafienia w nierówności lub na żwirze) i zapobiega przedostawaniu się brudu (kurzu, piasku, błota) do komory silnika lub wiązek kablowych. Pakiet Rough-Road składa się z: osłony silnika, zabezpieczenia kabli, zabezpieczenia przewodów hamulcowych, zabezpieczenia przewodów paliwowych oraz dodatkowych osłon z tworzywa sztucznego.
Elektroniczna Blokada Dyferencjału (EDL) zapewnia dodatkową stabilność jazdy. Umożliwia kierowcy płynne i komfortowe ruszanie na nawierzchniach o różnej przyczepności. Jeśli koło się ślizga, EDL spowalnia je celowo i zapewnia, że moc jest przekazywana do koła z lepszą przyczepnością.
Systemy wspomagania kierowcy: Pionierskie systemy wspomagania w samochodzie
Kompaktowy SUV oferuje wiele systemów wspomagania kierowcy, które są dostępne tylko w wyższych segmentach pojazdów. Dla Skody Karoq dostępna jest bogata oferta systemów wspomagania kierowcy. Systemy bezpieczeństwa zapewniają ochronę pieszych i utrzymują kompaktowy SUV z bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu. Ułatwiają kierowcy zmianę pasa, utrzymanie się na pasie, pomagają w parkowaniu i informują o ważnych znakach drogowych.
Adaptacyjny Tempomat (ACC), oparty na radarze, utrzymuje pożądaną odległość od pojazdu z przodu, co oznacza, że system może zmniejszyć prędkość samochodu lub dyskretnie zastosować hamulce w przypadku potencjalnej kolizji. Oprócz prędkości kierowca może stopniowo konfigurować także odległość oraz to, jak dynamicznie działa ACC.
Opcjonalne funkcje Blind Spot Detect i Rear Traffic Alert sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i bardziej relaksująca. Przy prędkościach od 10 km/h dwa czujniki radarowe z tyłu monitorują ruch za kompaktowym SUV-em. Jeśli inne pojazdy wjeżdżają w martwe pole lub szybko zbliżają się z tyłu, na widocznej powierzchni odpowiedniego lusterka bocznego zapala się dioda LED. Jeśli kierowca mimo ostrzeżenia uruchomi kierunkowskaz, LED świeci jasnymi błyskami w krótkich odstępach. Podczas cofania z miejsc parkingowych lub zjazdów alarm dźwiękowy włącza się, jeśli nadjeżdża inne auto z boku, a obrazowe ostrzeżenie wyświetlane jest na monitorze w samochodzie. W razie potrzeby Skoda Karoq automatycznie zastosuje hamulce.
Emergency Assist to funkcja dostępna, gdy samochód ma zarówno Adaptacyjny Tempomat, jak i Lane Assist. Interweniuje, gdy kierowca staje się niezdolny do prowadzenia.
Standardowa funkcja Front Assist z miejskim hamowaniem awaryjnym i przewidywaną ochroną pieszych korzysta z czujnika radarowego. Radar obejmuje duży obszar i działa niezawodnie nawet przy słabej widoczności. Jeśli system wykryje, że zbliża się kolizja, ostrzega kierowcę etapowo. W razie potrzeby może zainicjować automatyczne hamowanie aż do zatrzymania awaryjnego. Miejskie hamowanie awaryjne jest aktywne do 34 km/h. Standardowa funkcja Przewidywana Ochrona Pieszych uzupełnia Front Assist: uruchamia hamowanie awaryjne przy prędkościach między 10 a 60 km/h, jeśli pieszy niebezpiecznie stara się przejść przez drogę. Przy prędkościach przekraczających 40 km/h wydawane jest dodatkowe ostrzeżenie o kolizji.
Hill-Hold Control pozwala kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez ryzyka stoczenia się do tyłu. Nie ma potrzeby używania hamulca ręcznego.
Przy prędkościach powyżej 65 km/h Lane Assist pomaga kierowcy za pomocą kamery w uchwycie lusterka wstecznego. Jeśli kompaktowy SUV zbliża się do znaku drogowego bez użycia kierunkowskazów, system pomaga kierowcy utrzymać się na pasie, inicjując subtelną korekturę skrętu.
Opierając się na charakterystyce skrętu, Driver Alert wykrywa odchylenia od normalnego zachowania kierowcy, a tym samym spadek koncentracji kierowcy. System analizuje charakterystykę skrętu 15 minut po uruchomieniu silnika i zapisuje informacje jako podstawę do sygnału. W trakcie tej fazy analizy należy utrzymać minimalną prędkość 65 km/h. Znaczące odchylenie od charakterystycznego zachowania przy kierowaniu wskazuje na zmęczenie kierowcy. Wizualne ostrzeżenie na desce rozdzielczej przypomina kierowcy o konieczności przerwy.
Skoda Connect i infotainment: Rozrywka, informacje i pomoc
Dzięki Skoda Connect pasażerowie są 'zawsze online’ z nowymi mobilnymi usługami online. Intuicyjne systemy dzielą się na dwie kategorie: Usługi Infotainment Online oferujące rozrywkę i informacje oraz usługi Care Connect, zapewniające wsparcie i pomoc. Oferta obejmuje nawigację w czasie rzeczywistym z zalecanymi objazdami w przypadku korków, automatyczne wezwanie pomocy oraz funkcję miejsca parkingowego, która kieruje kierowcę do samochodu. Podróże można zaprogramować w domu i przesłać do pojazdu online. Nowością jest także sterowanie gestami, które ułatwia obsługę wielu funkcji.
Systemy infotainment są szerokie i różnorodne, działają szybko, oferują liczne funkcje i interfejsy, i są wyposażone w pojemnościowe ekrany dotykowe.
Dostępne są cztery komponenty sprzętowe: systemy muzyczne Swing (standardowy) i Bolero oraz systemy nawigacji Amundsen i Columbus. Opcjonalny system infotainment Bolero, Amundsen i Columbus z ekranem w nowym szklanym designie podkreśla wysokiej jakości panel instrumentów.
Standardowy system muzyczny Swing wyposażony jest w cztery głośniki, 6.5-calowy ekran, gniazdo kart SD oraz dwa porty USB (jeden z przodu i dodatkowy z tyłu do ładowania), dzięki czemu urządzenia mobilne można łatwo zintegrować. Opcjonalnie dostępne jest także gniazdo 230-V w konsoli centralnej z tyłu. Łączność Bluetooth dla smartfonów, tuner DAB+ do radia cyfrowego i cztery dodatkowe głośniki w tylniej części to opcje dodatkowe.
System muzyczny Bolero ma wysokorozdzielczy 8-calowy ekran dotykowy w eleganckim szklanym designie oraz precyzyjnie skonstruowane czujniki. Dodatkowo system potrafi odczytywać wiadomości SMS i pozwala na ich pisanie na wyświetlaczu. Ponadto system integruje łatwy w użyciu i kontrolowany Bluetooth dla telefonów i odtwarzaczy MP3, osiem głośników oraz SmartLink+. Opcjonalnie dostępna jest kontrola głosowa.
System nawigacji Amundsen oparty jest na systemie Bolero i również oferuje funkcję nawigacji z atrakcyjną grafiką oraz hotspot Wi-Fi. Dwa tunery zapewniają odbiór radia, podczas gdy trzeci tuner dedykowany jest raportom TMC (Traffic Message Channel). Dzięki zintegrowanemu hotspotowi Wi-Fi pasażerowie mogą swobodnie surfować, strumieniować i wysyłać maile przy użyciu do ośmiu urządzeń mobilnych.
System nawigacji Columbus to model najwyższej klasy (opcjonalny od poziomu Ambition w górę). Oprócz funkcji systemu Amundsen, ma 64-GB pamięci flash oraz napęd do DVD i CD. Opcjonalny moduł LTE oferuje super szybkie połączenie internetowe. Jego szklany ekran o przekątnej 9.2 cala zapewnia rozdzielczość 1280 x 640 pikseli. Cele można wprowadzać za pomocą tekstu lub polecenia głosowego w pojeździe.
Oprócz koncepcji wyświetlania i obsługi, nowy kompaktowy SUV ma funkcję sterowania gestami dla wybranych funkcji (dostępna dla systemu nawigacji Columbus). Kamera wykrywa i identyfikuje zdefiniowane ruchy rąk, które kierowca wykonuje wokół konsoli centralnej. Dzięki temu kierowca może przewijać menu systemu infotainment za pomocą gestów, nie odrywając wzroku od drogi.
Mobilne usługi online z Skoda Connect dostarczają obszerne dodatki do oferty infotainment. Usługi Infotainment Online zapewniają informacje i rozrywkę, a usługi Care Connect oferują wsparcie w wielu sytuacjach oraz zdalny dostęp do pojazdu. Informacje o ruchu drogowym online są istotną częścią usług Infotainment Online: wyświetlają aktualny ruch na wybranej trasie i sugerują alternatywne trasy w przypadku korków. Dodatkowo usługi te dostarczają dostosowane informacje o pobliskich stacjach benzynowych (w tym aktualne ceny paliw wzdłuż wybranej trasy), miejscach parkingowych, wiadomościach i prognozach pogody.
Usługi Care Connect wspierają kierowcę w wielu sytuacjach i są dostępne dla wszystkich systemów infotainment (opcjonalnie od poziomu Active w górę). Usługi obejmują funkcję Emergency Call i Proactive Service (można je wykorzystać do umówienia i przygotowania się na wizytę serwisową) oraz zdalny dostęp do pojazdu.
Automatyczna funkcja Emergency Call jest szczególnie istotna. Emergency Call aktywuje się automatycznie po wypadku, w którym zastosowano system zabezpieczający, taki jak poduszka powietrzna. Samochód nawiązuje połączenie głosowe i przesyła dane do centrum wezwania awaryjnego, przekazując wszystkie niezbędne informacje. Kierowca lub pasażerowie mogą także ręcznie uruchomić Emergency Call za pomocą przycisku w module dachowym.
Kierowca może także zlecić wezwanie pomocy drogowej za pomocą przycisku w module dachowym. Trzeci przycisk w tym module, z wyświetlonym 'i’, łączy z Info Call – co można na przykład użyć, aby zadać ekspertom w centrum obsługi klienta pytania techniczne dotyczące pojazdu.
Nie chcesz, aby samochód opuścił określony obszar lub był prowadzony z prędkością przekraczającą 130 km/h? Funkcje Powiadomienie o Obszarze oraz Powiadomienie o Prędkości informują właściciela, jeśli to nastąpi wbrew jego życzeniu. Funkcja Danych o Jeździe zamyka pakiet.
Usługi Skoda Care Connect w Skodzie Karoq obejmują także usługi zdalnego dostępu do pojazdu, które są dostępne za pośrednictwem aplikacji Skoda Connect, tj. na smartfonie użytkownika. Usługa Status Pojazdu dostarcza zdalnie informacji o statusie świateł i poziomie paliwa oraz czy okna, drzwi lub szyberdach są otwarte. Umożliwia nawet kontrolowanie ogrzewania postojowego. Funkcja Miejsce Parkingowe pokazuje lokalizację samochodu, a funkcja Honk & Flash jeszcze bardziej ułatwia znalezienie samochodu, aktywując jego klakson i światła awaryjne.
Aplikacja Skoda Connect uzupełniana jest przez portal Skoda Connect, który przenosi usługi Skoda Connect na komputer domowy klienta. Portal może być wykorzystywany do konfigurowania usług oraz przesyłania celów i tras do samochodu.
'Simply Clever’: praktyczne pomocniki na pokładzie