Skoda zaprezentowała odświeżoną wersję swojego modelu Octavia w wersji kombi w 2017 roku, wprowadzając nowy charakterystyczny przód dla jednego ze swoich najlepiej sprzedających się produktów.
W związku z tym, że normy emisji Euro6d-Temp stały się obowiązkowe w Europie, która jest jednym z kluczowych rynków dla czeskiego producenta samochodów, Octavia musiała zostać odpowiednio dostosowana. Skoda wprowadziła jednak więcej usprawnień niż tylko nową linię silników czy nowe lekkie felgi w ofercie.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów samochodu był jego przód, gdzie Octavia miała podzielony design reflektorów. Niektórzy uważali, że przypomina on te z modelu Mercedes-Benz Klasy E z tego samego okresu, ale Skoda twierdziła, że nawiązuje do stylu kubistycznego. Szeroki grill z czarnymi pionowymi szczelinami wypełniał przestrzeń między nimi i miał małą wklęsłość na górze na znak firmowy. Wydłużona linia dachu i opcjonalnie przyciemniane tylne okna były częścią pakietu Combi (kombi), a także nowe światła LED tylnie z przyciemnionymi soczewkami.
Wnętrze pojazdu także zostało wzbogacone o nowy system infotainment, który pozwalał kierowcy zdalnie sprawdzać status okien lub poziom paliwa za pomocą smartfona. Octavia Combi z 2017 roku oferowała również ulepszone systemy bezpieczeństwa, zarówno aktywne, jak i pasywne, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych czy system awaryjnego hamowania w mieście, w tym ochrona pieszych. Przestrzeń bagażowa była obszerna, oferując 610 litrów (21,5 cu-ft), którą można było powiększyć do 1,740 litrów (61,4 cu-ft) poprzez całkowite złożenie tylnych siedzeń.
Pod maską Skoda zastąpiła dotychczasowe silniki benzynowe 1.2-litra mniejszym, 1.0-litrowym silnikiem turbo, a silnik 1.4-litra o mocy 150 KM pozostał w ofercie. Dla wersji z silnikami turbo-diesla oferowano tylko dwa zamiast pięciu, jak w wersji przed liftingiem.
Skoda Octavia rozpoczyna trzecią dekadę swojej historii sukcesu z potwierdzonymi atutami i nowymi cechami. Kompleksowe zmiany nadają bestsellerowi czeskiego producenta samochodów szczególnie wyrazisty design, wyrafinowane wnętrze o przestronnych rozmiarach oraz zoptymalizowane właściwości jezdne. Dla Skody Octavii i Skody Octavii Combi dostępnych jest dziewięć silników, w tym wariant CNG. Po raz pierwszy, w połączeniu z silnikiem TDI o mocy 110 kW (150 KM), opcjonalna 7-biegowa skrzynia DSG może być również zestawiona z napędem na wszystkie koła. Dostępna jest także Dynamiczna Kontrola Podwozia, a zakres systemów wspomagania kierowcy został rozszerzony. Nowa generacja systemów infotainment umożliwia korzystanie z usług online Skoda Connect. Ulepszenie modeli segmentu samochodów kompaktowych dopełniają dodatkowe funkcje 'Simply Clever’.
Nowe cechy designu dla charakterystycznego wyglądu
Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi łączą typowe atuty marki i znacząco przyczyniają się do wzrostu czeskiego producenta, z ponad 5 milionami sprzedanych samochodów do tej pory. Po kompleksowych modyfikacjach, trzecia generacja modelu, wprowadzonego po raz pierwszy w 1996 roku, ponownie prezentuje się w doskonałej formie, zarówno wizualnie, jak i technologicznie. Oprócz przestronności wnętrza i wyjątkowego stosunku jakości do ceny, Skoda Octavia oferuje teraz jeszcze więcej funkcji bezpieczeństwa i komfortu, które są typowe dla wyższych segmentów, wzmacniając swoją pozycję w segmencie samochodów kompaktowych.
Zmiany w designie w ramach kompleksowej modernizacji nadają Skodzie Octavia i Skodzie Octavia Combi charakterystyczny wygląd, szczególnie wyróżnia się przednia część z szeroką kratką chłodnicy. Dodatkowe jednostki oświetleniowe w reflektorach, o kryształowym wyglądzie, oraz szersze wloty powietrza w kształcie plastra miodu nadają im większą obecność i tworzą męski, dynamiczny oraz emocjonalny ogólny obraz. Zewnętrzne reflektory produkują światło mijania, a światło drogowe świeci z wewnętrznych reflektorów, zwężających się ku kratce chłodnicy. Nowo opracowane reflektory pełno-LED są dostępne od poziomu wyposażenia Ambition.
Widok z boku Skody Octavia i Skody Octavia Combi charakteryzuje się precyzyjnymi i czystymi liniami prowadzącymi aż do tylnej części. Przebudowany tylny zderzak wydaje się mocny i wyrazisty dzięki subtelnym konturom. Użycie technologii LED w tylnym kloszu lampy nadaje charakterystycznemu C-kształtnemu światłu tylniemu wygląd jednorodnej powierzchni oświetleniowej.
W ramach modernizacji modelu zewnętrzne wymiary Skody Octavia i Skody Octavia Combi nieznacznie się zmieniły. Hatchback wydłużył się o 11 mm do 4,670 mm; wersja kombi wydłużyła się o 8 mm do 4,667 mm. Tylna oś jest dłuższa o 20 lub 30 mm w zależności od wariantu silnika. Rozstaw osi, który wynosi 2,686 mm, jest niezwykle długi jak na pojazd w segmencie samochodów kompaktowych. Z tych zewnętrznych wymiarów inżynierowie Skody stworzyli wnętrze, w którym przestrzeń dla pasażerów i bagażu znacznie przewyższa zwykłe wymiary w tym segmencie. Pasażerowie cieszą się dużą przestrzenią na nogi, łokcie i głowę zarówno z przodu, jak i z tyłu. Pojemność bagażnika hatchbacka, który ma dużą klapę bagażnika zawiasową na dachu, wynosi 590 l (1,580 l po złożeniu tylnych siedzeń). W wersji kombi pojemność wynosi imponujące 610 l, które można zwiększyć do 1,740 l w razie potrzeby.
Wnętrze Skody Octavia i Skody Octavia Combi imponuje nie tylko dużymi wymiarami i doskonałą przejrzystością, ale także materiałami wysokiej jakości i nowymi funkcjami. Udoskonalone wyświetlacze wielofunkcyjne są czytelne i łatwe do odczytania. Rodzaj informacji wyświetlanych na ich ekranie różni się w zależności od poziomu wyposażenia. Kontrola klimatyzacji została również wizualnie poprawiona. Wykończenia drzwi są teraz dostępne z dodatkowymi podświetleniami ambientowymi jako opcja. Smukłe jednostki oświetleniowe LED na górnej krawędzi listew wykończeniowych emitują dyskretne, atmosferyczne światło, które można ustawić na jeden z dziesięciu różnych kolorów.
Szeroki wybór silników, skrzyń DSG i napędu na wszystkie koła
Zmienione modele Skody Octavia i Skody Octavia Combi wchodzą na rynek z wyborem dziewięciu silników: czterech benzynowych TSI, czterech dieslowskich TDI i jednego silnika CNG. Moc silników wynosi od 63 kW (86 KM) do 135 kW (184 KM). Nowoczesne układy napędowe przyczyniają się do tego, że wszystkie warianty kompakta mają dobry balans między osiągami, zużyciem paliwa i emisjami. Dysponują one manualną skrzynią biegów z 5 lub 6 biegami lub automatycznymi skrzyniami DSG z 6 lub 7 biegami.
Silniki TSI mają turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk benzyny. Silnik 1.2-l TSI z czterema cylindrami o mocy 63 kW (86 KM) to wariant bazowy i jest połączony z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Silnik o najmniejszej pojemności w ofercie ma moc 85 kW (115 KM). Silnik 1.0-l TSI z trzema cylindrami jest dostępny z 6-biegową manualną lub 7-biegową skrzynią DSG.
Silnik 1.4-l TSI G-TEC to szczególnie wydajna wersja, która jako silnik biwalentny może pracować zarówno na CNG, jak i na benzynie, oferując moc 81 kW (110 KM). W trybie CNG, w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG, Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi mają emisję CO2 wynoszącą odpowiednio 98 i 99 g/km. Jako czysto benzynowy silnik, 1.4-l TSI produkuje 110 kW (150 KM). Silnik 1.8-l TSI jest najsilniejszym silnikiem benzynowym z mocą 132 kW (180 KM).
Turbosprężarka i wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni z technologią Common Rail to cechy wspólne dla silników TDI w Skodzie Octavia i Skodzie Octavia Combi. Obydwa silniki czterocylindrowe o pojemności 1.6 i 2.0 l są dostępne w dwóch poziomach mocy. Silnik bazowy 1.6-l TDI dostarcza 66 kW (90 KM) i jest połączony z 5-biegową manualną skrzynią biegów. 7-biegowa skrzynia DSG jest dostępna jako alternatywa dla manualnej dla drugiego wariantu silnika diesla 1.6-l, który ma teraz moc 85 kW (115 KM). W tej kombinacji łączna konsumpcja paliwa Skody Octavia i Skody Octavia Combi wynosi zaledwie 3.9 l/100 km.
Dwa warianty silnika TDI o pojemności 2.0 l oferują moce 110 kW (150 KM) oraz 135 kW (184 KM). Silnik diesla o mocy 110 kW (150 KM) jest wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów i jest dostępny zarówno w wersji na przednie, jak i na wszystkie koła. Dla modeli z napędem na przednie koła dostępna jest alternatywnie 6-biegowa skrzynia DSG; 7-biegowa skrzynia DSG po raz pierwszy w Skodzie Octavia z napędem na wszystkie koła jest dostępna jako opcja.
Najpotężniejszy silnik diesla jest dostępny tylko z napędem na wszystkie koła. 6-biegowa skrzynia DSG jest również częścią standardowego wyposażenia tej wersji modelu. Silnik benzynowy 1.8-l o mocy 132 kW (180 KM) to trzeci silnik, który może być połączony z napędem na wszystkie koła.
System napędu na wszystkie koła, który zapewnia decydujący wzrost trakcji i bezpieczeństwa w Skodzie Octavia i Skodzie Octavia Combi, charakteryzuje się zwartą konstrukcją i niską wagą. Kluczowym elementem systemu jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zlokalizowane z przodu tylnej osi. Jednostka sterująca systemu stale oblicza idealny moment obrotowy dla tylnej osi. Na tej podstawie odpowiedni rozkład mocy na cztery koła utrzymywany jest w każdej sytuacji.
Elektroniczna blokada różnicowa XDS+, będąca funkcją Elektronicznej Kontroli Stabilizacji (ESC), sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bezpieczniejsze podczas szybkiego pokonywania zakrętów – zarówno w wersjach z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. XDS+ delikatnie spowalnia wewnętrzne koła, aby przekazać więcej mocy na zewnętrzne koła.
Zwiększona szerokość toru, Dynamiczna Kontrola Podwozia
Technologia podwozia Skody Octavia i Skody Octavia Combi obejmuje konstrukcję MacPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami na przedniej osi oraz, w zależności od wariantu silnika, wielowahaczowe lub czterowahaczowe tylne zawieszenie. W ramach modernizacji modelu, tylna oś została poszerzona o 20 i 30 mm. Kierownica o zębatym mechanizmie wykorzystuje efektywny elektro-mechaniczny napęd serwo, który umożliwia współpracę z licznymi systemami wspomagania. Duże hamulce zapewniają niezawodne hamowanie.
Adaptacyjna Dynamiczna Kontrola Podwozia (DCC) jest dostępna dla Skody Octavia i Skody Octavia Combi jako opcja. Dzięki temu systemowi sposób działania amortyzatorów jest kontrolowany za pomocą elektrycznie sterowanych zaworów. Można go dostosować do trzech trybów: Comfort, Normal i Sport, które mogą być wybierane przez kierowcę. DCC przyczynia się również do bezpieczeństwa aktywnego, automatycznie przełączając się na tryb Sport w niebezpiecznych sytuacjach, aby zapewnić większą stabilność, lepszą przyczepność opon i krótsze drogi hamowania.
DCC jest dostępne od poziomu wyposażenia Ambition w górę (nie jest dostępne dla silników o mocy poniżej 110 kW / 150 KM). Dzięki wyborowi trybu jazdy kierowca może zmieniać charakterystykę kierownicy, działanie skrzyni DSG oraz ustawienia innych funkcji. Do wyboru są ustawienia Normal, Eco, Sport i Indywidualne, a nawet tryb Comfort z Dynamiczną Kontrolą Podwozia. Wybrane konfiguracyjnie ustawienia można zapisać na personalizowanym kluczyku, który jest dostępny jako opcja.
Nowa różnorodność w zakresie systemów wspomagania kierowcy
W ramach modernizacji modelu do Skody Octavia i Skody Octavia Combi dodano pięć nowych funkcji systemów wspomagania kierowcy. Optymalizują one bezpieczeństwo podczas jazdy w ruchu miejskim, na drogach wiejskich oraz na autostradach i zapewniają dodatkowy komfort podczas parkowania i manewrowania. Opcjonalny system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego w mieście obejmuje także prognozowaną ochronę pieszych. System działa za pomocą czujników radarowych i teraz również reaguje na pieszych przechodzących przez jezdnię. Funkcja ta jest aktywna w prędkościach od 10 do 60 km/h. W tym zakresie prędkości system wykonuje awaryjne hamowanie w przypadku zbliżającej się kolizji i pomaga zapobiec wypadkowi lub przynajmniej znacznie zmniejszyć jego skutki.
Nowa funkcja Blind Spot Detect przyczynia się do bezpieczeństwa podczas zmiany pasa na drogach wielopasmowych. Może być stosowana w prędkości od 10 km/h do maksymalnej. Dwa czujniki radarowe z tyłu monitorują ruch z tyłu. Jeśli inne pojazdy szybko zbliżają się z tyłu lub znajdują się w martwym polu, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się ostrzegawcza dioda LED. Czujniki radarowe z tyłu są także wykorzystywane przez system Ostrzeganie o Ruchu Tylnym, inną nową funkcję, która wspomaga kierowcę podczas wyjazdu z miejsc parkingowych lub podjazdów. Wczesne wykrywa nadjeżdżający ruch, a następnie ostrzega kierowcę najpierw wizualnie, potem akustycznie, a w razie potrzeby z automatycznym hamowaniem.
Opcjonalny Trailer Assist zamienia nawet osoby z niewielkim doświadczeniem w holowaniu w ekspertów. Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi włączyć bieg wsteczny i nacisnąć przycisk parkowania. Następnie kierowca za pomocą przełącznika do lusterka bocznego ustawia kąt, pod jakim chce cofać. Na monitorze samochodowym wyświetla się diagram pokazujący kąt skrętu przyczepy. Kierowca musi tylko delikatnie wcisnąć gaz – system automatycznie prowadzi samochód i przyczepę pod wybranym kątem. Maneuver Assist, inna nowa funkcja, oferuje pomoc podczas cofania bez przyczepy, automatycznie hamując pojazd, gdy wykryje przeszkodę za nim dzięki czujnikom parkingowym z tyłu.
Nowe funkcje uzupełniają gamę systemów wspomagania kierowcy, które były już dostępne przed modernizacją modelu Skody Octavia i Skody Octavia Combi. Należą do nich radarowy Adaptacyjny Tempomat (ACC), który utrzymuje wybraną przez kierowcę prędkość i idealną odległość od pojazdu z przodu, Lane Assist, który ostrzega kierowcę, gdy pojazd niezamierzenie zjeżdża z pasa, funkcja wykrywania zmęczenia Driver Alert oraz proaktywna funkcja ochrony pasażerów Crew Protect Assist, która podejmuje środki bezpieczeństwa w przypadku zbliżającej się kolizji. Ponadto dostępne są również Auto Light Assist, kamera nawigacji Travel Assist z rozpoznawaniem znaków drogowych, Park Assist oraz kamera tylna.
Nowa generacja systemów infotainment i Skoda Connect
Systemy infotainment, które znajdują się w kompleksowo zmienionych modelach Skody Octavia i Skody Octavia Combi, należą do nowej generacji. Wprowadzają przyszłość łączności do samochodu z zupełnie nowymi funkcjami. Dzięki Skoda Connect z nowymi mobilnymi usługami online pasażerowie mają możliwość bycia 'zawsze online’.
Do wyboru są cztery komponenty sprzętowe: systemy dźwiękowe Swing (standard) i Bolero oraz systemy nawigacyjne Amundsen i Columbus. Wszystkie cztery systemy można obsługiwać intuicyjnie i zachwycają szybką obsługą oraz inteligentnymi funkcjami. Pojemnościowe ekrany dotykowe, które występują w wysokiej jakości szklanej obudowie w systemach Bolero, Amundsen i Columbus, reagują na najlżejszy dotyk. Ich rozmiary ekranów wahają się od 6.5 do 9.2 cali, w zależności od poziomu wyposażenia.
Nawet standardowy system dźwiękowy Swing jest wyposażony w gniazdo karty SD, aux-in i port USB. Inne funkcje łączności są dostępne opcjonalnie, sięgając aż do platformy SmartLink+, która integruje aplikacje smartfonowe i wprowadza Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink™ oraz SmartGate do Skody Octavia i Skody Octavia Combi. System audio Bolero ma wysokiej rozdzielczości 8-calowy ekran dotykowy z technologią czujników zbliżeniowych. Może również odczytywać wiadomości tekstowe i umożliwia ich pisanie na wyświetlaczu. System integruje również łącze Bluetooth, osiem głośników oraz SmartLink+. Dostępna jest również opcjonalnie funkcja sterowania głosowego.
System nawigacyjny Amundsen oparty jest na systemie Bolero. Dodatkowo posiada wbudowany hotspot Wi-Fi, który umożliwia pasażerom korzystanie z internetu, strumieniowanie i wysyłanie e-maili przy użyciu maksymalnie ośmiu urządzeń mobilnych. Mapy do nawigacji mogą być aktualizowane przez cały okres użytkowania urządzenia bez dodatkowych kosztów. System nawigacyjny Columbus znajduje się na szczycie oferty (dostępny od poziomu wyposażenia Ambition), z ekranem 9.2 cala, pamięcią flash 64 GB i opcjonalnym modułem LTE do szybkiego połączenia internetowego.
Mobilne usługi online Skoda Connect są doskonałym uzupełnieniem gamy funkcji infotainment. Dzielą się na dwie kategorie: nowe usługi Infotainment Online, które dostarczają informacji i rozrywki, oraz usługi Care Connect, które zapewniają wsparcie kierowcy i zdalny dostęp do pojazdu.
Jednym z najciekawszych punktów w ofercie Infotainment Online jest Online Traffic Information, która przekazuje na żywo informacje o ruchu na wybranej trasie do Skody Octavia i sugeruje objazdy w przypadku korków. Usługa Stacje Paliw wyświetla stacje paliw (w tym ceny paliw) wzdłuż trasy. Usługi Parking Spaces, News oraz Weather dostarczają klientowi spersonalizowanych informacji.
Usługi Care Connect wspierają kierowców modernizowanej Skody Octavia i Skody Octavia Combi w wielu sytuacjach. Dane są przesyłane za pomocą karty SIM, która jest na stałe zainstalowana w pojeździe. Oferta obejmuje automatyczny telefon alarmowy, który jest standardem w Europie od poziomu wyposażenia Ambition (może się różnić w niektórych krajach), telefon awaryjny, który można między innymi wykorzystać do zorganizowania pomocy w przypadku awarii, oraz proaktywną usługę, która pozwala zaaranżować i przygotować spotkanie serwisowe pojazdu.
Kierowca może również zdalnie uzyskać informacje o tym, czy okna i drzwi są zamknięte, a także o poziomie paliwa pojazdu za pomocą aplikacji Skoda Connect na swoim smartfonie w dowolnym momencie. Możliwe jest również przesyłanie celów nawigacyjnych do samochodu lub wyświetlenie bieżącej lokalizacji parkującego pojazdu na swoim smartfonie.
'Simply Clever’: bogactwo nowych pomysłów na komfort i codzienną praktyczność
Praktyczne rozwiązania, które zwiększają komfort i codzienną użyteczność, są częścią charakteru wszystkich modeli Skody. W ramach modernizacji modelu w Skodzie Octavia i Skodzie Octavia Combi wprowadzono liczne dodatkowe funkcje 'Simply Clever’.