Octavia była największym sukcesem marki Skoda. Od 1996 roku produkowana była na platformie Volkswagena Golfa, a to była pierwsza generacja stworzona pod skrzydłami niemieckiego koncernu samochodowego.
Trzecia generacja Octavii pod zarządem Volkswagena zadebiutowała w 2013 roku w wersji hatchback i kombi. Od 1996 roku była liderem w swojej klasie pod względem przestronności wnętrza. Była oparta na platformie Volkswagena Golfa, co pozostało niezmienne do dziś.
Wersja kombi z 2013 roku była kompaktowym pojazdem z ogromną przestrzenią bagażową, jak na swoją klasę. Podobnie jak jej poprzednicy, oferowała wariant z napędem na cztery koła. Grill miał 21 pionowych żeber i był umieszczony wyżej niż w poprzedniej generacji. Z boku, długa linia dachu wyposażona była w relingi dachowe i kończyła się małym spojlerem na końcu klapy bagażnika.
Wnętrze było dobrze wyposażone w wersji standardowej, a można było je wzbogacić o 8-calowy monitor dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym na konsoli centralnej. Platforma MQB, na której stoi ten pojazd, była gotowa na przyjęcie systemu napędu na cztery koła. Ten wariant miał nieco krótszy rozstaw osi niż standardowa wersja z napędem na dwa koła. Przestrzeń bagażowa wynosiła 610 litrów (21,5 stopy sześciennej) i mogła zostać powiększona do 1740 litrów.
Jeśli chodzi o silniki, oferowano cztery warianty: jeden silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz trzy silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem. Do silnika benzynowego 1.8 TSI standardowo montowano 7-biegową skrzynię DSG (z podwójnym sprzęgłem). Jednostki TDI były dostępne z manualną skrzynią biegów lub 7-biegowym DSG, w zależności od wersji. System napędu na cztery koła był wyposażony w elektroniczną blokadę dyferencjału oraz system Haldex 5.
Nowa Škoda Octavia Combi to nowy hit w świecie samochodów kompaktowych. Jak żaden inny pojazd w tej klasie, najnowsza Škoda łączy wysoki poziom funkcjonalności z dynamiczną elegancją, charakteryzując się wyraźnymi liniami, doskonałymi proporcjami i najwyższą precyzją w każdym detalu. Škoda Octavia Combi to nowe, mocne oświadczenie zespołu projektowego kierowanego przez szefa designu Škody, Jozefa KabaH.
Nowy design Škody również znajduje swoje odzwierciedlenie w nowej Octavii Combi. „Ten samochód jest odlewany w jednej całości,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny. „Jego wyraźny, dynamiczny wygląd sprawia, że wyróżnia się z marnych, a także jest bardziej praktyczny niż kiedykolwiek wcześniej. Nowa Škoda Octavia Combi to doskonałe połączenie formy i funkcji. Combi, który pokazuje, że nawet duży samochód może być piękny,” wyjaśnia Welsch.
Tak jak w nowej limuzynie Škoda Octavia, nowa Octavia Combi koncentruje się na esencji artystycznych linii – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wyraźne, precyzyjne formy, ostre krawędzie oraz wyraziste proporcje od razu przyciągają wzrok. „Nie potrzeba żadnych sztuczek ani przesadnych zdobień, aby mieć atrakcyjny samochód, ale raczej wyraźny styl, który jest ponadczasowy i pozostaje atrakcyjny przez wiele lat,” mówi szef designu KabaH. „To, co reprezentuje nowa Octavia Combi.”
Przód Škody Octavia Combi – bardziej dominujący i charakterystyczny niż kiedykolwiek
Przód Škody Octavia Combi pokazuje klasę, jest dominujący i asertywny – nie wydaje się przy tym pretensjonalny. Akcentujące detale i podkreślające poziome linie sprawiają, że przód nabiera prestiżowego charakteru. Jednocześnie 'twarz’ Octavii jest jednoznacznie rozpoznawalna jako charakterystyczna dla Škody Combi, dzięki swoim charakterystycznym kształtom oraz układowi elementów designu, takich jak kratka chłodnicy, logo i reflektory. Przód Combi jest identyczny z tym w limuzynie Octavia.
Nowe logo Škody zostało umieszczone w widocznym miejscu na masce – „premium location”, jak nazywają to projektanci. Jednocześnie logo stanowi punkt wyjścia niemal wszystkich linii samochodu. Logo już teraz reprezentuje doskonałość w precyzji i klarowności: przedstawia szczegółowy, chromowany, szczelinowy strzał na matowym czarnym tle, otoczony cienką linią z chromu.
Kratka chłodnicy z 21 pionowymi szczelinami tworzy centrum przedniej części pojazdu. W nowej Octavii Combi kratka nieco urosła i jest teraz umieszczona nieco wyżej niż miało to miejsce w drugiej generacji. Dodatkowo, aby nadać kratce większy wizualny akcent, projektanci wyraźniej oddzielili ją od reflektorów. Lekko zaokrąglone kształty nadają zewnętrznej formie większą dynamikę. Cienka linia chromowa otacza kratkę chłodnicy – dla eleganckiego, charakterystycznego wykończenia.
Razem z kratką, charakterystycznie ukształtowane reflektory Škody Octavia Combi tworzą zamkniętą, charakterystyczną grafikę przedniej części. Całkowicie przeprojektowane, z precyzyjnie opracowanymi, ostro ciętymi formami i poziomym układem, całkowicie nowe reflektory podkreślają szerokość przodu Octavii. Jednocześnie, umiejętny design reflektorów ponownie podkreśla temat precyzji. Typ wykończenia powierzchni oraz prace nad precyzyjnie ciętymi krawędziami przypominają cięte szkło. Celowe wariacje na takich kryształowych elementach wzorniczych podkreślają korzenie pojazdu w Czechach, kraju o wielkiej tradycji w produkcji szkła kryształowego.
Pionowe linie szczelin kratki chłodnicy kontynuują się w pionowych liniach świetlnych reflektorów bixenonowych, w tym w LED-owych światłach dziennych. Ta estetycznie przyjemna kontynuacja linii przypomina rzęsy w swojej gracji i nadaje nowej Octavii unikalną „twarz”.
Przednie światła przeciwmgielne spełniają ważną funkcję optyczną, gdyż łączą się z reflektorami, tworząc kształt trójlistnej koniczyny. To podkreśla „sympatyczny” wygląd nowej Octavii. Wlot powietrza z kratką w kształcie plastra miodu znajduje się między przednimi światłami przeciwmgielnymi. Taka struktura przynosi korzyści funkcjonalne i nadaje nowej Octavii sportowy, młodzieńczy i świeży charakter.
Dominująca maska również przekazuje solidność i wartość. Uformowana w sposób trójwymiarowy, unosi przednią część pojazdu i wzmacnia ogólny wygląd samochodu.
Dynamiczna elegancja
Widok z boku nowej Octavii Combi przekazuje czystą dynamikę, z wyrafinowanym połączeniem linii, powierzchni, grafiki okien i proporcji. Wydłużony kształt Combi także korzystnie wpływa na samochód.
W porównaniu do poprzedniego modelu, o prawie 11 cm dłuższy rozstaw osi (2686 mm w stosunku do 2578 mm) podkreśla imponujące proporcje nowego modelu, podobnie jak przedni zwis, który jest krótszy o 886 mm (Octavia II: 915 mm). Całkowita długość nowej Octavii Combi wynosi 4659 mm, co sprawia, że trzecia generacja jest o 90 mm dłuższa niż jej poprzednik. Długość i szerokość Combi są identyczne jak w limuzynie Octavia. W rzeczywistości, z wysokością 1465 mm, Combi jest o 4 milimetry wyższa niż limuzyna.
Octavia Combi z boku wydaje się bardzo przejrzysta – dynamicznie płynąca sylwetka od przedniej do tylnej szyby, niezakłócona żadnymi zbędnymi przerwami czy nadmiarowymi liniami. Ponadto, samodzielny, ostry profil boczny amplifikuje efekt wysokiej linii tornada. Podkreśla potężny wygląd nowej Octavii, wizualnie wydłużając samochód. Ostre podkreślenie linii tornada tworzy skuteczny kontrast światła i cienia.
Linia okien delikatnie opada w dół i elegancko przechodzi w słupki D, co stanowi dynamiczny akcent, umożliwiający optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Tył pojazdu jest niezwykle harmonijny i naturalny, daleki od wyglądu „przyklejonego”. Światła tylne rozciągają się od tylnej części pojazdu do jego boku i kończą się bezpośrednio na linii tornada.
Dynamiczny design nowej Octavii Combi nie odbywa się kosztem przestrzeni wewnętrznej. Wręcz przeciwnie, trzecia generacja oferuje więcej miejsca niż kiedykolwiek wcześniej. Niezależnie od tego, czy chodzi o długość wnętrza, przestrzeń na nogi, więcej miejsca na głowę czy szerokość łokci, nowa Octavia Combi rozrosła się we wszystkich kierunkach. Pojemność bagażnika wzrosła do 610 litrów – to kolejny najlepszy wynik w tej klasie. Otwór bagażnika jest teraz szerszy i wyższy. Przy 631 mm x 6 mm, próg załadunku jest nawet niższy niż wcześniej, co znacznie ułatwia załadunek.
Tył – prosty i czysty styl
Tył nowej Octavii Combi jest przejrzysty, precyzyjny i czysty. Nowe logo marki Škoda znajduje się na środku klapy bagażnika. Lewa strona klapy bagażnika pokazuje nazwę firmy Škoda, a prawa strona nosi oznaczenie modelu Octavia w nowym kroju pisma. Wszystko jest na swoim miejscu.
Nowa Octavia Combi jest natychmiast rozpoznawalna jako Škoda dzięki swoim C-kształtnym światłom tylnym i charakterystycznym trójkątom na klapie bagażnika. Graficzny układ świateł tylnych jest typowy dla Škody, z wyraźnym C-kształtnym konturem oświetlenia i został zrealizowany w nowej Octavii z błyskotliwą konsekwencją. Podobnie jak w limuzynie Octavia, każda lampa tylna Octavii Combi teraz zawiera dwie C-kształtne taśmy świetlne, które wzmacniają efekt graficzny. W najwyższej wersji, te taśmy wykonane są z taśm LED. Kryształowe struktury są widoczne także w światłach tylnych. Jako uzupełnienie do graficznego układu świateł, nowa Octavia ma dwie odblaskowe taśmy świetlne. Te 'oczy kota’ dynamicznie biegną od boku pojazdu w zderzak.
Innym elementem widoku z tyłu, charakterystycznym dla marki, są dwa kubistyczne trójkąty po lewej i prawej stronie klapy bagażnika, które są precyzyjnie wykończone. Łączą grafikę świateł tylnych z klapą bagażnika. Te trójkąty z tyłu nowych modeli Škody są eleganckim detalem. Czarny dyfuzor tworzy tylną końcówkę, integrując techniczne elementy, takie jak czujniki parkowania oraz opcjonalnie dostępny hak holowniczy, a także całkowicie system wydechowy.
Świeża przestrzeń wnętrza
Czyste wzornictwo, ponadczasowa elegancja i przede wszystkim dużo miejsca: te cechy są natychmiast widoczne w wnętrzu nowej Octavii Combi. Każda Škoda stoi za przestronnością, szczególnie Combi. Projektanci udanie zdefiniowali tę przestrzeń w nowej Octavii. Wszystko jest estetyczne, precyzyjne i dopracowane, czy to elementy sterujące, czy nawiewy powietrza, deska rozdzielcza, kierownice, dźwignie zmiany biegów, panele, klamki drzwi czy elektryczne okna. Wszystko jest nowe i niezwykle funkcjonalne, co było mottem projektantów wnętrz.
Wnętrze Octavii zachwyca swoją poziomą orientacją i przestronnością. Nie ma tradycyjnego podziału deski rozdzielczej za pomocą dekoracyjnych elementów. To nadaje wnętrzu świeży charakter. Oznacza to również, że pasażer siedzący z przodu ma zoptymalizowany widok na wskaźniki. „Innymi słowy, to demokratyzacja wnętrza,” mówi Jozef KabaH. „Kierowca i pasażer mają praktycznie te same prawa. Naszym motto jest równy komfort dla wszystkich pasażerów.”
Ergonomia odgrywa kluczową rolę: „Czucie, jakie masz w Octavii, przypomina noszenie dobrze dopasowanego garnituru,” mówi KabaH. „Wszystko idealnie pasuje, a Ty czujesz się świetnie. Ten pojazd daje poczucie wartości i solidności, którego nie można się spodziewać w tej klasie.”
Centrally located in the center console, beneath the hazard warning flasher switch, is the radio infotainment system with all the necessary menu buttons and knobs. Nowe systemy wyposażone są w dotykowe wyświetlacze o wielkości do 8 cali z czujnikami zbliżeniowymi, w zależności od modelu. Poniżej modułu infotainment znajdują się sterowniki systemu klimatyzacji. Klarowność i precyzja to motyw przewodni we wszystkich elementach wnętrza. Deska rozdzielcza z białym podświetleniem została przeprojektowana. Po raz pierwszy, wyświetlacz multi-funkcyjny Maxi DOT w centrum zespołu wskaźników Octavii Combi można zamówić w kolorze.
Panele drzwi w nowej Octavii Combi także zapewniają poczucie jakości. W najwyższych pakietach wyposażeniowych, na przykład, eleganckie dekoracyjne wykończenia wkomponowują się w klamki drzwi. Sterowniki szyb elektrycznych są ergonomicznie łatwo dostępne w podłokietnikach. Po stronie kierowcy, sterowniki elektrycznej regulacji lusterek znajdują się pod klamką drzwi.
Różnorodność i indywidualność
Trzy linie wyposażeniowe są dostępne dla Škody Octavia Combi: Active, Ambition i Elegance. Rozmiary kół różnią się w zależności od linii (15 lub 16 cali, stalowe lub aluminiowe) jak i kolory wnętrza (od czarnego do czarno-szarego po czarno-beżowy), wybory dekoracji, klimatyzacji, schowków, zespołów wskaźników, infotainmentu czy wyposażenia bezpieczeństwa. Opcje indywidualizacji nowej Octavii Combi są niemal nieograniczone, od chromowanych listew, przez dziewięć wersji kierownic z trzema lub czterema ramionami, dziewięć wzorów kół oraz cztery rozmiary kół od 15 do 18 cali – żadne życzenie nie pozostanie niespełnione.
Dwanaście kolorów jest dostępnych dla nadwozia: trzy kolory jednolite w cukrowej bieli, czerwieni corrida i niebieskim Pacyfiku oraz dziewięć kolorów metalicznych, od brązu topazowego, niebieskiego wyścigowego, szaro platynowego, srebrno błyszczącego, niebieskiego dżinsowego, rosso Brunello, beżowego cappuccino oraz niebieskiego lawowego po czarny Magic z efektem perłowym.
Sprytna przestrzeń ładunkowa
Nowa Škoda Octavia Combi ma zdecydowanie największy bagażnik w segmencie kompaktowym. Inne wskaźniki to najdłuższe wnętrze w segmencie oraz największa przestrzeń na kolana dla pasażerów tylnych siedzeń. Dodatkowo, pasażerowie będą mieli jeszcze więcej miejsca na głowę w nowej Octavii Combi niż w poprzednim modelu, który sam był przestronny od początku.
Generozna przestrzeń dla pasażerów i bagażu
Kierowcy i pasażerowie będą cieszyć się wyjątkową przestronnością w nowej Škodzie Octavia Combi. Nowy model szczyci się hojnymi wymiarami, które przewyższają konkurentów w wyższych segmentach. Żaden samochód kompaktowy nie oferuje dłuższego wnętrza ani więcej miejsca na kolana w tylnych siedzeniach. Długość wnętrza w nowej Škodzie Octavia Combi wzrosła o 33 mm do 1782 mm w porównaniu do modelu poprzedniego. Przestrzeń na kolana z tyłu wzrosła o 26 mm do aktualnych 73 mm. Dodatkowo, nowa Combi ma jeszcze więcej miejsca na głowę z przodu i z tyłu (z przodu: 983 mm zamiast dotychczasowych 981 mm; z tyłu: 995 mm zamiast 984 mm). Oznacza to, że pasażerowie mają teraz jeszcze więcej miejsca na głowę niż w nowej limuzynie Octavia. Co więcej, znacząco wzrosła przestrzeń na łokcie, o 39 mm do 1454 mm z przodu i o 26 mm do 1449 mm z tyłu. Przestrzeń na ramiona Combi także została znacznie zoptymalizowana, poszerzając się o 19 mm do 1398 mm z przodu i o 4 mm z tyłu do 1378 mm.
Bagażnik nowej Škody Octavia Combi osiąga kolejny rekord – jego pojemność wzrosła o pięć litrów do 610 litrów w porównaniu z istniejącą Octavią Combi, co odpowiada o 20 litrów więcej niż w limuzynie. Złożenie tylnych siedzeń zwiększa objętość bagażnika w Combi do imponujących 1740 litrów (wcześniej 1655). Oparcie tylnego siedzenia w nowej Octavii Combi można wygodnie złożyć z bagażnika za pomocą linki. Złożenie siedzenia pasażera z przodu pozwala na przewożenie obiektów o długości nawet 2,92 metra.
Klapa bagażnika nowej Škody Octavia Combi otwiera się szeroko, co znacznie ułatwia załadunek: otwór bagażnika ma wysokość 1070 mm, co stanowi 9 mm więcej niż w poprzednim modelu. Szerokość bagażnika wynosi maksymalnie 1070 mm (Octavia Combi II: 1061 mm). Próg załadunku wynosi zaledwie 631 mm, co oznacza 6 mm mniej niż wcześniej.
Nowa Octavia Combi pokazuje ogromne możliwości w każdym aspekcie, a jej wymiary zewnętrzne są identyczne jak w limuzynie Octavia. Przy prawie 4,66 metra, samochód urosł o 90 mm długości i ma 1,81 metra (bez lusterka bocznego) o 45 mm więcej szerokości w porównaniu do swojego poprzednika. Jednocześnie rozstaw osi Combi wzrósł o 108 mm. Ta nowa wielkość nie tylko zapewnia niezwykle pewną postawę, ale także ma niezwykle pozytywny wpływ na przestronność wewnętrzną nowej Octavii Combi.
Sprytny kombi przez cały czas
Do tego dochodzi wiele „Sprytnych” detali w nowej Škodzie Octavia Combi. Bagażnik jest nie tylko gigantyczny, ale również przemyślany od A do Z. Po raz pierwszy w Škodzie dostępna jest nowa, zmienna podwójna podłoga bagażnika w nowej Škodzie Octavia Combi, umożliwiająca podział bagażnika na komory o różnej wysokości i obszarze, co zapewnia szeroki wachlarz możliwości transportowych. Łącznie jest sześć pozycji. Dodatkowo, system zapewnia miejsce do przechowywania zdejmowanej osłony bagażnika oraz opcjonalnego bagażnika dachowego.
Nowym elementem w Octavii Combi jest wieszak na ubrania pod osłoną bagażnika, który oferuje miejsce na przedmioty, które w przeciwnym razie wyleciałyby po bagażniku.
Oparcie tylnego siedzenia można składać w proporcji 60:40. Opcjonalna siatka oddzielająca zapobiega wyrzucaniu przedmiotów do przodu i może być używana nawet z złożonymi tylnymi siedzeniami.
Cztery składane haki na torby zakupowe w bagażniku są standardem. Dwa światła bagażnika zapewniają widoczność, a gniazdo 12 V oferuje wygodne zasilanie, np. dla chłodziarki.
Po raz pierwszy Octavia Combi ma dwustronną matę bagażnika: w normalnym użytkowaniu wysokiej jakości dywan zapewnia komfort i przyjemny wygląd. Mata może być po prostu odwrócona, aby pomieścić brudne buty trekkingowe, doniczki lub mokre buty narciarskie, a wtedy górna strona będzie odporna na brud i wodę.
Tak zwany element mocujący do ładunku to nowa funkcja, która może bezpiecznie mocować kartony i pudełka między innymi w bagażniku. Nic nigdy nie będzie się przesuwać w niekontrolowany sposób. Element ładunkowy składa się do prawej strony bagażnika, aby zaoszczędzić miejsce. W razie potrzeby można go rozłożyć i postawić, z rzepem na spodniej stronie zapobiegającym ślizganiu się. Przedmiot, który ma być przymocowany, wkłada się po prostu między element mocujący a ścianę bagażnika.
Wnętrze Škody Octavia Combi jest również „sprytnie”. Oferuje wszystkie funkcje znane z limuzyny. Uchwyt multimedialny w uchwycie na napoje w konsoli środkowej zapewnia miejsce na telefon komórkowy lub iPoda. W drzwiach znajdują się kosze na śmieci. Nie brakuje też uchwytów na napoje. Do ośmiu butelek można włożyć do specjalnie zaprojektowanych uchwytów. Po jednej 1,5-litrowej butelce wchodzi do każdej przedniej drzwi, po dwie 0,5-litrowe butelki wchodzi do przedniego schowka, po jednej 0,5-litrowej butelce wchodzi do każdego z tylnych drzwi i opcjonalnie po dwie 0,5-litrowe butelki można umieścić w złożonym tylnym środkowym podłokietniku.
Nie będzie już więcej uciążliwych poszukiwań w zimowe dni i nie będzie więcej śniegu wylatującego na siedzenia przy otwieraniu drzwi. Skrobaczka do lodu znajduje się standardowo w klapce wlewu paliwa. Po prostu wsunięta w klapkę wlewu paliwa, jest zawsze pod ręką, gdy jest potrzebna. W nowej Octavii Combi znajduje się również stałe miejsce na kamizelkę ostrzegawczą, obowiązkową w wielu krajach, pod siedzeniem kierowcy. Nie ma już długiego szukania jej w bagażniku, zwłaszcza podczas załadunku.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Škoda Octavia Combi również wytycza standardy w zakresie bezpieczeństwa. Innowacyjne systemy bezpieczeństwa, kompleksowy pakiet bezpieczeństwa pasywnego obejmujący do dziewięciu poduszek powietrznych oraz stabilne prowadzenie pojazdu sprawiają, że ten najmłodszy przedstawiciel Škody to jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie.
Systemy wsparcia bezpieczeństwa dla nowej Škody Octavia Combi są niezwykle różnorodne. W przypadku kolizji, kompleksowy pakiet pasywnych elementów bezpieczeństwa zapewnia najlepszą możliwą ochronę zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Nowy model ma wiele innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, aby zwiększyć bezpieczeństwo czynne: od Front Assistant po proaktywny Crew Protect Assistant. Nowo opracowane, precyzyjne zawieszenie, długi rozstaw osi oraz stabilna, lekka konstrukcja nadwozia również przyczyniają się do niezwykle stabilnego prowadzenia nowego modelu Škody.
Po kolizji w ruchu drogowym często istnieje ryzyko kolejnej kolizji, co oznacza drugie uderzenie: może to być z pojazdem przed nami, innym użytkownikiem drogi lub przeszkodami (barierki, drzewa). Multi-Collision Brake, dostępny po raz pierwszy w Škodzie, działa po to, aby temu zapobiec. W krajach UE Škoda montuje tę technologię jako standard w swojej Octavii Combi. Multi-Collision Brake automatycznie zwalnia pojazd po wykrytej kolizji – nawet jeśli kierowca już nie naciska pedału hamulca. Zapobiega to kolejnej kolizji i/lub zmniejsza prędkość, z jaką dochodzi do kolejnej kolizji. Multi-Collision Brake jest częścią elektronicznego systemu stabilizacji ESC. Zmniejsza prędkość pojazdu do prędkości resztkowej 10 km/h. Aktywacja Multi-Collision Brake włącza hazardy i światła hamulcowe. Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad systemem, naciskając pedał przyspieszenia lub inicjując nagłe zatrzymanie na własną rękę. Niemiecki klub motoryzacyjny ADAC niedawno przyznał opracowanemu przez Volkswagena Multi-Collision Brake nagrodę za innowację w zakresie bezpieczeństwa.
Front Assistant nowej Octavii Combi staje się aktywny w przypadku zbliżającej się kolizji czołowej. Tak jak w przypadku systemu Adaptive Cruise Assistant, który również dostępny jest w Škodzie Octavia Combi, Front Assistant wykorzystuje zintegrowany w przedniej części czujnik radarowy do ciągłego mierzenia odległości do pojazdu przed nami. System działa w czterech etapach: Im mniejsza odległość do pojazdu przed nami, tym mocniej działa Front Assistant. Pierwszy etap to wizualne ostrzeżenie dotyczące niewystarczającej odległości. Następny etap ostrzega zarówno wizualnie, jak i akustycznie o zbliżającej się przeszkodzie i przygotowuje system hamulcowy. Jako główne ostrzeżenie, trzeci etap powoduje krótkie szarpanie hamulców, a następnie inicjuje automatyczne częściowe hamowanie. Najwyższy etap w końcu ustawia asystenta hamowania na najwyższą wrażliwość dla automatycznego zastosowania hamulców. Jeśli kierowca nie zareaguje, dochodzi do awaryjnego hamowania. W ten sposób system może zmniejszyć ciężar wypadku i może, w zależności od sytuacji, nawet uniemożliwić całkowicie kolizję.
W zakresie prędkości od 5 do 30 km/h, Front Assistant działa w połączeniu z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, aby automatycznie zatrzymać Octavię Combi, jeśli kierowca nie zareaguje na przeszkodę na drodze. Funkcja awaryjnego hamowania w mieście osiąga spowolnienie 8 m/s2 w przypadku maksymalnego ryzyka kolizji.
Zmęczenie kierowcy jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Asystent Aktywności Kierowcy (wykrywanie zmęczenia), dostępny po raz pierwszy w nowej Škodzie Octavia Combi, może zmniejszyć ten problem. Na podstawie obserwowanego stylu prowadzenia, system rozpoznaje odchylenia od normalnego prowadzenia, a więc osłabienie koncentracji kierowcy. System analizuje zachowanie na kierownicy 15 minut po uruchomieniu silnika, pod warunkiem że prędkość przekracza 65 km/h, i przechowuje wynik jako podstawę do sygnału. Znaczące odchylenie od charakterystycznego stylu prowadzenia wskazuje na zmęczenie kierowcy, co wyzwala wizualny komunikat w zestawie wskaźników – „zmęczenie wykryte – zrób przerwę” – zalecając odpoczynek.
W proaktywnej ochronie pasażerów Crew Protect Assistant, Škoda udostępnia kolejny system w nowej Škodzie Octavia Combi, który dotąd był głównie stosowany w pojazdach luksusowych. System Crew Protect Assistant „przygotowuje” kierowcę i pasażerów na nadchodzący wypadek: W przypadku wykrytego ryzyka – na przykład nagłego hamowania lub sytuacji drogowej uznawanej za krytyczną – system wstępnie napięcia pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Dodatkowo, system zamyka okna boczne (z wyjątkiem pozostałej szczeliny) i szyberdach w przypadku krytycznych sytuacji drogowych, takich jak silne podsterowności lub nadsterowności przy wyzwoleniu ESC. Ma to na celu zapobieżenie dostaniu się przedmiotów do wnętrza samochodu.
Asystent Linii również znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy. Asystent ostrzegający przed opuszczeniem pasa obniża ryzyko niezamierzonego opuszczenia pasa. Wspiera kierowców nowej Octavii Combi, zwłaszcza na autostradach i drogach szybkiego ruchu z wyraźnie widocznymi znacznikami pasa. System działa z kamerą zintegrowaną w podstawie wewnętrznego lusterka wstecznego w przedniej szybie. Kamera wykrywa znaczniki pasa przed samochodem przy prędkościach 65 km/h i wyższych. Asystent ostrzegający przed opuszczeniem pasa rozpoznaje niezamierzone opuszczenie pasa, dostarczając wizualny komunikat w zestawie wskaźników, i inicjuje korekcyjne kierowanie. Bez rozpoznawalnych znaczników pasa, system nie działa. Jeśli kierunkowskaz zostanie włączony przed przekroczeniem znacznika, Asystent Linii również nie reaguje.
Kompleksowa ochrona w przypadku kolizji
Niestety, nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie mogą zapobiec każdemu wypadkowi. Jeśli, mimo wszelkich środków ostrożności, dojdzie do kolizji lub uderzenia, nowa Škoda Octavia Combi zapewnia najlepszą możliwą ochronę. Po raz pierwszy, Octavia Combi wyposażona jest w poduszkę powietrzną na kolana dla kierowcy (standard w krajach UE) oraz dwie opcjonalne boczne poduszki powietrzne z tyłu. Do dziewięciu poduszek powietrznych chroni pasażerów przed obrażeniami. Dodatkowo, poduszka powietrzna dla pasażera z przodu może być dezaktywowana podczas przewożenia fotelika dla niemowląt.
Zasadniczo wszyscy pasażerowie są zabezpieczeni trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa (regulowanymi na wysokość z przodu) z napinaczami (z tyłu, opcjonalnie w połączeniu z bocznymi poduszkami powietrznymi). Zintegrowane ograniczniki siły pasów zmniejszają siły działające na klatkę piersiową pasażera. Dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci, fotele dziecięce Isofix mogą być mocowane na stałe do samochodu za pomocą odpowiednich mocowań na tylnym siedzeniu oraz dodatkowego górnego pasa bezpieczeństwa, tzw. TopTether. Na życzenie, mocowania Isofix mogą być także zintegrowane w siedzeniu pasażera z przodu.
We wszystkich krajach Unii Europejskiej standardowo dostarczane są takie elementy bezpieczeństwa, jak program antypoślizgowy Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), w tym Multi-Collision Brake, siedem poduszek powietrznych, dezaktywowany poduszka powietrzna dla pasażera z przodu oraz światła dzienne. ESC jest aktywowany w krytycznych sytuacjach drogowych i systematycznie zapobiega przechylaniu się pojazdu w zakrętach.
Udoskonalone osie, dłuższy rozstaw osi wpływają na nowoczesne zawieszenie
Stabilne prowadzenie z wysoką zwinnością w zakrętach oraz zrównoważony komfort zawieszenia były celami, jakie postawili przed sobą konstruktorzy zawieszenia Škody Octavia Combi. Efekt jest znakomity: stabilne, zrównoważone zawieszenie, które optymalnie spełnia wszelkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i komfortu.
Zawieszenie nowej Octavii Combi korzysta z dwóch rodzajów tylnej osi. Wersje z silnikiem benzynowym o mocy do 103 kW i silnikiem diesla do 110 kW wyposażono w nowo zaprojektowaną tylną oś typu twist beam. Mocniejsze silniki, takie jak wersja Combi z napędem na wszystkie koła oraz przyszła wersja z gazem ziemnym (CNG), będą korzystać z nowo opracowanej wielowahaczowej tylnej osi.
Tylna oś typu twist beam składa się z otwartego u dołu przekroju, na końcu którego znajduje się wstawka blachy, która jest nitowana. Wstawki są różnej długości, co pozwala na osiągnięcie różnych współczynników skrętu. W porównaniu do spawanej rury stabilizującej, ta konstrukcja prowadzi do znacznej przewagi wagowej. Tylna oś typu twist beam waży 38 kg, co jest o 15 kg mniej niż dotychczasowa oś tylna w Octavii – przy zwiększonej sztywności i poprawionym zachowaniu podczas skrętu.
Wiele wahaczowe tylne zawieszenie zostało również systematycznie ulepszone, szczególnie z myślą o wadze. Wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości oraz ulepszenia strukturalne w wielu komponentach zredukowały wagę o 4 kg do aktualnych 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z systematycznym rozdzieleniem sztywności podłużnej i poprzecznej zapewnia doskonałe właściwości komfortu i prowadzenia.
Z przodu nowa Octavia posiada przednie zawieszenie MacPherson z nowo zaprojektowanym wahaczem na dole. Stal o wysokiej wytrzymałości dla wahacza oraz innowacyjne podejście projektowe bioniki przy przegubie osi przyczyniają się zarówno do oszczędności wagi jak i sztywności. Centralnie zamontowana pomocnicza rama na przednim zawieszeniu zaprojektowana jest na najwyższą sztywność poprzeczną. Ogólnie, w przednim zawieszeniu zaoszczędzono 2,8 kg wagi.
Rozstaw osi nowej Škody Octavia wzrósł o 108 mm w porównaniu do jej poprzednika. Ta znacznie większa odległość między przednią a tylną osią dodatkowo pozytywnie wpływa na stabilność prowadzenia pojazdu na drodze.
Bezpieczna i lżejsza konstrukcja dzięki innowacyjnym metodom produkcji
Dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz najnowszym metodom produkcji powstała konstrukcja nowej Škody Octavia Combi, która jest nie tylko lżejsza, ale również mocniejsza od swojej poprzedniczki.
Około jedna czwarta (26,1%) architektury bezpieczeństwa składa się z gorąco formowanych stali najwyższej wytrzymałości. Te komponenty są do sześciu razy mocniejsze niż zwykłe stalowe blachy ciągnione i do czterech razy mocniejsze niż konwencjonalne stali o wysokiej wytrzymałości. Powstają one przez podgrzewanie stali do wysokich temperatur (około 950 stopni Celsjusza), formowanie jej, gdy jest jeszcze w stanie płonącym, a następnie schłodzenie do 180 stopni Celsjusza w ciągu 5,5 sekundy. Zaletą jest to, że w ten sposób wyprodukowane komponenty mogą być znacznie cieńsze niż wcześniej przy zachowaniu takiej samej odporności na uderzenia – co oszczędza wagę i prowadzi do oszczędności paliwa w nowej Škodzie Octavia Combi.
Mniejsza waga i zużycie
Nowa Škoda Octavia Combi wykorzystuje imponującą technologię, która działa na korzyść klienta. W zależności od silnika, zużycie paliwa i emisja CO2 w tym nowym modelu są o 17% niższe niż w przypadku poprzednika. Nowa Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW GreenLine osiąga 3,3 l/100 km, zmniejszając emisję CO2 do zaledwie 87 g/km.
Nowo opracowane silniki i obniżona waga pojazdu to główne czynniki, które przyczyniły się do znacznego obniżenia zużycia paliwa przez Škodę Octavia Combi. Pomimo swej wielkości i wyższej wydajności, trzecia generacja jest o 102 kilogramy lżejsza niż jej poprzednik. Redukcja wagi różni się w zależności od konfiguracji. Konsekwentna lekka konstrukcja, zaawansowany projekt nadwozia, użycie stali gorącowalcowanej i staranny dobór materiałów obniżyły wagę Octavii Combi, a jednocześnie zwiększyły jej bezpieczeństwo i komfort.
Główne komponenty wagi samochodu to elektryka, układ napędowy, zawieszenie i nadwozie, czyli karoseria i wnętrze. Waga układu napędowego Octavii Combi została zmniejszona o do 40 kg. Nadwozie jest do 30 kg lżejsze, a zawieszenie może być lżejsze o do 26 kg. Dodatkowe 6 kg oszczędzono w elektryce.
Lżejsza karoseria dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości i nowej konstrukcji
Oprócz układu napędowego, kluczowym elementem „diety odchudzającej” nowej Škody Octavia Combi jest nadwozie. Mimo to, projektantom Škody udało się dostosować pojazd do nowych wymagań dotyczących zderzeń i sztywności. Lekka i stabilna – wykonana w niemal 70% z wysokiej i najwyższej jakości stali – karoseria nowej Škody Octavia Combi potrafi być obie. Około jedna czwarta nadwozia, nie licząc drzwi i klapek, wykonana jest z gorąco formowanej najwyższej jakości stali. Dla porównania, drugi pokolenie Octavia Combi zawierało 6,3% części gorącowalcowanych.
Te najwyższej jakości komponenty są do sześciu razy sztywniejsze niż zwykłe stalowe blachy ciągnione i do czterech razy sztywniejsze niż konwencjonalne stali o wysokiej wytrzymałości. Typy te stali produkowane są przez podgrzewanie do około 950°C, dociskanie stali w czerwonym stanie i schładzanie do 180°C w ciągu 5,5 sekundy. Komponenty wyprodukowane w tym procesie mogą być znacznie cieńsze i tym samym lżejsze niż w przeszłości, a jednocześnie wytrzymać ten sam wpływ zderzenia.
Stale o wysokiej jakości i najwyższej jakości pozwala inżynierom Škody na dostosowywanie i oszczędzanie materiałów. Ponadto w różnorodnych elementach No. poprawy zostały wprowadzone w geometrii konstrukcji nośnej i płaskich komponentach. W tej dziedzinie programiści skorzystali z postępów w wirtualnych procesach projektowych: Zastosowania komputerowe pomagają efektywnie wykorzystywać dostępne miejsce. Dla płaskich komponentów, programiści poprawili obliczenie właściwości akustycznych, oszczędzając izolację i w ten sposób masę.
W dążeniu do jeszcze większych oszczędności, programiści przyczynili się do zgubienia Octavii także w jej wnętrzu. Dotyczy to komponentów takich jak deska rozdzielcza, klimatyzacja i siedzenia. Razem, nadwozie i wnętrze oszczędzają do 30 kg.
Lżejsze zawieszenie dzięki zoptymalizowanym osiom
Udoskonalone zawieszenie Combi oszczędza do 26 kg. Oś skrętna waży 38 kg, co jest o 15 kg mniej niż tylna oś Octavii Combi używana dotychczas. Jej przekrój ma otwarty spód z wstawkami spawanymi na zewnętrznych końcach. Dwie wstawki różnią się długością, osiągając różne współczynniki skrętu. Umożliwiło to inżynierom osiągnięcie optymalnych właściwości toczności profilu i wysokiej sztywności bocznej. W porównaniu do spawanej rury stabilizującej, ta konstrukcja jest znacznie lżejsza. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz innowacyjnym procesom projektowym nowa oś skrętna jest sztywniejsza niż osie tego typu były do tej pory.