Czeski producent samochodów planował zaprezentować wersję RS iV modelu Octavia Combi na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2020 roku, jednak gdy świat został objęty lockdownem, musiał zrezygnować z tych planów i znaleźć inny sposób, aby pokazać to auto.
Na początku 2020 roku Europa stanęła w miejscu z powodu pandemii, a wszystkie targi motoryzacyjne zostały odwołane. Plany zostały porzucone, a producenci samochodów musieli znaleźć nowe rozwiązania, aby zaprezentować swoje najnowsze produkty. Niektórzy z nich, jak Skoda, przeszli do Internetu i intensywnie promowali swoje wyroby, dzięki czemu Octavia Combi RS iV trafiła przed potencjalnych nabywców. Niestety, zakład produkcyjny producenta w Mlada Boleslav również został zamknięty, więc produkcję udało się wznowić dopiero latem 2020 roku. Jednak dla fanów marki warto było czekać, ponieważ był to pierwszy model Skody z oznaczeniem RS, który oferował napęd hybrydowy typu plug-in.
Skoda miała długą historię związana z motorsportem i próbowała wykorzystać tę przewagę przy tworzeniu modelu Octavia RS. Dodatkowo klienci nie mieli problemu z posiadaniem rodzinnego kombi o osiągach sportowego hatchbacka, więc Combi RS iV powstała tak naturalnie, jak Golf GTi do całej gamy Golfów. W efekcie ta wersja sportowa miała ten sam przód, co hatchback, czyli Octavia RS iV. Charakteryzowała się agresywnym wyglądem z czarnym górnym grillem i zderzakiem, który mieścił dolny wlot powietrza w kształcie litery A, flankowany parą pięciokątnych wlotów, w których znajdowały się LED-owe światła przeciwmgielne.
Wygładzone kształty i ostre linie w profilu przypominały kubistyczny język designu marki. Wstępująca linia boczna i przyciemnione słupki B i C tworzyły obraz shooting brake, mimo że nim nie był. Przedłużony dach kończył się spoilerem, który ozdabiał pochyloną klapę bagażnika. W przeciwieństwie do reszty gamy, wersje RS iV modelu Octavia wyposażone były w 19-calowe felgi aluminiowe, które odsłaniały duże tarcze hamulcowe z przodu. Z tyłu producent dodał podwójne wydechy, które wystawały spod zderzaka.
Wewnątrz Skoda przywitała swoich klientów cyfrowym zestawem wskaźników dla kierowcy oraz systemem infotainment z ekranem dotykowym umieszczonym na szczycie centralnej konsoli. Dla pasażerów z przodu producent zainstalował parę sportowych foteli z wbudowanymi zagłówkami. Między nimi znajdowała się wąska konsola środkowa mieszcząca selektor biegów oraz kilka schowków. Z tyłu, dzięki wydłużonemu dachowi, pasażerowie mogli cieszyć się większą przestrzenią na głowę. Podobnie jak jego hatchbackowy kuzyn, Octavia Combi RS miał rozkładaną kanapę (60/40), co pozwalało na zwiększenie pojemności bagażnika z 640 litrów (22,6 cu-ft.) do 1,700 litrów (60 cu-ft.)
Pod maską, Octavia RS była dostępna jako hybryda lub hybryda plug-in. Obie wersje były połączone z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową), która przenosiła moc na przednie koła.
Škoda po raz pierwszy oferuje model z rodziny RS z napędem hybrydowym typu plug-in. Nowa Škoda Octavia RS iV została wyposażona w silnik benzynowy 1.4 TSI oraz silnik elektryczny o mocy 85 kW, co daje łączną moc 180 kW (245 KM). Z charakterystycznymi czarnymi detalami na nadwoziu, Octavia RS iV od razu wyróżnia się jako sportowa, najwyższa wersja bestsellera Škody, w której czwartej generacji. Czeski producent samochodów wprowadzi również nową Octavię w trzech innych wersjach elektrycznych. Octavia iV to hybryda plug-in, która dostarcza moc 150 kW (204 KM) i jest dostępna w wersjach Ambition oraz Style. Dwie wersje e-TEC, produkujące 81 kW (110 KM) oraz 110 kW (150 KM), po raz pierwszy wykorzystują technologię mild hybrid w Škodzie.
Škoda wyposażyła Octavię RS iV w silnik benzynowy 1.4 TSI (110 kW / 150 KM) oraz silnik elektryczny o mocy 85 kW. Razem generują łączną moc 180 kW (245 KM) i oferują maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm, który jest przenoszony na przednie koła za pomocą 6-biegowej skrzyni DSG. Emisje CO² wynoszą około 30 g/km w cyklu WLTP, co oznacza, że samochód spełnia już nową, ostrzejszą normę emisji EU6d dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów w UE, która wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 roku.
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy ma pojemność 37 Ah, co odpowiada 13 kWh, umożliwiając samochodowi zasięg całkowicie elektryczny wynoszący do 60 km w cyklu WLTP. Dzięki 330 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny od razu, RS iV może szybko ruszać. W trybie Sport, który pozwala kierowcom skorzystać z pełnej mocy samochodu, Octavia RS iV przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 7,3 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Standardowe, progresywne wspomaganie kierownicy oraz dynamiczne dostrojenie sportowego zawieszenia typowe dla serii RS sprzyjają energicznemu stylowi jazdy.
Sportowe czarne akcenty nadają wyróżniające cechy wizualne
Škoda Octavia RS iV ma w standardzie specyficzne światła LED do jazdy w warunkach słabej widoczności oraz czarne 18-calowe felgi aluminiowe; hamulce w typowym dla RS czerwonym kolorze przyciągają wzrok. Opcjonalnie dostępne są 19-calowe felgi. Gril Škody, kurtyny powietrzne, dyfuzor na przednim zderzaku RS, aerofleksy, dyfuzor na tylnym zderzaku oraz ramki okienne są w sportowym czarnym kolorze. Hatchback ma czarny tylny spoiler RS; w wersji kombi, spoiler na dachu jest w kolorze nadwozia.
Dynamiczne wnętrze w stylu RS
Wnętrze Škody Octavia RS iV wyróżnia się przede wszystkim czarną kolorystyką. Trzypłatkowa, skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa z logo vRS oraz łopatkami do obsługi DSG przyciąga uwagę. Przednie sportowe fotele są obite czarną tkaniną, podczas gdy opcjonalne fotele Ergo mają obszycie z Alcantary® i skóry oraz regulację głębokości siedzenia. Fotele zdobi logo RS oraz kolorowe dekoracyjne szwy w czerwonym lub srebrnoszarym kolorze, które można znaleźć również na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®. Dekoracyjne listwy w stylu RS oraz pedały z aluminiowym wykończeniem dopełniają sportowe wrażenie.
Octavia iV z napędem hybrydowym plug-in o mocy 204 KM
Oprócz wersji RS Octavii iV, Škoda oferuje również napęd hybrydowy typu plug-in dla poziomów wyposażenia Ambition i Style. Tutaj silnik benzynowy 1.4 TSI oraz silnik elektryczny o mocy 85 kW zapewniają moc 150 kW (204 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Ta wersja hybrydowa plug-in również umożliwia osiągnięcie zasięgu elektrycznego wynoszącego do 60 km w cyklu WLTP i jest wyposażona w 6-biegową skrzynię DSG, obsługiwaną za pomocą technologii shift-by-wire. Jej emisje CO² wynoszą około 30 g/km. Octavia iV również spełnia normę emisji EU6d.