Skoda wprowadziła wersję kombi modelu Octavia RS w 2002 roku, przekształcając swoją szybkokabine w dynamicznego rodzinnego przewoźnika, z jednym z największych bagażników w swojej klasie.
Ponieważ Skoda zbudowała Octavię na tej samej platformie co Volkswagen Golf, czeski producent łatwo mógł wprowadzić sportowy napęd do komory silnikowej. Wystarczyła zgoda od Grupy Volkswagen. Tak więc w 2001 roku czeska marka zaprezentowała RS jako pięciodrzwiowego fastbacka, a w 2002 roku – wersję kombi.
Octavia vRS była uważana za budżetowy odpowiednik GTI. Oferowała wiele funkcji dla rodziny oraz silnik rodem z hot-hatcha, co było zauważalne na zewnątrz samochodu. Producent zamontował nowy przedni zderzak z nakładką oraz szerszą kratkę na dole. Z boku, unikalny design felg aluminiowych wyróżniał się w porównaniu do pozostałych modeli. Na górze klapy bagażnika Skoda zamontowała spojler dachowy zaprojektowany specjalnie dla Octavii RS Combi.
Wnętrze auta wzbogacono o sportowe fotele kubełkowe z wysokim bocznym wsparciem, które zapewniały lepszą przyczepność dla kierowcy i pasażerów podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dwukolorowe wnętrze było unikalne dla wersji vRS, a lista standardowych funkcji była dłuższa niż w zwykłej Octavii. Jednak podgrzewane fotele i system ESP znajdowały się na liście opcji.