Po sukcesie linii pojazdów vRS oferowanych przez Skodę, czeski producent zdecydował się stworzyć wersję kombi z tymi samymi silnikami i funkcjami. Została ona zaprezentowana na Festiwalu Prędkości w Goodwood w 2013 roku.
Niektórzy rodzice poszukują samochodu, który będzie odpowiedni dla całej rodziny, ale kiedy już podrzucą pozostałych członków rodziny do szkół lub pracy, często chcą jechać szybciej. Kombi vRS było właśnie takim pojazdem, z mocnym silnikiem w stosunku do rozmiaru samochodu. Hot-hatch zamknięty w nadwoziu kombi. Była to trzecia generacja Octavii RS Combi, z sportowymi felgami, tylnym spoilera oraz agresywnym przednim zderzakiem i nakładką. W momencie premiery była to najbardziej mocna i najszybsza Skoda, jaka kiedykolwiek powstała.
W środku było wystarczająco miejsca dla pięciu pasażerów, a przednie fotele kubełkowe miały wysokie boczki, co sprzyjało szybkim zakrętom. Deska rozdzielcza i zestaw wskaźników były wspólne z innymi modelami Octavii, ale kierownica była inna, z lepszymi strefami chwytu dla kciuków. Aluminiowe pedały dopełniały sportowy wizerunek samochodu.
Pod maską, Octavia RS kombi była oferowana z wyborem dwóch silników: 2.0-litrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem lub 2.0-litrowego silnika diesla z turbodoładowaniem. Oba warianty standardowo wyposażone były w 6-biegową skrzynię manualną, ale na liście opcji znajdowała się również 6-biegowa automatyczna skrzynia DSG (z podwójnym sprzęgłem).
Nowa Škoda Octavia RS to kontynuacja obecnej ofensywy modeli czeskiego producenta Škoda. Dzięki maksymalnej prędkości wynoszącej 248 km/h, nowa RS jest najszybszą produkcyjną Octavią w historii. Od lipca 2013 roku trzecia generacja RS będzie dostępna na rynkach zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Obie wersje modelu są wyposażone w mocne, ale oszczędne silniki, a także mogą pochwalić się eleganckim designem i innowacyjną technologią. Ponadto nowe modele RS oferują wszystkie znakomite cechy Škody Octavii: doskonałą funkcjonalność, dużo miejsca, wysokie bezpieczeństwo, nowoczesne systemy wsparcia bezpieczeństwa i komfortu oraz znakomity stosunek jakości do ceny.
„Nowa Škoda Octavia RS to dynamiczny i inteligentny kompaktowy samochód sportowy. Zarówno w wersji sedan, jak i kombi, Octavia RS wyznacza nowe standardy w tej klasie i będzie kontynuować sukces modeli Škoda RS,” mówi prezes Škody Winfried Vahland. Trzecia generacja Octavii RS to sportowy i jednocześnie niezwykle praktyczny samochód. Jako najszybsza produkcyjna Octavia w historii, RS jest najwyższym modelem serii Octavia i reprezentuje 112-letnią historię motorsportu. „Nowa Octavia RS oferuje wszystkie znakomite cechy modelu produkcyjnego: dużo miejsca, wysoką funkcjonalność, jakość, precyzję wykonania, innowacyjne systemy wsparcia bezpieczeństwa i komfortu, niski zużycie paliwa, dynamiczny design i znakomity stosunek jakości do ceny,” mówi Vahland.
Škoda Octavia zawsze reprezentowała „odrobinę więcej samochodu”. Nowa Octavia RS również to podkreśla. „Oto samochód, który nie szczędzi superlatywów: to najszybsza i najbardziej ekonomiczna, największa, przestronna, najbezpieczniejsza, najmądrzejsza i najwygodniejsza Škoda Octavia RS, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana. Nowa Octavia RS łączy moc, technologię i użyteczność, co czyni ją idealnym samochodem do codziennego użytku i rekreacji,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego.
Nowe silniki o większej mocy i niższym zużyciu paliwa
Klienci mogą wybierać między silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM) a silnikiem diesla o mocy 135 kW (184 KM) w Škodzie Octavia RS. W porównaniu do drugiej generacji Octavii RS, nowe silniki mają do 10% większą moc, jednocześnie oszczędzając do 19% paliwa. Systemy start-stop i regeneracyjnego hamowania są standardowym wyposażeniem. Oba silniki są dostępne z manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią DSG, każda z sześcioma biegami.
Z silnikiem 2.0 TSI/162 kW (220 KM), Škoda Octavia RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.8 sekundy, co czyni nową generację sedana z manualną sześciobiegową skrzynią o 0.4 sekundy szybszą od poprzedniej generacji. Dzięki maksymalnej prędkości 248 km/h, nowy model wyprzedza drugą generację Octavii RS o 6 km/h. Pomimo znacznie poprawionej wydajności, nowy silnik benzynowy z manualną skrzynią jest o 17% lub 1.3 l/100 km bardziej ekonomiczny niż jego poprzednik. Nowa Octavia RS zużywa tylko 6.2 l/100 km. Emisja CO2 spadła o 33 g do 142 g/km.
Silnik diesla 2.0 TDI/135 kW (184 KM) również zapewnia maksymalną moc i charakteryzuje się niskim zużyciem. Silnik diesla Škody Octavia RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8.1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 232 km/h. Sedan z manualną sześciobiegową skrzynią średnio zużywa 4.6 l/100 km i emituje 119 g CO2 na kilometr – to poprawa o 19 procent.
Standardowe sportowe zawieszenie, progresywne wspomaganie kierownicy i blokada dyferencjału XDS
W nowej Škodzie Octavia RS standardowym wyposażeniem jest sportowe zawieszenie. Dodatkowo, prześwit jest o 15 mm niższy niż w standardowej Octavii. Oś przednia MacPhersona z dolnym trójkątnym wahaczem zapewnia precyzyjne prowadzenie. Tylny most wykorzystuje nowo opracowane zawieszenie wielowahaczowe.
Do standardowego wyposażenia należy również elektroniczna blokada dyferencjału XDS, która jest częścią elektronicznego programu stabilizacji ESC. Poprawia to przyczepność kół i zmniejsza ryzyko podsterowności podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki XDS, zachowanie pojazdu w zakręcie stało się bardziej sportowe, szybsze i precyzyjne.
Nowe progresywne wspomaganie kierownicy zapewnia trzeciej generacji Škody Octavia RS lepsze prowadzenie i zwinność. Dzięki tej technologii kierowca może użyć mniejszych ruchów kierownicy, aby osiągnąć pożądany promień zakrętu. Oznacza to, że zachodzi mniejsza potrzeba zmiany chwytu na kierownicy w ciasnych zakrętach. Progresywna przekładnia umożliwia ten nowy mechanizm kierowniczy.
Sportowy design: dobrze urodzony i elegancki
Nowa Škoda Octavia RS wywołuje czyste emocje już przy pierwszym spojrzeniu. Zarówno w wersji sedan, jak i kombi: Octavia RS ma sportowe geny, ale nie przechwala się nimi.
Atrakcyjny przód to połączenie charakterystycznej kratki, wyrazistych wlotów powietrza z strukturą plastra miodu, nowego zderzaka oraz świateł przeciwmgielnych w designie RS, a także nowych, teraz standardowych, reflektorów bi-ksenonowych z zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Emblemat RS na kratce to znak tej sportowości.
Z boku nadwozie jest niższe w porównaniu do standardowej Octavii. Dodatkowo, nowy model jest dłuższy i szerszy w porównaniu do drugiej generacji Octavii. Nowa Octavia RS jest dłuższa (sedan o 88 mm, kombi o 86 mm) i 45 mm szersza od swojego poprzednika. W tym samym czasie rozstaw osi wzrósł o 102 mm. To oraz skrócony przedni zwis podkreślają potężny wygląd pojazdu. Czerwone zaciski hamulcowe, mocne proporcje, wysoka linia tornado i ostre, precyzyjne krawędzie tworzą pasję.
Nowe alufelgi Škody Octavia RS nadają sportowy charakter. Projektanci stworzyli w sumie cztery eleganckie projekty felg RS w rozmiarach 17″, 18″ i 19″, które są wizualnie uderzające, lekko wyglądające z ostrymi krawędziami i precyzyjnym rzemiosłem do ostatniego szczegółu. Standardowa Octavia RS jest wyposażona w srebrne alufelgi Dorado 17″ oraz opony w rozmiarze 225/45. Klienci mają do wyboru felgi aluminiowe Gemini i Pictoris 18″, które są odpowiednie do opon 225/40. Felgi Gemini są dostępne w dwóch kolorach: srebrnym i antracytowym. Klienci preferujący niezwykle sportowe felgi mogą wybierać felgę aluminiową 19″ Xtrem w kolorze czarnym, dostępną w ofercie akcesoriów Škody.
Zarówno w wersji sedan, jak i kombi, mocny, czarny element dyfuzora oraz szeroki reflektor nad nim dominują w tylnej części Octavii RS. Oba elementy są charakterystycznymi cechami nowej Škody Octavia RS, tak samo jak szerokie, trapezoidalne chromowane końcówki wydechu. LED-owe światła tylne w typowym kształcie C Škody są teraz standardowym wyposażeniem. W sedanach spojler znajduje się na tylnej klapie, podczas gdy w Skodzie Octavia Combi RS jest zamocowany na krawędzi dachu.
Sportowa czerń dominuje w wnętrzu Škody Octavia RS. Nowym elementem jest ambientowe oświetlenie klamki drzwi wewnętrznych przednich drzwi. Klienci mogą wybierać między nowo zaprojektowanymi sportowymi fotelami RS w tkaninie i skórze lub w pełnej skórze, zdobionymi czerwoną lub szaro kontrastującą nicią. A sportowa kierownica z perforowanej skóry jest teraz jednym ze standardowych elementów. Zarówno gałka zmiany biegów, jak i uchwyt hamulca ręcznego pokryte są skórą. Listwy progowe i pedały są ze stali nierdzewnej. Zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem Maxi DOT odzwierciedla ekskluzywny design RS. Kierownica, zmiana biegów, listwy progowe, fotele i dywaniki mają emblemat RS.
Dużo miejsca, wiele rozwiązań Simply Clever
Oprócz sportowego charakteru, zarówno wersja sedan, jak i kombi nowej Škody Octavia RS są wyposażone we wszystkie znakomite cechy, które wyróżniają nową Octavię. W tym dużo miejsca i liczne rozwiązania Simply Clever – wszystko w jakości, której oczekujesz od Škody.
Škoda Octavia RS przewyższa konkurencję, jeśli chodzi o przestronność wnętrza: Żaden inny kompaktowy samochód sportowy nie oferuje więcej niż 1,782 mm długości wnętrza tego modelu, więcej miejsca na nogi (73 mm) i więcej miejsca nad głową z tyłu (980 mm). Bagażnik również ustanawia klasowy rekord: objętość bagażnika RS sedana wzrosła o 5 litrów do 590 litrów w porównaniu do poprzednika. Z łączną objętością 610 litrów, Skoda Octavia Combi RS oferuje jeszcze większą przestrzeń.
Dodatkowo, nowa Octavia RS jest wyposażona w szereg funkcji Simply Clever. W zależności od poziomu wyposażenia, następujące funkcje są standardowe lub opcjonalne w Octavii RS sedan i Octavii Combi RS. Składany element ładunkowy do bagażnika ułatwia zabezpieczenie przedmiotów do podłogi bagażnika. Po raz pierwszy w Octavii RS, bagażnik jest wyposażony w dwustronną wyściółkę bagażnika. Strona odporna na brud jest idealna do przechowywania przedmiotów, takich jak brudne buty turystyczne czy mokre buty narciarskie. Skrobaczka do lodu jest łatwo dostępna w klapce wlewu paliwa, a kamizelki odblaskowe można łatwo schować w półce pod fotelem kierowcy. Przestrzeń do przechowywania w drzwiach zawiera pojemnik na śmieci. Multimedia clip zabezpiecza iPoda, telefon komórkowy lub inne urządzenie. Inne miejsca do przechowywania, półki i haczyki zapewniają mądre opcje na porządek we wnętrzu i w bagażniku nowej Octavii RS, z dużą przestrzenią na okulary przeciwsłoneczne w przedniej części dachu jako jednym z przykładów. Inne funkcje obejmują zapobieganiu niewłaściwemu tankowaniu, a w wersji sedan pokrywę bagażnika, którą można łatwo schować za tylnym oparciem.
Nowa Škoda Octavia Combi RS ma opcjonalną zmienną podłogę bagażnika. Używając ruchomej fałszywej podłogi bagażnika, można podzielić bagażnik na różne wysokości i obszary, co zapewnia elastyczne opcje transportowe. Przestrzeń na kurtki pod pokrywą bagażnika Combi to nowa dodana przestrzeń. Zapewnia miejsce na przedmioty, które w przeciwnym razie byłyby rozrzucone wewnątrz bagażnika. Rolowana zasłona ładunkowa może być schowana pod zmienną podłogą bagażnika. Ta przestrzeń mieści również bagażnik dachowy, kiedy nie jest używany. Oparcia tylnej kanapy są dzielone w proporcji 60:40 i można je złożyć z bagażnika. Opcjonalna siatka dzieląca zapobiega przesuwaniu się przedmiotów do przodu. Siatka może być używana nawet przy złożonych oparciach tylnych.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Nowa Škoda Octavia RS oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Niektóre z nowo opracowanych aktywnych systemów bezpieczeństwa obejmują Asystenta Przedniego z hamowaniem awaryjnym, Asystenta Liniowego, wielokolizyjny hamulec z automatycznym działaniem hamującym w przypadku wypadku, Asystenta Ochrony Załogi w celu ochrony pojazdu podczas wypadków, oraz Asystenta Aktywności Kierowcy. Te systemy pomagają unikać wypadków lub minimalizować skutki wypadku dla pasażerów i innych użytkowników dróg.
W przypadku wypadku, wszechstronny pakiet pasywnych systemów bezpieczeństwa maksymalizuje ochronę kierowcy i pasażerów. Do dziewięciu poduszek powietrznych działa synchronicznie z pasami bezpieczeństwa 3-punktowymi, aby chronić kierowcę i pasażerów przed obrażeniami. Po raz pierwszy Škoda Octavia RS dostarcza poduszki powietrzne na kolana (standard w krajach UE) oraz opcjonalne tylne poduszki powietrzne. Ponadto precyzyjne sportowe zawieszenie, długi rozstaw osi i sztywna, lekka konstrukcja nowego modelu Škody przyczyniają się do jego stabilnych charakterystyk prowadzenia.
Innowacyjne systemy komfortu
Dzięki licznym elektronicznym systemom komfortu, nie pozostaje nic do życzenia pod względem wygody. Nowa Škoda Octavia RS może być wyposażona w Asystenta Adaptacyjnego Tempomatu, który dostosowuje odległość do pojazdu przed sobą. Nowy Inteligentny Asystent Świateł może być ustawiony, aby automatycznie włączać i wyłączać długie światła, poprawiając komfort i bezpieczeństwo na drodze. Asystent Automatycznego Parkowania pomaga w manewrach parkowania, zarówno równoległego, jak i prostopadłego. Rozpoznawanie znaków drogowych jest częścią pakietu Asystenta Podróżnika i wyświetla znaki drogowe.
Jedną z nowych opcjonalnych funkcji Škody Octavia RS jest System Klucza Bezkluczykowego (KESSY). Dostępny jest również panoramiczny, elektryczny przesuwany dach.
Nowa Škoda Octavia RS oferuje zupełnie nową generację systemów radiowych infotainment i GPS. Najnowszy model zawiera radio Swing CD z monochromatycznym wyświetlaczem TFT w standardzie, wraz z czterema głośnikami z przodu i czterema z tyłu. Oprócz podstawowych funkcji radiowych, Swing oferuje napęd CD, gniazdo karty SD oraz port USB i AUX-In, które mogą pomieścić odtwarzacz MP3 lub inne urządzenia.