Octavia I była pierwszym samochodem, który przyciągnął uwagę producenta Škoda po tym, jak został on zakupiony przez Grupę Volkswagen.
Škoda cieszyła się dobrą renomą na rynkach Europy Wschodniej, a także była doceniana w innych krajach zachodnich. Jednak była znana przede wszystkim z solidności wykonania, a nie z zaawansowanej inżynierii. Z Octavią I wszystko się zmieniło. Samochód zbudowano na tej samej platformie co Golf, co przyniosło wiele korzyści w zakresie inżynierii i rozwiązań technicznych. Jeśli chodzi o jakość wykonania, był to pojazd uznawany za bardzo niezawodny.
Jego design różnił się od wszystkiego, co produkowało niemieckie auto. Stworzono go w stylu kubistycznym, z wyraźnymi liniami i kątami. Prostokątne reflektory oraz nieco wyższy grill otoczony chromowaną listwą były odważnym krokiem ze strony czeskiego producenta. Z boku, konstrukcja z długim dachem umożliwiła umieszczenie trzeciego okna bocznego za tylnymi drzwiami, a klapa bagażnika miała lekko opadający kształt, dostosowując się do preferencji klientów.
Wnętrze wyposażono w parę kubełkowych siedzeń z przodu pokrytych tkaniną. Później powstała specjalna wersja o nazwie Laurin&Klement, która otrzymała skórzaną tapicerkę i lepsze udogodnienia. W tylnych fotelach było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych pasażerów, mimo że w pojeździe przebiegał centralny tunel od przodu do tyłu. Dodatkowo, dzielona (60/40) tylna kanapa pozwalała uzyskać jedną z najbardziej przestronnych bagażników na rynku, o łącznej pojemności przekraczającej 1500 litrów (53 stopy sześcienne).