SKODA Octavia II 2004-2008

SKODA Octavia II 2004-2008

Przejdź do galerii zdjęćSKODA Octavia II 2004-2008

Skoda zaprezentowała drugą generację modelu Octavia na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2004 roku, udowadniając, że sukces osiągnięty przez jej poprzednika nie był przypadkiem.

Oparta na platformie PQ35, używanej przez Volkswagena Golfa V, Octavia II stanowiła istotny krok naprzód dla czeskiego producenta samochodów. Podczas gdy pierwsza generacja przypominała bardziej auto budżetowe, jej następca już znajdował się w zupełnie innej lidze. Volkswagen przygotował Skodę do rywalizacji z bardziej znanymi markami, takimi jak Renault, Opel czy Fiat. Skoda nie była już Kopciuszkiem w grupie Volkswagena.

Octavia miała odważniejszy przód z nachyloną wstecz kratką i pionowymi szczelinami. Jej światła przednie o kształcie klina podążały za trendem kubizmu, tworząc tożsamość firmy. Podobnie jak jej poprzednik, miała nadwozie w stylu hatchback z opadającą klapą z tyłu. Jej światła tylne miały wyraźne, C-kształtne światło cofania, które nawiązywało do hasła „Clever”.

Wewnątrz była większa niż niektóre średniej wielkości sedany dostępne na rynku. Z przodu nowa deska rozdzielcza miała zaokrąglone kształty i aluminiowe wykończenia na panelach drzwi i centralnym panelu. Konsola środkowa była wysoka i posiadała przyzwoity schowek oraz dźwignię zmiany biegów (lub selektor biegów w wersji z automatyczną skrzynią biegów). Octavia oferowała miejsca dla pięciu osób, z dwoma fotelami kubełkowymi z przodu i dzieloną kanapą z tyłu, co zwiększało pojemność bagażnika z 560 litrów (19,8 cu-ft) do 1,420 litrów (50,1 cu-ft).

Pod maską Skoda oferowała wybór siedmiu silników, które zostały przejęte z Volkswagena. Producent sparował je z manualną lub automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem), w zależności od poziomu wyposażenia i mocy.

 Design Škody Octavii, z jej ponadczasową elegancją, pokazuje, że jest członkiem rodziny Škoda i następcą poprzednich modeli Škody Octavii. Jej wygląd stał się teraz bardziej dynamiczny, co sprawia wrażenie naturalnej elegancji i uroku. Auto emanuje niezawodnością i atrakcyjnością.

Dominującą cechą przedniej części auta jest typowy grilles chłodnicy z chromowaną ramką, pionowymi żebrami oraz logo Škoda. Kolejnym charakterystycznym elementem zewnętrznym Škody są poziome linie na masce biegnące od logo i grillu chłodnicy.

Nowe elementy zewnętrznego designu podkreślają i odświeżają ogólny wygląd samochodu:
Maska w kształcie litery V tworzy obraz dużego auta i symbolizuje jego prędkość oraz dynamikę.
Reflektory o wyraźnej optyce sięgają ku bokom nadwozia, co sprawia, że samochód wygląda na szerszy.
Wskaźniki kierunkowskazów zostały zintegrowane z lusterkami drzwiowymi.
Oryginalny projekt, który unikalnie podkreśla typowy element designu samochodów Škoda, to nowo zaprojektowany słupek B, który zwęża się ku górze. Jego zwężenie jest jednak jeszcze bardziej wyraźne i dodatkowo podkreślają zaokrąglone narożniki okien. Kształt słupków B podkreśla wrażenie solidnej, monolitycznej konstrukcji nadwozia. Dodatkowo wersja Combi ma podobnie zaprojektowane słupki C i D.
Tylne światła w kształcie litery „C” to typowy element samochodu. Gdy światła są włączone, cała czerwona powierzchnia, która ma kształt „C”, otacza biały centralny element zawierający wskaźnik kierunkowskazu i światło cofania. Tylne światła Škody Octavii Combi mają oświetloną powierzchnię w kształcie „C”, używaną również do kierunkowskazów.
Dzięki opływowej tylnej sekcji i znacznie bardziej nachylonemu słupkowi D niż w poprzedniej generacji, auto podkreśla swój sportowy design. Wysoka wartość użytkowa, będąca cechą Octavii Combi, została jednak w pełni zachowana.

Wnętrze Škody Octavii wyróżnia się ponadprzeciętną przestronnością zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nowoczesny design w połączeniu z materiałami wysokiej jakości tworzy relaksujące i przytulne środowisko dla kierowcy i pasażerów.

Oprócz niezawodności i najwyższej jakości, wnętrze natychmiast przyciąga uwagę dzięki staranności w projektowaniu detali. Każda część wnętrza jest starannie zaprojektowana, aby zaspokoić potrzeby i komfort pasażerów. Deska rozdzielcza jest elegancko zaprojektowana i dobrze zorganizowana. Jej powierzchnia jest miękka i przyjemna w dotyku, ponieważ użyto specjalnego materiału skórzanego produkowanego w technologii PU (PU – Sprühhaut), ten sam materiał, który jest używany w desce rozdzielczej. Wykończenie to sięga w dół do centralnego tunelu. Dekoracyjne obramowania na desce rozdzielczej i drzwiach ożywiają wnętrze. Różne specyfikacje wyposażenia mają różne wykończenia. Wszystkie elementy sterujące są w zasięgu ręki kierowcy i są bardzo dobrze zorganizowane.

Dobrze zorganizowana deska rozdzielcza dominuje przez dwa duże okrągłe wskaźniki (prędkościomierz i obrotomierz) z miarami tworzącymi efekt 3D. Wszystkie kontrole są doskonale umiejscowione i łatwe do osiągnięcia. Kierownica o czterech ramionach została starannie zaprojektowana ergonomicznie, co czyni ją niezwykle przyjemną w trzymaniu. Gałka dźwigni zmiany biegów jest również niezwykle wygodna w chwycie, a jej design podkreśla koncepcję wnętrza. Ta konsola gładko wtopiła się w tunel, który prowadzi między przednimi a tylnymi siedzeniami, gdzie kończy się w schowku (lub opcjonalnej popielniczce); wersja Elegance ma Jumbo Box, schowek klimatyzowany z regulowanymi wylotami powietrza do tylnych siedzeń. Pokrywa skrzynki może jednocześnie pełnić funkcję regulowanego podłokietnika (dostępne standardowo w Elegance). Przednie siedzenia mają wystarczająco długie siedziska i oparcia o optymalnej sztywności, zapewniające największy komfort podczas długich podróży. Tylne siedzenia zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń dla trzech pasażerów w komfortowych warunkach. W wersji Elegance znajduje się składany podłokietnik między tylnymi siedzeniami (dostępny jako opcja w wersji Ambiente). Ten składany podłokietnik między tylnymi siedzeniami jest standardem w Škodzie Octavii Combi od specyfikacji Ambiente.

Komora bagażowa jest jedną z głównych zalet modelu Škoda Octavia. W wersji hatchback pomieści ogromne 560 l bagażu, a w wersji kombi 580 l. W komorze bagażowej użyto wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, która ma regularny kształt, bez wystających elementów, co zwiększa użyteczną powierzchnię. Jest głęboka i łatwa do dostania się do niej dzięki dużym drzwiom bagażnika. Można ją powiększyć, składając tylne siedzenia (dzielone tylne siedzenia 1/3 do 2/3 w wersji Ambiente i wyższej w gamie Škody Octavia). Podstawowy rozmiar komory bagażowej można zwiększyć do 1,420 l (1,350 l w specyfikacji Classic z składanym, nieskładanym podłokietnikiem) i do 1,620 l w wersji kombi, gdy tylne siedzenia są złożone. Wiele użytecznych detali, takich jak składane haki na torby, siatki mocujące i wygodna roleta w wersji kombi, która może być łatwo odblokowana przez naciśnięcie przycisku.

Tapicerka

Stylowy design tapicerki odzwierciedla poziom wyposażenia modelu. Cały asortyment obejmuje trzy koncepcje kolorów wnętrza z łącznie dwunastoma wersjami tapicerki siedzeń i paneli drzwiowych. Wnętrze Škody Octavii ma dekoracyjne obramowania, które różnią się w zależności od specyfikacji wyposażenia. Standardowo wersje Ambiente i Elegance posiadają tapicerkę z tkaniny; dostępne są opcje skórzane lub kombinowane za dodatkową opłatą. Poniższa tabela przedstawia podsumowanie dostępnych specyfikacji designu wnętrza.

Wyposażenie standardowe

Trzy podstawowe specyfikacje wyposażenia zostały zachowane dla gamy Škody Octavia: Classic, Ambiente i Elegance. Oprócz szerokiego asortymentu wyposażenia, poszczególne specyfikacje wyposażenia można rozróżnić według typu i designu kół, elementów wnętrza oraz tapicerki i wykończenia.

Standardowe wyposażenie dla wszystkich modeli Škody Octavia, zaczynając od podstawowej wersji Classic, obejmuje:

Cztery poduszki powietrzne (po jednej z przodu i z boku dla kierowcy i pasażera);
System ABS, hamulce tarczowe na wszystkich kołach;
Centralny zamek;
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu;
Regulowane wysokościowo siedzenie kierowcy;
Regulowana w nachyleniu i wysokości kierownica;
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera (przy zamontowanym foteliku dziecięcym na siedzeniu pasażera);
Dwa mocowania fotelika dziecięcego Isofix na tylnych siedzeniach;
Ostrzeżenie na desce rozdzielczej, gdy pas bezpieczeństwa kierowcy nie jest zapięty.
Oprócz wyposażenia Classic, wersja Ambiente dodatkowo ma:

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka drzwiowe;
Komputer pokładowy na desce rozdzielczej;
Przyciemniane szyby;
Lusterka i klamki w kolorze nadwozia;
Ochronne listwy po bokach auta;
Oświetlenie wnętrza z przodu i z tyłu (dostępne w wersji Classic i wyższej w wersji kombi), dwie lampki do czytania z przodu.
Specyfikacja wyposażenia Elegance obejmuje:

Klimatyzacja automatyczna Climatic – utrzymuje ustawioną temperaturę rozprowadzanego powietrza;
Elektryczne szyby z przodu i z tyłu z funkcją powrotu i zabezpieczeniem dla dzieci;
Schowek Jumbo Box między przednimi siedzeniami z regulowanym podłokietnikiem, schłodzoną przestrzenią wewnętrzną i wylotami powietrza do tylnych siedzeń na tylnej części schowka;
Reflektory przeciwmgielne;
Felgi aluminiowe Orion 15″;
Zdalny centralny zamek z składanym kluczykiem;
Lusterka z wbudowanym oświetleniem, co ułatwia wejście do samochodu;
Podłokietnik na tylnych siedzeniach z możliwością użycia otworu przeładunkowego z komory bagażowej.
Wyposażenie opcjonalne

Asortyment wyposażenia opcjonalnego dostępnego w samochodach Škoda Octavia jest niezwykle szeroki. Obejmuje elementy z wyższych specyfikacji i można je zamówić indywidualnie dla samochodu z niższą specyfikacją wyposażenia. Inną grupą są elementy, które są dostarczane tylko jako opcje.

Asortyment radii dostępnych w Škodzie Octavia obejmuje modele Melody, Stream i Audience. Wszystkie radia zostały zaprojektowane specjalnie dla Škody Octavii zarówno pod względem funkcji, jak i designu. Ich specyficzny kształt idealnie wpasowuje się w wnętrze samochodu i zmniejsza ryzyko kradzieży, ponieważ mogą być używane tylko w samochodach Škoda Octavia. Inne elementy bezpieczeństwa obejmują system kodowania elektronicznego, który umożliwia użycie radia tylko w jednym konkretnym samochodzie. Radio Stream może również mieć zainstalowany zmieniacz sześciu płyt CD w komorze bagażowej. Zmieniacz sześciu płyt z radiem Audience jest zintegrowany bezpośrednio w systemie audio i, między innymi, może odtwarzać nagrania MP3. Najwyższy model Audience (dostępny również z radiem Stream od roku modelowego 2006) jest wyposażony w potężny system dźwiękowy z dwunastoma głośnikami, wzmacniaczem oraz cyfrowym korektorem dźwięku dostosowanym wyłącznie do reprodukcji dźwięku w Škodzie Octavia. Od roku modelowego 2006 opcjonalne wyposażenie obejmuje systemy nawigacyjne Nexus i Cruise z modułem dynamicznym TMC oraz nawigacją głosową. Dodatkowo urządzenie Nexus ma duży kolorowy wyświetlacz.

Opcjonalne wyposażenie samochodów Škoda Octavia obejmuje:

Klimatronic dwustrefowy, który utrzymuje ustaloną temperaturę osobno dla lewej i prawej strony wnętrza;
System ESP;
System TPM (Monitorowanie Ciśnienia w Oponach) – używany do monitorowania ciśnienia opon poprzez porównywanie obrotów poszczególnych kół za pomocą czujników obrotu ABS;
HHC (Hill Hold Control) asystent do ruszania pod górę – od roku modelowego 2006;
Asystent Światła, który obejmuje takie funkcje jak Coming Home (po aktywacji, pozostawia włączone światła mijania na krótki czas), Leaving Home (światła mijania są aktywowane na krótki czas przy użyciu centralnego zamka), Tunnel Light (automatyczne włączanie świateł samochodu w ciemności) i Day Light, który monitoruje funkcje zewnętrznego oświetlenia samochodu;
Aktywne poduszki głowy;
Poduszki powietrzne kurtynowe;
Reflektory ksenonowe;
Wielofunkcyjna kierownica ze sterowaniem radiem i telefonem;
Czujnik deszczu w wycieraczkach;
Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne elektrochromatyczne z automatycznym przyciemnianiem (w połączeniu z wewnętrznym lusterkiem wstecznym z automatycznym przyciemnianiem);
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu (w zależności od sytuacji) z opcją wyświetlania odległości na panelach radia Stream i Audience;
SunSafeGlass, który zmniejsza przepuszczalność promieniowania cieplnego – co pomaga utrzymać komfortową temperaturę wnętrza i zmniejsza przegrzewanie w słoneczne dni oraz straty ciepła w zimne dni. Równocześnie struktura szkła (znana jako „szkło kompozytowe”, podobne do szkła używanego w szybie czołowej i drzwiach bagażnika) utrudnia jego rozbicie na kawałki i szybkie dostanie się do samochodu podczas próby kradzieży.
Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo pasażerów było jednym z najważniejszych aspektów podczas projektowania Škody Octavii. Samochód został zaprojektowany z dużą uwagą na wymagania legislacyjne oraz na wymagania testów konsumenckich przeprowadzanych przez niezależne organizacje testujące. Wysoki poziom bezpieczeństwa osiągnięto między innymi dzięki zastosowaniu najnowszych metod projektowania, nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz najnowszej wiedzy na temat konstrukcji pojazdów.

Kluczowym elementem każdego samochodu jest starannie zaprojektowana karoseria z sztywną centralną kabiną pasażerską i postępowymi strefami zgniotu z przodu i z tyłu. Wysoka sztywność nadwozia, będąca istotnym elementem bezpieczeństwa, pomaga utrzymać najlepsze właściwości jezdne, osiągnięto poprzez zastosowanie materiałów wysokowytrzymałościowych w jego konstrukcji.

Wszystkie samochody Škoda Octavia są wyposażone w poduszki powietrzne o dużej pojemności dla kierowcy i pasażera z przodu oraz poduszki powietrzne boczne dla przednich siedzeń. Poduszki powietrzne na głowę, które po uruchomieniu tworzą „kurtynę” chroniącą okno drzwiowe od słupka A do tylnego słupka C, zapobiegają kontaktowi głów pasażerów z oknami bocznymi i redukują ryzyko urazów głowy. Opcjonalnie, Škoda Octavia może mieć aktywne poduszki głowy na przednich siedzeniach; zapewniają one niezwykle skuteczną ochronę w przypadku uderzenia z tyłu. System został dostosowany do uruchamiania w kolizjach przy relatywnie niskich prędkościach, tzn. w kolizji, w której samochód nie jest znacznie uszkodzony, ale może dojść do urazu kręgosłupa pasażera.

W samochodzie wprowadzono wiele detali, które znacznie zmniejszają ryzyko urazu w przypadku wypadku, aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów:

Specjalne mocowanie silnika, aby silnik był pchany do przestrzeni pod pasażerami w przypadku dużych odkształceń;
Jednostka pedałowa została zaprojektowana, aby zapobiegać urazom nogi i stóp kierowcy, ponieważ ulega załamaniu podczas poważnych kolizji;
Wewnętrzne obszary, które w czasie kolizji mają duże prawdopodobieństwo kontaktu z ciałami pasażerów, takie jak deska rozdzielcza, dolna część deski rozdzielczej pod kierownicą i słupek „B”, są pokryte miękkimi i elastycznymi materiałami;
Oczka w komorze bagażowej służą do mocowania bagażu siatkami i zapobiegają przemieszczaniu się małych przedmiotów;
Jeśli poduszki powietrzne zostaną uruchomione podczas wypadku, zostanie aktywowana automatyczna sekwencja ściśle określonych działań za pośrednictwem sieci pokładowej CAN-Bus; pompa paliwowa i przewód zasilający paliwem zostaną natychmiast wyłączone, światła ostrzegawcze oraz oświetlenie wnętrza będą automatycznie włączone, a system centralnego zamka zostanie odblokowany (jeśli był zablokowany).
Szczególną uwagę poświęcono ochronie przed kradzieżą. Standardowo wszystkie Škody Octavia są wyposażone w immobiliser wykorzystujący „pływający kod”, który jest za każdym razem inny. Radia Škoda są chronione przed kradzieżą przez elektroniczny kod, który pozwala na użycie radia tylko w jednym konkretnym samochodzie. Opcjonalnie, każda Škoda Octavia może być wyposażona w system alarmowy, który monitoruje wszystkie krytyczne elementy samochodu, w tym wnętrze, które można uzupełnić o „czujnik nachylenia”.

Silniki

Samochody Škoda Octavia są dostępne z sześcioma silnikami; czterema benzynowymi i dwoma Diesla. Ich pojemności i moce obejmują szeroki zakres potrzeb i każdy klient może znaleźć silnik odpowiedni dla siebie. Wszystkie silniki są montowane poprzecznie z przodu i napędzają przednie koła.

Oprócz silników z standardowym wtryskiem paliwa do kolektora ssącego (1.4 MPI/55kW i 1.6 MPI/75 kW), Škoda Octavia może być wyposażona w najnowsze silniki z bezpośrednim wtryskiem, w których paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania (1.6 FSI/85 kW i 2.0 FSI/110 kW). Wszystkie silniki benzynowe spełniają najsurowszą normę EU 4. Są wyposażone w jedną lub dwie katalizatory trójdrożne z sondami lambda. Silnik 2.0 FSI/110 kW ma nawet trzy katalizatory (jeden główny i dwa przednie) oraz trzy sondy lambda diagnostyczne i dwie kontrolne.

Oba silniki Diesla Škody Octavia są wyposażone w system bezpośredniego wtrysku paliwa wykorzystujący jednostki wtryskowe (Pumpe-Düse System, system pompa-nsówka). Silniki Diesla są wyposażone w turbosprężarki gazów spalinowych oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek. Przed dostaniem się do silnika sprężone powietrze jest rozdzielane na „intercooler”. Silniki TDI to idealne połączenie wysokiej wydajności i minimalnego zużycia paliwa. Wszystkie silniki Diesla spełniają normę EU 4.

Nowoczesna koncepcja silników Škody Octavia pozwoliła na zastosowanie elastycznych interwałów serwisowych do 30,000 km lub maksymalnie dwóch lat.

Standardowo wszystkie jednostki napędowe posiadają pięcio- lub sześciobiegowe manualne skrzynie biegów. Silniki produkujące 75 kW i więcej mogą być dostarczane z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów jako opcją. Może to obejmować standardową skrzynię biegów z hydraulicznym konwerterem momentu obrotowego dla silników benzynowych lub nowatorską skrzynię DSG z dwoma sprzęgłami dla silników Diesla. Ta nowa i wyjątkowa skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami łączy komfort automatycznej skrzyni z efektywnością manualnej skrzyni biegów.

Podwozie

Wszystkie elementy podwozia w Škodzie Octavii zostały zaprojektowane na nowo. Podwozie zostało zaprojektowane, aby zapewnić optymalne połączenie maksymalnego komfortu i najlepszych możliwości jezdnych. Osiągnięto to poprzez zastosowanie układu kierowniczego z nowym elektrycznym wspomaganiem, oprócz nowych osi.

Oś przednia składa się z sprawdzonego zawieszenia McPhersona z dolnymi trójkątnymi wahaczami i poprzecznym stabilizatorem. Nowe mocowanie osi skutkuje wyższą sztywnością poprzeczną i poprawia właściwości jezdne samochodu podczas zakrętów. Oś tylna w wieloelementowym układzie została zaprojektowana z użyciem jednego stabilizatora podłużnego i trzech poprzecznych. Ta skomplikowana konstrukcja w znacznym stopniu przyczynia się do uzyskania najlepszych właściwości jezdnych oraz jednocześnie wysokiego poziomu komfortu. Konstrukcja obu osi obejmuje stabilizator skrętni, który redukuje tendencję samochodu do przewracania się w zakrętach i przyczynia się do bezpieczniejszej jazdy.

Tylna oś Škody Octavia została zaprojektowana z lekkim efektem kierunkowym, który wspomaga podsterowność, zwiększając stabilność kierunkową samochodu. Efekt kierunkowy powstaje dzięki skomplikowanej kinematycznej i elasto-kinematycznej konstrukcji osi, a także zależy od obciążenia samochodu – efekt kierunkowy osi zwiększa się, gdy samochód przewozi cięższy ładunek. To skutkuje doskonałą stabilnością kierunkową, niezależnie od tego, czy w samochodzie przebywa tylko kierowca, czy jest on w pełni załadowany pasażerami i bagażem.

Škoda Octavia jest wyposażona w układ kierowniczy z zębatką i wahaczem z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy. Wspomaganie jest zaprogramowane tak, aby jego siła malała wraz ze wzrostem prędkości; dlatego zawsze łatwo jest skręcać kierownicą podczas parkowania, a kontakt z drogą jest utrzymywany przy wysokich prędkościach. Bardziej bezpośrednie przełożenia w skrzyni kierowniczej nie tylko zapewniają poczucie bezpieczeństwa, ale także sprawiają, że jazda samochodem jest bardziej przyjemna. Zalety hydraulicznego wspomagania kierownicy obejmują zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ jest ono używane tylko wtedy, gdy jest potrzebne.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.