Kiedy Skoda wprowadziła na rynek pierwszą generację Octavii RS, nie wiedziała, jak zareaguje publiczność, a wyniki przerosły jej oczekiwania, co skłoniło ją do kontynuowania tej serii z nową generacją.
Czeski producent samochodów zaprezentował drugą generację hatchbacka Octavia w 2004 roku, ale na wprowadzenie sportowej wersji, czyli RS, musiał poczekać do następnego roku. W przeciwieństwie do pierwszej generacji, Octavia II RS była dostępna zarówno z silnikiem benzynowym, jak i diesla.
Wobec rosnącego zapotrzebowania na sportowe sedany i rodzinne samochody, Octavia stała się główną atrakcją dla wielu europejskich klientów. To był taki pojazd, którym można było jeździć w luźnej atmosferze z całą rodziną na pokładzie lub ścigać się na torze. Dzieliła więcej podzespołów z dużo bardziej znanym modelem Golf GTI/GTD.
Octavia II RS była bardziej jak wilk w owczej skórze. Miała większy zderzak z przodu z wbudowanymi reflektorami przeciwmgielnymi po bokach. Pomiędzy nimi producent umieścił szeroki, czarny grill, który potrzebny był do zwiększenia obszaru chłodzenia w środkowej części. Oprócz unikalnych 17-calowych felg ze stopów lekkich i małego spojlera na klapie bagażnika, RS wyglądała bardzo podobnie do pozostałych modeli Octavii.
Wewnątrz producent dodał kubełkowe fotele z przodu w podstawowej wersji, z opcją sportowych, wyżej osadzonych siedzeń, które miały zielono-czerwono-białe logotypy VRS, czyli działu sportów motorowych Skody. Tylną kanapę można było składać w proporcjach 60:40, a jej tapicerka była taka sama jak w przednich fotelach. Mogła pomieścić do trzech pasażerów, ale środkowy miał ograniczoną przestrzeń na nogi.
Skoda oferowała Octavię RS z wyborem dwóch silników: 2.0-litrowej jednostki benzynowej z turbodoładowaniem oraz turbodiesla. Pierwszy był szybszy, ale drugi charakteryzował się lepszą efektywnością paliwową.
Škoda Auto ma długą tradycję w motorsporcie. Nawet założyciele firmy, Laurin i Klement, poszukiwali porównań w sportowych wyzwaniach na drogach i torach wyścigowych. Marka skutecznie prowadzi swoich konkurentów w różnych seriach rajdowych na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Škoda Auto zaprojektowała serię RS do użytku cywilnego, pełną sportowej dynamiki i fascynującej zwrotności. Škoda Octavia RS dostępna jest zarówno w wersji hatchback, jak i kombi. W zależności od wyboru, może być wyposażona w silnik benzynowy lub diesla. Wydajność dostarczana przez silnik wysokoprężny niewiele ustępuje jego benzynowemu odpowiednikowi (147 kW/200 HP). Nowy silnik bezpośredniego wtrysku o pojemności dwóch litrów i technologii common rail zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy i maksymalną prędkość 225 km/h (silnik benzynowy: 7,3 sekundy, 240 km/h). Silnik generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm przy 1,750 obrotach, zapewniając ogromny moment obrotowy. Przy 2,500 obrotach moc pozostaje stała. Silnik standardowo wyposażony jest w filtr cząstek stałych, który nie wymaga konserwacji, oraz w dwukierunkowy katalizator, dzięki czemu spełnia normy emisji spalin EU 4.
Bezpośredni wtrysk common rail jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie rozwiązań w budowie silników wysokotemperaturowych. Przy ciśnieniu wtrysku dochodzącym do 1,800 bar, gwarantuje najdelikatniejszą formę atomizacji paliwa w komorze spalania, co prowadzi do harmonijnego i szybkiego spalania. Możliwe są wielokrotne wtryski w każdym cyklu, co skutkuje skutecznym zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń oraz „łagodnym” spalaniem. W porównaniu do wtrysku z pompy paliwowej, zapewnia to płynniejszą pracę silnika, przyjemniejszy poziom hałasu i mniejsze wibracje. Silnik rozwija swoją moc bez normalnego, szybkie wzrostu krzywej momentu obrotowego, jak ma to miejsce w wersjach z wtryskiem pompowym, co z kolei prowadzi do wyższego poziomu komfortu jazdy, nie wpływając jednak na sportowe osiągi.
Skrzynia biegów o bezpośrednim przełożeniu (DSG) zapewnia Škodzie Octavii RS jeszcze większą zwrotność. Automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zmienia biegi bez przerywania napędu. W przeciwieństwie do standardowych automatycznych skrzyń biegów, pauzy w przenoszeniu napędu zostały wyeliminowane. Škoda Octavia RS z DSG, dostępna opcjonalnie, przyspiesza jakby wyrzucona z katapulty. Dzięki temu DSG ma przewagę nad powszechnie znaną automatyczną przekładnią konwwerterową, gdzie sprawność jest znacznie niższa, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa. W wersji podstawowej moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem ręcznej, sześciobiegowej skrzyni biegów.
Czerwone zaciski hamulcowe we wszystkich modelach RS to wzmocniona wersja zapewniająca doskonałe hamowanie i stabilność, niezbędną do wysokich osiągów Škody Octavii RS. Sportowe zawieszenie z twardszymi amortyzatorami gwarantuje doskonałą i bezpieczną jazdę, a w porównaniu do wersji seryjnej, zawieszenie jest o 12 mm niższe. Cechy wizualne to aluminiowe felgi Zenith o średnicy 17 lub 19 cali, sportowy podwójny tłumik ze stali nierdzewnej oraz spojler zintegrowany z zderzakiem, a w wersji hatchback – spojler na klapie bagażnika, poprawiający przyczepność przy wysokich prędkościach.