Fani Skody domagali się sportowej wersji Octavii od momentu jej debiutu w 1996 roku, ale producent zdecydował się na jej wprowadzenie dopiero w 2001 roku, po odświeżeniu modelu w połowie cyklu życia.
Skoda zbudowała Octavię na tej samej platformie, co Volkswagen Golf, Audi A3, Seat Leon oraz Audi TT. W 1999 roku czeski producent dołączył do Rajdowych Mistrzostw Świata z Octavią, nawiązując do swojego stulecia w motorsporcie. Samochód był zbyt duży, by odnieść znaczące sukcesy, ale wznowił chęć marki do produkcji sportowych pojazdów. Volkswagen dał zielone światło na ten krok, a w 2001 roku odświeżona wersja Octavii otrzymała serce Audi TT.
Octavia vRS była uważana za tańszą wersję GTI. Oferowała wiele funkcji dla rodziny oraz silnik hot-hatch pod maską, co było widoczne na zewnątrz pojazdu. Producent zainstalował nowy przedni zderzak z dodatkowym spojlerem oraz szerszą kratkę na dole. Z boku unikalny design felg ze stopów lekkich wyraźnie odróżniał ją od reszty gamy. Aby dopełnić sportowy wizerunek Octavii, projektanci zamontowali mały spojler na klapie bagażnika.
W środku producent zamontował sportowe fotele kubełkowe z wysokim bocznym wsparciem, zapewniając lepszą przyczepność dla kierowcy i pasażerów z przodu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wnętrze w dwóch kolorach było unikalne dla wersji vRS, a lista standardowego wyposażenia była dłuższa niż w zwykłej Octavii. Nieco jednak brakowało w standardzie podgrzewanych siedzeń oraz ESP, które znajdowały się w opcji.