Trzecia generacja Octavii RS została wprowadzona na rynek w 2013 roku, a czeski producent rozważał jej odświeżenie w 2016 roku, razem z resztą gamy modelowej.
Podczas gdy pierwsza generacja Octavii RS była dla wszystkich niespodzianką, jej następcy już nią nie byli, ale to nie umniejszało ich popularności. Fani zawsze z niecierpliwością oczekiwali nowej wersji, a auto uznawane było za sportowego hatchbacka dla rodzin.
Golf był tradycyjnym hatchbackiem z prawie pionową klapą bagażnika. Z kolei Skoda zbudowała Octavię z nachyloną klapą w stylu fastback, aby uczynić ją bardziej praktyczną dla rodzin. W wersji RS, średniej wielkości czeskie auto miało bardziej agresywny przód z czarnym grillem. Jego reflektory wywołały wiele dyskusji, ponieważ przypominały te zamontowane w Mercedesie-Benz klasy E z tego samego okresu. Jednak kanciasty styl był typowy dla czeskiej marki, która dobrze reprezentowała się w kubistycznym projektowaniu. Standardowe 17-calowe felgi aluminiowe miały unikalny design dla wersji RS. Producent zamontował mały spojler na klapie bagażnika oraz parę chromowanych końcówek wydechu pod tylnym zderzakiem.
Wnętrze RS wyposażone było w specjalne fotele z wysokimi bokami i zintegrowanymi zagłówkami, standardowo pokryte skórą i tkaniną lub z opcją Alcantary. Polerowane pedały aluminiowe były lepiej widoczne dzięki standardowemu podświetleniu wnętrza.
Pod maską, Octavia RS oferowała wybór silników diesla i benzynowych. Najbardziej sportowa wersja miała 230 koni mechanicznych (o 10 koni więcej niż wersja sprzed faceliftingu), podczas gdy najoszczędniejsza była wersja 184 TDI.
Zaledwie kilka tygodni po wprowadzeniu znacznie zmodernizowanej Skody Octavii, czeski producent samochodów prezentuje najwyższy model w serii – Skodę Octavię RS. Nowy przód, zmodyfikowany tył oraz sportowy wystrój wnętrza podkreślają jej dynamiczny charakter. Uaktualniona Skoda Octavia RS dostępna jest zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Oba warianty nadwoziowe mają do wyboru dwa silniki czterocylindrowe. Silnik diesla 2.0 TDI ma takie same osiągi jak wcześniej – 135 kW (184 KM), natomiast moc silnika benzynowego 2.0 TSI wzrosła o 7 kW (10 KM) do 169 kW (230 KM), co czyni go najsilniejszym i najszybszym seryjnie produkowanym modelem w historii Skody Octavii. Nowe technologie premium wspierające infotainment, łączność oraz systemy wsparcia kierowcy podkreślają wyjątkową pozycję tego kompaktowego samochodu sportowego w swoim segmencie.
Dynamiczny design
Wygląd nowej Skody Octavii RS akcentuje znacznie przeprojektowany design serii w szczególnie sportowy i emocjonalny sposób: Nowy przód z szerszą kratką chłodnicy, która została rozszerzona o dodatkowe lampy o kryształowym wyglądzie, oraz jeszcze szersze wloty powietrza o strukturze plastra miodu w przeprojektowanych zderzakach są męskie i dynamiczne. Cztery pełne reflektory LED z adaptacyjnym systemem oświetlenia przedniego (AFS) oraz zintegrowane w zderzaku lampy LED na bocznych krawędziach kształtują nowy przód. Z tyłu, spojler w wersji sedan oraz spojler dachowy w wersji kombi nadają niezależne akcenty.
Tył dominuje potężny czarny dyfuzor oraz szeroka czerwona lampka odblaskowa powyżej. Te elementy są niepodważalnymi cechami uaktualnionej Skody Octavii RS. Dodatkowo, model ten teraz standardowo wyposażony jest w podświetlenie tablicy rejestracyjnej LED oraz tylne światła w klasycznym kształcie C.
Wnętrze nowej Skody Octavii RS charakteryzuje się sportowym czarnym wykończeniem. Fotele RS-Sport zapewniają dużo wsparcia bocznego dzięki wysokim bokom oraz zintegrowanym zagłówkom. Oprócz kombinacji skórzano-tkaninowej, fotele sportowe dostępne są również w wersji z Alcantary. Wielofunkcyjna sportowa kierownica (przy DSG z łopatkami do zmiany biegów) ma perforowaną skórzaną koronkę. Podświetlenie ambientowe jest standardem. Wnęki uchwytów drzwi są podświetlane, pedały lśnią wykończeniem aluminiowym, a panele wejściowe mają logo RS. Typowe dla Skody 'Simply-Clever’ rozwiązania obejmują parasolkę pod siedzeniem pasażera oraz wyjmowaną lampkę LED w bagażniku wersji kombi.
Podwozie, technologia, silniki
Zawieszenie sportowe obniżone o 15 mm oraz szerszy rozstaw tylnych kół o 30 mm w porównaniu do poprzednika, a także czerwone zaciski hamulcowe podkreślają dynamiczny charakter nowej Skody Octavii RS. Standardowo dostępne są 17-calowe koła, a opcjonalnie 18- lub 19-calowe. Na życzenie dostępne są 19-calowe koła ze stopów lekkich w kolorze srebrnym. Progresywne wspomaganie kierownicy, wybór trybu Performance Mode z generatorem dźwięku (opcja), program stabilności ESC z elektroniczną blokadą XDS+ oraz Dynamic Chassis Control (DCC) dodają intensywnych wrażeń z jazdy w nowej Skodzie Octavii RS. DCC pozwala kierowcy wybierać pomiędzy trybami Comfort, Normal lub Sport.
Nowy silnik Skody Octavii RS 2.0 TSI oferuje 169 kW (230 KM) i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm przy 1500 do 4600 obr./min. Model sportowy z napędem na przednie koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,5 litra na 100 km (149 g CO2/km; wszystkie wartości: sedan z manualną skrzynią biegów). Standardowo Skoda Octavia RS 2.0 TSI wyposażona jest w manualną 6-biegową skrzynię biegów, opcjonalnie w 6-biegowy DSG.
W Skodzie Octavia RS 2.0 TDI, silnik diesla o mocy 135 kW (184 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm przy 1750 obr./min zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy oraz prędkość maksymalną 232 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km (119 g CO2/km, wszystkie wartości: sedan z manualną skrzynią biegów). Skoda Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest zarówno z napędem na przednie koła (manualna lub 6-biegowy DSG), jak i z napędem 4×4 oraz 6-biegowym DSG.
Infotainment i Skoda Connect
Tak jak wszystkie wersje w serii, aktualna Skoda Octavia RS oferuje najnowszą generację systemów infotainment. Pojemnościowe wyświetlacze dotykowe mają szklane wykończenie (z wyjątkiem systemu muzycznego Swing). Najlepszą wersją jest system nawigacyjny Columbus z 9,2-calowym monitorem, hotspotem WLAN i opcjonalnym modułem LTE.
Systemy wsparcia kierowcy
Szeroka gama systemów wsparcia kierowcy w Skodzie Octavia RS ustanawia nowe standardy w klasie kompaktowej. Nowe funkcje obejmują Trailer Assist, Blind Spot Detect, który ostrzega kierowcę o pojazdach w martwym polu, oraz Rear Traffic Alert, który monitoruje ruch boczny i tylny podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. System Crew Protect Assist zamyka okna oraz szyberdachy w przypadku zbliżającego się wypadku, napina pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera i współpracuje z udoskonalonym systemem Front Assist, który obejmuje miejskie hamowanie awaryjne oraz prognozowaną ochronę pieszych.
Historia