Czeski producent samochodów Skoda wprowadził swoją najmocniejszą wersję modelu na elektryczną ścieżkę, prezentując czwartą generację sportowego modelu Octavia vRS. Nazywają go nawet iV, a nie po prostu 4th czy IV. I to nie jest tylko hybryda, to hybryda typu plug-in. To właśnie taki pojazd może przekonać miłośników motoryzacji do elektrycznej mobilności.
Trzy pierwsze generacje Octavii vRS miały głównie silniki benzynowe z turbodoładowaniem i stanowiły tańszą alternatywę dla hot-hatchy, zamkniętą w bardziej praktycznej karoserii. Teraz już nie jest tak tanio, ale za to jest bardziej praktycznie. Pod maską Skoda zamontowała silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM. Na dokładkę, elektryczny silnik o mocy 85 kW wspomaga napęd, osiągając łączną moc 245 KM i 400 Nm (295 lb-ft) momentu obrotowego.
Napęd przenoszony jest tylko na przednie koła za pomocą 6-biegowej skrzyni DSG (z podwójnym sprzęgłem). Jednak osiągi nie są aż tak imponujące. W rzeczywistości, ponieważ jest to hybryda plug-in i jest cięższa od poprzedniej generacji, jest znacznie wolniejsza. Sprint od 0 do 100 km/h (0-62 mph) zajmuje teraz 7.3 sekundy, w porównaniu do 6.8 sekundy dla poprzedniego modelu. Prędkość maksymalna wynosi obecnie 225 km/h (140 mph), co jest o 25 km/h (15.5 mph) wolniej niż w przypadku Octavii vRS 3. generacji. Ale jest bardziej oszczędna. Jeśli to będzie miało znaczenie dla miłośników motoryzacji.
Škoda po raz pierwszy oferuje model z rodziny RS z napędem hybrydowym plug-in. Nowa Škoda Octavia RS iV została wyposażona w silnik benzynowy 1.4 TSI oraz elektryczny silnik o mocy 85 kW, co daje łączną moc 180 kW (245 KM). Z charakterystycznymi czarnymi detalami na nadwoziu, Octavia RS iV od razu rozpoznawalna jest jako sportowa wersja topowa bestsellera Škody, obecnie w czwartej generacji. Czeski producent zaproponuje nową Octavię w trzech innych wersjach zelektryfikowanych. Octavia iV to hybryda plug-in o mocy 150 kW (204 KM), dostępna w wersjach Ambition i Style. Dwa warianty e-TEC o mocach 81 kW (110 KM) oraz 110 kW (150 KM) korzystają po raz pierwszy w Škodzie z technologii mild hybrid.
Škoda wyposażyła Octavię RS iV w silnik benzynowy 1.4 TSI (110 kW / 150 KM) oraz elektryczny silnik o mocy 85 kW. Łącznie osiągają łączną moc 180 kW (245 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm, który przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej skrzyni DSG. Emisje CO² w cyklu WLTP wynoszą około 30 g/km, co oznacza, że już spełnia nową, surowszą normę emisji EU6d dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów w UE, która wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 roku.
Wysokonapięciowa bateria litowo-jonowa ma pojemność 37 Ah, co odpowiada 13 kWh, a dzięki temu samochód ma zasięg elektryczny do 60 km w cyklu WLTP. Ponieważ moment obrotowy wynoszący 330 Nm generowany przez silnik elektryczny jest dostępny od razu, RS iV może szybko ruszyć. W trybie Sport, który pozwala kierowcom wczuć się w pełną moc pojazdu, Octavia RS iV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Postępowe wspomaganie kierownicy, które jest standardem oraz dynamiczne strojenie zawieszenia sportowego, typowe dla serii RS, umożliwiają energiczne style jazdy.
Sportowe czarne akcenty jako wyróżniające cechy wizualne
Škoda Octavia RS iV ma w standardzie charakterystyczne LED-owe światła przeciwmgielne oraz czarne 18-calowe felgi aluminiowe; czerwone zaciski hamulcowe, typowe dla RS, przyciągają wzrok. Felgi 19-calowe są dostępne jako opcja. Grille Škody, firany powietrzne, dyfuzor na przednim zderzaku specyficznym dla RS, aeroflapy, dyfuzor na tylnym zderzaku oraz ramki okienne występują w sportowej czerni. Hatchback sportowy ma czarny tylny spojler RS; w wersji kombi spojler dachowy jest w kolorze nadwozia.
Dynamiczne wnętrze w stylu RS
Wnętrze Škody Octavia RS iV wyróżnia się przede wszystkim czarnym wykończeniem. Trójramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa ma logo vRS i wyposażona jest w łopatki do obsługi DSG. Przednie sportowe fotele pokryte są czarną tkaniną, podczas gdy opcjonalne fotele Ergo mają tapicerkę z Alcantary® oraz skóry i regulację głębokości siedziska. Fotele zdobi logo RS oraz kolorowe dekoracyjne przeszycia w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, które również występują na skórzanej kierownicy, na podłokietnikach i na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®. Dekoracyjne listwy w stylu RS oraz pedały z aluminiowym wykończeniem dopełniają sportowego wrażenia.
Octavia iV hybryda plug-in o mocy 204 KM
Oprócz wersji RS Octavii iV, Škoda oferuje również napęd hybrydowy plug-in w poziomach wyposażenia Ambition i Style. Tutaj silnik benzynowy 1.4 TSI oraz silnik elektryczny o mocy 85 kW zapewniają moc 150 kW (204 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Ta hybryda plug-in ma również zasięg elektryczny do 60 km w cyklu WLTP i jest wyposażona w 6-biegową skrzynię DSG, obsługiwaną za pomocą technologii shift-by-wire. Jej emisje CO² wynoszą około 30 g/km. Octavia iV również spełnia normy emisji EU6d.