Prezentując się w salonach w 2007 roku, nowa wersja Octavii miała na celu poprawę jej właściwości terenowych i była produkowana pod nazwą Octavia Scout.
Scout był dłuższy, szerszy i wyższy niż Skoda Octavia 4×4. Prześwit zwiększył się również o 17 mm.
Projekt zewnętrzny został znacznie zmieniony, z nowymi przednimi i tylnymi zderzakami, a także bocznymi ochronnymi listwami i osłonami progów drzwiowych.
Scout był wyposażony w relingi dachowe i 17-calowe aluminiowe felgi, co zwiększało jego praktyczność.
Wnętrze Scouta było komfortowe, posiadało skórzaną kierownicę oraz gałkę zmiany biegów. Opcjonalnie użytkownicy mogli wybrać stalowe, antypoślizgowe powierzchnie dla pedałów.
Przestronne wnętrze oferowało dużo miejsca zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu.
Octavia Scout była wyposażona w system napędu na cztery koła Haldex, który doskonale radził sobie w najtrudniejszych warunkach drogowych.
Dostępny z dwoma opcjami silnikowymi, Scout mógł być wyposażony w silnik benzynowy 2.0 o mocy 150 KM lub 2.0-litrowy turbodiesel o mocy 140 KM.
Scout oferował lepsze możliwości terenowe niż zwykła Octavia oraz lepszą ekonomikę i prowadzenie niż SUV.
Jako jednostka do przechowywania oferowano przestronny Jumbo Box umieszczony pod przednim podłokietnikiem.
W standardzie znajdowały się również oświetlenie przy wejściu w zewnętrznych lusterkach oraz asystent oświetlenia.
Škoda Octavia Scout ponownie wyraźnie podkreśla zalety trakcji i przestronności, które ta wersja kombi oferuje, obok wysokiego poziomu mocy i ekonomiczności. Solidna i autentyczna, odzwierciedla kompetencje marki w zakresie napędu 4×4 i wyznacza kolejne kroki w jeszcze młodym cyklu życia modelu Octavia. Škoda Octavia Scout ma dynamiczny i mocny wygląd. Ekstremalne elementy designu w wnętrzu oraz na zewnątrz podkreślają jej wyjątkową pozycję w ofercie modelu Octavia.
Škoda Octavia Scout ma długość 4581 milimetrów, co oznacza, że jest o 9 milimetrów dłuższa, 15 milimetrów szersza i 13 milimetrów wyższa od modelu Škoda Octavia Combi 4×4 z pakietem do jazdy po złych drogach. W porównaniu do tej wersji, ma o 17 mm większy prześwit. W ten sposób zdolności terenowe Škody Octavia Scout zostały znacznie poprawione; bez trudu radzi sobie z trudnymi i nieużywanymi ścieżkami. Nowo zaprojektowane przednie i tylne zderzaki, czarno-szare listwy ochronne oraz profilowane osłony progów dodają designu Scoutowi i zwracają uwagę na jej możliwości użytkowe. Czarne relingi dachowe zdobią sylwetkę Scouta jako element standardowy, a przednie światła przeciwmgielne zostały umieszczone w dolnej części przedniego zderzaka pod reflektorami halogenowymi. Ochronne listwy na nadkolach, listwy wejściowe na progach drzwi przednich z napisem „Scout” oraz osłona podwozia pod przednią częścią i z tyłu sprawiają, że samochód nadaje się nawet do nietypowych zadań. Solidne 17-calowe obręcze aluminiowe Proteus nie ulegają uszkodzeniu nawet w najgorszych warunkach drogowych i gwarantują niezawodność podczas wielu małych wyjazdów, które pozwalają uciec od codzienności. A Škoda Octavia Scout zyskuje charakterystyczny element dzięki ekskluzywnej nazwie modelu z tyłu oraz wypolerowanemu podwójnemu wydechowi z nierdzewnej stali.
Kierowca i pasażerowie cieszą się wyjątkowym komfortem w wnętrzu pojazdu. Skórzana tapicerka podnosi wartość czteroramiennego koła kierownicy, gałki zmiany biegów i uchwytu hamulca ręcznego. Na życzenie pedały mogą być dostarczane z antypoślizgowymi powierzchniami ze stali nierdzewnej. Pod wygodnym środkowym podłokietnikiem z przodu znajduje się przestronny Jumbo Box jako jednostka do przechowywania. Ekskluzywna tapicerka siedzeń oraz uchwyt dla pasażera z przodu na desce rozdzielczej to kolejne charakterystyczne cechy Škody Octavia Scout. Wbudowane lampki do oświetlenia w lusterkach zewnętrznych oraz asystent oświetlenia to dodatkowe elementy standardowe.