Skoda wprowadziła aktualizację całej gamy modelu Octavia w 2008 roku, ale czasy były trudne, dlatego czekała jeszcze rok na premierę wersji crossover, nazwanej Scout.
W miarę jak gospodarka zaczęła się odbudowywać, czeski producent Skoda postanowił podjąć odważny krok i wprowadził wersję Scout dla modelu Octavia. Był to pojazd crossover, który dzielił większość części z pozostałymi wersjami Octavii oraz innymi samochodami Grupy Volkswagena. Samochód zbudowano na tej samej platformie PQ35, co VW Golf Mk 5 czy Audi A3.
W odróżnieniu od pozostałych wersji Octavii, Scout charakteryzował się wyższym prześwitem i detalami inspirowanymi pojazdami terenowymi. Z przodu zderzak miał czarną dolną część i plastikową osłonę. Samochód był nieco dłuższy, wyższy i szerszy niż standardowa Octavia Combi (kombi) z powodu specjalnych elementów, które nadawały mu bardziej solidny wygląd.
Wnętrze modelu Scout było podobne do wersji bez tego oznaczenia, ale z skórzaną tapicerką i większą, chłodzoną konsolą środkową. Ponadto pasażer z przodu otrzymał uchwyt zamontowany na desce rozdzielczej, jak w starszych, prestiżowych pojazdach terenowych. Producent zamontował system napędu na wszystkie koła Haldex, który nie zajmował miejsca w strefie pasażerskiej ani w bagażniku, który pozostał na tym samym wysokim poziomie 605 litrów (21,4 cu-ft) przy podniesionej tylnej ławce, lub 1,655 litrów (58,4 cu-ft) przy jej złożeniu.
Pod maską Skoda oferowała wybór dwóch silników dla modelu Scout: turbodoładowany silnik benzynowy oraz turbodiesel. Standardowo łączono je z sześciobiegową skrzynią manualną, a sześciobiegowa automatyczna była opcją dla wersji z silnikiem na olej napędowy.
Škoda Octavia Scout ponownie wyraźnie podkreśla zalety trakcji i pojemności transportowej, które oferuje w połączeniu z wysokim poziomem mocy i oszczędności. Solidna i autentyczna, odzwierciedla kompetencje marki w zakresie napędu 4×4 i wyznacza kolejne kamienie milowe w jeszcze młodym cyklu życia Octavii. Škoda Octavia Scout wyróżnia się mocnym i dynamicznym wyglądem. Ekskluzywne elementy designu wewnątrz i na zewnątrz sygnalizują jej szczególną pozycję w ofercie Škody Octavii.
Škoda Octavia Scout, mająca długość 4581 milimetra, jest o 9 milimetrów dłuższa, 15 milimetrów szersza i 13 milimetrów wyższa od Škody Octavii Combi 4×4 z pakietem do złych warunków drogowych. W porównaniu do tej wersji, ma o 17 mm większy prześwit. Dzięki temu zdolności terenowe Škody Octavii Scout są znacznie poprawione; bez trudu radzi sobie z kiepskimi i nieutwardzonymi ścieżkami. Nowo zaprojektowane przednie i tylne zderzaki, czarno-szare listwy ochronne oraz profilowane osłony progów dodają designu Scoutowi i zwracają uwagę na jego możliwości użytkowe. Czarne relingi dachowe zdobią sylwetkę Scouta jako standardowe wyposażenie, a przednie światła przeciwmgielne zainstalowane są w przednim zderzaku poniżej reflektorów halogenowych. Ochronne listwy na nadkolach, nakładki na progi drzwiowe z napisem „Scout” oraz osłona podwozia pod przednią i tylną częścią sprawiają, że samochód nadaje się do nawet nietypowych zadań. Solidne 17-calowe felgi aluminiowe Proteus nie ulegają uszkodzeniom nawet w najgorszych warunkach drogowych i są gwarancją niezawodności w wielu krótkich podróżach, z daleka od codziennej rutyny. A Škoda Octavia Scout zyskuje charakterystyczny element z ekskluzywnym oznaczeniem modelu z tyłu oraz polerowanym podwójnym końcówką wydechu ze stali nierdzewnej.
Kierowca i pasażerowie cieszą się wyjątkowym komfortem we wnętrzu pojazdu. Skórzana tapicerka podnosi wartość czteroramiennej kierownicy, gałki zmiany biegów oraz uchwytu hamulca ręcznego. Na życzenie dostępne są pedały z powierzchniami antypoślizgowymi ze stali nierdzewnej. Pod wygodnym, środkowym podłokietnikiem znajduje się przestronny Jumbo Box na przechowywanie. Ekskluzywna tapicerka siedzeń oraz uchwyt dla pasażera na przednim siedzeniu na desce rozdzielczej to kolejne charakterystyczne cechy Škody Octavii Scout. Wbudowane światła wejściowe w lusterkach zewnętrznych oraz asystent oświetlenia to dodatkowe standardowe funkcje.