Skoda wprowadziła trzecią generację modelu Octavia w 2012 roku, oferując wersje hatchback i kombi, a trzy lata później zaprezentowała wersję Scout dla tej drugiej.
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie SUV-ami i crossoverami, Skoda wróciła na rynek z wersją Scout dla modelu Octavia Combi, wprowadzając jednocześnie więcej elementów stylowych. Choć nie była to typowa terenówka, sprawdzała się wystarczająco dobrze na nieutwardzonych, zaśnieżonych czy luźnych nawierzchniach.
Karoseria zachowała ten sam kształt zaprojektowany przez Jozefa Kabana, jednak zderzaki i dolne elementy przeszły proces stylizacji. Dolna część zderzaka była czarna, a pod komorą silnikową znalazła się aluminiowa osłona, chroniąca przed uderzeniami i zarysowaniami. Po bokach, plastikowe nakładki na nadkolach wizualnie podkreślały terenowy charakter auta. Z tyłu, srebrna plastikowa osłona poprawiała wygląd karoserii.
W środku Skoda zamontowała ten sam wnętrze, co w modelu Octavia Combi (kombi), z sportowymi fotelami kubełkowymi z przodu oraz tylną kanapą dzieloną w proporcji 60/40. Producent umieścił kolorowy wyświetlacz pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem na desce rozdzielczej, podczas gdy wskaźniki paliwa i temperatury znalazły się na dole głównych tarcz.
Pod maską Skoda zdecydowała się na trzy silniki, wszystkie z turbodoładowaniem. Napęd na wszystkie koła (Haldex) był częścią pakietu Scout, natomiast siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów (DCT) była dostępna jako opcja dla standardowej sześciobiegowej manualnej skrzyni.
Nowa Škoda Octavia dołącza do rodziny Scout. Ten wyjątkowy uniwersalny model zachwyca znakomitymi osiągami nawet na trudnych nawierzchniach, mocnym napędem na wszystkie koła oraz solidnym, terenowym wyglądem. Jednocześnie poziom emisji i zużycia paliwa został obniżony o nawet 20 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Dodatkowo ten crossover jest niezwykle przestronny, praktyczny, wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i komfortu, a jego stosunek jakości do ceny jest znakomity.
„Nowa Škoda Octavia Scout, jako wyjątkowo wszechstronny crossover, pokazuje siłę marki Škoda,” mówi prezes Škody, prof. dr h.c. Winfried Vahland. „Prawdziwy Scout musi zasłużyć na to miano w Škodzie. Octavia Scout ma solidny charakter z doskonałymi osiągami napędu na wszystkie koła oraz zdolnością do pokonywania stromo nachylonych tras. Auto spełnia najwyższe standardy techniczne, estetyczne i stylowe. Coraz więcej klientów poszukuje samochodów o indywidualnym charakterze, a nowa Škoda Octavia Scout jest odpowiedzią na te potrzeby,” dodaje prof. dr Vahland.
Nowa Octavia Scout jest dostępna wyłącznie w oparciu o wariant Octavii kombi. Jej debiut rynkowy nastąpi w sierpniu 2014 roku. Octavia Scout jest stałym elementem oferty Škody od 2007 roku. Z drugą generacją Scout, czeski producent zamierza jeszcze bardziej rozwijać sukcesy tych wszechstronnych pojazdów. Między 2007 a końcem 2013 roku, Škoda sprzedała na całym świecie około 53 600 modeli Octavia Scout, co stanowi niemal 8 procent wszystkich dostarczonych Octavii kombi w tym okresie.
Dzięki nowej Octavii Scout, Škoda ponownie pokazuje swoje duże umiejętności w wyposażaniu pojazdów w zdolności terenowe. W ofercie czeskiego producenta znajdują się obecnie modele Octavia Scout, Fabia Scout, Fabia Combi Scout, Roomster Scout, Yeti Outdoor oraz Superb w wersji Outdoor, co daje łącznie sześć modeli o specjalnym, terenowym stylu.
Silna osobowość
Nowa Škoda Octavia Scout to pojazd o niepowtarzalnym stylu – pewny siebie i wyróżniający się. „Octavia Scout ma charakter: jej uderzający wygląd i technologia napędu na wszystkie koła są w doskonałej harmonii,” mówi Jozef KabaH, główny projektant Škody.
Przód pojazdu wyróżnia się charakterystycznym zderzakiem Scout z czarnym plastikowym wykończeniem. Dolna część przedniego panelu ma srebrne wykończenie terenowe. Reflektory przeciwmgielne o ostrej, charakterystycznej formie są ekskluzywnym elementem designu Scout. Grilla chłodnicy ozdabia znaczek Scout.
Na obu bokach pojazdu znajdują się czarne plastikowe listwy progowe oraz nadkola, co jest charakterystycznym elementem jego sylwetki. Wbudowane są także ochronne listwy boczne z czarnego plastiku oraz lusterka w stali nierdzewnej. Opcjonalnie dostępne są relingi dachowe w stylu aluminiowym.
Prześwit nowej Škody Octavia Scout został podniesiony do 171 mm, co czyni go o 31 mm wyższym niż standardowa Octavia. Pakiet do jazdy po trudnym terenie z dodatkowymi osłonami podwozia jest standardowym wyposażeniem. Standardowo montowane są także 17-calowe obręcze kół z oponami 220/50 R17.
Tył Škody Octavia Scout zaprojektowano precyzyjnie, z dbałością o czyste, proste linie. Dwa reflektory odblaskowe zintegrowane są z prawą i lewą stroną zderzaka (tzw. „oczy kota”). Dolne elementy zderzaka w czarnym wykończeniu mają srebrne akcenty w centralnej części.
Wnętrze zostało specjalnie zaprojektowane z myślą o modelu Scout. Progi drzwiowe mają oznaczenie Scout, a wykończenia charakteryzują się unikalnym deseniem Scout. Trzypunktowa kierownica i gałka zmiany biegów także mają emblemat Scout. Deska rozdzielcza dostępna jest w klasycznym czarnym lub połączeniu czerni i brązu. Fotele są dostępne w brązowej tkaninie lub w połączeniu skóry z Alcantarą (brąz lub czerń).
Octavia Scout jest tak przestronna, jak Octavia Combi. Kabina pasażerska jest jedną z największych w swojej klasie, z optymalną długością wnętrza (1782 milimetry), miejscem na nogi z tyłu (73 milimetry) oraz wysokością nad głową z przodu i z tyłu (983 i 995 milimetrów). Bagażnik ma pojemność 610 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność wzrasta do 1740 litrów. Po złożeniu fotela pasażera z przodu, można pomieścić przedmioty o długości do 2,92 metra.
Model Scout ma również wiele funkcji „Simply Clever”, takich jak dwustronna podłoga w bagażniku, składane zaczepy do ładunków, skrobaczka do szyb w klapce wlewu paliwa, uchwyt na kamizelkę odblaskową pod siedzeniem kierowcy, schowek na odpady w drzwiach bocznych oraz różnorodne schowki.
Škoda Octavia Scout dostępna jest w całej gamie kolorów nadwozia Octavia: czterech kolorach standardowych (w tym nowym kolorze Laser White) oraz dziewięciu kolorach metalik.
Wyjątkowe zdolności jezdne dzięki nowoczesnej technologii napędu na wszystkie koła Haldex-5
Octavia Scout dostępna jest wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Optymalne zdolności jezdne i przyczepność zapewnia nowoczesna technologia napędu na wszystkie koła oparta na sprzęgle Haldex-5. Rozkład mocy na wszystkie cztery koła zmienia się w zależności od warunków. Idealny moment obrotowy dla osi tylnej jest stale obliczany. W porównaniu do wcześniej używanego sprzęgła Haldex-4 w modelu Octavia Scout, nowa technologia jest o 1,4 kg lżejsza.
Škoda Octavia Scout to prawdziwy koń roboczy, który może holować do dwóch ton, co stanowi wzrost o 25% w porównaniu do wcześniejszego modelu. Posiada również doskonałe zdolności w pokonywaniu stromych wzniesień. Z większymi kątami nachylenia wynoszącymi 16,7 stopnia z przodu oraz 13,8 stopnia z tyłu, czeski Scout bez trudu radzi sobie na wymagającym terenie. Elektroniczna blokada różnicowa (EDL) wspiera stabilne właściwości startowe przy niskich prędkościach w modelu Octavia Scout.
Nowa Octavia Scout ma dwustopniowy system elektronicznej kontroli stabilności (ESC). System można dostosować do określonych warunków jazdy za pomocą jednego przycisku.
Trzy silniki; premiera dla 2.0 TDI/135 kW z DSG i napędem na wszystkie koła
Nowa Škoda Octavia Scout dostępna jest w trzech wersjach silnikowych: dwóch diesli i jednym benzynowym. Silniki są zarówno mocniejsze, jak i bardziej oszczędne niż te stosowane w poprzednim modelu. Mimo to są lżejsze nawet o 29 kg. Wszystkie silniki wyposażone są w ulepszoną technologię napędu na wszystkie koła i wykorzystują efektywne pakiety Green tec z automatycznym mechanizmem start-stop i odzyskiwaniem energii z hamowania jako standard. Wszystkie trzy silniki spełniają normy EU 6, które wchodzą w życie we wrześniu 2014 roku.
Najmocniejszy silnik diesla to 2.0 TDI/135 kW (184 KM) z atrakcyjnym połączeniem automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów DSG i napędem na wszystkie koła. Po raz pierwszy silnik ten został zastosowany w tej konfiguracji w modelu Škoda. Łączne zużycie paliwa wynosi tylko 5,1 litra/100 km przy emisji CO2 wynoszącej 134 g/km.
Silnik 2.0 TDI/110 kW (150 KM) dostępny jest wyłącznie z ręczną sześciobiegową skrzynią biegów. Silnik zużywa 5,1 litra/100 km przy wartości emisji CO2 wynoszącej 129 g/km.
Octavia Scout dostępna jest również z silnikiem benzynowym 1.8 TSI/132 kW (180 KM) z automatyczną sześciobiegową skrzynią DSG. Łączne zużycie paliwa wynosi 6,9 litra/100 km przy emisji CO2 wynoszącej 158 g/km.
Doskonale zabezpieczona i komfortowa
Technologia bezpieczeństwa nowej Škody Octavia Scout ustala najwyższe standardy. Aż dziewięć poduszek powietrznych i nowoczesne pasy ochronne z trójpunktowym zapięciem chronią pasażerów w przypadku wypadku. Ponadto, wiele nowych funkcji bezpieczeństwa dostępnych jest jako opcjonalne dodatki: Front Assistant z funkcją awaryjnego hamowania, Lane Assistant, wielokrotny hamulec kolizyjny z automatycznym hamowaniem w przypadku wypadku, Crew Protect Assistant dla bezpieczeństwa pojazdu w sytuacjach kolizyjnych oraz Driver Activity Assistant (rozpoznawanie zmęczenia).
Dzięki nowoczesnemu zawieszeniu z optymalizowanymi osiami, nowa Škoda Octavia Scout imponuje doskonałymi właściwościami jezdnymi w niemal każdej sytuacji. Posiada optymalizowane tylne zawieszenie wielowahaczowe. Z przodu zastosowano zespół McPherson z nisko umieszczonymi wahaczami w kształcie trójkąta, który jest lżejszy o około 2,8 kg w porównaniu do poprzedniego modelu.