Skoda Rapid, wprowadzona na rynek w 2012 roku, miała imponujący design, przestronną kabinę oraz dużą przestrzeń bagażową, ale najważniejsze, że oferowała świetny stosunek jakości do ceny.
Zaprojketowana z myślą o osobach szukających komfortu i praktyczności, Rapid był dobrym wyborem dzięki ogromnej przestrzeni ładunkowej wynoszącej 550 litrów.
Rapid mógłby zmieścić się w segmencie małych sedanów, będąc większym od Fabii, a jednocześnie mniejszym od najlepiej sprzedającej się Octavii Skody.
W ofercie silnikowej były dwa silniki benzynowe o pojemności 1.2 litra, rozwijające moc 104 KM, silnik 1.4 litra o mocy 121 KM oraz silnik diesla 1.6 litra. Choć silniki nie były zbyt mocne, jazda Rapid’em była wciąż przyjemna.
Wnętrze Rapid’a charakteryzowało się czystym i estetycznym wyglądem oraz materiałami wysokiej jakości. Fotele były wygodne, a ogólne wrażenie to przestronność.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Rapid był wyposażony w ABS, ESP, monitoring ciśnienia w oponach, światła przeciwmgielne, system wspomagania ruszania pod górę, poduszki powietrzne z przodu i z boku, a także regulowane pasy bezpieczeństwa 3-punktowe.
Rapid był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: Active, Ambition i Elegance. Oferowano kilka kombinacji kolorystycznych wnętrza dla deski rozdzielczej i paneli drzwiowych, takich jak Satin Black i Satin Black, Satin Black i Telluride Grey oraz Satin Black i Stone Beige.
Choć Rapid nie był tak ekscytujący jak konkurencja w swojej klasie, z pewnością był najtańszy w przystępnej cenie, oferując przy tym całkiem dobre funkcje.
Škoda zdecydowanie kontynuuje ofensywę modelową, prezentując nowy kompaktowy sedan, Škodę Rapid, zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu subkompaktowej Škody Citigo. Najnowszy model marki zagra kluczową rolę w strategii wzrostu firmy na rok 2018 i będzie wprowadzany na rynki europejskie od jesieni 2012 roku.
Škoda Rapid imponuje dużą przestronnością, wyrazistym designem, doskonałym stosunkiem jakości do ceny, wszechstronnym wyposażeniem bezpieczeństwa i efektywnymi silnikami. „To model, który wyznacza nowe standardy w segmencie kompaktowych sedanów. Škoda Rapid to przestronny, elegancki i równocześnie przystępny cenowo samochód dla całej rodziny, który zachwyca inteligentnymi rozwiązaniami, nowoczesną technologią i wysoką ekonomicznością. Krótko mówiąc, to samochód, który pozwala na mobilność w komfortowym, rozsądnie wycenionym i ekologicznym wydaniu. To idealny samochód w odpowiednim czasie,” mówi Winfried Vahland, dyrektor generalny Škody.
„Wprowadzenie Škody Rapid oznacza, że wkraczamy w kolejną fazę ofensywy modelowej Škody. Rapid ma kluczowe znaczenie dla naszej globalnej strategii wzrostu i zapewni nam dodatkowy impet na rynkach międzynarodowych,” mówi Vahland. Škoda Rapid będzie produkowana w głównym zakładzie Škody w Mladá Boleslav w Czechach. Wersja dostosowana do rynku chińskiego będzie budowana i sprzedawana w Chinach od 2013 roku.
Dużo przestrzeni w przystępnej cenie
Kierowca i pasażerowie nie powinni mieć powodów do narzekań na brak miejsca. „W swojej klasie Rapid wyznacza nowe standardy pod względem przestronności,” mówi Vahland. Chociaż wymiary zewnętrzne (4,48 m długości, 1,71 m szerokości, 1,46 m wysokości) mogą być kompaktowe, samochód pomieści komfortowo do pięciu osób. Wartości dotyczące przestrzeni na kolana i głowę są najlepsze w klasie, podobnie jak bagażnik o pojemności 550 litrów – prawdziwie rodzinny rozmiar.
Inteligentne rozwiązania
Najnowsze dziecko Škody to samochód „po prostu inteligentny,” oferujący nie mniej niż 19 typowych rozwiązań Škody. Cztery z nich są dostępne po raz pierwszy w Škodzie Rapid, w tym praktyczny uchwyt na kamizelkę ostrzegawczą pod siedzeniem kierowcy. Schowek na skrobaczkę do szyb jest genialny: po prostu wsuwany jest do wnętrza klapy wlewu paliwa. Kosz na odpady w bocznych drzwiach utrzymuje wnętrze pojazdu w porządku. Innowacją jest także podwójna osłona podłogi bagażnika. Oprócz tych „premier”, Rapid posiada wiele innych sprawdzonych i inteligentnych rozwiązań, takich jak uchwyt na multimedia, uchwyt na bilety, różne uchwyty na kubki, siatki po wewnętrznych stronach przednich foteli i opcjonalny program siatek dla ogromnego bagażnika.
Nowy design Škody: klarowny, precyzyjny, świeży, ponadczasowy i elegancki
Rapid jest pierwszym modelem seryjnym Škody, który całkowicie wykorzystuje nowo sformułowany język designu marki. „To samochód, który już na pierwszy rzut oka wysyła jasny sygnał: klarowny, precyzyjny, świeży i emocjonalny,” mówi Eckhard Scholz, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny.
Idealne proporcje, czytelnie uformowane powierzchnie i wyraźnie zarysowane linie tworzą atrakcyjny wygląd całości. Przód pojazdu prezentuje nową interpretację typowych elementów designu Škody. Nowe logo marki wyraźnie wyróżnia się na harmonijnie zaokrąglonej krawędzi maski. Grille przedstawia delikatnie zarysowana chromowana ramka, a poziome szczeliny tworzą charakterystyczny kształt. Zestaw świateł przednich ułożony jest w kształt koniczyny.
Bok nadwozia również wyraża czystą emocję dzięki długiemu rozstawowi osi i sylwetce przypominającej coupé, a także dzięki precyzyjnej linii tornado, która tworzy wyraźny podział światła i cienia. Z tyłu, duża klapa bagażnika nie jest tylko funkcjonalna, ale również pełni rolę elementu designu. Dodatkowo, wyraźnie ukształtowane tylne światła w charakterystycznym dla marki kształcie C oraz nowe logo sprawiają, że Škoda Rapid jest niezapomniana.
Idealny samochód dla rodziny
Škoda celuje w Rapid szczególnie w rodziny. „Rodziny pokochają Rapida,” mówi Jürgen Stackmann, członek zarządu Škody odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. „To idealny pierwszy samochód w przystępnej cenie, w znanej jakości Škody.” Škoda ma na uwadze szczególnie klientów, którzy odnoszą sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym. Jednocześnie Škoda Rapid jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów. „Ludzie cenią mobilność, ale mogą nie być skłonni lub zdolni wydać zbyt wiele pieniędzy na mobilność. Rapid oznacza 'najlepszą jakość w stosunku do ceny’ i zaspokaja dokładnie tę potrzebę.”
Rapid doskonale uzupełnia gamę modeli pomiędzy Škodą Fabią a Škodą Octavią, znajdując się w segmencie kompaktowym o dużym wolumenie. Segment A obecnie stanowi 36 procent światowego rynku motoryzacyjnego. W obrębie tej klasy sedany mają udział 42,3 procent. Eksperci branżowi szacują, że liczba sprzedawanych tego typu samochodów na całym świecie wzrośnie o około 50 procent do 2020 roku.
Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego
Škoda Rapid również stawia na bezpieczeństwo aktywne i pasywne. Systemy ABS i ESP są standardem w krajach UE. Długi rozstaw osi, precyzyjne zawieszenie i sztywna konstrukcja nadwozia stanowią podstawę stabilnego prowadzenia. Funkcje takie jak monitorowanie ciśnienia w oponach, światła przeciwmgielne z tzw. funkcją zakrętu czy asystent „hill-hold control” ułatwiający ruszanie na stromych zboczach, zwiększają poziom aktywnego bezpieczeństwa samochodu. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne, kompleksowy pakiet ochroni pasażerów w przypadku kolizji. Obejmuje on poduszki powietrzne przednie, boczne i chroniące głowę, regulowane pasy bezpieczeństwa z trzema punktami zaczepienia oraz zagłówki. Sztywna konstrukcja nadwozia zapewnia doskonałe zachowanie nośne samochodu w przypadku zderzenia.
Efektywne silniki benzynowe i diesla
W Europie Škoda Rapid będzie dostępna z łącznie czterema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami, wszystkie zgodne z normą EU 5. Podstawowy silnik benzynowy to silnik 1.2 l MPI, trzycylindrowy o mocy 55 kW (75 KM). Pozostałe silniki benzynowe to 1.2 l 63 kW (86 KM) TSI, 1.2 l 77 kW (105 KM) TSI oraz 1.4 l 90 kW (122 KM) TSI.
Silnik diesla 1.6 l wyposażony jest w system bezpośredniego wtrysku i filtr cząstek stałych i będzie dostępny w dwóch wariantach mocy, podstawowy model osiąga moc 66 kW (90 KM) i planowany jest do sprzedaży w drugiej połowie 2013 roku. Może być połączony z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią DSG (skrzynią dwusprzęgłową). Wersja 1.6 l TDI CR jest mocniejsza, osiągając moc 77 kW (105 KM).
KLAROWNY, PRECYZYJNY I ELEGANCKI
Nowa Škoda Rapid to pierwszy model marki, który wykorzystuje całkowicie nową koncepcję desygnu. Ta koncepcja była sugerowana w prototypach „VisionD” i „MissionL”. Teraz po raz pierwszy debiutuje w Škodzie Rapid. Jej klarowny, precyzyjny, świeży i ponadczasowy design wyznacza nowe akcenty w segmencie kompaktowych sedanów. Zespół projektantów pod przewodnictwem Jozefa KabaH pokazał, że potrafi połączyć funkcjonalność z emocjonalnym stylem w tej klasie pojazdów.
Nowy język designu Škody jest ważnym elementem strategii wzrostu marki na rok 2018, w ramach której firma zamierza zwiększyć roczną sprzedaż do co najmniej 1,5 miliona. „Nowy design naszych samochodów wyraźnie wskazuje, że Škoda podąża ścieżką wzrostu,” mówi Winfried Vahland, dyrektor generalny Škody. „Nasz design emanuje rosnącą siłą marki i jednocześnie reprezentuje autentyczność. Škoda zawsze była i będzie marką bliską swoim klientom, co również odzwierciedla w naszym nowym wyglądzie.”
To podkreśla znaczenie Škody Rapid. „Nasze prototypy 'VisionD’ i 'MissionL’ wskazały drogę do naszego słownika stylistycznego. Teraz przekształcimy ten design w produkcję seryjną,” mówi Eckhard Scholz, członek zarządu ds. rozwoju technicznego. „To wielki moment dla całego zespołu i kamień milowy dla naszej marki,” dodaje.
Nowy język designu marki wciela dodatkowo precyzję, klarowne linie i koncepcję maksymalnej funkcjonalności. „Rapid to emocjonalny samochód,” mówi główny projektant Jozef KabaH. „Jego design jest precyzyjny i ponadczasowy, nowoczesny wygląd wypełnia jego eleganckie, czyste kształty świeżą atrakcyjnością. Obejmuje to idealne proporcje, wyraźnie ukształtowane powierzchnie i ostre linie oraz promienie. Rapid jest wyrazem pewności siebie Škody,” mówi KabaH.
Przy długości 4,50 m, ten kompaktowy sedan zachwyca precyzyjnym designem na każdym detalu. Czysto uformowane powierzchnie i wyraźnie zarysowane linie skutecznie podkreślają doskonałe proporcje pojazdu. Przód Škody Rapid to wyraźny przykład reinterpretacji designu Škody. Elegancka kratka, stworzona z 19 pionowo umiejscowionych szczelin, prezentuje delikatnie zarysowaną chromowaną ramkę. Zaprojektowana z dużą dbałością o szczegóły, kratka łączy się z ekspresyjnymi światłami przednimi, tworząc spójną grafikę. To przekazuje optyczną szerokość w przedniej części samochodu i znajduje odzwierciedlenie w jednostce z lampami przeciwmgielnymi i wlotem powietrza w przednim zderzaku. Nowe logo Škody pewnie umieszczone jest na harmonijnie zaokrąglonej krawędzi maski.
Kształt koniczyny tworzony przez zespół świateł przednich również czerpie z jednolitego języka designu. Poniżej świateł, prawie równej wielkości lampy przeciwmgielne flankują dolny wlot powietrza. Kryształowa struktura przezroczystych pokryw oznaczona jest ostrymi liniami, co przypomina o wysokim rzemiośle czeskich szklarzy.
Škoda Rapid stoi pewnie i solidnie. Jego sylwetka przypominająca coupé i długi rozstaw osi szczególnie podkreślają elegancję ogólnej formy pojazdu. Wydłużone rowki akcentują podłużną dynamikę auta i harmonijnie dzielą boczne powierzchnie. Ostra linia tornado tworzy wyraźny podział światła i cienia. Każda linia kończy się wyrazistym akcentem.
Tył Škody Rapid również odzwierciedla precyzję i świeżość designu. Jest tak samo wyraźnie ukształtowany, jak i charakterystyczny. Tylne światła prezentują charakterystyczny dla Škody kształt C, ale w nowej formie z miękkim, kryształowym wykończeniem. Pomiędzy światłami, trzy linie w blachach tworzą finezyjne trójkąty, które nadają tyłowi samochodu wyjątkowy charakter. Szpary między błotnikami a zderzakami stają się efektywnym elementem designu.
Duża klapa bagażnika otwiera się aż do krawędzi tylnej szyby, zapewniając dostęp do szerokiej przestrzeni ładunkowej. To sprawia, że klapa nie tylko pełni funkcję, ale także jest elementem designu. Bagażnik, o pojemności 550 litrów, jest najlepszy w swojej klasie wśród kompaktowych sedanów. Składając tylne oparcia, objętość można zwiększyć do 1490 litrów. Silnie uformowane błotniki pomieszczą koła o rozmiarze do 17 cali. Wersja podstawowa wyposażona jest w obręcze o średnicy 14 cali. Tak jak na zewnątrz, tak i bogaty wybór kół Škody Rapid zachwyca zupełnie nowym słownictwem stylistycznym i szeroką różnorodnością.
Wnętrze Škody Rapid rozwija klarowny język kreatywny zewnętrznej stylistyki, emanując elegancją i zachwycając doskonałą ergonomią oraz wysoką funkcjonalnością. Cztery drzwi otwierają się szeroko, zapewniając łatwy dostęp dla wszystkich pasażerów. Całe wnętrze jest przestronnie zaprojektowane, aby zapewnić komfortową przestrzeń dla pięciu osób. Przy 65 mm przestrzeni na kolana z tyłu, Škoda Rapid ustanawia nowy standard w swojej klasie. Kokpit o poziomej strukturze emanuje przestronnością. Delikatnie zarysowane elementy chromowane na panelach sterujących w wyższych wersjach wykończenia tworzą promienne akcenty. Łatwe w uchwycie czteroramienne kierownice z nowym logo Škody znajdują się w polu widzenia kierowcy, podobnie jak starannie zarysowany wyświetlacz kombinowany.
Elementy sterujące klimatyzacją, radiem i nawigacją oraz różne przyciski w centralnej konsoli również zostały umiejscowione z szczególnym uwzględnieniem ergonomii. Nowo zaprojektowane fotele zachwycają swoimi konturami i eleganckimi materiałami, zapewniając przyjemność z jazdy. Liczne schowki w drzwiach i na centralnej konsoli zapewniają dużo miejsca, podobnie jak kieszenie w fotelach.
Škoda Rapid dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia: „Active”, „Ambition” i „Elegance.” Dostępne są również trzy interesujące kombinacje kolorystyczne wnętrza deski rozdzielczej i paneli drzwiowych, mianowicie Satin Black i Satin Black, Satin Black i Telluride Grey oraz Satin Black i Stone Beige.
Nowy język designu Škody jest wynikiem intensywnej, długookresowej pracy międzynarodowego zespołu projektantów. W projektowaniu modeli Škody bierze udział ponad 70 specjalistów. Zespół jest podzielony na pięć grup, z których każda odpowiedzialna jest za określoną dziedzinę: zewnętrzną, wewnętrzną, kolory, modele cyfrowe i technologie oraz modele z gliny. Każdy nowy samochód jest więc wynikiem współpracy w najlepszym tego słowa znaczeniu. Dział designu znajduje się w „Design Villa” na terenie Technicznego Rozwoju Škody. Villa Design to nie tylko jeden z najstarszych budynków Škody, ale także jeden z najlepiej strzeżonych obiektów w zakładzie Škody w Mladá Boleslav.
TECHNOLOGIA DLA LUDZI
Škoda Rapid to tego dowodzi: samochody z winged arrow oferują technologię, bezpieczeństwo, efektywność i komfort na najwyższym poziomie oraz w najlepszej cenie. Nowa czeska kompaktowa limuzyna jest tego doskonałym przykładem.
„W Škodzie Rapid osiągnęliśmy optymalne połączenie wyjątkowych cech,” mówi Eckhard Scholz, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny. „Mianowicie najwyższa funkcjonalność i standardy bezpieczeństwa w połączeniu z niską wagą, a także niezawodna technologia w połączeniu z nowoczesnymi i ekologicznymi silnikami. W skrócie: prosta, praktyczna, niezawodna technologia, która po prostu ma sens.”
Bezpieczeństwo aktywne i pasywne w dużym zakresie
Škoda Rapid stawia na bezpieczeństwo. Jak przystało na dobrego Europejczyka, ten kompaktowy sedan oferuje wszechstronny pakiet bezpieczeństwa we wszystkich krajach UE.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo aktywne, centralnymi elementami są systemy ABS i ESP. ESP, w tym ABS, to standardowe wyposażenie Škody Rapid w krajach UE. Podczas gdy system ABS zapobiega blokowaniu się kół w przypadku intensywnego hamowania, program ESP zapewnia stabilność samochodu w ekstremalnych sytuacjach, interweniując w proces hamowania oraz w zarządzaniu silnikiem.
Stabilne prowadzenie Škody Rapid w istotny sposób przyczynia się do bezpieczeństwa aktywnego. Długi rozstaw osi, precyzyjne zawieszenie i sztywna konstrukcja nadwozia stanowią podstawę dobrych dynamiki jazdy i ustawień. Zawieszenie Škody Rapid zostało dokładnie dostosowane do wymagań segmentu A i zapewni wysoką zwrotność w zakrętach, zachowując jednocześnie wystarczający komfort jazdy. Połączenie optymalnie rozłożonej niskiej wagi pojazdu oraz nowoczesnych, mocnych silników TSI i TDI skutkuje wyjątkową zwrotnością. Warto również zwrócić uwagę na doskonałą aerodynamikę pojazdu.
Przednie koła są zawieszone na wahaczach i amortyzatorach McPhersona. Wytrzymały stabilizator poprzeczny o średnicy 20 mm zapewnia równowagę obciążenia i ogranicza przechył nadwozia. Z tyłu zastosowano zawieszenie na wahaczu śrubowym, a rurkowy stabilizator ma wymiary 18×3 mm. Opcjonalnie, Škoda Rapid dostępna jest z pakietem do jazdy po wyboistych drogach. To podniesie zawieszenie o 15 mm z przodu i o 12 mm z tyłu. Osłona podwozia chroni silnik i skrzynię biegów przed uszkodzeniami podczas jazdy po nierównym terenie. Wszystkie wersje wyposażone są w pakiet „cW”, który zapobiega wirującym w dołach powietrza, mogącym zwiększać opór, ale również chroni podwozie.
Bezpieczeństwo aktywne uzupełniane jest dodatkowymi systemami dostępnymi w opcji. Na przykład Škoda Rapid może być wyposażona w lampy przeciwmgielne z funkcją zakrętu. W tym przypadku skręcenie kierownicy automatycznie włącza lewą lub prawą lampę przeciwmgielną, poprawiając widoczność kierowcy oraz widoczność samochodu. Monitor ciśnienia w oponach rozpozna utratę powietrza, wyzwalając sygnał dźwiękowy i lampkę ostrzegawczą, aby zwrócić uwagę kierowcy. „Hill-Hold-Control” (HHC), inna opcja, zwiększa również bezpieczeństwo aktywne. System ten umożliwia rozpoczęcie jazdy pod górę bez ryzyka stoczenia się w tył. Nie ma potrzeby używania hamulca ręcznego, ponieważ HHC automatycznie aktywuje go na około dwie sekundy, gdy włączony jest na zboczu większym niż trzy procent.
Rapid wyposażony jest również w bogaty pakiet bezpieczeństwa pasywnego. W przypadku kolizji różne systemy współpracują, aby zminimalizować ryzyko obrażeń kierowcy i pasażerów. Wszyscy pasażerowie są chronieni przez regulowane wysokościowo pasy bezpieczeństwa z trzema punktami zaczepienia i napinaczami. W ciągu zaledwie kilku milisekund napinacze eliminują luz w pasach. Ograniczniki siły zapobiegają nadmiernemu obciążeniu okolic klatki piersiowej pasażerów. Przednie i boczne poduszki powietrzne amortyzują torso pasażerów. Poduszka powietrzna siedzenia pasażera może być dezaktywowana w przypadku transportu fotelika dziecięcego. Duże poduszki powietrzne chronią głowy pasażerów siedzeń przednich i bocznych w przypadku zderzenia bocznego. W takich sytuacjach poduszki powietrzne napełniają się z wnętrza pokrycia dachu przed boczną szybą. Fotele dziecięce Isofix można zamocować za pomocą odpowiednich zapięć, podobnie jak systemy TopTether. Oba te systemy trwale mocują foteliki dziecięce do pojazdu.
W przypadku wypadku i napełnienia poduszek powietrznych, zasilanie paliwem zostanie automatycznie odcięte, podobnie jak wybrane obwody elektryczne, co zmniejsza ryzyko zapłonu wyciekającego paliwa. System centralnego zamka odblokuje rygle drzwi, ułatwiając pasażerom wydostanie się z samochodu. Oświetlenie wnętrza pojazdu automatycznie uruchomi się, pomagając pasażerom odnaleźć drogę w ciemności, podczas gdy światła awaryjne również automatycznie włączy się, aby ostrzec nadjeżdżający ruch. Oczywiście Škoda Rapid jest również bardzo dobrze wyposażona, aby zminimalizować ryzyko obrażeń dla pieszych, spełniając wymagające normy ochrony pieszych drugiej fazy Unii Europejskiej.
W przypadku kolizji nadzwyczajnie sztywna konstrukcja Rapid zapewnia doskonałe zachowanie nośne w przedniej części nadwozia. W rezultacie kabina pasażerska pozostaje w dużej mierze nienaruszona i stabilna. Siły uderzenia są rozpraszane i neutralizowane przez zdefiniowane drogi obciążeniowe.
Szeroki wybór silników: mocne i efektywne
Dla Škody Rapid dostępnych będzie sześć różnych silników EU-5, w tym cztery benzynowe i dwa diesle. Rapid będzie wyposażony w silniki o mocy od 55 kW do 90 kW – od silnika trzycylindrowego MPI przez czterocylindrowy TSI do czterocylindrowego diesla z wtryskiem common-rail, dostępne będą zarówno skrzynie manualne, jak i automatyczne DSG.
Od wprowadzenia na rynek w jesieni 2012 roku, wybrane warianty Green tec będą częścią oferty. W silniku diesla 1.6 l 77 kW, pakiet Green tec przyniesie doskonały wynik emisji CO2 wynoszący tylko 104 g/km. Dla czterocylindrowego TSI, wynik to 124 g/km.
Podstawowym silnikiem benzynowym jest trzycylindrowy silnik 1.2 l MPI o mocy 55 kW (75 KM) o łącznym zużyciu paliwa wynoszącym 6,1 l/100 km oraz emisji 137 g CO2 na km. Optymalizacja ustawienia silnika i modyfikacje kolektora dolotowego i wydechowego umożliwiły zwiększenie mocy silnika w porównaniu do innych modeli Škody.
Następnym poziomem silników benzynowych jest 1.2 l 63 kW (86 KM) TSI o zużyciu paliwa 5.1 l/100 km oraz emisji CO2 wynoszącej 119 g/km. Te dwa silniki 1.2 l będą dostępne z manualną skrzynią biegów.
Silnik 1.2 l 77 kW (105 KM) TSI, emitujący 125 g CO2 na km i zużywający 5.4 l/100 km, będzie dostępny z manualną sześciobiegową skrzynią biegów.
Najmocniejszy silnik benzynowy to 1.4 l 90 kW (122 KM) TSI, zużywający 5.8 l/100 km i produkujący emisję CO2 wynoszącą 134 g/km. Ten silnik będzie dostępny z automatyczną, siedmiobiegową skrzynią DSG.
Silnik diesla 1.6 l działa z wtryskiem common-rail, wyposażony jest w filtr cząstek stałych i będzie dostępny w dwóch wariantach mocy: podstawowa wersja diesla osiąga moc 66 kW (90 KM) i będzie dostępna w drugiej połowie 2013 roku, a siedmiobiegowa skrzynia DSG będzie dostępna jako opcja. Silnik 1.6 TDI o większej mocy osiąga moc 77 kW (105 KM) (114 g emisji CO2 na km, zużycie paliwa 4.4 l/100 km) i będzie dostępny od momentu wprowadzenia na rynek.
Pięć wersji Green tec Škody Rapid (trzy benzynowe, dwa dieslowe) jest niezwykle efektywnych. Cztery warianty wejdą na rynek w 2012 roku. Green tec będzie dostępny dla silników 1.2 TSI/63 kW, 1.2 TSI/77 kW i 1.4 TSI/90 kW oraz dla dwóch wariantów diesla. Kombinacja automatyzacji start-stop, odzyskiwania energii kinetycznej i opon optymalizowanych pod kątem niskiego oporu toczenia skutkuje potencjałem oszczędności paliwa w zakresie od pięciu do ośmiu procent. Czyni to Škodę Rapid jednym z najbardziej ekonomicznych i efektywnych paliwowo kompaktowych sedanów na rynku. Emisja CO2 modeli Green tec wynosi od 104 g/km do 124 g/km, a zużycie paliwa wynosi od 3.9 do 5.3 litrów.
Najważniejszym krokiem technologicznym w znaczącym ograniczeniu zużycia paliwa jest system start-stop. Jest on szczególnie skuteczny w warunkach miejskich. W fazach postoju, jak podczas zatrzymania się na czerwonym świetle, silnik automatycznie wyłącza się, nie zużywając paliwa. Wszystko, co musi zrobić kierowca, aby to achieve, to zwolnić i zatrzymać się, włączyć luz i zdjąć nogę z pedału sprzęgła (lub nacisnąć hamulec w przypadku skrzyni automatycznej). Gdy kierowca naciśnie sprzęgło (lub zwolni hamulec), silnik automatycznie się uruchomi.
Odzyskiwanie to kolejna inteligentna funkcja. W tym przypadku energia wykorzystywana do napędu samochodu jest wykorzystywana w jak najbardziej efektywny sposób. Zawsze, gdy kierowca zwalnia lub hamuje – podczas coasting i faz hamowania – napięcie generatora jest podwyższane i używane do ładowania akumulatora samochodu. Podczas późniejszej akceleracji lub jazdy z stałą prędkością napięcie generatora może być znowu obniżone, zmniejszając obciążenie silnika i redukując zużycie paliwa. Dodatkowo, w pełni naładowany akumulator zasila sieć samochodową w okresach zatrzymania silnika. Odzyskiwanie wymaga specjalnego oprogramowania do zarządzania energią i zmodyfikowanego oprogramowania do zarządzania silnikiem.
KLUCZOWY FILAR STRATEGII WZROSTU NA ROK 2018
Škoda Rapid jest kluczowym filarem strategii wzrostu Škody. Nowy kompaktowy sedan będzie odgrywał ważną rolę w generowaniu prognozowanego przez firmę wzrostu od chwili obecnej do 2018 roku, kiedy to marka zamierza sprzedać ponad 1,5 miliona samochodów na całym świecie. Jesień 2012 roku to czas wprowadzenia na rynek siódmej linii modelowej marki w Europie Środkowej i Zachodniej. Jednocześnie nowy model jest także projektem globalnym: w Chinach Rapid będzie sprzedawany od roku 2013 w wersji dostosowanej lokalnie. Indyjska wersja Škody Rapid została wprowadzona na rynek pod koniec 2011 roku.
Rynek
Dziś Škoda jest jednym z najsilniejszych dostawców samochodów kompaktowych, tzw. segmentu A, na ważnych rynkach. W nowej Škodzie Rapid firma oferuje kolejny atrakcyjny samochód, który mieści się pomiędzy modelami Škody Fabia a Octavia. „Rapid doskonale uzupełni naszą ofertę modeli i skierowany jest do klientów poszukujących atrakcyjnego i przestronnego samochodu między Fabią a Octavią,” mówi Winfried Vahland, dyrektor generalny Škody. „Jako dodatkowa oferta w segmencie samochodów kompaktowych, a tym samym w jednej z największych klas pojazdów, nasz model jest kluczowym filarem naszej strategii wzrostu i przyniesie trwałą siłę naszej dobrej pozycji na rynkach międzynarodowych,” mówi Vahland.
W 2011 roku sprzedano około 18,5 miliona samochodów kompaktowych. W samej Europie Środkowo-Wschodniej ich udział, podzielony na hatchbacki, sedany, fastbacki i kombi, wynosi obecnie 43 procent całego rynku, w Europie Zachodniej – około 37 procent. Do roku 2020 eksperci szacują, że rynek samochodów kompaktowych w Europie Zachodniej wzrośnie o prawie 15 procent pod względem wolumenu, a w Europie Wschodniej wzrost ten wyniesie aż 75 procent. W obrębie tej klasy sedany mają udział wynoszący około 42 procent. Eksperci branżowi szacują, że liczba sprzedanych tego typu samochodów na całym świecie wzrośnie o około 50 procent do 2020 roku.
„Rapid pozwoli Škodzie jeszcze bardziej rozszerzyć jej korzystną pozycję na rynkach,” mówi Jürgen Stackmann, członek zarządu Škody ds. sprzedaży i marketingu. „Sprzedaż sedanów kompaktowych rośnie na całym świecie. Rapid to idealny samochód w odpowiednim czasie.”
Samochód będzie stopniowo wprowadzany na rynki europejskie od jesieni tego roku. Najpierw klienci w Czechach, gdzie samochód będzie dostępny od początku października 2012 roku. Następnie Niemcy od połowy października 2012 roku i inne rynki europejskie od końca 2012 roku. Wprowadzenie Škody Rapid na rynek w Europie będzie kontynuowane na początku 2013 roku. Škoda Rapid będzie produkowana w głównym zakładzie Škody w Mladá Boleslav (Czechy).
„Rapid to pierwszy model linii zaprojektowany przez Škodę z maksymalnym wykorzystaniem synergii do globalnego użytku. Przy tym zwróciliśmy uwagę na każdy detal, aby spełnić specyficzne oczekiwania klientów w poszczególnych krajach,” mówi Eckhard Scholz, członek zarządu Škody ds. rozwoju technicznego. W Indiach od końca 2011 roku jest produkowana i sprzedawana indyjska wersja kompaktowego sedana pod tą samą nazwą. Samochód okazał się hitem wśród klientów, otrzymując tytuł „Samochodu Rodzinnego Roku” od magazynu Top Gear India krótko po wprowadzeniu na rynek.
Škoda Rapid odegra również ważną rolę w zabezpieczeniu dalszego wzrostu Škody w Chinach. Od 2013 roku dostępna będzie chińska wersja produkowana przez Shanghai Volkswagen, co sprawi, że Rapid będzie piątą linią modelową Škody sprzedawaną w Chinach, po modelach Fabia, Octavia, Superb i Yeti (SUV Škody również zadebiutuje w Chinach w 2013 roku), co dalej wzmocni rozwój marki w Chinach.
Klienci
W marketingu Rapid, Škoda celuje głównie w rodziny poszukujące praktycznego, przestronnego i bezpiecznego samochodu w przystępnej cenie. „Rapid to samochód dla całej rodziny w znanej jakości Škody i z dużym bagażnikiem,” mówi szef marketingu Jürgen Stackmann.
„Rapid to także nasza odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów,” mówi Stackmann. „Ludzie cenią mobilność, ale mogą nie być w stanie lub nie chcieć wydawać zbyt wiele pieniędzy na mobilność. Jednocześnie oczekują atrakcyjnego samochodu w przystępnej cenie, oferującego dużo miejsca i wszelkie udogodnienia. Rapid jest tym wszystkim. Oznacza 'najlepszą jakość w stosunku do ceny’ w najlepszym znaczeniu i wyznacza nowe standardy przestronności w segmencie kompaktowym.
Największy model w historii firmy
Nowy Rapid jest kolejnym modelem, który jest częścią największej światowej ofensywy modelowej w historii Škody. W nadchodzących latach firma planuje wprowadzać nowy model średnio co sześć miesięcy, dążąc do zwiększenia sprzedaży na całym świecie do 1,5 miliona jednostek do 2018 roku. Realizując ten cel, firma stawia jeszcze bardziej na międzynarodowe rynki wzrostu, takie jak Rosja, Indie i Chiny. „Dziś sprzedajemy 60 procent naszych samochodów w Europie i 40 procent na rynkach wzrostu. Spodziewamy się, że ten udział odwróci się do 2018 roku,” mówi Winfried Vahland.