Skoda otworzyła swoją fabrykę w Indiach i rozpoczęła produkcję samochodów w marcu 2021 roku, a pierwszym modelem był Kushaq. W listopadzie tego samego roku zaprezentowała Slavię.
Kushaq był crossoverem, natomiast Slavia została zaprojektowana z myślą o niższej cenie. Dzięki przystępnej cenie, ten sedan miał trafić do szerszej grupy odbiorców, w przeciwieństwie do swojego wyższego i starszego brata. Skoda zbudowała go na specjalnej wersji platformy MQB-A0, która otrzymała oznaczenie -IN, co oznacza, że został stworzony z myślą o indyjskim rynku.
Podążając za tym samym językiem stylistycznym co swoje europejskie odpowiedniki, Slavia charakteryzowała się kanciastymi liniami i wyraźnymi światłami bez zbyt wielu zaokrągleń z przodu. Chromowana ramka otaczała grill z czarnymi, pionowymi szczelinami. Z boku, wysokie panele drzwiowe podążały za wznoszącą się linią dachu, natomiast opadająca linia dachu wiodła do strefy bagażowej. Z tyłu, projektanci umieścili parę smukłych świateł LED na klapie bagażnika, dopełniając C-kształtne tylne światła.
Wnętrze odsłoniło minimalistyczny, kubistyczny język projektowania z 7-calowym ekranem informacyjnym umieszczonym na centralnej konsoli. Opcjonalnie dostępny był także 10-calowy ekran. W podstawowych wersjach wyposażeniowych kierowca korzystał z analogowych wskaźników, podczas gdy najwyższa wersja o nazwie Style otrzymała 8-calowy wyświetlacz TFT. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, producent oferował Slavię z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz łopatkami zmiany biegów za kierownicą w kształcie litery Y.
Pod maską Skoda oferowała wybór dwóch silników benzynowych: 1,0-litrowego trzycylindrowego oraz czterocylindrowego o pojemności 1,5 litra, oba z turbodoładowaniem. W przypadku napędu, z przodu Slavia miała zawieszenie typu McPherson, podczas gdy z tyłu korzystała z półniezależnego zawieszenia z drążkiem skrętnym.
Wprowadzenie modelu SLAVIA oznacza początek nowego etapu projektu INDIA 2.0 firmy ŠKODA AUTO. Po udanym wprowadzeniu SUV-a KUSHAQ, zupełnie nowa limuzyna jest drugim modelem dostosowanym do indyjskiego rynku od czeskiego producenta. SLAVIA jest produkowana w Indiach, z poziomem lokalizacji na poziomie 95%. Jako że limuzyna bazuje na platformie MQB-A0-IN – wariancie MQB specjalnie dostosowanym przez ŠKODA AUTO do Indii – oferuje szeroką gamę funkcji bezpieczeństwa oraz zaawansowanych systemów infotainment. Moc silników TSI dostępnych dla SLAVII wynosi odpowiednio 85 kW (115 KM) i 110 kW (150 KM), a podobnie jak inne modele ŠKODY, ten samochód charakteryzuje się emocjonalnym designem. Jego nazwa jest hołdem dla początków producenta i symbolem nowej ery na indyjskim rynku.
Po modelu KUSHAQ, SLAVIA jest drugim pojazdem ŠKODY w kampanii INDIA 2.0
Limuzyna SLAVIA jest drugim nowym modelem ŠKODY w projekcie INDIA 2.0, po SUV-ie KUSHAQ, który zadebiutował w pierwszym kwartale 2021 roku. Projektem kieruje ŠKODA AUTO, która nadzoruje wszystkie działania grupy Volkswagen w Indiach, a kampania jest wspierana inwestycjami na poziomie jednego miliarda euro, mając na celu wzmocnienie długoterminowej obecności ŠKODY i Volkswagena na subkontynencie indyjskim. Celem jest osiągnięcie łącznego udziału w rynku wynoszącego 5% do 2025 roku. Modelom ŠKODY KUSHAQ i SLAVIA towarzyszyć będzie limuzyna Volkswagena; SUV Volkswagena już zadebiutował.
Eksterior: emocjonalny i elegancki, z kryształowymi detalami
Prezentując eleganckie linie i dobrze znany język emocjonalnego designu ŠKODY, SLAVIA staje się nowym punktem odniesienia dla limuzyn segmentu A0, które cieszą się dużą popularnością w Indiach. Oferuje przestronną kabinę dla pięciu osób oraz pojemność bagażnika wynoszącą 521 l. Jej przednie i tylne światła dostępne są w zaawansowanej technologii LED, charakterystycznej dla kryształowych detali ŠKODY. Cechy takie jak chromowane elementy, dwukolorowe felgi aluminiowe oraz ekskluzywne logo ŠKODY dodają SLAVII elegancji. Nowe metaliczne kolory Crystal Blue oraz Tornado Red są dostępne wyłącznie na indyjskim rynku ŠKODY.
ŠKODA SLAVIA to klasyczna limuzyna w popularnym segmencie A0 w Indiach. Przy długości 4,541 mm świetnie nadaje się do jazdy po mieście. Jej typowa dla ŠKODY przestronność oraz pojemność bagażnika wynosząca 521 l sprawiają, że jest idealna dla rodzin. Szerokość wynosząca 1,752 mm oraz rozstaw osi wynoszący 2,651 mm również przyczyniają się do poczucia przestronności, podczas gdy wysokość pojazdu wynosi 1,487 mm. Długi rozstaw osi, zrównoważone proporcje oraz sylwetka przypominająca coupé podkreślają elegancki wygląd SLAVII. Dla nowej limuzyny dostępne są trzy poziomy wyposażenia – Active, Ambition i Style.
Czyste linie, przejrzyste powierzchnie i chromowane elementy
Emocjonalny język designu SLAVII, z ostrymi liniami, przejrzystymi powierzchniami i kryształowymi strukturami, oparty jest na modelach OCTAVIA i SUPERB – dwóch limuzynach ŠKODY, które są dobrze znane w Indiach. Szeroki, heksagonalny grill ŠKODY z chromowanym otoczeniem i pionowymi czarnymi żebrami jest wyprostowany i sięga do boków wąskich reflektorów. Dolny wlot powietrza rozciąga się na prawie całą szerokość pojazdu i łączy się z czarnymi, C-kształtnymi aplikacjami po obu stronach. Linia dachu łagodnie opada i płynnie przechodzi w tył. Na klapie bagażnika umieszczono napis 'ŠKODA’ dużymi literami na środku. Szeroka klapa bagażnika i niski próg załadunkowy ułatwiają korzystanie z dużego bagażnika. Tylny zderzak podkreśla szerokość SLAVII i posiada cienki czarny wkład biegnący od jednego reflektora do drugiego w poziomach wyposażenia Active i Ambition. W wyższych wersjach chromowane elementy tworzą wizualne akcenty, na przykład na klamkach drzwi i przednim zderzaku (SLAVIA Ambition) oraz poniżej bocznych szyb i na tylnym zderzaku (SLAVIA Style). W najwyższej wersji Style dostępny jest również elektrycznie otwierany szklany dach panoramiczny. Od poziomu Ambition w górę, model posiada specjalny znaczek z kryształowymi i chromowanymi detalami oraz napisem ŠKODA na przednich błotnikach, co stanowi dodatkowy akcent wizualny.
Reflektory i światła tylne z technologią LED
Reflektory w podstawowej wersji wyposażone są w żarówki halogenowe do świateł mijania i drogowych, podczas gdy światła dzienne korzystają z technologii LED. W najwyższej wersji wyposażenia, heksagonalny moduł LED zapewnia światła mijania i drogowe, natomiast światła dzienne oferowane są w postaci wyrazistego, ostro zdefiniowanego pasku LED w kształcie litery L. Również dostępne są dwie wersje świateł tylnych, które są podzielone na dwie części. Nawet w wersji podstawowej występują tylne światła LED oraz światła hamulcowe, tworzące charakterystyczny dla ŠKODY klaster świetlny w kształcie litery C. Wersje SLAVIA Ambition i Style mają również moduł LED w klapie bagażnika.
Pięć kolorów i trzy różne opcje felg o średnicy do 16 cali
Felgi nowej limuzyny zależą od poziomu wyposażenia. SLAVIA Active wyposażona jest w stalowe felgi o średnicy 15 cali z kołpakami. Wyższe poziomy wyposażenia, Ambition i Style, mają na wyposażeniu felgi aluminiowe: srebrne felgi 16-calowe dla SLAVIA Ambition oraz malowane i szczotkowane dwukolorowe 16-calowe felgi dla najwyższej wersji SLAVIA Style. Dla nowej limuzyny dostępne są pięć kolorów nadwozia. Oprócz koloru Tornado Red, opcje kolorystyczne obejmują metaliczny Crystal Blue – ŠKODA jest jedyną marką Grupy Volkswagen w Indiach, która oferuje ten lakier. Zarówno SLAVIA, jak i KUSHAQ są również dostępne w kolorze Candy White, metalicznym Reflex Silver i metalicznym Carbon Steel.
Wnętrze: nowoczesne i zgodne z preferencjami indyjskich klientów
Wnętrze nowej SLAVII opiera się na najnowszej koncepcji designu modeli europejskich ŠKODY. Wolnostojący ekran infotainment o przekątnej do 10 cali zajmuje centralne miejsce. Okrągłe nawiewy powietrza stanowią kolejny charakterystyczny element. Od poziomu Ambition w górę standardem jest dotykowy system klimatyzacji Climatronic z funkcją Air Care, natomiast z komfortowych funkcji, takich jak wentylowane przednie siedzenia wykończone skórą, można skorzystać w najwyższej wersji Style.
SLAVIA prezentuje najnowszą koncepcję wnętrza ŠKODY. Podobnie jak w innych modelach czeskiego producenta, wolnostojący ekran dotykowy infotainment o przekątnej do 10 cali zajmuje centralne miejsce. Linia biegnąca pod nim inspirowana jest sylwetką grilla ŠKODY i pełni funkcję podłokietnika podczas obsługi wyświetlacza. Pozioma dekoracyjna listwa w kontrastującym kolorze podkreśla szerokość przestronnego wnętrza oraz łączy okrągłe boczne nawiewy powietrza.
Cyfrowy zestaw wskaźników, podświetlenie ambientowe oraz specjalny detal designu
Najwyższy poziom wyposażenia, Style, oferuje cyfrowy zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 8 cali; pozostałe warianty mają wskaźniki analogowe. Wielofunkcyjna kierownica z dwiema ramionami, znana z innych modeli ŠKODY, jest obita skórą od poziomu Ambition w górę. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów lub DSG mają również łopatki zmiany biegów na kierownicy. Oświetlenie LED do czytania z przodu i z tyłu jest standardem. Od poziomu Ambition w górę, rozszerzone oświetlenie ambientowe oświetla deskę rozdzielczą, schowek w konsoli centralnej oraz klamki drzwi. SLAVIA ma również specjalny detal designu w obudowie zestawu wskaźników, prezentując wyraźnie wytłoczone litery ŠKODA po obu stronach.
Wydajna klimatyzacja, wentylowane przednie siedzenia i kieszeń w desce rozdzielczej
Tak jak w SUV-ie KUSHAQ, projektanci wnętrz ŠKODY zwrócili szczególną uwagę na preferencje i potrzeby indyjskich klientów w nowej SLAVII. Nawet w wersji podstawowej, Active, znajduje się wydajna klimatyzacja, a od poziomu wyposażenia Ambition w górę SLAVIA ma dotykowy system klimatyzacji Climatronic z funkcją Air Care i nawiewami w tylnej części. Standardowe wyposażenie wersji Style, najwyższej specyfikacji, obejmuje również wentylowane skórzane siedzenia z przodu, elektrycznie otwierany szklany dach, bezkluczykowy dostęp KESSY oraz automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne. Kieszeń użytkowa w desce rozdzielczej to cecha specyficzna dla rynku. Tutaj kierowca może trzymać szczęśliwy talizman w zasięgu wzroku.
Łączność: zaawansowane systemy infotainment z integracją smartfonów
Oba systemy infotainment dostępne dla nowej ŠKODY SLAVIA można obsługiwać łatwo i intuicyjnie, całkowicie za pomocą kolorowego ekranu dotykowego o przekątnej 7 lub 10 cali. Oferują technologię SmartLink umożliwiającą integrację smartfonów. Poziomy Ambition i Style zapewniają dostęp do wielu mobilnych usług online MyŠKODA Connect z aplikacjami ŠKODA Play, które można wykorzystać do pobrania funkcji nawigacji dla zaawansowanego systemu infotainment.
Istnieje możliwość wyboru dwóch zaawansowanych systemów infotainment dla nowej SLAVII. Umożliwiają one sparowanie smartfonów za pomocą technologii SmartLink i zapewniają dostęp do mobilnych usług online. Oba są obsługiwane całkowicie za pomocą centralnego, kolorowego ekranu dotykowego, który ma 7 cali w wersji Active. Ten system infotainment umożliwia także prowadzenie rozmów telefonicznych bez użycia rąk przez połączenie Bluetooth oraz posiada wbudowany mikrofon. Urządzenia elektroniczne mogą być ładowane, a dane przesyłane za pomocą gniazda USB-A. MyŠKODA Connect oferuje raport zdrowia pojazdu na smartfonie oraz zdalny dostęp do pojazdu, umożliwiając właścicielom pozyskanie informacji o pojeździe i dane dotyczące jazdy, w tym lokalizację parkingu. Aplikacja MyŠKODA Connect dostarcza również wskazówki dotyczące bardziej efektywnego stylu jazdy, pozyskuje aktualizacje oprogramowania pojazdu przez internet oraz informuje właściciela, jeśli SLAVIA przekracza dozwoloną prędkość lub przemieszcza się poza określony obszar. Aplikacje ŠKODA Play można pobrać z app store.
10-calowy wyświetlacz i opcjonalna funkcja nawigacji w zaawansowanym systemie infotainment
Najwyższy system infotainment w wersjach Ambition i Style ma 10-calowy kolorowy ekran dotykowy, z funkcjonalnością zbliżoną do tej znanej ze smartfonów. Bezprzewodowa technologia SmartLink umożliwia lustrzane odbicie smartfona i dostęp do app store bez użycia kabla. Pobrania z aplikacji ŠKODA Play pozwalają na rozszerzenie zestawu funkcji, na przykład o funkcję nawigacji. Współrzędne dostarczane są przez wbudowany w pojeździe tuner GPS. System ten oferuje także podwójny tuner, hotspot Wi-Fi oraz zewnętrzny mikrofon do prowadzenia rozmów telefonicznych bez użycia rąk (standard Bluetooth 4.0). Do podłączenia i ładowania urządzeń mobilnych za pomocą kabla dostępne są dwa gniazda USB-C w konsoli centralnej i kolejne dwa z tyłu od poziomu wyposażenia Ambition w górę; SLAVIA Style ma również Phone Box z przodu, który pozwala na indukcyjne ładowanie smartfonów.
Bezpieczeństwo: do sześciu poduszek powietrznych i system Multi-Collision Brake
ŠKODA SLAVIA jest wyposażona w doskonałe aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa. Pasażerowie chronieni są przez maksymalnie sześć poduszek powietrznych. Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, limuzyna posiada mocowania ISOFIX oraz punkty mocowania Top Tether na tylnych siedzeniach. ESC to kolejna funkcja standardowa, zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, podczas gdy system Multi-Collision Brake bezpiecznie zatrzyma pojazd w przypadku wypadku. SLAVIA oferuje również szereg praktycznych funkcji komfortowych, takich jak Hill-Hold Control, czujniki deszczu i światła oraz tempomat. Monitorek ciśnienia w oponach to kolejna wygodna funkcja.
Dzięki rozbudowanej gamie aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa, nowa ŠKODA SLAVIA oferuje doskona保护ę dla kierowcy i pasażerów. Wszystkie modele wyposażone są w system ESC, zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy. SLAVIA jest również wyposażona w systemy XDS i XDS+. Te systemy asystujące są częścią Elektronicznego Systemu Różnicowego (EDS), który poprawia przyczepność kół. Reaguje, gdy obciążenie wewnętrznych kół jest zmniejszone podczas zakrętu, i spowalnia koła znajdujące się pod tym zmniejszonym obciążeniem, zapobiegając ich ślizganiu się. W przypadku wypadku, pomimo wielu funkcji bezpieczeństwa, system Multi-Collision Brake zapobiega potencjalnym kolizjom wtórnym, automatycznie i bezpiecznie zatrzymując samochód. Układ hamulcowy wyposażony jest w automatyczną funkcję czyszczenia tarcz hamulcowych. ŠKODA SLAVIA może być wyposażona w maksymalnie sześć poduszek powietrznych, w tym poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, a także opcjonalne boczne poduszki powietrzne z przodu oraz poduszki kurtynowe. Wszystkie zagłówki są regulowane pod względem wysokości, a centralne miejsce z tyłu wyposażone jest również w trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Mocowania ISOFIX i punkty mocowania Top Tether na tylnych siedzeniach, które są standardowe, pozwalają na bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych.
Rozbudowane systemy asystujące zwiększają bezpieczeństwo i komfort
Nowa SLAVIA oferuje liczne funkcje, z których niektóre są opcjonalne, wspierające kierowcę i zwiększające komfort. Tempomat wchodzi w skład standardowego wyposażenia od poziomu Ambition w górę, podczas gdy Hill-Hold Control wchodzi w skład poziomu Style (dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów, od Ambition). Opcjonalne dodatki obejmują czujniki światła i deszczu do automatycznego włączania świateł mijania lub wycieraczek w razie potrzeby. Tylne czujniki parkowania są standardem; wyższe poziomy wyposażenia mają także kamerę wsteczną. Monitor ciśnienia w oponach to standardowa funkcja we wszystkich wersjach.
Napędy: wybór dwóch wydajnych, ale mocnych silników TSI oraz trzech skrzyń biegów
ŠKODA oferuje wybór dwóch wydajnych i mocnych silników benzynowych dla nowej SLAVII. Oba spełniają surowe normy emisji spalin BS6 w kraju i przekazują swoją moc na drogę za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów w standardzie. Dla silnika 1.0 TSI o mocy 85 kW (115 KM) opcjonalna jest sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, a silnik 1.5 TSI o najwyższej wydajności, generujący 110 kW (150 KM), także może być wyposażony w siedmiobiegowe DSG.
ŠKODA SLAVIA może być wyposażona w jeden z zaawansowanych i wydajnych silników benzynowych TSI z bezpośrednim wtryskiem, które oferują doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Nawet podstawowy, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI generuje 85 kW (115 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 175 Nm, a moc jest przekazywana na przednie koła za pośrednictwem standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej. Opcjonalna jest sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. System Stop/Start to kolejna standardowa funkcja, która przyczynia się do niskiego zużycia paliwa i emisji CO2.
Najmocniejszy silnik z generacji EVO z aktywną technologią cylindrów