Czeski producent samochodów Skoda odświeżył linię modeli Superb w 2006 roku, wprowadzając drobne zmiany w wyglądzie i poprawiając ofertę silników.
Jako że Skoda była już w rękach Volkswagena, zyskała dostęp do nowych technologii i platform, a Superb otrzymał wersję o 10 cm (3,9″) dłuższym rozstawie osi w porównaniu do Passata.
Wygląd zewnętrzny samochodu był bardzo podobny do niemieckiego Passata, a producent starał się wprowadzić subtelne zmiany, aby te dwa „bratnie” modele nie wyglądały identycznie, przynajmniej w lusterku wstecznym. Zmieniono przedni zderzak, a Superb zyskał nowe reflektory i grill z czarnymi pionowymi szczelinami. Był to nowy grill korporacyjny, który wcześniej zainstalowano w mniejszych modelach, Fabii i Roomsterze. Z tyłu Superb wyposażono w nowe światła tylne z kwadratową, przezroczystą powierzchnią wokół czerwonej części dla świateł cofania i kierunkowskazów.
Wnętrze kabiny charakteryzowało się głównie różnicami w obszarze miejsca kierowcy. W zestawie wskaźników projektanci zainstalowali nowe oznaczenia na zegarach. Pomiędzy nimi producent pozostawił wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego. Skoda wprowadziła nowy plastikowy panel dla środkowej konsoli, który wyglądał równie dobrze jak ten w Audi A6. To był duży krok naprzód w wyglądzie samochodu. Dzięki przedłużonemu rozstawowi osi, tylne siedzenia oferowały tyle miejsca, co w Audi A8.
Skoda zrezygnowała z silnika turbo-diesel o pojemności 1,9 litra na rzecz jednostki 2,0-litrowej, która zapewniała większą moc i działała czystsza. Ponadto, na rynku pojawił się również silnik turbo-diesel o pojemności 2,5 litra.
Prestiżowa Škoda Superb stała się już nieodłącznym elementem oferty Škoda Auto i zasłużenie zajmuje pozycję flagowca marki. W stosunkowo krótkim czasie zyskała nie tylko popularność wśród klientów, ale także szacunek profesjonalistów. Najczęściej podkreślane zalety Škody Superb to jej ogólna równowaga, wyszukane detale, które uczyniają jazdę bardziej komfortową, wykorzystanie wysokiej jakości materiałów, niezwykle wysoki poziom wykonania i, w szczególności, bezprecedensowa przestronność wnętrza. Wysoki poziom komfortu oraz cechy zapewniające bezpieczeństwo jazdy są także bardzo doceniane.
Škoda Superb to samochód klasy średniej wyższej o klasycznej, trójkomorowej karoserii z wyraźnie zaznaczonym tyłem. Duże tylne drzwi stanowią wyróżniający się element designu, a ich szeroki kąt otwarcia umożliwia łatwy dostęp do tylnych siedzeń. Kształt drzwi przypomina znane rozwiązanie stosowane w innych modelach Škody, a ich rozmiar sprawia, że wnętrze sprawia wrażenie przestronności.
Wnętrze
Eleganckie, przestronne, funkcjonalne i niezwykle komfortowe wnętrze doskonale pasuje do wyglądu zewnętrznego samochodu. Wykorzystanie materiałów wysokiej jakości, razem z stylowym designem deski rozdzielczej, zwiększa poczucie komfortu. Oprócz standardowego komfortu, jakiego można oczekiwać w samochodzie klasy średniej wyższej, wyróżniającą cechą Škody Superb jest jej ponad przeciętna przestronność. Obszerne miejsce na tylnych siedzeniach korzysta z długiego rozstawu osi, co zapewnia wystarczającą przestrzeń nawet dla wysokich pasażerów.
Kolejną oryginalną innowacją Škody jest podświetlenie klamek, które włącza się razem z oświetleniem deski rozdzielczej i wnętrza – CatVision. Gdy światła zewnętrzne są włączone, klamki są łatwe do zauważenia nawet w ciemności. Dla lepszej orientacji podczas jazdy w nocy, Škoda Superb została wyposażona w dyfuzorowe oświetlenie wnętrza – CatVision (dwie czerwone diody LED zainstalowane w opóźnionych światłach). CatVision umożliwia kierowcy dostrzeganie konturów i kształtów w wnętrzu pojazdu, zwiększając komfort bez odwracania uwagi od nocnej jazdy.
Komfortowe siedzenia, wykonane z wysokiej jakości i trwałych materiałów, zapewniają odpowiednie wsparcie dla ciała z każdej strony. Centralna część oparcia fotela pasażera zawiera oryginalne rozwiązanie dostępne opcjonalnie w modelach Elegance z ulepszonym skórzanym wykończeniem Victoria – pochylane centralne sekcje oparcia fotela pasażera – Footboard. Jeśli fotel nie jest zajęty, można go pochylić, tworząc przestronny i komfortowy podnóżek dla pasażera na lewym tylnym siedzeniu. Składany podłokietnik z tyłu zawiera także sterowanie elektrycznie regulowanym fotelem pasażera, co ułatwia znalezienie najwygodniejszej pozycji. Użycie pokrowca ochronnego, przechowywanego w kieszeni na oparciu fotela kierowcy, może zredukować ewentualne zużycie fotela pasażera (dostępnie opcjonalnie).
Komfort pasażerów w każdym samochodzie można zwiększyć dzięki różnorodnym miejscom do przechowywania. Škoda Superb oferuje wiele opcji, np. podświetloną, zamykaną i klimatyzowaną schowek; przegródki w konsoli centralnej; przestronne kieszenie w przednich i tylnych drzwiach; kieszenie na tylnej stronie oparć przednich siedzeń; Travel-Box – klimatyzowane pudełko pomiędzy przednimi siedzeniami; oraz schowek w składanym podłokietniku tylnego siedzenia.
Škoda Superb ma także różne uchwyty na napoje: dwa w drzwiach schowka, dwa w konsoli centralnej i dwa w podłokietniku tylnych siedzeń.
Wbudowana kieszeń na parasol WetCase w lewych tylnych drzwiach to oryginalne rozwiązanie Škody, które jest standardowo dostępne w modelach Comfort i Elegance. Duża parasolka z symbolem modelu Elegance może być otwierana/składana poprzez naciśnięcie przycisku na uchwycie. Kieszeń ma otwór odpływowy, dzięki czemu parasol można przechowywać nawet gdy jest mokry. Ten WetCase może być również używany do przechowywania innych przedmiotów, gdy nie jest zajęty przez parasol; posiada składany podział do przechowywania małych przedmiotów, co umożliwia ich łatwe umiejscowienie pod wiekiem i zapobiega przypadkowemu wpadnięciu głęboko do drzwi.
Bagażnik ma dużą pojemność i wyjątkowo funkcjonalny design. Biorąc pod uwagę trójkomorową konstrukcję nadwozia Škody Superb, dostęp do bagażnika jest łatwy, pokrywa ma szeroki kąt otwarcia, a specjalne zawiasy w kształcie równoległoboku nie wchodzą w przestrzeń bagażnika.
Bagażnik jest wyposażony w cztery chromowane zaczepy do mocowania bagażu przy pomocy elastycznej siatki, na przykład, oraz dwa uchwyty do toreb na zakupy. Za składanym podłokietnikiem znajduje się otwór do wnętrza, umożliwiający transport długich przedmiotów, takich jak narty, które można umieścić w specjalnej, demontowalnej torbie. Ta Ski-sack jest standardowo dostępna w modelach Comfort i Elegance.
Kolejnym oryginalnym rozwiązaniem jest elastyczny system transportowy CargoFlex, który jest dostępny jako opcja we wszystkich konfiguracjach. CargoFlex to wyrafinowany składany system, który umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej, nie zajmując przy tym dodatkowego miejsca. Po złożeniu umieszczany jest za oparciami tylnych siedzeń, co pozwala na pełne wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Wyjęcie go na krawędź załadunkową, rozłożenie i zablokowanie w pozycji rozłożonej jest proste, co pozwala na załadunek. Przegrody transportowego pudełka zapewniają, że przedmioty nie poruszają się. Kiedy CargoFlex jest przesunięty do tylnych oparć, pozostaje wystarczająco dużo miejsca na inne bagaże. CargoFlex w rozłożonej pozycji nie blokuje otworów w tylnych oparciach, umożliwia przewożenie nart i pozostawia wystarczająco dużo miejsca na przechowywanie butów narciarskich.
Modele Comfort i Elegance fabrycznie wyposażone w dodatkowe światła na dolnej krawędzi przednich drzwi, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z samochodu w ciemności, mają kolejne oryginalne rozwiązanie. Zintegrowany w lusterkach zewnętrznych system oświetlenia przestrzeni wejściowej, Boarding-Spots. Te diody podświetlają półkolisty obszar o długości około 1m po bokach samochodu nawet gdy drzwi są zamknięte.
Wyposażenie
Nowy model Škody Superb jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia – Classic, Comfort i Elegance. Nawet wersja podstawowa Classic jest bogato wyposażona, a różnice między poszczególnymi wersjami polegają głównie na poziomie komfortu, koncepcji i stylizacji. Tę filozofię dostrzega się w braku jakiejkolwiek zewnętrznej widocznej identyfikacji poszczególnych wersji. Poszczególne wersje można odróżnić na podstawie kół, dodatków z chromowanych części nadwozia, stylizacji wnętrza oraz wzoru tkanin w obiciu siedzeń i panelach drzwiowych.
Bogate standardowe wyposażenie, począwszy od podstawowej wersji Classic, jest zgodne z klasyfikacją Škody Superb jako samochodu klasy średniej wyższej. Wszystkie samochody Škoda Superb mają następujące wyposażenie standardowe:
- Cztery poduszki powietrzne (po jednej z przodu i bocznej dla kierowcy i pasażera z przodu);
- Trzy zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu (z napinaczami na obu miejscach bocznych);
- Immobiliser;
- Akustyczny i wizualny sygnał ostrzegawczy „zapnij pasy” dla fotela kierowcy;
- Reflektory przeciwmgielne zintegrowane ze światłami;
- Trójkąt ostrzegawczy wewnątrz pokrywy bagażnika;
- Czteroramienna kierownica regulowana wysokościowo i w głębokości;
- Wielofunkcyjny wskaźnik (z wyświetlaczem matrycowym w samochodach wyposażonych w silniki V6);
- Podświetlenie przestrzeni na nogi z przodu;
- Ostrzeżenia „włączone światła” i „otwarte drzwi”;
- Wskaźnik poziomu płynu spryskiwacza szyby;
- Zdalne zamykanie centralne;
- Klimatyzacja z nawiewami do tylnych siedzeń;
- Funkcja Coming-Home;
- Regulowane wysokościowo fotele kierowcy i pasażera z przodu z regulowanym wsparciem lędźwiowym;
- Radio z przygotowaniem na antenę dachową i osiem głośników;
- Przyciemniane szyby;
- Elektrohydrauliczne podnośniki szyb z przodu i z tyłu z funkcją odbicia i zamkiem bezpieczeństwa dla tylnych drzwi;
- Elektroregulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne.
W wersjach Comfort i Elegance dostępne są także:
- Reflektory Bi-Xenon;
- Torba do transportu nart;
- Czujniki automatycznego działania wycieraczek;
- Elektronicznie sterowany system klimatyzacji Climatronic;
- Kieszeń na parasol WetCase;
- Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne z automatycznym przyciemnieniem;
- Kieszeń na okulary;
- Elementy dekoracyjne na progach drzwiowych.
Wyposażenie opcjonalne
Do wszystkich standardowych wersji można dodać inne elementy wyposażenia, aby zaspokoić potrzeby i życzenia nawet najbardziej wymagających klientów. Wyposażenie opcjonalne obejmuje:
- Poduszki powietrzne w kurtynach;
- Mechaniczna zasłona przeciwsłoneczna na tylną szybę;
- Urządzenie do holowania z wyjmowanym hakiem;
- Specjalny pakiet do trudnych warunków drogowych;
- Wielofunkcyjna kierownica;
- Elektryczny szyberdach z funkcją odbicia;
- Elektryczny szyberdach z panelami słonecznymi;
- Czujniki parkowania;
- Systemy audio Škoda – radio stereo Škoda MS 303 z odtwarzaczem kasetowym, radio Škoda Symphony z odtwarzaczem kasetowym/CD oraz radio Škoda Rhapsody z odtwarzaczem CD i systemem dźwiękowym;
- Przygotowanie pod telefon, które można teraz również zainstalować w tylniej konsoli centralnej;
- Systemy nawigacyjne;
- Odbiornik telewizyjny;
- SunSet.
Bezpieczeństwo
Kluczowym elementem podczas rozwoju wszystkich samochodów Škody jest bezpieczeństwo pasażerów w przypadku wypadku. Škoda Superb spełnia wszystkie odpowiednie normy dotyczące bezpieczeństwa, szczególnie pod względem zderzeń czołowych, tylnych i bocznych. Model spełnia również standardy, które wejdą w życie w trakcie jego cyklu eksploatacji technicznej, tj. w trakcie produkcji tego modelu, co podkreśla wysoką jakość biernego bezpieczeństwa Škody Superb.
Istotnym elementem bezpieczeństwa każdego samochodu uczestniczącego w wypadku jest sztywność konstrukcji nadwozia, z progresywnymi strefami zgniotu z przodu i z tyłu. Niezwykle wysoka sztywność i odporność na skręcanie nadwozia również pomagają w redukcji hałasu w wnętrzu. Drzwi posiadają potrójne wzmocnienia i specjalne podkładki piankowe, które absorbują energię podczas uderzenia bocznego.
Systemy zabezpieczeń są nieodłączną częścią każdego nowoczesnego samochodu. Zostały zaprojektowane, aby trzymać ciało pasażera w miejscu, zapobiegając jego zderzeniu z wnętrzem pojazdu. Standardowe wyposażenie Škody Superb obejmuje cztery poduszki powietrzne: dwie duże dla kierowcy i pasażera z przodu, które są aktywowane podczas zderzenia czołowego oraz dwie poduszki boczne, które chronią pasażerów podczas uderzenia bocznego. Poduszki powietrzne w kurtynach (standard w krajach UE) zapewniają „kurtynę bezpieczeństwa” między pasażerami a bocznymi oknami – od przedniego słupka A do tylnego słupka C. Od początku tego roku ten nowoczesny element biernego bezpieczeństwa został włączony do standardowego wyposażenia wszystkich wersji eksportowanych do krajów UE.
Wszystkie fotele wyposażone są w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, te z przodu mają regulację wysokości, a z wyjątkiem środkowego siedzenia z tyłu, wszystkie pasy są wyposażone w pyrotechniczne napinacze. Dodatkowo tylne siedzenia mają trzy zagłówki. Mocowania dla fotelików dziecięcych Isofix są standardem.
Specjalne mocowania silnika zapobiegają jego wciągnięciu do wnętrza pojazdu w przypadku kolizji, a podobnie projekt i montaż kolumny kierowniczej redukują ryzyko uderzenia w kierownicę. Materiał plastikowy użyty w dolnej części deski rozdzielczej również zmniejsza ryzyko urazów nóg, absorbując energię uderzenia.
Jeśli poduszki powietrzne zostaną uruchomione podczas wypadku, automatyczna sekwencja ściśle zdefiniowanych operacji zostanie aktywowana za pomocą sieci pokładowej CAN-Bus. Wnętrze zostanie podświetlone, system centralnego zamykania zostanie odblokowany (jeśli był zablokowany), a niektóre obwody zasilające zostaną wyłączone, aby zapobiec zwarciom i pożarom. Pompa paliwa i przewód doprowadzający paliwo zostaną natychmiast wyłączone.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach lub krytycznych sytuacjach drogowych, wszystkie modele Škody Superb z jednostkami napędowymi V6 mają najnowszej generacji ESP jako standard (dostępne również w innych silnikach opcjonalnie). Oprócz ABS, EDL, ASR, MSR i ESP, system obejmuje elektroniczną pomoc hamulcową, co jest niezwykle przydatne w przypadku intensywnego hamowania.
Wszystkie modele Škody Superb są wyposażone w immobiliser oraz etykietę z kodem VIN na ramie szyby. Immobiliser wykorzystuje różne kombinacje „pływającego kodu”, odrzucając wszelkie kombinacje, które już zostały użyte. Wśród opcji znajduje się system alarmowy, który monitoruje wnętrze pojazdu oraz zapasowy sygnalizator alarmowy.
- Silniki i skrzynie biegów
Silniki Škody Superb są umieszczone wzdłużnie z przodu osi przedniej. System przeniesienia napędu – przekładnia i napęd osi – jest bezpośrednio połączony z silnikiem i napędza przednie koła. Ten system przedniego napędu został zaprojektowany, aby zapewnić optymalne obciążenie osi przedniej, co jest korzystne dla przenoszenia siły z kół na drogę.
W Škodzie Superb dostępne są trzy silniki benzynowe i trzy silniki wysokoprężne. Silniki benzynowe mają moc 85 kW (115 KM) i 110 kW (150 KM). Najlepszym silnikiem w ofercie jest silnik V6 generujący 142 kW (193 KM). Oferta oszczędnych silników wysokoprężnych składa się z silników czterocylindrowych o mocy 74 kW (100 KM) i 96 kW (130 KM) z wtryskiem wysokociśnieniowym przy użyciu wspólnych wtryskiwaczy (system pompa-wtryskiwacz). Trzeci silnik wysokoprężny to nowy silnik sześciocylindrowy o mocy 120 kW (163 KM). Oba silniki sześciocylindrowe dostępne są z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów „Tiptronic” z opcją ręcznej obsługi.
Wszystkie silniki benzynowe spełniają najbardziej rygorystyczne normy EU IV. Wyposażone są w elektroniczny system zarządzania silnikiem, w tym elektroniczny wtrysk paliwa i zapłon. Mają także dwa katalizatory trójkomanentowe oraz dwie sondy lambda (silniki V6 mają cztery katalizatory i cztery sondy lambda – po dwie dla każdego sekcji cylindra).
Przegląd silników benzynowych dla Škody Superb:
- 2.0 MPI/85 kW (115 KM);
- 1.8 20V Turbo/110 kW (150 KM);
- V6 2.8 30V/142 kW (193 KM).
Zaawansowane silniki TDI, z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowaniem, intercoolerem, oksydacyjnym kataliatorem i recyrkulacją spalin, zapewniają wyjątkowe połączenie dużej mocy i niskiego zużycia paliwa. Silniki wysokoprężne zamontowane w Škodzie Superb spełniają normy EU III, a nowy silnik V6 2.5 TDI/120 kW spełnia normy EU IV.
Przegląd silników wysokoprężnych dla Škody Superb:
1.9 TDI PD/74 kW (100 KM);
1.9 TDI PD/96 kW (130 KM);
V6 2.5 TDI/120 kW (163 KM).
Wszystkie Škody Superb są wyposażone w system EOBD (European On Board Diagnostics). Ten system diagnostyczny monitoruje urządzenia i instrumenty wpływające na skład gazów spalinowych. Jeśli monitorowane wartości przekroczą ustalone limity, na desce rozdzielczej zapali się czerwona lampka ostrzegawcza, wskazująca kierowcy, że konieczna jest jak najszybsza obsługa.
Innowacją w ofercie silników wysokoprężnych jest nowoczesny V6 2.5 TDI z bezpośrednim wtryskiem, generujący 120 kW (163 KM) przy 4000 obr./min. Ten silnik zastępuje obecny V6 2.5 TDI/114 kW. Wielką zaletą tej unikalnej jednostki sześciocylindrowej jest jej imponujący maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm przy 1250 obr./min. Wyrafinowana konstrukcja silnika łączy zużycie paliwa wynoszące 7.1 l/100 km dla samochodu wyposażonego w sześciobiegową skrzynię manualną. Takie wyjątkowe parametry uzyskano dzięki modyfikacjom systemu paliwowego, modyfikacji głowicy cylindrów i wprowadzeniu nowego oprogramowania dla jednostki zarządzającej silnikiem. Standardowy silnik jest wyposażony w nową sześciobiegową skrzynię manualną. Skrzynia automatyczna Tiptronic z pięcioma biegami jest dostępna opcjonalnie.
Skrzynia automatyczna Tiptronic, która zapewnia zarówno manualną, jak i automatyczną zmianę biegów, jest dostępna w Škodzie Superb. Skrzynia Tiptronic może być zamontowana w silnikach V6 2.8 30V/142 kW i V6 2.5 TDI/120 kW. To pięciobiegowa automatyczna skrzynia planetarna z hydraulicznym sprzęgłem, które może być blokowane w zależności od sytuacji na drodze. Ta opcja zapobiega ślizganiu się sprzęgła, zwiększając efektywność całkowitą skrzyni biegów i obniżając zużycie paliwa.
Podwozie
Škoda Superb została zbudowana na podwoziu o dużym rozstawie osi wynoszącym 2803 mm, co przekłada się na bardzo dobre właściwości jezdne i przestronność wnętrza. Neutralne, a nawet podsterowne zachowanie pojazdu jest istotnym elementem aktywnych środków bezpieczeństwa.
Wieloelementowa oś przednia Škody Superb znacząco zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy, ponieważ jej wyrafinowana konstrukcja maksymalnie eliminuje wpływ napędu na mechanizm kierowniczy. Kontrola pojazdu jest lekka i zawsze precyzyjna.
Każde koło na osi przedniej jest napędzane przez cztery niezależnie zawieszone ramiona, połączone pionowym łącznikiem, podpierającym koło. Ta konstrukcja zapewnia niewielką nachyloną oś kierowniczą, a tym samym małą odległość między środkiem koła a osią kierownicy. Im mniejsza ta odległość, tym mniejszy wpływ na kierowanie, stworzony przez siły hamowania i jazdy.
Oś przednia opiera się na ramie pomocniczej, która ma duże gumowe łożyska, które pomagają w absorpcji drgań. Jednostka tłumienia zawiera sprężyny oraz tłumiki gazowo-cieczowe.
Oś tylna została zaprojektowana przy użyciu technologii pilot-pin. Ta niezawodna koncepcja charakteryzuje się prostą budową i mniejszą przestrzenią montażową, a jednocześnie doskonałą kontrolą kół. Konstrukcja tylnej osi obejmuje także poprzeczny stabilizator skrętny. Sprężyny i tłumiki w linii nie wchodzą w przestrzeń bagażnika, co pozwala na pełne jego wykorzystanie.
Zawieszenie obejmuje sprężyny śrubowe oraz teleskopowe tłumiki zamocowane na gumowych poduszkach, co zapobiega przenoszeniu drgań i sił uderzeniowych do nadwozia pojazdu. Zostało zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny komfort i bezpieczne właściwości jezdne.
Škoda Superb jest fabrycznie wyposażona w precyzyjne kierowanie z przekładnią zębatą i hydraulicznym wspomaganiem kierownicy.
System hamulcowy z podziałem na dwa obwody z próżniowym wspomaganiem hamulców ma hamulce tarczowe zamontowane na wszystkich kołach (z przodu: hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu: pełne hamulce tarczowe). Mechaniczny hamulec ręczny steruje tylnymi kołami.
System hamulcowy obejmuje nowoczesne elektroniczne systemy stabilności podwozia. Zakres systemów hamulcowych i stabilności dla Škody Superb zależy od jednostki napędowej zamontowanej w samochodzie. System ABS oraz elektroniczna blokada różnicowa (EDL) są standardowe we wszystkich samochodach. Wszystkie Supers są teraz wyposażone w nowy podwójny wspomagacz hamulców z wbudowaną pomocą hamulcową. Dodatkowo, samochody z silnikami 1.9 TDI PD/74 kW i 1.9 TDI PD/96 kW mają system ASR (System Antypoślizgowy) oraz MSR (Kontrola Przeciągania Silnika) jako standard. Program Stabilności Elektronicznej (ESP) jest zamontowany w wszystkich silnikach sześciocylindrowych (dla innych modeli, ESP jest dostępne jako opcja). ESP zawiera elektronicznie sterowaną hydrauliczną „pomoc hamulcową”, która znacznie zwiększa bezpieczeństwo hamowania.
Większość wyposażenia zaprojektowanego w celu zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa, jak również łatwiejszej jazdy, jest połączona przez systemy elektroniczne. Współczesne silniki lub podwozia wyposażone w systemy stabilności nie mogą być kontrolowane bez jednostki komputerowej. Aby zapewnić skoordynowane działanie i pełne wykorzystanie wszystkich funkcji, te systemy są połączone przez magistralę CAN-Bus. System CAN-Bus kontroluje i ułatwia transmisję danych z/ do poszczególnych systemów elektronicznych, a także analizuje awarie, monitoruje funkcje oraz wdraża nowe systemy i funkcje.
Kolory i tapicerka
Škoda Superb dostępna jest w szerokiej palecie 13 kolorów, z czego dziesięć to kolory metaliczne.
Trzy kolory niemetaliczne:
- Candy White;
- Corrida Red;
- Virtual Blue.
Dziesięć kolorów metalicznych: