Skoda Superb ma swoje początki w 1934 roku, kiedy ponad 1600 jednostek przystosowano do celów wojskowych, w tym niektóre prototypy 4×4. Produkcja modelu trwała do 1949 roku. 50 lat później, na międzynarodowych targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, zaprezentowano nową wersję Superb, która z modelem z 2001 roku uznawana jest za pierwszą generację.
Najbardziej imponującą cechą pierwszej generacji była przestronność oferowana przez Superba; pasażerowie cieszyli się dużą ilością miejsca, co pozwalało im na krzyżowanie nóg. Superb był największym modelem Skody.
W 2013 roku zaprezentowano zmodernizowaną wersję drugiej generacji, która wprowadziła wiele zmian, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Zmieniono przód i tył, a nawet odświeżono logo.
Nowością techniczną były adaptacyjne reflektory bi-ksenonowe z LED-owymi światłami do jazdy dziennej, DAA (Asystent Aktywności Kierowcy, system wykrywający zmęczenie kierowcy) oraz Automatyczny Asystent Parkowania.
W tej wersji zachowano również system podwójnych drzwi, co umożliwiało otwarcie zarówno klapy bagażnika, jak i całego tylnego otwarcia, co ułatwiało dostęp do umieszczania lub wyjmowania lekkich przedmiotów.
Dostępne były dwa nowe kolory lakierów: metaliczny szary i biały księżycowy oraz trzy nowe obręcze aluminiowe o średnicach 16, 17 i 18 cali.
Skoda pracowała nad poprawą zużycia paliwa i emisji CO2, co udało się osiągnąć, redukując emisje o 19 procent. Samochód był dostępny z czterema silnikami benzynowymi i trzema dieslami.
Škoda rozpoczyna kolejny etap swojej ofensywy modelowej z Škodą Superbem. Najbardziej popularny model marki zachwyca nowymi, atrakcyjnymi elementami designu Škody, odświeżonym wnętrzem oraz ulepszonymi cechami technicznymi. Zużycie paliwa i emisje spalin w silnikach zostały zmniejszone nawet o 19 procent. Nowa limuzyna Superb oraz wersja Combi zadebiutują pod koniec czerwca 2013 roku.
„Škoda Superb to flagowy model marki Škoda, który od momentu debiutu w 2001 roku symbolizuje wysoką jakość z Czech,” mówi dyrektor generalny Škody Winfried Vahland. „Nasi projektanci i inżynierowie ciężko pracowali nad nowym wyglądem, sprawiając, że nasz najpopularniejszy model stał się jeszcze bardziej atrakcyjny.” Superb jest bardziej imponujący i przyciągający wzrok niż kiedykolwiek wcześniej, zaskarbiając sobie sympatię dzięki nowej świeżości, poprawionemu zużyciu paliwa oraz nowym rozwiązaniom technicznym. Jednocześnie Superb potwierdza wszystkie zalety marki, które sprawiły, że odnosi ona sukcesy przez ostatnie dwanaście lat: dużo przestrzeni, znakomitą funkcjonalność, wyższy komfort, najwyższe standardy bezpieczeństwa, najlepszy stosunek jakości do ceny oraz elegancki wygląd. „Škoda Superb oferuje komfort, który przewyższa typowe propozycje w segmencie średniej klasy. Zawsze chcemy dać naszym klientom nieco więcej samochodu niż zwykle,” dodaje Vahland. W tym także znajdują się funkcje, które zazwyczaj dostępne są tylko w luksusowych modelach. Superb zapewnia parasol w lewych drzwiach tylnych dla kierowcy lub pasażerów.
Superb z atrakcyjnymi elementami nowego designu Škody
Już przy pierwszym spojrzeniu – nowy Superb wprowadza nową energię do segmentu średnich rozmiarów. Pojazd ma całkowicie nowy przód i tył oraz odświeżone wnętrze. „Nasi projektanci nadali Superbowi atrakcyjny i dopasowany wygląd,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny.
Język designu marki jest widoczny w atrakcyjnych elementach najpopularniejszego modelu Škody. Dzięki wyraźnym liniom, precyzyjnej jakości i zrównoważonym proporcjom, pojazd emanuje elegancją i dominującą obecnością. Przód pojazdu został całkowicie przeprojektowany aż do słupków A. Grille, logo pojazdu, reflektory oraz światła przeciwmgielne, zderzak, przednie błotniki i maska są nowe. Nowe logo Škody umieszczone jest teraz w centralnym punkcie lekko pochylonej maski. Całkowicie przeprojektowane przednie reflektory podkreślają szczególnie wyrazisty charakter nowego „wizazu” Superba. Po raz pierwszy Superb wyposażony jest w reflektory bi-xenonowe z zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej i kierunkowskazami LED.
Tył pojazdu również przeszedł całkowitą metamorfozę. Nowy tył jest jasny, czysty i precyzyjny; wszystko znajduje się na swoim miejscu. Kontur świateł został zreinterpretowany; C-kształt tylnych świateł świeci teraz jaśniej niż kiedykolwiek wcześniej. Po raz pierwszy w Škodzie Superb, trzy paski świetlne tworzą charakterystyczne dla marki tylne światła w kształcie C, standardowo wykonane w technologii LED. Dwa nowe, kubistyczne trójkąty znajdujące się poniżej pokrywy bagażnika to dodatkowe niepowtarzalne elementy nowego designu Škody – w sheet metal w wersji Combi i w kształcie tylnych świateł w limuzynie.
Nowe metalliczne odcienie w kolorze szarym metalicznym lub białym Księżyca to również nowości w zewnętrznym wyglądzie Superba. Oferta kół została również odświeżona: trzy nowe felgi aluminiowe o średnicy 16 cali Helix, 17 cali Twister oraz 18 cali Trinity, a także nowe dekielki w stylu Solaris.
Oczywiście limuzyna Superb nadal ma swoje sprytne system Twindoor. Dzięki temu unikalnemu, opatentowanemu rozwiązaniu, hatchback można otworzyć na dwa sposoby. Użytkownicy mogą otworzyć tylko pokrywę bagażnika lub całą tylną klapę, łącznie z tylną szybą. Obsługa stała się również znacznie łatwiejsza, z przyciskiem dla każdej pozycji drzwi w zasadniczo zmienionym Superbie. Do tej pory otwieranie drzwi wymagało naciśnięcia przycisku zmiany. Teraz to już nie jest konieczne.
Wnętrze Škody Superba jest również nowoczesne i świeże. Dostępne są nowe kierownice o trzech lub czterech ramionach. Pokrowce na siedzenia mają nowe materiały i kolory oraz nowe elementy dekoracyjne. Limitowana edycja Škody Superba L&K dostępna jest w nowej kolorystyce wnętrza: brązowej i kości słoniowej.
Niższe zużycie paliwa i emisje
Škoda Superb poczyniła również dalsze postępy w zakresie silników i układów napędowych. Jest znacznie bardziej oszczędny niż wcześniej. Dzięki systemowi start-stop i odzyskiwaniu energii hamowania, które są standardem we wszystkich krajach UE dla wszystkich silników diesla oraz silnika benzynowego 1.4 TSI/92 kW, zużycie paliwa zostało zredukowane, a tym samym emisje o 19 procent. Wyższe przełożenia, opony o mniejszym oporze, ulepszony współczynnik oporu oraz niższa masa własna również przyczyniają się do tego wzrostu efektywności.
Łącznie dostępne są cztery silniki benzynowe i trzy silniki diesla. Wybór obejmuje od silnika 1.4 TSI o mocy 92 kW do silnika o najwyższej wydajności, 3.6 FSI o mocy 191 kW. Jedynymi automatycznymi skrzyniami biegów są nowoczesne skrzynie DSG o sześciu lub siedmiu przełożeniach. Škoda oferuje również opcję napędu na wszystkie koła dla limuzyny Superba i Superba Combi. Technologia oparta jest na nowoczesnym sprzęgle Haldex czwartej generacji.
Silniki diesla wykazują najbardziej znaczną poprawę efektywności. Zużycie paliwa najsilniejszego silnika diesla Superba, 2.0 TDI o mocy 125 kW w połączeniu z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła, wynosi tylko 4.6 l/100 km, co stanowi poprawę o 19 procent. Po raz pierwszy silnik ten jest również dostępny w połączeniu z napędem na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynią biegów DSG.
Wersja GreenLine z silnikiem 1.6 TDI o mocy 77 kW w limuzynie Superb z napędem na przednie koła i ręczną skrzynią biegów jest najekonomiczniejszym silnikiem diesla. Silnik osiąga zużycie paliwa na poziomie 4.2 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 109 g/km, w porównaniu do wcześniejszych 114 g/km. Bez funkcji GreenLine, w połączeniu z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów limuzyny i napędem na przednie koła, silnik 1.6 TDI osiąga zużycie paliwa 4.5 l oleju napędowego na 100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 117 g/km, co stanowi dziesięć procent mniej niż wcześniej.
Limuzyna Superb z silnikiem diesla 2.0 TDI/103 kW w połączeniu z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła ma zużycie paliwa wynoszące 4.6 l na 100 km, co jest poprawą o 15 procent.
W krajach UE podstawowy silnik 1.4 TSI/92 kW po raz pierwszy został wyposażony w system start-stop i odzyskiwanie energii hamowania jako standardowe wyposażenie. Połączone zużycie paliwa limuzyny Superb z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła zmniejszyło się z 6.8 l do 5.9 l na 100 km.
Najwyższy silnik benzynowy w limuzynie Superb 4×4 to silnik 3.6 FSI V6/191 kW. Przy zużyciu wynoszącym 9.3 l na 100 km, limuzyna z automatyczną skrzynią biegów DSG o sześciu przełożeniach ma zużycie paliwa znacznie poniżej dziesięciu litrów (do tej pory 10.1 l na 100 km).
Nowość: asystent parkowania nowej generacji
Funkcje komfortu Škody Superba zostały ponownie rozszerzone. Po raz pierwszy limuzyna i wersja Combi będą wyposażone w najnowszą wersję asystenta parkowania. Oprócz wjazdu i wyjazdu z miejsc parkingowych równoległych do jezdni, teraz wspiera również wjazd do miejsc parkingowych tyłem, prostopadle do jezdni.
Dodatkowo, zmieniony Superb zawiera wszystkie nowoczesne funkcje komfortu, które powinien mieć model tej klasy samochodu. Na przykład, limuzyna Superb ma elektrycznie otwierany dach panoramiczny z wbudowanymi ogniwami słonecznymi. Kiedy samochód jest zaparkowany na słońcu, ogniwa słoneczne dostarczają energię elektryczną, która napędza wentylator, obniżając temperaturę wewnątrz pojazdu o nawet 25 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów bez dachu z ogniwami słonecznymi. W limuzynie Superb dostępny jest również elektrycznie otwierany szklany dach.
Elektrycznie otwierany dach panoramiczny w wersji Combi z wbudowaną roletą z siatki pozwala pasażerom podziwiać niebo, gdy jest zamknięty lub otwarty. Szkło jest przyciemnione, dzięki czemu tylko komfortowa ilość światła i ciepła może przedostać się do wnętrza pojazdu.
Elektrycznie otwieraną klapę bagażnika wersji Combi można otworzyć za pomocą przycisku na konsoli centralnej lub na pilocie zdalnego sterowania. Można ją łatwo zamknąć ponownie za pomocą przycisku umieszczonego na dolnej krawędzi klapy.