Skoda stworzyła wersję Combi jako największy model w rodzinie Superb.
Podczas gdy niektórzy komentatorzy twierdzili, że czeska marka Skoda nie powinna oferować pojazdu klasy premium średniej wielkości, inni uważali model Superb za znakomite uzupełnienie oferty. Pierwsza generacja Superba, zarządzana przez Volkswagena, bazowała na tej samej platformie, co chińska wersja Passata B5, która była dłuższa od standardowej wersji. Zaczynając od drugiej generacji, producent zaczął oferować model Superb także w wersji kombi. W 2009 roku zaprezentowano go na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, w czasie światowego kryzysu finansowego, i odniósł sukces.
Przednia część samochodu budziła największe kontrowersje z perspektywy designu. Reflektory przypominały odwróconą formę tylnych świateł sedana, nie miały jednak typowego kształtu. W wersji kombi wyglądały jeszcze bardziej nie na miejscu, ponieważ tylne światła były zupełnie inne. Niemniej jednak, wszystkie elementy designu Skody były obecne, od kratki z pionowymi żebrami po kształty w formie V na masce. Z tyłu samochód miał pochyloną klapę bagażnika z spojlerem na górze.
Wewnątrz Skoda oferowała przestronne wnętrze dla pięciu dorosłych osób. Minimalistyczny trend projektowania nie oznaczał, że wygląda tanio. Projektanci zastosowali czystą kolorystykę i zgrupowali elementy sterujące i funkcje, aby zajmowały jak najmniej miejsca. Z tyłu, kanapa dzielona mogła powiększyć bagażnik z imponujących 633 litrów (22,3 cu-ft) do ogromnych 1.865 (65,86 cu-ft) litrów.
Skoda oferowała model Superb Combi z szerokim wyborem silników, od małego silnika turbo o pojemności 1,4 litra po dużą jednostkę V6 o pojemności 3,6 litra. Niektóre wersje były dostępne z napędem na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynią biegów.
Po udanym wprowadzeniu pięciodrzwiowego sedana Skoda Superb, Skoda zaprezentowała długo oczekiwaną wersję Skoda Superb Combi na targach motoryzacyjnych IAA w 2009 roku we Frankfurcie. Czeskiego producenta samochodów cieszy, że ten środkowej klasy pojazd, oferujący wyjątkową przestronność i komfort, ma na celu zdefiniowanie nowych standardów w swoim segmencie. Unikalny design z typowym „obliczem” Skody, wyrazista tylna część i dynamiczna sylwetka sprawiają, że nowa Skoda Superb Combi wyraźnie wyróżnia się na tle konkurencji. Auto budzi respekt nie tylko dzięki swoim praktycznym walorom, ale także ze względu na styl i elegancję. Duży rozstaw osi i delikatnie opadająca linia dachu zapewniają dobrze zbalansowane proporcje, które oferują idealną przestrzeń zarówno dla pasażerów, jak i bagażu.
W historii produkcji samochodów, sięgającej ponad stu lat, Skoda Auto wyprodukowała wiele „pojazdów kombi” (stąd nazwa „Combi”) w swoim rodzinnym mieście Mlada Boleslav. Już w połowie lat 20. XX wieku, gdy firma działała jeszcze pod nazwą swoich założycieli, Laurina i Klementa, wprowadziła nadwozia typu kombi dla modeli L&K 100 i 110. Te „samochody zamienne” przekształcały sedany w pojazdy dostawcze z przestrzenią ładunkową, które wówczas uważano za domenę handlarzy. Oryginalna wersja Skody Superb z lat 30. była dostępna nie tylko jako luksusowy sedan, ale także jako lekki pojazd dostawczy. Po II wojnie światowej oferta Skody obejmowała samochody typu kombi, jakie znamy dzisiaj. Najlepiej znane przykłady tych pojazdów, łączących komfort sedana z ładownością pojazdów dostawczych, to Skoda Octavia Combi (produkowana w latach 1961-1971) oraz 1202 STW (produkowana do 1
Nowa Skoda Superb Combi ma długość 4,838 mm, szerokość 1,817 mm i wysokość 1,481 mm. Wraz z relingami dachowymi, które są standardem i dostępne w wersji anodowanej lub czarnej, wysokość pojazdu wzrasta do 1,510 mm. Wyjątkowa pojemność bagażnika jest większa niż w jakimkolwiek innym pojeździe w tym segmencie: jego pojemność wynosi 633 litry, powiększając się do imponujących 1,865 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Szerokość tylnej klapy jest wystarczająca, aby pomieścić większe przedmioty. Niski próg załadunkowy na wysokości zaledwie 600 mm nad ziemią ułatwia obsługę bagażu.
Bogate wyposażenie wnętrza pięciodrzwiowego kombi odpowiada temu z poprzednika. Dodano także liczne sprytne szczegóły:
Po raz pierwszy możliwe jest wyposażenie pojazdu Skoda w system bezkluczykowego zamykania i uruchamiania KESSY. Nadajnik w obudowie kluczyka komunikuje się z jednostką sterującą w samochodzie i odblokowuje drzwi po dotknięciu klamek. Samochód można również zablokować bez użycia klucza lub zdalnego sterowania poprzez naciśnięcie przycisku na zewnętrznej klamce. Silnik można uruchomić i wyłączyć za pomocą przycisku umieszczonego po prawej stronie kolumny kierowniczej. Aby uruchomić silnik, kierowca musi najpierw wcisnąć pedał sprzęgła (w samochodach z manualną skrzynią biegów) lub pedał hamulca (w przypadku automatycznej skrzyni biegów).
Inną interesującą cechą nowej Skody Superb Combi jest opcjonalna elektrycznie otwierana klapa bagażnika. W zestawie znajduje się automatycznie chowany pokrowiec na bagażnik, który jest również dostępny osobno. Gdy klapa jest otwarta, pokrowiec automatycznie cofa się do pozycji pośredniej, aby zapewnić więcej miejsca na obsługę bagażu. Kolejnym sprytnym szczegółem w bagażniku jest przesuwna fałszywa podłoga, która może wysuwać się nad tylny zderzak, gdy klapa bagażnika jest otwarta, co znacznie ułatwia transport większych przedmiotów. Aluminiowe listwy, siatka i haki w bagażniku oferują doskonały system mocowania bagażu, skutecznie zapobiegając jego przesuwaniu się podczas jazdy. Co więcej, oferta akcesoriów oryginalnych Skody obejmuje uchwyt rowerowy, który można przymocować do dolnej powierzchni bagażnika po usunięciu górnej części fałszywej podłogi.
Koncepcja oświetlenia bagażnika zintegrowana z klapą bagażnika to kolejna innowacja. Oświetla ona nie tylko bagażnik, ale także cały obszar wokół tyłu samochodu. Inna lampa, tym razem wyjmowana, znajduje się po lewej stronie bagażnika. Jest zasilana bateriami i po wyjęciu z uchwytu (który jednocześnie pełni funkcję ładowarki) może być używana jako oszczędna latarka LED w ciemności. W lampie wbudowany jest magnes, dzięki czemu można ją po prostu umieścić na karoserii samochodu – co jest przydatne, na przykład, podczas naprawy przebitej opony.
W ciągu dnia elektrycznie otwierany, dwuczęściowy panoramiczny dach stwarza lekką, przestronną atmosferę. Gdy słońce staje się zbyt rażące, można zasłonić szyberdach roletą ochronną. Szkło blokuje ciepło, wpuszczając tylko 10%. Inną nowością jest dachowy antena w kształcie rekina, która, dzięki swojej smukłości i braku wysięgnika, elegancko kończy linię dachu.
Dostępne są różne radia samochodowe i systemy nawigacji, aby zaspokoić różnorodne potrzeby i życzenia wymagających klientów. Sieć danych pojazdu może integrować dwa różne radia samochodowe 2 DIN z odtwarzaczami CD/MP3 i oferuje szeroki zakres funkcji wsparcia przyjaznych dla użytkownika. Elektroniczna nawigacja opiera się na systemie dotykowym Amundsen, który umożliwia intuicyjną obsługę wszystkich funkcji przez kierowcę. Dostępny jest również zaawansowany dotykowy system nawigacji Columbus z wbudowanym dyskiem twardym. Inna technologia audio obejmuje wysokiej jakości system audio z mocnymi głośnikami, gniazdo Aux-In, MDI (Mobile Device Interface) w Jumbo Box między przednimi siedzeniami do podłączenia zewnętrznych nośników pamięci oraz zmieniacz płyt CD.
Skoda Superb Combi, podobnie jak sedan Superb, może być wyposażona w HHC (Hill Hold Control). Program ESP (Electronic Stability Programme) ma także TSA (Trailer Stability Assist) do użytku z fabrycznie zamontowanym sprzętem do holowania. Ta funkcja z pewnością będzie przydatna, ponieważ nowe silniki Skoda Superb Combi 2.0 TDI CR DPF/125 kW 4×4 oraz 3.6 FSI V6/191 kW 4×4 mogą ciągnąć przyczepy o masie całkowitej do 2,000 kilogramów. Oczywiście to nie jedyny powód, by zdecydować się na napęd na cztery koła z czwartą generacją wielotarczowej sprzęgła Haldex. System ten zapewnia zmienny rozkład momentu obrotowego, aby uzyskać jak najlepszą trakcję i doskonałą stabilność na każdej nawierzchni.
Oferta silników Skoda Superb Combi jest w dużej mierze taka sama jak oferta dla sedana Superb. Na początku będzie dostępnych trzy silniki benzynowe i dwa diesle, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz niskim zużyciem i emisją.
Silnik wysokoprężny 2.0 TDI PD DPF generuje moc 103 kW (140 k) i oferowany jest w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową skrzynią z bezpośrednią zmianą biegów (DSG). Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm przy 1,800 do 2,500 obr/min. Mocniejszy z dwóch silników diesla to 2.0 TDI CR DPF z systemem wtrysku common-rail, generujący moc 125 kW (170 k) i osiągający maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1,750 do 2,500 obr/min. Podobnie jak jego odpowiednik, silnik ten współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną DSG. Filtr cząstek stałych jest standardowo montowany.
Udana kampania wtrysku bezpośredniego kontynuuje się także dla silników benzynowych. Czterocylindrowy silnik TSI o pojemności 1.4 litra z sześciobiegową skrzynią manualną, mimo swojego skromnego pojemności, osiąga moc 92 kW (125 k) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1,500 do 4,000 obr/min dzięki doładowaniu.
Innym silnikiem benzynowym jest 1.8 TSI, oferujący moc 118 kW (160 k) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1,500 do 4,500 obr/min. Kierowcy mogą wybierać między manualną sześciobiegową skrzynią a automatyczną siedmiobiegową DSG dla silnika 1.8 TSI. Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Skoda Superb Combi jest 3.6 FSI V6, z mocą 191 kW (260 k) i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm przy 2,500 do 5,000 obr/min. Silnik 3.6 FSI V6 oferowany jest wyłącznie z automatyczną sześciobiegową DSG i napędem na cztery koła. Jednostka sterująca czwartej generacji sprzęgła Haldex umożliwia zmienny rozkład momentu obrotowego. W normalnych warunkach trakcja 96% mocy trafia na oś przednią, zapewniając bezpieczną i niezawodną jazdę na każdej nawierzchni, nie tylko na zimowym lodzie i śniegu. Napęd na cztery koła dostępny jest na życzenie dla silników 1.8 TSI i 2.0 TDI CR DPF.