Jeśli chodzi o samochody typu kombi, czeska firma Skoda miała na rynku ważny model: Superb Combi. W 2013 roku ten pojazd przeszedł istotną modernizację zarówno wyglądu, jak i cech technicznych.
W momencie wprowadzenia na rynek zmodernizowana wersja Skody Superb Combi była liderem w swojej klasie pod względem przestrzeni bagażowej. Obok wersji Superb Limousine (sedan) tworzyła najlepiej sprzedającą się linię czeskiej marki.
Kiedy w 2008 roku zaprezentowano drugą generację, krytykowano ją za wygląd reflektorów i lamp tylnych. Zachowano pomysł na tę samą formę przednich i tylnych lampek, ale w lepszym wykonaniu. Po raz pierwszy światła do jazdy dziennej (DRL) pełniły funkcję kierunkowskazów. Oferowano je z opcją kół o średnicy 16″, 17″ lub 18″.
Wnętrze pojazdu oferowało więcej przestrzeni niż w większości samochodów. Pojemność bagażnika wynosiła 633 litry przy podniesionych tylnych siedzeniach i do 1875 litrów przy złożonych. Dzięki formie kombi nikt nie mógł narzekać na brak miejsca nad głową. Trzech pasażerów mogło wygodnie zmieścić się na tylnym siedzeniu. Jeśli chodzi o kierowcę, pozycja siedzenia i dostępne funkcje były unikalne na rynku. Samochód miał na przykład parasolkę w przednich lub tylnych drzwiach. System infotainment oferował standardowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 5″, a opcjonalnie dostępny był model 6,5″ z dyskiem twardym o pojemności 30 Gb.
W obszarze technicznym, model 2013 Superb Combi po raz pierwszy został wyposażony w automatyczny system parkowania. Skrzynia biegów DSG była dostępna dla pojazdów z napędem na cztery koła.
Škoda wprowadza kolejną fazę swojej ofensywy modelowej z nową Škodą Superb. Najbardziej popularny model marki zachwyca atrakcyjnymi nowymi elementami designu Škody, odświeżonym wnętrzem oraz poprawionymi parametrami technicznymi. Zużycie paliwa oraz emisje spalin silników zostały zredukowane nawet o 19 procent. Nowa limuzyna Superb oraz wersja Combi zadebiutują pod koniec czerwca 2013 roku.
„Škoda Superb to flagowy model marki Škoda, który od swojego debiutu w 2001 roku symbolizuje wysoką jakość z Czech,” mówi prezes Škody, Winfried Vahland. „Nasi projektanci i inżynierowie ciężko pracowali nad nowym designem, czyniąc nasz najbardziej popularny model jeszcze bardziej atrakcyjnym.” Superb jest teraz bardziej imponujący i wyrazisty niż kiedykolwiek wcześniej i zjednuje sobie ludzi nową świeżością, poprawionym zużyciem paliwa oraz nowymi rozwiązaniami technicznymi. Jednocześnie Superb ponownie potwierdza wszystko, co dobre w marce, co sprawiło, że od dwunastu lat odnosi sukcesy: dużo przestrzeni, doskonałą funkcjonalność, wyższy komfort, najlepsze właściwości bezpieczeństwa, najlepszą jakość w stosunku do ceny i elegancję. „Nowa Škoda Superb oferuje komfort, który przewyższa typowe oferty segmentu średniego. Zawsze chcemy oferować naszym klientom trochę więcej samochodu niż zazwyczaj,” dodaje Vahland. Obejmuje to również cechy, które normalnie dostępne są tylko w modelach luksusowych. Nowa Superb zapewnia parasol w lewych drzwiach tylnych dla kierowcy lub pasażerów.
Superb z atrakcyjnymi elementami nowego designu Škody
Już na pierwszy rzut oka widać, że nowa Superb wnosi nową energię do segmentu średniej wielkości. Pojazd ma całkowicie nowy przód i tył oraz świeże wnętrze. „Nasi projektanci nadali Superbowi atrakcyjny i szyty na miarę wygląd,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny.
Język designu marki widać w atrakcyjnych elementach najlepiej sprzedającego się modelu Škody. Dzięki wyraźnym liniom, precyzyjnej jakości i zrównoważonym proporcjom, pojazd emanuje elegancją i dominującą obecnością. Przód został całkowicie przeprojektowany aż do słupków A. Grille, logo pojazdu, przednie reflektory i światła przeciwmgielne, zderzak, przedni błotnik oraz maska są nowe. Nowe logo Škody znajduje się teraz w centralnej części lekko pochylonej w dół maski. Całkowicie przeprojektowane reflektory przekazują szczególnie ekspresyjny charakter nowej „twarzy” Superba. Nowa Superb po raz pierwszy wyposażona jest w reflektory bi-xenonowe z zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej oraz sygnałami kierunkowskazów LED.
Tył pojazdu również został całkowicie przeprojektowany. Nowy tył jest przejrzysty, czysty i precyzyjny; wszystko ma swoje właściwe miejsce. Kontur świateł został zreinterpretowany; kształt C tylnych lamp świeci jeszcze jaśniej niż wcześniej. Po raz pierwszy w Škodzie Superb, trzy paski świetlne stanowią charakterystyczne dla marki tylne lampy w kształcie C, standardowo w wersji LED. Dwa nowe kubiczne trójkąty poniżej klapy bagażnika to dodatkowe nie do pomylenia elementy nowego designu Škody – w blaszanym nadwoziu w wersji Combi oraz w kształcie tylnych świateł w limuzynie.
Dwa metaliczne kolory, Metal gray i Moon white, są również nowymi opcjami dla nadwozia Superba. Oferta kół również została odświeżona: pojawiły się trzy nowe felgi aluminiowe, takie jak 16-calowe Helix, 17-calowe Twister i 18-calowe Trinity, a także nowe dekielki w designie Solaris.
Oczywiście, limuzyna Superb nadal wyposażona jest w inteligentny system Twindoor. Dzięki temu unikalnemu, opatentowanemu rozwiązaniu, klapa bagażnika może być otwierana na dwa sposoby. Użytkownicy mogą otworzyć tylko klapę bagażnika lub całą tylną część bagażnika, łącznie z tylnym oknem. Obsługa stała się również znacznie łatwiejsza, ponieważ przycisk do każdej pozycji drzwi znajduje się w zasadniczo zmienionym Superbie. Do tej pory otwieranie drzwi wymagało naciśnięcia przycisku zmiany. Teraz nie jest to już konieczne.
Wnętrze Škody Superb także zostało odświeżone. Dostępne są nowe kierownice z trzema i czterema ramionami. Pokrycia siedzeń wykonane są z nowych materiałów i kolorów, a także pojawiły się nowe elementy dekoracyjne. Limitowana edycja Škody Superb L&K dostępna jest w nowej kolorystyce wnętrza w odcieniach brązu i kości słoniowej.
Niższe zużycie paliwa i emisje
Škoda Superb poczyniła również dalsze postępy w zakresie silników i napędu. Jest znacznie bardziej oszczędna niż wcześniej. Dzięki systemowi start-stop i rekuperacji energii hamowania, które są standardowe w wszystkich krajach UE dla wszystkich silników Diesla oraz jednostki benzynowej 1.4 TSI/92 kW, zużycie paliwa zostało zredukowane, a tym samym emisje spalin, o nawet 19 procent. Wyższe przełożenia, opony o niższym oporze, poprawiony współczynnik oporu powietrza oraz niższa masa własna również przyczyniają się do zwiększenia efektywności.
W sumie dostępne są cztery silniki benzynowe i trzy jednostki Diesla. Wybór obejmuje od 1.4 TSI o mocy 92 kW do silnika o najwyższej wydajności, 3.6 FSI o mocy 191 kW. Jedynymi skrzyniami automatycznymi są nowoczesne skrzynie DSG o sześciu lub siedmiu biegach. Škoda oferuje również opcję napędu na wszystkie koła dla limuzyny Superb oraz Superb Combi. Technologia oparta jest na nowoczesnym, czwartej generacji sprzęgle Haldex.
Silniki Diesla wykazują najbardziej znaczącą poprawę efektywności. Zużycie paliwa najsilniejszego silnika Diesla Superba, 2.0 TDI o mocy 125 kW z manualną sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła wynosi zaledwie 4.6 l/100 km, co stanowi poprawę o 19 procent. Po raz pierwszy ten silnik dostępny jest również w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG z napędem na wszystkie koła.
Wersja GreenLine z silnikiem 1.6 TDI o mocy 77 kW w limuzynie Superb z przednim napędem i manualną skrzynią biegów to najbardziej ekonomiczny silnik Diesla. Silnik osiąga zużycie paliwa na poziomie 4.2 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 109 g/km w porównaniu do wcześniejszych 114 g/km. Bez funkcji GreenLine, w połączeniu z manualną sześciobiegową skrzynią biegów limuzyny i napędem na przednie koła, silnik 1.6 TDI osiąga zużycie paliwa na poziomie 4.5 l na 100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 117 g/km, co stanowi dziesięć procent mniej niż wcześniej.
Limuzyna Superb z silnikiem Diesla o średniej mocy 2.0 TDI/103 kW w połączeniu z manualną sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła ma zużycie paliwa na poziomie 4.6 l na 100 km, co stanowi poprawę o 15 procent.
W krajach UE bazowy silnik 1.4 TSI/92 kW został po raz pierwszy wyposażony w system start-stop oraz rekuperację energii hamowania jako standard. Łączne zużycie paliwa limuzyny Superb z manualną sześciobiegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła spadło z 6.8 l do 5.9 l na 100 km.
Najwydajniejszy silnik benzynowy w limuzynie Superb 4×4 to silnik 3.6 FSI V6/191 kW. Przy zużyciu 9.3 l na 100 km, limuzyna z sześciobiegową skrzynią DSG ma zużycie paliwa, które jest znacząco poniżej dziesięciu litrów (dotychczas 10.1 l na 100 km).
Nowość: asystent parkowania nowej generacji
Funkcje komfortowe Škody Superba zostały ponownie rozszerzone. Po raz pierwszy limuzyna i Combi będą wyposażone w najnowszą wersję Asystenta Parkowania. Oprócz wjazdu i wyjazdu z miejsc parkingowych równoległych do jezdni, teraz wspiera również wjazd do miejsc parkingowych tyłem prostopadle do jezdni.
Dodatkowo, zaktualizowany Superb zawiera wszystkie innowacyjne funkcje komfortowe, które powinien mieć model tej klasy. Na przykład, limuzyna Superb ma elektrycznie otwierany dach panoramiczny z zintegrowanymi ogniwami słonecznymi. Gdy samochód jest zaparkowany w słońcu, ogniwa słoneczne dostarczają energię elektryczną, która napędza wentylator obniżający temperaturę wewnętrzną o nawet 25 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów bez dachu słonecznego z zintegrowanymi ogniwami słonecznymi.
Superb Combi ma duży elektrycznie otwierany panoramiczny dach typu tilt/slide z zintegrowanym rolowanym zaciemnieniem. Ekstremalnie wygodną funkcją jest automatyczny system KESSY (Keyless Entry Start and Exit System), który eliminuje potrzebę posiadania klucza w ręku, aby otworzyć, zablokować i uruchomić samochód. Nowoczesny system klimatyzacji Climatronic z podziałem na strefy zapewnia komfortowe temperatury wewnątrz pojazdu. Obejmuje również podgrzewane fotele z przodu i z tyłu.
W zakresie nowoczesnej rozrywki i nawigacji klienci mogą wybierać spośród czterech nowoczesnych systemów audio i nawigacyjnych: od podstawowego radia Swing po najwyższej klasy system nawigacji Columbus z dużym 6.5-calowym kolorowym ekranem dotykowym i zintegrowanym dyskiem twardym o pojemności 30 GB. System wykorzystuje najnowsze oprogramowanie nawigacyjne.
Gigantyczna pojemność Škody Superb pozostaje bezkonkurencyjna
Nowa edycja Škody Superb potwierdza wyjątkową pojemność pojazdu. Limuzyna i Combi oferują największy bagażnik w swojej klasie oraz najwięcej miejsca na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu. Żaden inny pojazd w tej klasie nie oferuje tak dużo miejsca dla pasażerów na tylnych siedzeniach jak Škoda Superb. Pojazd ma 157 milimetrów przestrzeni na nogi z tyłu – to punkt odniesienia w segmencie średniej wyższej.
Już teraz nowa funkcja sprawia, że podróżowanie na tylnych siedzeniach jest jeszcze wygodniejsze: po raz pierwszy pasażerowie siedzący z tyłu mogą również elektrycznie dostosować fotel pasażera. Przyciski regulacji znajdują się na wewnętrznej stronie fotela pasażera i mogą być łatwo obsługiwane przez pasażerów z tyłu.
Bagażnik Superba jest absolutnie nie do pobicia. Podstawowa pojemność limuzyny wynosi 595 litrów, a Combi 633 litry – to najlepsze wyniki w klasie. Pojemność można zwiększyć do 1700 i 1865 litrów, odpowiednio, składając tylne siedzenia.
„Po prostu sprytne” gdziekolwiek spojrzysz
Przeprojektowany Superb potwierdza swoją reputację jako szczególnie sprytnego przedstawiciela segmentu średniej wyższej. Superb wyróżnia się z tłumu praktycznymi rozwiązaniami niemal wszędzie, gdzie się spojrzy. Oprócz przegrody na parasol w lewych drzwiach tylnych, w przedniej i tylnej części pojazdu znajduje się wiele schowków: jumbo box w konsoli środkowej, schowki w drzwiach, pod fotelem pasażera, przestronny schowek na rękawiczki, praktyczny schowek na okulary czy nawet schowek w składanym podłokietniku w tylnych siedzeniach – wszystko zostało starannie przemyślane.
To również dotyczy bagażnika. Nie tylko jest gigantyczny, ale również posiada praktyczne funkcje, takie jak opcjonalna podwójna podłoga, zamykane schowki za nadkolami, haki na torby, punkty mocowania i opcjonalne siatki ładunkowe.
Combi wyposażony jest w wyjmowaną latarkę LED, która automatycznie ładowana jest podczas pracy silnika. Klapa bagażnika Combi może być otwierana elektrycznie, a w zależności od ustawienia, przesuwana przegroda automatycznie wraca do pozycji centralnej.
Najwyższa możliwa ocena bezpieczeństwa pięciu gwiazdek
Superb również zachwyca w kwestii bezpieczeństwa. Otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP (2009). W krajach UE limuzyna Superb i Combi są dostępne z standardowym ESP, ABS i asystentem hamowania. Innowacyjny system świateł przednich oraz, począwszy od pakietu 'Elegance’, standardowe reflektory bixenonowe z adaptacyjnym systemem oświetlenia przedniego (AFS) zapewniają najlepsze możliwe warunki widzenia podczas jazdy w nocy. AFS gwarantuje optymalne oświetlenie drogi i otoczenia w różnych sytuacjach drogowych.
Dostępne są również dodatkowe nowoczesne systemy wspomagania. Asystent aktywności kierowcy (wykrywanie zmęczenia) ostrzega kierowców o zbliżającym się zmęczeniu. Hill Hold Control ułatwia ruszanie na wzniesieniach bez używania hamulca ręcznego. Oferowany jest również monitorowanie ciśnienia w oponach jako standard w pakiecie 'Elegance’.
W przypadku wypadku pasażerowie są chronieni przez maksymalnie dziewięć poduszek powietrznych oraz pasy bezpieczeństwa z trzema punktami mocowania i regulowanymi zagłówkami. Nadwozie pojazdu jest wyjątkowo odporne na skręcanie dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości, a dobrze zbalansowane zawieszenie zapewnia stabilne prowadzenie na drodze.
Synonim najwyższej jakości z Czech
W 2001 roku, po modelach Octavia i Fabia, Škoda Superb stała się trzecim całkowicie przeprojektowanym modelem Škody od czasu upadku Żelaznej Kurtyny i fuzji z Volkswagenem w 1991 roku. Wraz z premierą pierwszej generacji Superba, producent samochodów kontynuował tradycję dużych, prestiżowych limuzyn Škody, która rozpoczęła się w latach 30. XX wieku. Od 1934 do 1949 roku w Mladé Boleslavi produkowano luksusowy samochód osobowy o nazwie Superb.
Superb umożliwił Škodzie natychmiastowe i udane wprowadzenie marki na rynek segmentu średniej wyższej. Najwyższy model Škody jest synonimem czeskiej jakości na rynkach światowych. Od samego początku samochód wyznaczał standardy w zakresie przestrzeni i komfortu. Superb zdobywa klientów w Europie, a także w Chinach, Rosji i Indiach. Do tej pory Škoda sprzedała około 557 000 egzemplarzy swojego najlepiej sprzedającego się modelu na całym świecie, dostarczając około 109 100 Superbów w 2012 roku, z czego około 40 procent trafiło do klientów w Chinach.
Podczas gdy pierwsza generacja Superba miała charakter klasycznej limuzyny, druga generacja, która zadebiutowała w 2008 roku, wyróżnia się nowymi, zmiennymi rozwiązaniami. Dzięki systemowi Twindoor limuzyna może być używana zarówno jako notchback, jak i hatchback. Superb jest dostępny w wersji kombi od 2009 roku. Najnowsza kompleksowa modernizacja jeszcze bardziej podnosi profil flagowego modelu marki.
Flagowiec Škody z nowym nadwoziem
Całkowicie przeprojektowana Škoda Superb wnosi nową wizualną energię do segmentu średniej wyższej. Atrakcyjny design limuzyny Superb i Combi zachwyca już przy pierwszym spojrzeniu: z wyrazistym przodem, wyraźnymi kształtami, precyzyjnymi liniami i typową elegancją. Język designu marki stawia najlepiej sprzedający się model Škody w dobrym świetle. Zasadniczo zmieniona Škoda Superb robi mocne wrażenie. Pokazuje charakter, ponieważ jest jednocześnie uderzająca, elegancka i sympatyczna.
Projektanci Škody znacznie wyostrzyli charakterystyczne cechy flagowego modelu i odnowili Superba, dodając wiele elementów nowego języka designu Škody – uderzający wygląd, precyzyjne linie, czyste krawędzie i idealne proporcje. „Škoda Superb jest teraz świeższa i jeszcze bardziej uderzająca; jest teraz, bardziej niż kiedykolwiek, świadectwem eleganckiej pewności siebie,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny. „Nasi projektanci nadali pojazdowi atrakcyjny i szyty na miarę wygląd. Przeprojektowany Superb robi naprawdę dobre wrażenie; jest bardziej atrakcyjny i bardziej zauważalny niż kiedykolwiek wcześniej,” podkreśla Welsch.
Imponujący przód
Ta dominująca obecność jest szczególnie widoczna w całkowicie nowym przodzie Superba. Motto brzmi „wszystko nowe” – grill, przednie reflektory i światła przeciwmgielne, zderzak, przedni błotnik, maska i logo samochodu. 1.82 metrowa szerokość Superba sprawia, że wygląda świeżo z przodu, a jednocześnie reprezentacyjnie. „Samochód znów zyskał nowy impet,” mówi szef designu Škody, Jozef KabaH. „Mocne strony samochodu nigdy nie były wizualnie tak dobrze przekazywane.”
Nowoczesny wygląd samochodu emanuje spokojem i naturalną autorytetą. Poziome linie przodu podkreślają to i są bardzo wyraźne oraz czyste. Środek przodu dominuje szeroki, prostokątny grill, otoczony chromowaną ramką i 21 pionowymi szczelinami typowymi dla marki. Dobrze uformowane żebra grilla są pokryte chromem, co podkreśla klasę samochodu.
Nowe logo Škody nie jest już zintegrowane z grillem, lecz (zgodnie z nową linią designu marki) jest wytłoczone w centrum maski. Projektanci nazywają to „strefą premium” przodu. Nowe logo jest również punktem wyjścia dla precyzyjnie uformowanych linii nowej maski. W porównaniu do poprzedniego logo samochodu, chromowana i czarna strzała wygląda znacznie nowocześniej. Jest zaprojektowana w chromie na matowym czarnym tle, otoczona cienką chromowaną linią.
Grill przedni otaczają ekspresyjne reflektory, które są bardziej kwadratowe i niższe niż wcześniej. Wraz z nowym grillem nadają samochodowi wyrazisty wygląd, podkreślając poziome linie. Reflektory mają precyzyjnie zdefiniowane kształty i dzięki wydłużonemu kształtowi wydają się znacznie szersze niż wcześniej. Ich uderzające, proste linie lśnią nowym blaskiem. Dzięki szerokim reflektorom samochód ma niezwykle dominującą obecność. Ręcznie wykonane cięcie szkła, płynne przejścia i ostre krawędzie podkreślają doskonałą precyzję pracy projektantów – czeskie rzemiosło szklarskie w najlepszym wydaniu.
Superb jako pierwszy model wyposażony jest w reflektory bi-xenonowe z zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej oraz sygnałami kierunkowskazów LED. Paski świetlne zaprojektowano jako wolnostojące elementy szklane podświetlane przez wysokowydajne diody LED. Zintegrowane w reflektorach spryskiwacze pokazują precyzję w najdrobniejszych szczegółach. Zasłony są chromowane i konturowane z polerowaną krawędzią.
Nowy kształt i technologia świateł przeciwmgielnych Superba również wyróżniają go na tle konkurencji. Zaprojektowane większe niż wcześniej, są połączone cienką chromowaną listwą zarówno w liniach 'Ambition’, jak i 'Elegance’. Widoczna interakcja reflektorów i świateł przeciwmgielnych całkowicie przeprojektowanego Superba przypomina koniczynę – kluczową cechę nowego języka designu Škody.
Uderzający i elegancki widok z boku
Limuzyna Superb i Combi są wyraźnie ekspresyjne w swoim widoku z boku. Długa, rozciągnięta linia dachu nadaje tym 4.83-metrowym samochodom odrobinę dynamicznej elegancji. Linia okien limuzyny łagodnie opada w dół od słupków A przez szerokie słupki C i przechodzi w piątą klapę, harmonijnie kończąc w tylnej części. W Superb Combi przejście płynnie wchodzi w słupki D.
Graficzna strona obu modeli wzbogacona jest uderzającą linią na ramieniu, która zaczyna się od przednich reflektorów i elegancko rozszerza się wzdłuż pojazdu do tylnych świateł, które biegną na boki. Dłuższy rozstaw osi wynoszący 2.76 metra również podkreśla potężne proporcje Superba. Chromowane paski wokół przednich i tylnych okien podkreślają ponadczasową elegancję pojazdu.
Oferta kół Superba również została zaktualizowana. Nowe 16- do 18-calowe felgi aluminiowe są teraz dostępne w modelu Superb.
Limuzyna Superb i Combi z całkowicie nowym tyłem
Tak jak przód, tył Škody Superba został również całkowicie przeprojektowany, zarówno w limuzynie Superb, jak i w Combi, konsekwentnie wykorzystując elementy nowej filozofii designu Škody: przejrzystość, czystość i precyzja.
To podkreśla kontur tylnych świateł; kształt oświetlenia w kształcie C, charakterystyczny dla Škody, jest jaśniejszy i wyraźniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Jako flagowiec marki Škoda, Superb ma tylne lampy z trzema paskami LED oraz światła przeciwmgielne, które są standardowe we wszystkich wersjach, jak również sygnały wsteczne i kierunkowskazy w limuzynie. Tylne światła limuzyny Superb składają się z dwóch sekcji, podczas gdy Combi ma pojedyncze tylne światła.
System Twindoor to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie Simply Clever w limuzynie Superb. Można go otworzyć na dwa sposoby. Możesz lub otworzyć bagażnik jak w klasycznej limuzynie, lub otworzyć tylną klapę, w tym tylne okno, jak w hatchbacku, co ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej. To oryginalny i opatentowany design Škody czyni Superba wyjątkowym i łączy zalety dwóch typów pojazdów. Z jednej strony, Superb reprezentuje klasyczną i elegancką limuzynę z komfortowym obszarem pasażerskim, który jest całkowicie oddzielony od przestrzeni bagażowej. Z drugiej strony, Superb jest niezwykle praktycznym hatchbackiem z dużą piątą klapą, co zapewnia wysoki standard funkcjonalności i łatwe załadunek i rozładunek.
Technologię teraz jeszcze łatwiej kontrolować. Pod każdym położeniem klapy bagażnika znajduje się przycisk. Jeśli chcesz otworzyć klapę bagażnika, wystarczy nacisnąć środkowy przycisk. Naciśnij prawy przycisk, aby otworzyć całą klapę bagażnika. Dotychczas otwieranie drzwi odbywało się za pomocą jednego przycisku.
Tylny zderzak limuzyny Superb również został zaktualizowany, co sprawia, że pojazd wydaje się również bardziej imponujący z tyłu, mimo że jego szerokość pozostaje na poziomie 1.82 metra. Ten efekt nocą wspomagają dwa nowe odblaskowe paski świetlne po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka (dostępne również w Combi).
Ramka tablicy rejestracyjnej limuzyny został teraz umieszczona na środku klapy bagażnika, w przeciwieństwie do wcześniejszej lokalizacji na dolnym zderzaku. Tablica rejestracyjna w Superb Combi wciąż znajduje się na środku klapy bagażnika poniżej nowego logo Škody.
Oba modele mają zmienione oznaczenia modelu i marki z tyłu. Po lewej stronie klapy bagażnika widnieje nazwa firmy Škoda, a po prawej stronie oznaczenie modelu Superb. Modele GreenLine lub 4×4 mają dodatkowe logo.
Jako trzeci model po Rapidzie i Octavii, Škoda Superb ma również dwa kubiczne trójkąty po lewej i prawej stronie klapy bagażnika. Limuzyna ma je nad tylnymi światłami, a w Combi są wytłoczone w blaszanym nadwoziu. Razem z lampami w kształcie C stanowią nową, nie do pomylenia cechę i elegancki detal stylistyczny Škody. Dyfuzor tworzy tył nowego Superba. Element dyfuzora jest nieco wyższy niż wcześniej i teraz ma błyszczący czarny kolor zamiast koloru pojazdu. Zawiera techniczne cechy, takie jak czujniki parkowania i opcjonalne zaczepy do przyczepy.
Klienci Superba mogą wybierać spośród 13 kolorów nadwozia, w tym dwóch nowych metalicznych odcieni (Metal gray i Moon white), dwóch jednolitych odcieni w bieli Candy i błękicie Pacific, a także metalicznych lakierów, takich jak 'Magic black’, 'Cappuccino beige’, 'Shark blue’, 'Rosso Brunello’, 'Malachite green’, 'Lava blue’, 'Amethyst purple’, 'Brilliant silver’ i 'Magnetic brown’.
Komfortowy gigant przestrzeni z wartościami wnętrza
Škoda Superb imponuje specjalnym wymiarem przestrzeni i komfortu. To stwierdzenie dotyczy nowej edycji Superba bardziej niż kiedykolwiek. Nowa wersja flagowego modelu Škody potwierdza wyjątkową pojemność i prezentuje optyczną świeżość wnętrza, nie wspominając o nowych funkcjonalnościach zwiększających komfort podróży. Škoda Superb jest naprawdę komfortowym samochodem o dużej pojemności, idealnym dla rodzin i biznesu.
Superb zawsze był niezwykle atrakcyjnym pojazdem w średniej wyższej klasie. Najwyższy model Škody wywrócił świat średniej wielkości samochodów do góry nogami, gdy zadebiutował w 2001 roku. Przestrzeń wewnętrzna jest niezwykle przestronna i oferuje miejsca, które są zazwyczaj dostępne tylko w modelach wyższej klasy. Inteligentne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej stwarza niezwykle dużą przestrzeń dla pasażerów. „Przestrzeń odgrywa kluczową rolę w Superbie,” mówi szef designu Škody, Jozef KabaH. „Naszym zadaniem jest celebrowanie tego zapotrzebowania poprzez dobry design.” Superb spełnia najwyższe wymagania klientów w zakresie komfortu. Škoda Superb oferuje komfort, który przewyższa oferty większości pojazdów klasy średniej, a zawsze oferuje „odrobinę więcej samochodu”.
Cud przestrzeni pod każdym względem
Oprócz wielu innych dobrych cech, największym atutem Škody Superba jest ogromna ilość dostępnej przestrzeni. Zasadniczo zmodernizowany flagowy model marki jest i pozostaje prawdziwym gigantem przestrzeni, oferującym dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Zarówno limuzyna Superb, jak i Superb Combi oferują największy bagażnik oraz najwięcej miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu w segmencie średniej wyższej. Ta niezwykła przestronność jest możliwa dzięki inteligentnemu wykorzystaniu przestrzeni wewnętrznej i innym czynnikom. Ponieważ silnik i skrzynia biegów są zamontowane poprzecznie, inżynierowie mogli sprawić, że tunel centralny jest bardzo smukły.
Pasażerowie siedzący z tyłu Superba mają więcej miejsca niż w jakimkolwiek innym pojeździe tej klasy. Imponujące 157 milimetrów przestrzeni na nogi w limuzynie oraz w Combi oznacza, że przestrzeń dla nóg całkowicie przyćmiewa wszystkich bezpośrednich konkurentów samochodu. Jeden mały, ale istotny detal pokazuje, jak przestronny jest pojazd – dywaniki w tylnych siedzeniach są tak samo długie jak te z przodu.
Bagażnik ma prawdziwe cechy mistrza załadunku, z podstawową pojemnością w limuzynie wynoszącą 595 litrów, a w Superb Combi 633 litrów. Oba są rekordowymi wartościami w segmencie. Tylne siedzenia w Combi można złożyć całkowicie, co jest standardem dla wszystkich wersji, a tylne siedzenia limuzyny również mogą być składane. To zwiększa pojemność ładunkową limuzyny do 1700 litrów, a Combi do 1865 litrów.
Nowa funkcja sprawia, że podróżowanie z tyłu jest jeszcze wygodniejsze. Po raz pierwszy pasażerowie znajdujący się z tyłu mogą dostosować fotel pasażera z tylnej części. Elektryczne sterowanie znajduje się po stronie fotela pasażera w pobliżu konsoli centralnej i jest łatwe do obsługi z tyłu. Pasażerowie z tyłu mogą przesuwać siedzenie do przodu i do tyłu, a także regulować wysokość i kąt siedzenia. To bardzo praktyczne i zwiększa przestrzeń dla pasażerów siedzących za fotelem pasażera z przodu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dodatkową cechą ukrytą w lewych drzwiach tylnych, którą normalnie można znaleźć tylko w modelach klasy luksusowej, jest to, że Superb zapewnia parasol dla kierowcy lub pasażerów.
Złożenie podłokietnika w tylnych siedzeniach tworzy praktyczne rozwiązanie do transportu dłuższych przedmiotów, takich jak narty. Opracowana specjalnie torba Unibag nadaje się do transportu nart lub deski snowboardowej. Sterowanie kanałem na długie ładunki znajduje się po obu stronach podłokietnika, co umożliwia otwarcie kanału z przestrzeni bagażowej, jak również z kabiny pasażerskiej. Tylne siedzenia są dzielone w proporcji 60:40, co pozwala na zmienne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej.
Świeże wnętrze
Škoda Superb posiada cztery linie wyposażeniowe: 'Active’, 'Ambition’, 'Elegance’ i 'Laurin & Klement’. Wnętrze Superba 'Laurin & Klement’ jest szczególnie wyrafinowane, a wnętrze najwyższego modelu po raz pierwszy dostępne jest w ekskluzywnym zestawie kolorystycznym 'Brown/Ivory’. Pokrycia skórzane, dolna część deski rozdzielczej i panele drzwiowe są w kolorze kości słoniowej, a górna część deski rozdzielczej i skórzana kierownica są brązowe.
Kluczową cechą Škody Superba jest maksymalny komfort dla kierowcy i pasażerów. Osiąga się to dzięki starannie dobranym materiałom, precyzyjnej jakości wykonania, harmonijnym kształtom i, przede wszystkim, niezwykłej przestronności pojazdu. W zgodzie z tym projektanci uczynili wnętrze jeszcze świeższym niż wcześniej.
Po pierwsze, poprzez zastosowanie nowych kierownic, materiałów do siedzeń i elementów dekoracyjnych. Superb wyposażony jest w nowe kierownice z trzema i czterema ramionami. Wysokość i kąt nachylenia wszystkich kierownic można regulować, a nowe logo Škody jest wytłoczone na środku. W zależności od linii wyposażeniowej klienci mogą wybierać spośród różnych funkcji (3 lub 4-żebrowe, z lub bez przycisków do wyświetlacza wielofunkcyjnego/telefonu/audio), materiałów (PUR lub skóra) i kolorów (czarny lub brązowy).
Wybór pokryć siedzeń również został rozszerzony; niektóre nowe opcje wnętrza obejmują 'Ray’ (Active), 'Rubicon’ (Ambition) oraz 'Felicity’ (Elegance). Superb oferuje teraz łącznie jedenaście kombinacji pokryć siedzeń.
Elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych zostały również całkowicie zaktualizowane. Poziomy wyposażenia 'Active’, 'Ambition’ i 'Elegance’ mają nowo zaprojektowane elementy dekoracyjne, które są teraz jeszcze bardziej zindywidualizowane. Podkreślają one wysoką jakość poszczególnych wariantów wykończenia. Nowe dekoracje obejmują metaliczny szary dla 'Active’, aluminium dla 'Ambition’ oraz drewno dla 'Elegance’.
Deska rozdzielcza wykonana jest z wysokiej jakości miękkiego materiału. Precyzyjne wykonanie podkreśla odczuwaną wysoką jakość przestrzeni wnętrza. Dostępnych jest kilka kombinacji deski rozdzielczej: satynowa czerń/satynowa czerń, satynowa czerń/lawa szara, satynowa czerń/kość słoniowa, naturalny brąz/kość słoniowa i naturalny brąz/satynowa czerń (wyłącznie dla Superba L&K).
Liczba funkcji komfortowych
Rozmieszczenie elementów sterujących na desce rozdzielczej jest wyraźne, uporządkowane i zgodne z najnowszymi ustaleniami ergonomii. Użytkownicy mogą szybko znaleźć wszystko, czego potrzebują, a prowadzenie samochodu jest bardzo intuicyjne. Elementy sterujące deski rozdzielczej są umieszczone w klasyczny sposób. Zespół wskaźników znajduje się za kierownicą, a można wybierać spośród wyświetlacza wielofunkcyjnego (komputer pokładowy) lub wyświetlacza Maxi DOT. Radio i/lub system nawigacyjny są umieszczone centralnie w środkowej części konsoli deski rozdzielczej. Jednostka sterująca systemem ogrzewania i klimatyzacji jest bezpośrednio poniżej.
Po raz pierwszy limuzyna i Combi będą wyposażone w najnowszą wersję Asystenta Parkowania. Oprócz wjazdu i wyjazdu z miejsc parkingowych równoległych do jezdni, teraz wspiera również wjazd do miejsc parkingowych tyłem prostopadle do jezdni. Kierowca aktywuje system jednym naciśnięciem przycisku przy prędkościach do 40 km/h, a następnie włącza kierunkowskaz w zależności od tego, po której stronie ulicy zamierza zaparkować. System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do wykrywania dostępnych miejsc parkingowych. Następnie mierzy przestrzeń i określa punkt początkowy manewru parkowania, który wykonuje automatycznie, gdy kierowca włączy bieg wsteczny i wciśnie pedał gazu. System aktywuje się, jeśli uzna miejsce parkingowe za wystarczająco duże, co oznacza, że musi być dostępne co najmniej 30 cm przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Przyspieszanie i hamowanie pozostawiono kierowcy, a system zajmuje się wszystkimi innymi zadaniami związanymi z manewrem parkowania, w tym prowadzeniem samochodu wzdłuż idealnej trajektorii. Asystent Parkowania zajmuje się wszystkimi innymi zadaniami związanymi z manewrem parkowania, w tym prowadzeniem samochodu wzdłuż idealnej trajektorii. Jeśli kierowca przyspieszy do ponad 7 km/h podczas wjazdu na miejsce parkingowe lub jeśli samochód napotka przeszkodę, system zatrzyma samochód za pomocą funkcji awaryjnego hamowania.
Dzięki nowoczesnym systemom bezprzewodowym, wykonywanie telefonów podczas jazdy w Škodzie Superb jest bardzo wygodne. Pojazd i telefon komunikują się za pomocą technologii Bluetooth.
Limuzyna Superb dostępna jest z opcjonalnym elektrycznie otwieranym dachem z zintegrowanymi ogniwami słonecznymi. Gdy samochód jest zaparkowany w słońcu, ogniwa słoneczne dostarczają energii elektrycznej, która napędza wentylator, który wymusza cyrkulację powietrza wewnątrz pojazdu. Technologia ta obniża temperaturę wewnętrzną o nawet 25 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów bez dachu słonecznego z zintegrowanymi ogniwami słonecznymi. Słoneczny dach można pochylać i przesuwać jak tradycyjny dach. Limuzyna Superb oferuje również elektrycznie otwierany szklany dach.
Elektrycznie otwierany hatchback Combi można otworzyć, naciskając przycisk na konsoli środkowej lub na pilocie. Można go łatwo zamknąć ponownie za pomocą przycisku znajdującego się na dolnej krawędzi klapy.