Skoda odświeżyła model Yeti w 2013 roku, znacznie poprawiając jego wygląd i aktualizując silniki, aby spełniały nowe europejskie normy emisji spalin.
Wprowadzenie europejskich norm emisji Euro 5b w styczniu 2013 roku zmusiło wielu producentów samochodów do ulepszenia swoich pojazdów. Już nie chodziło tylko o emisję spalin silników. Równie ważne stały się systemy bezpieczeństwa oraz czynnik recyklingu samochodów. Skoda musiała poprawić model Yeti po czterech latach obecności na rynku, a to było raczej całkowite odnowienie niż tylko kosmetyka.
Podczas gdy jego poprzednik miał wyraźne światła przeciwmgielne umieszczone w osobnym klastrze obok świateł przednich, Yeti z 2013 roku zaprezentował zupełnie nowy przód. Ich kubistyczny styl z prostokątnymi reflektorami i wyraźnym wyglądem osłony podwozia nadawał crossoverowi bardziej odważną sylwetkę. Przyciemniony słupek C i ramka drzwi sprawiały, że samochód przypominał pickup z dłuższą szybą boczną. Z tyłu czeski producent przeprojektował tylne światła z wyraźnymi liniami, które tworzyły literę C, co miało nawiązywać do „Clever”.
W środku, Yeti zyskał niewielkie ulepszenia na desce rozdzielczej oraz nową kierownicę z większą liczbą przycisków i pustym dolnym ramieniem (w zależności od wersji). Dzięki nowemu systemowi infotainment, auto mogło być wyposażone w kamerę cofania.
Dla modelu Skoda Yeti z 2013 roku wybrano cztery silniki diesla i trzy benzynowe – wszystkie turbo doładowane i z bezpośrednim wtryskiem. Zakres mocy wahał się od silnika 1.2 TSI o mocy 105 KM do 2.0 TDI o mocy 170 KM. Napęd na przednią lub na wszystkie koła z systemem Haldex był dostosowany do specyfikacji silnika.
Skoda Yeti to jeden z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów. Po raz pierwszy w historii ten kompaktowy SUV jest dostępny w dwóch różnych wersjach: eleganckiej i stylowej wersji miejskiej oraz przygodowej wersji terenowej 'Outdoor’. Obie wersje Skody Yeti mają nowy przód i tył, nowe felgi aluminiowe, świeże wnętrza, nowe pomysły 'Simply Clever’, maksymalną funkcjonalność oraz dodatkowe kombinacje silników i skrzyń biegów. Obie nowe wersje Skody Yeti będą wprowadzone na pierwsze rynki na początku 2014 roku.
„Skoda Yeti to jeden z najbardziej atrakcyjnych kompaktowych SUV-ów na rynku i znacznie przekroczyła nasze oczekiwania sprzedażowe od momentu jej wprowadzenia na rynek cztery lata temu,” mówi prezydent Skody Winfried Vahland. „Dzięki temu całkowicie nowemu wyglądowi i oferowaniu w dwóch wersjach po raz pierwszy, ustalamy nowe standardy, kontynuując nasz znakomity postęp w tej szybko rozwijającej się klasie pojazdów,” dodaje Vahland.
Międzynarodowa historia sukcesu
Skoda zadebiutowała w segmencie kompaktowych SUV-ów w 2009 roku z modelem Yeti, który szybko stał się jednym z najbardziej udanych pojazdów w swojej klasie. Do tej pory sprzedano łącznie 281,100 Skoda Yeti (stan na 30 września 2013 roku). W samym 2012 roku Skoda dostarczyła około 87,400 Yeti – co oznacza wzrost o 24 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a w pierwszych dziewięciu miesiącach 2013 roku dostarczono 59,700 Yeti do klientów na całym świecie.
W Unii Europejskiej Yeti obecnie ma udział w rynku wynoszący 4,1 procent, co plasuje go wśród najlepiej sprzedających się SUV-ów segmentu A, podkreślając kompetencje marki w zakresie napędu na cztery koła. Łączny udział modeli Skody 4×4 w UE wynosi około trzy procent.
Skoda koncentruje się na rynkach wzrostu międzynarodowego w ramach strategii rozwoju marki na 2018 rok. Skoda Yeti jest sprzedawana w Rosji od końca 2012 roku. Pojazdy są produkowane lokalnie we współpracy z rosyjską grupą GAZ w zakładzie w Niżnym Nowogrodzie. Yeti jest również sprzedawana w Chinach, obecnie jako model importowy, od połowy 2013 roku. Rozszerzona wersja Yeti będzie oferowana szczególnie na rynek chiński do końca 2013 roku. Będzie produkowana lokalnie przez Shanghai Volkswagen.
Wraz z wydaniem dwóch całkowicie nowych wersji Yeti jednocześnie, Skoda kontynuuje swoją największą ofensywę modeli w historii firmy. Skoda planuje zwiększyć globalną sprzedaż do co najmniej 1,5 miliona pojazdów rocznie do 2018 roku.
Uderzający wygląd – teraz w dwóch wersjach modelowych
Szczególnym wyróżnikiem jest po raz pierwszy oferta dwóch indywidualnych linii designu. Kompaktowy SUV Skody jest teraz dostępny w eleganckim, stylowym wyglądzie miejskim oraz w wersji terenowej do jazdy w terenie. Wyraźną różnicą między obiema wersjami jest to, że elementy przednie i tylne, takie jak zderzaki, osłona, listwy boczne i progi drzwiowe, są w kolorze nadwozia lub, jak w przypadku wersji Skody Yeti Outdoor, pozostają w czarnym plastiku. Skoda Yeti Outdoor ma standardowe lusterka wsteczne w kolorze srebrnym.
Skoda Yeti wprowadza nowy design Skody. Przednie i tylne części zostały zreinterpretowane i są teraz jeszcze bardziej uderzające. Kryteria nowego języka designu Skody są wyraźnie widoczne: precyzyjne krawędzie i linie, nacisk na poziome linie oraz nowe logo pojazdu.
Nowe przody obu pojazdów są teraz bardziej akcentowane poziomo i mają charakterystyczną osłonę chłodnicy oraz przeprojektowane reflektory, dostępne po raz pierwszy z bi-ksenonowymi lampami i zintegrowanymi LED-ami do jazdy dziennej. Zgodnie z nowym językiem designu Skody, przednie światła przeciwmgielne są teraz prostokątne i znajdują się dalej pod przednimi zderzakami.
Nowy tył Yeti również ma nowy układ, w tym nowy kształt klapy bagażnika z charakterystycznymi światłami tylnymi, które są teraz w jeszcze dokładniej uformowanym kształcie C, opcjonalnie dostępne jako LED-y, oraz, zgodnie z nowym wyglądem Skody, dwa kubistyczne elementy trójkątne obok nowego logo Skody.
Program kół został rozszerzony o cztery nowo zaprojektowane, atrakcyjne wzory felg aluminiowych. Teraz dostępna jest szersza gama kolorów, w tym cztery nowe metaliczne wykończenia – Moon White, Jungle Green, Metal Grey i Magnetic Brown. Ten ostatni kolor jest ekskluzywny dla Skody Yeti L&K.
Nowe modele Yeti mają całkowicie nowe, świeże wnętrze – z nowymi, trójramiennymi kierownicami w siedmiu wersjach, nowymi tkaninami i wzorami tapicerki oraz nowymi dekoracyjnymi wykończeniami na desce rozdzielczej.
Pierwsza Skoda z kamerą tylnej
Yeti to pierwszy model marki z Opticznym Asystentem Parkowania, opcjonalną kamerą tylną, która kontynuuje stosowanie praktycznych i związanych z bezpieczeństwem systemów wspomagających w Yeti.
Po raz pierwszy w Skodzie Yeti pojawi się najnowsza generacja asystenta automatycznego parkowania. Nowy system umożliwia Yeti automatyczne cofanie i parkowanie równoległe, a nawet wycofywanie się. Nowy Skoda Yeti po raz pierwszy ma także system automatycznego zamykania i uruchamiania 'KESSY’. Technologia ta pozwala kierowcy na automatyczne otwieranie, zamykanie i uruchamianie pojazdu bez konieczności wkładania kluczyka do stacyjki.
Przestronność i funkcjonalność: w drodze z rozwiązaniami 'Simply Clever’
Zaktualizowana Skoda Yeti również otrzymała cztery nowe rozwiązania 'Simply Clever’. Podwójna wykładzina podłogi w bagażniku, która sprawdziła się już w innych modelach Skody, jest nowością. Jest również odpinana lampa LED w bagażniku, uchwyt na kamizelkę pod siedzeniem kierowcy oraz pojemnik na odpady w bocznych drzwiach Yeti.
Oprócz nowych funkcji zaktualizowana Skoda Yeti nadal oferuje wszystkie znane opcjonalne funkcje wygody, w tym gigantyczny panoramiczny szklany dach, nowoczesny klimatyzator Climatronic w podziale na dwie strefy, podgrzewane siedzenia, system tempomatu, podgrzewaną przednią szybę czy elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy.
Jednym z wyróżników pozostaje system VarioFlex tylnych siedzeń Skody Yeti, oferujący unikalną wszechstronność wnętrza. Trzy tylne siedzenia można indywidualnie złożyć lub usunąć. Zewnętrzne siedzenia można przesunąć wzdłuż lub w poprzek, gdy środkowe siedzenie jest usunięte. Yeti można błyskawicznie przekształcić z pięcioosobowego na czteroosobowy, co zapewnia więcej przestrzeni dla pasażerów tylnych.
Są także sprawdzone funkcje, takie jak składana tylna kanapa pasażera, składane stoliki na plecach przednich siedzeń, różne schowki lub praktyczne uchwyty na butelki. Funkcjonalność jest priorytetem w bagażniku, w tym punkty mocowania i składane haki.
Skoda Yeti ponownie potwierdza swoje przestronne możliwości. W żadnym innym kompaktowym SUV-ie pasażerowie tylni nie mają tak dużej przestrzeni na głowę jak w Skodzie Yeti – 1,027 milimetra. Pojemność bagażnika wynosi co najmniej 405 litrów. Przesuwając tylne siedzenia do przodu, objętość zwiększa się do 510 litrów, a usunięcie wszystkich tylnych siedzeń zwiększa ją do fantastycznych 1,760 litrów.
Siedem nowoczesnych silników, napęd na przednie i cztery koła, manualna skrzynia biegów i skrzynia dwusprzęgłowa (DSG)
Do całkowicie nowego Skody Yeti można wybierać spośród czterech silników wysokoprężnych i trzech benzynowych – wszystkie doładowane i z bezpośrednim wtryskiem. Zakres mocy rozciąga się od 1.2 TSI o mocy 77 kW i 105 KM do 2.0 TDI o mocy 125 kW i 170 KM. Piąta generacja napędu na przednie lub cztery koła z sprzęgłem Haldex jest dobierana w zależności od specyfikacji silnika. Jako automatyczna skrzynia, Skoda Yeti korzysta wyłącznie z nowoczesnej sześciobiegowej lub siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej (DSG).
Wersja Yeti GreenLine z silnikiem 77 kW 1.6 TDI, napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów generuje emisję CO2 wynoszącą tylko 119 g/km. Odpowiada to zużyciu 4.6 litrów oleju napędowego na 100 km (61 MPG).
Dodatkowo dostępne są trzy warianty silnika Green tec dla silnika 103 kW 2.0 TDI z manualną sześciobiegową skrzynią, 77 kW 1.6 TDI z siedmiobiegowym DSG i 90 kW 1.4 TSI z manualną sześciobiegową skrzynią. Pakiet Green tec obejmuje system start-stop, odzyskiwanie energii z hamowania (rekuperację) i opony o niskim oporze toczenia.
Silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 125 kW jest teraz dostępny z fantastyczną kombinacją napędu na cztery koła i automatycznej sześciobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Automatyczna siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa jest również dostępna dla Yeti 77 kW 1.6 TDI z napędem na przednie koła.
Bezpieczeństwo bez kompromisów
Skoda Yeti nie idzie na żadne kompromisy w zakresie bezpieczeństwa, zdobywając najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP w 2009 roku.
Aktywne bezpieczeństwo zostało zwiększone poprzez ESC (elektroniczna kontrola stabilności) i ABS (system zapobiegający blokowaniu kół) z asystentem hamowania. Systemy te są standardowym wyposażeniem w krajach UE. Przednie światła przeciwmgielne mogą być opcjonalnie wyposażone w funkcję zakrętu. Nowe bi-ksenonowe reflektory z LED-ami do jazdy dziennej zwiększają widoczność pojazdu i oświetlenie drogi w ciemności. Istnieją elektroniczni asystenci do jazdy pod górę i w dół. Inne opcje to elektroniczny system monitorowania ciśnienia w oponach.
Dzięki elektronicznie kontrolowanemu napędowi na cztery koła (piąta generacja sprzęgła Haldex) i prześwicie wynoszącemu 180 mm, kompaktowy SUV jest gotowy na prawie każdy teren. Elektroniczna blokada dyferencjału EDS umożliwia płynne i komfortowe ruszanie oraz utrzymanie przyczepności na różnych nawierzchniach drogowych.
Jeśli chodzi o pasywne bezpieczeństwo, Yeti może pochwalić się do dziewięciu poduszek powietrznych. Punkty Isofix mocno mocują foteliki dziecięce w samochodzie. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu z napinaczami pasów i regulacją wysokości oraz regulowane zagłówki dopełniają pakiet bezpieczeństwa.
Nowy design Skody Yeti
Skoda Yeti wzbudza zainteresowanie w swojej klasie od swojego debiutu około cztery lata temu. Kompaktowy SUV Skody jest prostym przedstawicielem swojego segmentu, pojazdem użytkowym o charakterystycznym i klarownym wyglądzie. Skoda gruntownie zrewidowała swój udany model i dostosowała go do nowego designu marki. Charakter pojazdu wszechstronnego jest teraz jeszcze bardziej uniwersalny i zdefiniowany, ponieważ dostępny jest w dwóch wersjach – Yeti i Yeti Outdoor.
Odnowienie Skody Yeti zachowało wszystkie dobre elementy nowej filozofii designu marki, w tym silny nacisk na poziome linie, precyzyjne krawędzie, czyste kontury, nowe logo i uderzającą grę światła i cienia. „Gruntownie odnowiliśmy Skodę Yeti cztery lata po jej wprowadzeniu na rynek. Nowy design czyni ją bardziej uderzającą i podkreśla jej imponujący wygląd,” mówi Frank Welsch, członek zarządu Skody ds. rozwoju technicznego. Twórcy zachowali sprawdzony, niepowtarzalny podstawowy design i proporcje SUV-a: prostopadłe powierzchnie, duże okna o okrągłych kształtach i bezkompromisowa sylwetka.
W trakcie rewizji modelu zespół głównego projektanta Skody Jozefa Kabana stworzył dwie wersje Yeti: 'miejską’ Skodę Yeti jako stylowy crossover do miasta oraz Skodę Yeti Outdoor, kompaktowego SUV-a, którego potężne elementy terenowe podkreślają jego przydatność w terenie. Mimo różnic w designie, obie wersje Yeti zachowują ogromną wszechstronność i funkcjonalność pojazdu. Wszystkie obecne silniki, skrzynie biegów oraz napędy na przednie i cztery koła są dostępne dla obu wersji.
Skoda Yeti i Skoda Yeti Outdoor mają całkowicie nowe przody i tyły z LED-owymi światłami tylnymi, nowymi osłonami chłodnicy, nowymi zderzakami, nowymi reflektorami przednimi i światłami przeciwmgielnymi, nową maską oraz oczywiście nowym logo pojazdu.
Przednia część charakteryzuje się wyraźnymi poziomymi liniami, a mocna, prostokątna osłona chłodnicy jest otoczona chromowaną ramką. Nieznaczne aplikacje reliefowe sprawiają, że 17 pionowych żeber osłony Outdoor są bardziej wyraziste.
Projektanci Skody całkowicie zreinterpretowali kształt świateł Yeti. Główne reflektory są bardziej wyraziste i ostrzejsze dzięki precyzyjnie wyciętym krawędziom, ostrym cięciom fasetowym, delikatnym przejściom i ogólnej oszczędności krzywizn. Reflektory są szersze niż w poprzednich wersjach. Doskonała jakość elementów w formie kryształu przypomina czeską stal. Po raz pierwszy Yeti zyskała reflektory bi-ksenonowe z zintegrowanymi LED-ami do jazdy dziennej.
Przednie światła przeciwmgielne są charakterystycznym elementem zaktualizowanego Yeti – w zupełnie nowej interpretacji kształtu, rozmiaru i pozycji. Światła przeciwmgielne dla obu linii designu są teraz prostokątne i nieco większe niż wcześniej. Znajdują się także dalej pod nowo zaprojektowanym zderzakiem. Nowy design oznacza, że jedna cecha nowego języka designu Skody staje się widoczna – przednie i światła przeciwmgielne nowego Yeti mają kształt koniczyny.
Wyraźnie zauważalną różnicą między miejskim a terenowym Yeti Skody można dostrzec w dolnej części przedniej części. Nowo zaprojektowany zderzak wersji miejskiej jest całkowicie pomalowany w kolorze nadwozia. Środkowy kanał powietrzny poniżej tablicy rejestracyjnej ma delikatną strukturę plastra miodu. Z kolei zderzak Yeti Outdoor ma czarny spoiler po prawej i lewej stronie kanału powietrznego. Środkowy kanał powietrzny ma grube pionowe żebra i jest otoczony aluminiowym osłonkiem.
Logo Skody nie jest już zintegrowane w osłonie chłodnicy, lecz delikatnie wytłoczone w centrum (’nos’) maski. Logo jest wykonane w chromie na matowej czarnej powierzchni, otoczone delikatną chromowaną linią. Ta prestiżowa pozycja jest punktem wyjścia do precyzyjnie uformowanych linii nowej maski.
Zmiany zaszły również na bokach Skody Yeti. Kanciasty kształt sylwetki Yeti pozostaje zasadniczo niezmieniony; jednak nadkola mają teraz mocniejszy kształt. Pojawiły się nowe listwy boczne, które są pomalowane w kolorze nadwozia w miejskim Yeti i wykonane z czarnego plastiku w Yeti Outdoor. Aluminiowe wykończenie jest dostępne na życzenie. To samo dotyczy reinterpretowanych progów drzwiowych na dolnej krawędzi nadwozia. W miejskim Yeti są one w kolorze nadwozia, a w Yeti Outdoor w czarnym kolorze. Relingi dachowe wersji miejskiej są pomalowane na czarno lub srebrno. Yeti Outdoor ma relingi dachowe całkowicie pomalowane na czarno lub srebrne relingi z matowymi czarnymi nogami. Lusterka Yeti Outdoor są zawsze malowane na srebrno.
Cztery nowe wzory felg aluminiowych uczynią program kół 16- i 17-calowych bardziej atrakcyjnym: dwa dla miejskiego Yeti (16-calowe 'Dolomite’ i 17-calowe 'Scudo’) oraz dwa dla Yeti Outdoor (16-calowe 'Forest’ oraz 17-calowe 'Origami’/’Origami Black’). Nowy charakter Skody jest wyraźnie widoczny w nowych felgach aluminiowych. Felgi są dobrze zdefiniowane, precyzyjne i wizualnie atrakcyjne. Kołpak do standardowego stalowego koła podstawowego Yeti 'Active’ został zaprojektowany na nowo. Z łącznie jedenastu różnych wzorów, wybór kół dla Skody Yeti jest bardziej różnorodny niż kiedykolwiek wcześniej.
Motto całkowicie przeprojektowanego tyłu Skody Yeti jest jasne i czyste: nowe logo pośrodku nowej klapy z nazwą Skody i modelem w nowym stylu czcionki po lewej i prawej stronie logo. Modele Yeti GreenLine lub 4×4 mają również dodatkowe logo.
Nowa Yeti posiada dwa kubistyczne trójkątne elementy po lewej i prawej stronie klapy, typowe dla Skody. W zderzaku są także dwa nowe reflektory. W Yeti Outdoor są one umieszczone na równi z dolną krawędzią klapy bagażnika, a zatem wyżej niż w wersji miejskiej.
Oczywiście są też nowe światła tylne, w tym opcjonalne LED-y, w typowym dla marki wzorze C. Nowy układ w dwóch paskach sprawia, że 'C’ jest bardziej wyraźne i jaśniejsze. Całkowity redesign tylnej części sprawia, że Yeti wydaje się szerszy niż wcześniej, mimo że szerokość pojazdu pozostaje niezmieniona i wynosi 1,793 milimetra.
Wizualna różnica między obiema wersjami Yeti jest najbardziej zauważalna w dolnej części tylnej części. Skoda Yeti Outdoor ma zderzak tylny z wyraźniejszą, odbijającą światło powierzchnią w kolorze nadwozia oraz solidnymi elementami bezpieczeństwa w kolorze czarnym i srebrnym. Zderzak miejskiego Yeti jest całkowicie pomalowany w kolorze nadwozia i zawiera centralny element bezpieczeństwa wykonany z srebrnego plastiku.
Wybór kolorów Skody Yeti został również rozszerzony. Skoda dodała cztery nowe odcienie: Moon White, Jungle Green, Metal Grey oraz Magnetic Brown (dostępne wyłącznie dla Yeti L&K). Klienci mogą teraz wybierać spośród łącznie 15 różnych tonów dla obu wersji designu. Inne dostępne kolory to jednorodne odcienie Candy White, Pacific Blue i Corrida Red oraz kolory metaliczne Magic Black z efektem perłowym, Cappuccino Beige, Shark Blue, Rosso Brunello, Lava Blue, Brilliant Silver, Mato Brown i Terracotta Orange.
Wnętrze zostało odświeżone
Wnętrze Skody Yeti zostało znacząco odświeżone, rozszerzając zakres możliwości personalizacji. Obie linie designu mają nowe kierownice, okrycia siedzeń oraz dekoracyjne wykończenia.
Nowe Yeti ma nową, trójramienną kierownicę we wszystkich wersjach i liniach designu. Regulowana w wysokości i głębokości kierownica jest dostępna w siedmiu różnych wersjach. W zależności od linii wyposażenia i życzeń klientów, dostępne wersje obejmują PUR z elementami chromowanymi, skórzaną z elementami chromowanymi, skórzaną z elementami chromowanymi i przyciskami do wielofunkcyjnej kontroli audio oraz skórzaną z elementami chromowanymi i przyciskami do wielofunkcyjnej kontroli audio i telefonu. Od 2014 roku dostępne będą również dwie niezwykle sportowe skórzane kierownice, zarówno z przyciskami do wielofunkcyjnej kontroli audio i telefonu, jak i bez nich.
Rozszerzony wybór okryć siedzeń również został zaktualizowany. Nowe skórzane okrycia siedzeń Terracotta są dostępne dla linii Yeti Ambition oraz nowe ekskluzywne brązowe skórzane okrycia siedzeń dla Yeti L&K.
Nowe chromowane uchwyty wewnętrzne drzwi oraz trzy nowe wzory dla dekoracyjnych wykończeń na desce rozdzielczej dopełniają nową rewizję wnętrza.
Skoda Yeti z zużyciem paliwa od 4.6 l/100 km
Najwyższym celem strategii GreenFuture Skody jest uczynienie modeli marki bardziej oszczędnymi w zużyciu paliwa. Jednym z bardzo oszczędnych przedstawicieli w segmencie kompaktowych SUV-ów jest Skoda Yeti GreenLine. Jej zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4.6 l/100 km oraz emisja CO2 wynosząca 119 g/km udowadnia, że nawet kompaktowy SUV może być ekonomiczny. Całkowicie zaktualizowana Skoda Yeti jest dostępna z trzema silnikami benzynowymi i czterema wysokoprężnymi, stałym napędem na cztery koła lub napędem na przednie koła, manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią dwusprzęgłową. Dostępne są również trzy warianty Green tec.
Różnorodność opcji pod maską i na osiach jest teraz jeszcze większa dla miejskiego Skody Yeti oraz dla nowego Yeti Outdoor. Obie wersje oferują doskonałą oszczędność paliwa i są dostępne z pełnym zakresem rozszerzonych kombinacji silników i skrzyń biegów.
Pomimo znacznie wyższej przedniej części w porównaniu do sedanów, Skoda Yeti 77 kW 1.6 TDI GreenLine nadal osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4.6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, ale pozostaje zwinnym pojazdem, mogącym przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 12.1 sekundy. Nazwa GreenLine odnosi się do najbardziej oszczędnej wersji modelu w serii. Przednionapędowa Skoda Yeti 77 kW 1.6 TDI GreenLine ma teraz manualną skrzynię pięciobiegową i standardowe systemy automatycznego start-stop oraz odzyskiwania energii z hamowania. Jej 16-calowe koła zostały wyposażone w opony o niskim oporze toczenia, a inżynierowie przeprowadzili dodatkowe modyfikacje techniczne, usprawniając aerodynamikę podwozia Yeti GreenLine oraz obniżając jego wysokość o 25 milimetrów. Inne ulepszenia obejmują dłuższy przełożony bieg oraz niższe obroty silnika w pozycji neutralnej. Pojazd można zidentyfikować po logo GreenLine na osłonie chłodnicy oraz klapie.
Oprócz wersji GreenLine, istnieją trzy silniki Yeti z napędem na przednie koła w wariancie Green tec. Obejmuje to automatyczny system start-stop, odzyskiwanie energii z hamowania oraz opony o niskim oporze toczenia. Silnik 90 kW 1.4 TSI Skody Yeti z manualną sześciobiegową skrzynią ma emisję CO2 wynoszącą 148 g/km, a zużycie paliwa wynosi 6.4 l/100 km. Silnik 77 kW 1.6 TDI z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową zużywa 5.0 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 132 g/km. Emisje w silniku 103 kW 2.0 TDI z manualną sześciobiegową skrzynią wynoszą 134 g/km, a zużycie paliwa wynosi 5.1 l/100 km.
Nowoczesne silniki TSI i oszczędne silniki Diesla Common-Rail z filtrem cząstek stałych
Silniki benzynowe w Skodzie Yeti mają moc od 77 kW do 118 kW. Pojazdy wysokoprężne korzystają z silników common-rail z filtrem cząstek stałych i mocą od 77 kW do 125 kW. Wszystkie silniki są bezpośrednio wtryskiwane i doładowane. Klienci mogą łączyć sześć silników Yeti z automatycznymi skrzyniami dwusprzęgłowymi, a napęd na cztery koła można łączyć z czterema silnikami w Yeti.
Silnik benzynowy podstawowej wersji to 77 kW 1.2 TSI, osiągający maksymalny moment obrotowy 175 Nm przy prędkości obrotowej od 1,550 do 4,100 rpm. Jest dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła. Klienci mogą wybierać między manualną sześciobiegową skrzynią biegów a automatyczną siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową. Łączne zużycie paliwa dla skrzyni manualnej wynosi 6.0 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 140 g/km.
Przednionapędowy silnik 1.4 TSI 90 kW jest dostępny w wersji Green tec. Łączne zużycie paliwa oraz emisja CO2 tego silnika wynoszą 6.4 l/100 km i 148 g/km, odpowiednio. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm przy prędkości obrotowej od 1,500 do 4,000 rpm. Ten silnik można również łączyć z automatyczną siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową.
Silnik 1.8 TSI jest dostępny wyłącznie z napędem na cztery koła. Istnieją dwie wersje mocy. Wersja o mocy 112 kW łączy napęd na cztery koła z automatyczną sześciobiegową skrzynią dwusprzęgłową. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm przy prędkości obrotowej od 1,500 do 4,200 rpm, łączne zużycie paliwa wynosi 8 l/100 km, a emisje CO2 wynoszą 189 g/km. Wersja o mocy 118 kW jest wyposażona w manualną sześciobiegową skrzynię biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm w zakresie od 1,500 do 4,500 rpm. Silnik zużywa 7.8 l paliwa na 100 km, a emisje wynoszą 184 g CO2 na kilometr.
Cztery silniki Diesla common rail obiecują efektywność i większą moc ciągnącą. Najwyższa wydajność silnika wysokoprężnego to 125 kW 2.0 TDI z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 350 Nm przy prędkości obrotowej od 1,750 do 2,500 rpm. Ten silnik jest dostępny wyłącznie z napędem na cztery koła i wyborem skrzyni biegów manualnej lub automatycznej sześciobiegowej DSG. Ta kombinacja napędu na cztery koła i DSG jest nowością dla tego silnika Yeti. Łączne zużycie paliwa oraz emisja CO2 dla silnika z manualną skrzynią biegów wynoszą 5.7 l/100 km i 149 g/km, odpowiednio.
Silnik Diesla 103 kW 2.0 TDI z manualną sześciobiegową skrzynią biegów jest opcjonalnie dostępny z napędem na cztery koła lub jako przednionapędowa wersja Green tec. Silnik jest również dostępny w atrakcyjnej kombinacji napędu na cztery koła oraz automatycznej sześciobiegowej skrzyni biegów DSG, z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym 6.3 l/100 km, emisją CO2 wynoszącą 164 g/km i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm przy prędkości obrotowej od 1,750 do 2,500 rpm.
Silnik 81 kW 2.0 TDI jest dostępny jako przednionapędowy z manualną skrzynią biegów pięciobiegową. Silnik zużywa 5.1 l oleju napędowego na 100 km i emituje 132 g/km CO2, osiągając maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy prędkości obrotowej od 1,500 do 2,500 rpm. Wersja z napędem na cztery koła ma manualną skrzynię biegów sześciobiegową. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm w zakresie 1,750 do 2,750 rpm.
Silnikiem podstawowym w wersji wysokoprężnej jest 77 kW 1.6 TDI, dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła i po raz pierwszy z automatyczną siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową.
Skoda Yeti – Inteligentna przestrzeń dla przygód
Udoskonalona Skoda Yeti to prawdziwy zwrot głowy w świecie kompaktowych SUV-ów. Wnętrze tego pojazdu wszechstronnego nie jest mniej imponujące niż jego osiągi w terenie i na drodze. Zarówno miejska, jak i terenowa wersja Skody Yeti mądrze wykorzystują przestrzeń i funkcje, zawierając zarówno nowe, jak i sprawdzone rozwiązania 'Simply Clever’.
Przestrzeń i jeszcze więcej przestrzeni: wnętrze Yeti jest niezwykle przestronne i jasne, z pionowymi elementami bocznymi i szybami, które odgrywają kluczową rolę. Pasażerowie z tyłu siedzą bardzo komfortowo: Przy 1,027 milimetrach, oparcie jest jednym z najdłuższych w tym segmencie. Niska krawędź załadunkowa ułatwia zarówno załadunek, jak i życie ogólnie: jej wysokość wynosząca 712 milimetrów ustala nowy standard. Długość wynosząca 4,222 milimetrów, szerokość 1,793 milimetrów oraz wysokość 1,691 milimetrów sprawiają, że Yeti jest jednym z najbardziej kompaktowych samochodów w swojej klasie. Dzięki inteligentnemu wykorzystaniu przestrzeni oraz bezkompromisowej formie, jest również jednym z najbardziej przestronnych.
A wnętrze jest naprawdę 'Simply Clever’. Dzięki trzem oddzielnym, indywidualnie odpinanym i regulowanym tylnym siedzeniom, system VarioFlex to prawdziwy majstersztyk. Dwa boczne siedzenia można przesuwać do przodu lub do tyłu o 150 milimetrów, aby uzyskać jeszcze więcej miejsca na nogi. Przy usuniętym środkowym siedzeniu zewnętrzne siedzenia mogą być przesuwane na boki, uzyskując jeszcze więcej miejsca na ramiona, co w błyskawiczny sposób przekształca Yeti w bardzo komfortowy czteroosobowy pojazd. Co więcej, wszystkie trzy siedzenia mają regulowane oparcia i można je złożyć. Składając, środkowe siedzenie staje się podłokietnikiem ze dwoma uchwytami na kubki (opcjonalnie) w kilka chwil. W razie potrzeby oparcie fotela pasażera z przodu można całkowicie złożyć.
Oprócz kluczowej cechy VarioFlex wnętrze oferuje wiele innych sprytnych rozwiązań. Po raz pierwszy Skoda Yeti ma uchwyt na kamizelkę ostrzegawczą pod siedzeniem kierowcy. To bardzo praktyczne, ponieważ kamizelka jest natychmiast dostępna i nie trzeba jej szukać w sytuacji awaryjnej.
Standardowe wyposażenie od poziomu Ambition w górę obejmuje odpinaną lampę LED w bagażniku, która automatycznie ładuje się podczas pracy silnika. Nowością jest również pojemnik na odpady w przestrzeni przechowywania w drzwiach.
Duża i opcjonalnie klimatyzowana przestrzeń do przechowywania pod podłokietnikiem w konsoli centralnej (Jumbo Box) zapewnia dużą przestrzeń na różne przedmioty. Inne przedmioty można przechowywać w schowkach w centralnej części deski rozdzielczej i pod fotelem pasażera z przodu (przykryte). Schowek na okulary nad lusterkiem wstecznym jest w zasięgu zarówno kierowcy, jak i pasażera z przodu. Paragon parkingowy można przymocować do uchwytu na bilety w wewnętrznej wykończeniu na lewym słupku A. Butelki można przechowywać bezpiecznie – dwie butelki o pojemności 0.5 litra w konsoli centralnej, jedna butelka o pojemności 1 litra w każdej przedniej bocznej kieszeni oraz jedna butelka o pojemności 0.5 litra w każdej tylnej bocznej kieszeni. Na tylną stronę Jumbo Box klienci mogą zamówić dodatkowy uchwyt na butelkę o pojemności 1.5 litra.
Duży, praktyczny bagażnik
Bagażnik to przykład sprytności i funkcjonalności. Dzięki swojemu zmiennemu systemowi siedzeń kompaktowy SUV staje się uniwersalnym pojazdem. Po usunięciu tylnych siedzeń, przestrzeń bagażnika Yeti zwiększa się z 510 do 1,760 litrów, oferując miejsce na wszystko, poza kuchennym zlewem. Pionowa klapa bagażnika jest łatwa do podniesienia i otwiera się szeroko (1.87 metra). Ładowanie i rozładowywanie jest łatwe, ponieważ krawędź załadunkowa wynosi zaledwie 712 milimetrów od ziemi.
Po raz pierwszy Skoda Yeti ma odwracalną matę podłogową. Jedna strona składa się z wysokiej jakości wykładziny, a druga odpycha brud i wodę. W przypadku transportu brudnych przedmiotów pokrowiec można obrócić, tak aby strona odporną na brud była skierowana ku górze.
Opcjonalnie dostępna jest zmienna podłoga bagażnika. Dzieląc bagażnik na dwa segmenty, ta funkcja zapewnia miejsce do przechowywania przedmiotów, które nie są potrzebne codziennie. Tylną półkę można usunąć. Torba na narty (unibag) to praktyczna cecha dodatkowa do transportu nart w bezpieczny sposób, nie brudząc wnętrza samochodu.
Oprócz przestronnych schowków za nadkolami, dwóch zagłębionych uchwytów na torby oraz różnego rodzaju pierścieni mocujących, program siatki z trzema siatkami zabezpieczającymi zapewnia zorganizowaną przestrzeń bagażową. W wyższych wersjach wyposażenia system mocowania z czterema ruchomymi hakami utrzymuje porządek w bagażniku.
Skoda Yeti: Bezpieczna na każdym terenie
Skoda Yeti to pojazd, w którym bezpieczeństwo nie jest kwestią kompromisów. Ten kompaktowy SUV zdobył pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP w 2009 roku za swoje wzorcowe cechy bezpieczeństwa. Zaktualizowana Skoda Yeti zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa, co jej poprzednik. Systemy takie jak ESC, w tym ABS, asystent hamowania i mocna konstrukcja nadwozia, jak również nowoczesne podwozie gwarantują optymalne aktywne bezpieczeństwo. W terenie inteligentny napęd na cztery koła pojazdu przyczynia się do bezpiecznego zachowania w trakcie jazdy. W zakresie bezpieczeństwa pasywnego pasażerowie są chronieni przez system składający się z maksymalnie dziewięciu poduszek powietrznych, pięciu pasów bezpieczeństwa trzech punktowych oraz pięciu zagłówków.
Liczne elektroniczne systemy bezpieczeństwa podnoszą aktywne bezpieczeństwo Skody Yeti. W krajach UE Yeti jest standardowo wyposażona w ESC (elektroniczna kontrola stabilności), która obejmuje ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), MSR (kontrola hamowania silnikiem), asystenta hamowania, ASR (regulację antypoślizgową) oraz EDS (elektroniczną blokadę dyferencjału).
ESC rozpoznaje krytyczne sytuacje podczas jazdy i zapobiega przemieszczeniu się lub poślizgowi pojazdu. ABS zapobiega blokowaniu kół podczas awaryjnego hamowania lub hamowania na śliskich nawierzchniach. MSR przeciwdziała blokowaniu kół napędowych, które może wystąpić, gdy kierowca zwalnia na gładkiej nawierzchni. Zwiększając ciśnienie hamowania, asystent hamowania pomaga kierowcom w sytuacjach, w których konieczne jest nagłe hamowanie. Może to prowadzić do znaczącego skrócenia wymaganego dystansu hamowania. ASR zapewnia płynne ruszanie i przyspieszanie bez kręcenia kół na śliskich nawierzchniach.
Skoda Yeti jest dostępna z opcjonalnym elektronicznym systemem kontroli ciśnienia w oponach. System ten informuje kierowcę o ciśnieniu w oponach w każdej chwili.
Opcjonalny asystent utrzymywania na wzniesieniu pomaga kierowcom bezpiecznie ruszać na wzniesienia. System aktywuje się na nachyleniach wynoszących pięć procent lub więcej i zapewnia łatwe i bezpieczne ruszanie w górę bez użycia hamulca ręcznego. System zapobiega cofaniu się samochodu lub jego zgaśnięciu. Dla Skody Yeti Allroad dostępny jest asystent zjazdu. Nowoczesne zarządzanie silnikiem wykorzystuje działanie hamowania silnikiem, aby umożliwić bezpieczne i kontrolowane zjazdy. Asystent zjazdu łatwo i bezpiecznie zarządza ekstremalnym zjazdem, utrzymując prędkość jazdy na stałym poziomie, co wspiera kierowcę.
Opcjonalny Asystent Aktywności Kierowcy ostrzega kierowców Skody Yeti o zbliżającej się zmęczeniu. System analizuje zachowanie kierownicy, aby ocenić koncentrację kierowcy. Jeśli asystent aktywności kierowcy wykryje zmianę w normalnym zachowaniu podczas jazdy, wnioskuje, że koncentracja kierowcy maleje i wyświetla wizualne ostrzeżenie z następującymi słowami: 'Wykryto zmęczenie – proszę zrobić przerwę’.
Doskonale trzymanie dzięki zaawansowanemu podwoziu