Kiedy DaimlerChrysler i Mitsubishi połączyli siły, aby stworzyć supermini hatchback na rynek europejski, efektem tego był Mitsubishi Colt/SMART Forfour.
Bez większego doświadczenia w tym segmencie, Mercedes-Benz zaufał japońskiemu producentowi, by zaprojektował odpowiednią platformę dla tego supermini. W odróżnieniu od modelu ForTwo, ForFour mógł pomieścić do pięciu osób w środku i nadal był łatwy do zaparkowania.
W przeciwieństwie do kształtu w formie klina Colt, ForFour miał zaokrąglone krawędzie i wygięte panele karoseryjne. Jego cztery okrągłe reflektory przypominały te zamontowane w pierwszej generacji ForTwo. Z boku, srebrny kolor pokrywający słupki A i C, osłony progów oraz linię dachu, ukazywał komorę bezpieczeństwa stworzoną dla konstrukcji typu unibody. Zespół projektowy inspirował się mniejszym modelem, gdy tworzył plastikowe osłony nadkoli oraz system trzech lamp dla świateł tylnych.
W środku, producent zaprojektował wykwintne wnętrze, godne marki premium. Oprócz podstawowych wersji, które oferowały jedynie minimalne funkcje komfortowe, wyższe modele wyposażone były w skórzaną tapicerkę, drewniane lub aluminiowe wykończenia oraz system infotainment od Mercedes-Benz. Jako opcję, producent zamontował nawet panoramiczny szklany dach.
Pod maską, SMART zainstalował silniki Mitsubishi, zarówno benzynowe, jak i turbo-diesel. Wszystkie wersje miały napęd na przednie koła oraz pięciostopniowe manualne skrzynie biegów.
Smart Forfour został wprowadzony na rynek w 2004 roku i, w odróżnieniu od swoich „małych braci”, jest bardziej konwencjonalnym 5-drzwiowym hatchbackiem supermini z przestronnym wnętrzem, dostępnym w wersjach 4- i 5-osobowych.
Samochód był produkowany w fabryce NedCar w Holandii we współpracy z Mitsubishi Motors. To ta sama fabryka, która w latach 70. i 80. produkowała modele Volvo 340. Aby zaoszczędzić na kosztach produkcji, Smart Forfour dzieli większość swoich komponentów z Mitsubishi Colt z 2003 roku. Obejmuje to podwozie, zawieszenie oraz nową generację silników benzynowych MIVEC, w tym trzycylindrowy silnik 1.1 oraz czterocylindrowe 1.3 i 1.5 L o mocy do 80 kW (109 KM). Z kolei silnik diesla 1.5 L CDI jest trzycylindrowym silnikiem Mercedes-Benz, pochodzącym z czterocylindrowej jednostki Mercedesa klasy A, i jest dostępny w wersjach o mocy 68 KM lub 95 KM.