Najmniejszym członkiem rodziny Mercedes-Benz był mały SMART, dostępny z dwiema lub czterema drzwiami. Model SMART forfour z 2014 roku oferował podstawowe rozwiązanie w zakresie mobilności dla czterech dorosłych w kompaktowym wydaniu.
SMART forfour był produkowany w Słowenii, w fabryce Renault, a samochód został opracowany we współpracy z francuskim producentem, który buduje model Twingo na bazie tego samego pojazdu. Oba modele dzieliły około 70% swoich komponentów, ale niektóre części i panele były unikalne dla każdego z nich. Koncepcja małego pojazdu zbudowanego na specjalnie zaprojektowanej kompozycie bezpieczeństwa, zwanym Tridion, z silnikiem i skrzynią biegów umieszczonymi z tyłu oraz czterodrzwiową wersją, sprawiła, że druga generacja SMART była dobrym wyborem do miejskiej mobilności.
Z zewnątrz, SMART forfour miał takie samo przednie nadwozie jak jego dwudrzwiowy brat. Zachowano tę samą kratkę chłodnicy z panelami perforowanymi. Jednak w przeciwieństwie do pierwszej generacji, nie miał silnika z przodu. Wysoka linia okien była potrzebna, aby zapewnić wystarczająco dużo miejsca wewnątrz. Model forfour z 2014 roku miał drzwi z tyłu, które otwierały się niemal pod kątem 90 stopni dla łatwego dostępu.
W środku forfour charakteryzował się minimalistycznym designem deski rozdzielczej z obrotomierzem zamontowanym przy słupku. System infotainment znajdował się na centralnej konsoli i mógł wyświetlać różne informacje o samochodzie oraz systemie audio. Cztery fotele wewnątrz samochodu były wygodne dla dorosłych.
Jeśli chodzi o napęd, model SMART forfour oferował dwa wybory silników sparowane z standardową 5-biegową skrzynią manualną. Dostępna była także opcja 6-biegowej automatycznej skrzyni z podwójnym sprzęgłem. Największą zaletą silnika umieszczonego z tyłu w połączeniu z napędem na tylne koła była niezwykle mała średnica skrętu wynosząca zaledwie 8950 mm (352”) od ściany do ściany.
Böblingen/Berlin. Rewolucja wchodzi w nową fazę – smart fortwo przeszedł poprawki w niemal wszystkich obszarach, a jego komfort znacznie wzrósł. Charakterystyczna koncepcja silnika umieszczonego z tyłu jest teraz oferowana po raz pierwszy także w czterosobowym smart forfour. Moc napędowa pochodzi z nowoczesnych silników trzylitrowych o mocy 45 kW/60 KM, 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Przekładnia mocy odbywa się za pomocą pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub automatycznej skrzyni biegów twinamic z podwójnym sprzęgłem. Liczne innowacyjne detale zapewniają jeszcze więcej radości z jazdy po mieście. Nowa generacja smarta trafi na rynek w Europie w listopadzie. Cena smarta fortwo z silnikiem 52 kW wyniesie poniżej 11,000 euro, natomiast smart forfour będzie kosztować jedynie około 600 euro więcej z tym samym silnikiem.
„Jako najmłodsza marka samochodowa w Europie, smart dziś cieszy się globalnym sukcesem. Nikt tak jak my nie łączy funkcjonalności z emocjami, jako wynalazcy indywidualnej mobilności miejskiej. Nowy smart fortwo i forfour przyjmują sprawdzoną koncepcję, oferując jednocześnie więcej wszystkiego – więcej przestrzeni, więcej kolorów, więcej wyposażenia… i jeszcze więcej radości w mieście! Tylko długość pojazdu pozostaje tak unikalna jak zawsze – wynosząca 2,69 metra,” mówi szefowa smart, Annette Winkler. „Nasza idea oparta na całkowitym przemyśleniu mobilności miejskiej zwyciężyła.”
„Na etapie planowania byliśmy zdecydowani, że chcemy zachować silnik z tyłu w nowym smart, aby w pełni wykorzystać mocne strony pojazdów w mieście,” wyjaśnia Jörg Prigl, szef grupy produktowej samochodów kompaktowych w Mercedes-Benz. „Na tej podstawie opracowaliśmy nowy model fortwo i forfour wspólnie z naszym partnerem, Renault.”
„Pomimo zwiększonych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, udało nam się zachować unikalną długość smarta fortwo wynoszącą zaledwie 2,69 metra,” dodaje Markus Riedel, szef rozwoju w smart. „Dzieli on architekturę z nowym forfour. Oba pojazdy są dostosowane do potrzeb nowoczesnego ruchu miejskiego. Mój zespół jest szczególnie dumny z promienia skrętu, który ustawia nowy standard zaledwie 6,95 metra dla fortwo.”
Marka apeluje zarówno do serca, jak i do umysłu. Ekspresyjne wzornictwo i kolory ucieleśniają czystą radość życia. Kompaktowe proporcje i sprytne detale świadczą o wyjątkowej funkcjonalności. Nowy smart fortwo oraz nowy smart forfour są wyraźnie rozpoznawalne jako członkowie tej samej rodziny. Wiele cech wzorniczych, takich jak reflektory, kratka wlotu powietrza z przodu oraz ikoniczna komora bezpieczeństwa tridion jest identycznych. Oba pojazdy są wyposażone w silniki umieszczone z tyłu, co czyni je szczególnie zwrotnymi w miejskim ruchu.
„smart oznacza FUN.ctional design, ponieważ marka definiowana jest przez dwa bieguny – serce i umysł. Język wzornictwa jest jasny, purystyczny i modny, a charakterystyczne cechy smarta wchodzą w nową erę. Wśród tych cech znajdują się charakterystyczna sylwetka z ultra-krótkimi zwisami, wyraźne linie i formy, komora tridion oraz odnowiona twarz smarta,” zauważa Gorden Wagener, szef wzornictwa w Daimler AG.
Ekstremalna zwrotność i optymalne wykorzystanie przestrzeni – więcej radości w mieście
Krótkie zwisy, minimalna długość, duża kąt skrętu. Nowe modele smart mają wszystko, co potrzebne, aby elegancko wpasować się w każdy parking – i wokół każdego zakrętu. Jeśli chodzi o promień skrętu, nowy smart fortwo ustanawia nowy standard: przy 6,95 m (od krawężnika do krawężnika) i 7,30 m (od ściany do ściany) manewrowanie zwrotnymi manewrami staje się niezwykle proste. A nowy smart forfour skręca niemal tak zwięźle jak jego poprzednik fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego statystyki to 8,65 m (od krawężnika do krawężnika) i 8,95 m (od ściany do ściany).
Nowe modele znów zaskakują maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni w minimalnych wymiarach, co udokumentowane jest doskonałym indeksem przestrzeni nadwozia. Dodatkowe atrakcje to tylne drzwi otwierające się niemal o 90° w smart forfour oraz standardowo składana tylna kanapa pasażera we wszystkich wersjach.
Real Life Safety – funkcje bezpieczeństwa
Zasadnicza koncepcja bezpieczeństwa, którą tak skutecznie wcielono w życie w poprzednich modelach, została zachowana. Wnętrze chronione jest przez sztywną powłokę: komorę tridion. W nowym smart wykorzystano dużą ilość stali ultra-wysokiej wytrzymałości oraz stali wielofazowej o maksymalnej wytrzymałości. Zgodnie z filozofią „Real Life Safety” Mercedes-Benz, w testach zderzeniowych między pojazdami skupiono się na kompatybilności z znacznie większymi i cięższymi pojazdami. Nowe pojazdy smart dobrze wypadły w zderzeniach czołowych z klasą S i C.
Zaawansowane systemy asystujące, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich asystent wiatru bocznego (w standardzie), ostrzeżenie przed zderzeniem (opcja) oraz asystent utrzymywania pasa (opcja).
Nowa konstrukcja przedniej osi przy zastosowaniu elementów z poprzedniej klasy Mercedes-Benz C oraz optymalizowane tylne zawieszenie De Dion, znacznie zwiększona podróż sprężynowa na całej długości, opony z wyższymi ścianami bocznymi oraz bezprecedensowo mały promień skrętu to najważniejsze cechy nowego podwozia. Podwozie i zawieszenie nowej generacji smart zostały opracowane na podstawie doświadczeń zdobytych z wcześniejszymi modelami smart i zaprojektowane z myślą o znacznie większym komforcie jazdy.
Nowe silniki trzylitrowe, skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem – system napędowy
Dwa nowoczesne silniki trzylitrowe będą dostępne w nowych modelach smart w dniu premiery: silnik wolnossący generuje 52 kW/71 KM z pojemności 999 cm³. Duży moment obrotowy, osiągany już przy prędkości silnika 1000 obr/min (maksimum: 91 Nm przy 2850 obr/min), umożliwia szczególnie ekonomiczną jazdę na wysokich biegach, nawet w miejskim ruchu.
Na szczycie oferty znajduje się silnik turbo o mocy 66 kW/90 KM. Silnik o pojemności 898 cm³ mobilizuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 135 Nm przy 2500 obr/min. Całkowicie nowa turbosprężarka charakteryzuje się elektronicznie sterowaną przepustnicą, co pozwala na zwiększenie dynamiki silnika przy jednoczesnym, zrównoważonym zmniejszeniu zużycia paliwa. Inną wyróżniającą cechą jest automatyczny system start/stop.
Oprócz turbosprężarki, szereg innych środków technicznych przyczynia się również do doskonałej efektywności paliwowej i osiągów silnika. Należą do nich zmienna regulacja wiru oraz zmienna regulacja zaworów dolotowych. Inną charakterystyczną cechą aluminiowego silnika trzylitrowego jest kwadratowy stosunek średnicy do skoku. Kilka miesięcy po premierze na rynku, podstawowy silnik benzynowy o mocy 45 kW/60 KM rozszerzy ofertę.
Obie odmiany skrzyni biegów są również nowe w smart: klienci mogą wybierać między pięciobiegową manualną skrzynią biegów a sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów twinamic.
passion, prime i proxy – nowe linie
Trzy linie wyposażeniowe (passion, prime i proxy) oraz wiele opcji dodatkowych, z których część była wcześniej zarezerwowana tylko dla wyższych segmentów, sprawiają, że każdy smart fortwo lub smart forfour jest unikalnym skarbem. Już w wersji podstawowej oba modele oferują szeroką gamę funkcji zapewniających bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich LED-owe światła do jazdy dziennej, centralny zamek z pilotem, wizualny wskaźnik blokady oraz immobilizer, tempomat z ogranicznikiem (ograniczenie prędkości), wskaźnik temperatury zewnętrznej z ostrzeżeniem o przym frost, zestaw wskaźników z monochromatycznym wyświetlaczem LCD oraz komputer pokładowy, a także elektryczne okna w przedniej części.
passion, prime i proxy to nazwy trzech linii, które służą do upgradacji smart fortwo i smart forfour oraz zapewniają różnice, szczególnie w wnętrzu. W ich skład wchodzi skórzana wielofunkcyjna kierownica, zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem 3,5 cala oraz podgrzewane fotele.
Z okazji premiery nowej generacji smarta, edycja #1 będzie dostępna przez ograniczony czas. Oferuje ekskluzywne elementy wzornicze, takie jak komora bezpieczeństwa tridion w kolorze lawy pomarańczowej w połączeniu z białymi panelami nadwozia w modelu fortwo oraz grafitowo-szarymi w forfour.
Systemy multimedialne spełniają najwyższe standardy, z szeroką integracją smartfonów, nawigacją w czasie rzeczywistym oraz intuicyjną obsługą z ekranem dotykowym. Po raz pierwszy smart oferuje system audio JBL, który zapewnia imponującą jakość dźwięku. Znajduje się w nim amplifier DSP 6-kanałowy (240 W) w fortwo i 8-kanałowy DSP (320 W) w forfour. W sumie osiem (fortwo) lub dwanaście (forfour) wysokowydajnych głośników zapewniają doskonałe doznania dźwiękowe.
smart cross connect to rewolucyjna nowa aplikacja, która jest dostępna dla klientów bezpłatnie dla smart fortwo i smart forfour. smart cross connect oferuje jeszcze więcej funkcji podczas podróży i poza pojazdem. smart parking to jedna z funkcji, która obecnie oferuje bardziej przyjazny interfejs oraz nowe funkcje.
FUN.ctional – wzornictwo zewnętrzne
Ekstremalnie krótkie zwisy z przodu i tyłu – nowa generacja smart również posiada te typowe proporcje. Dzięki szerszemu rozstawowi kół o 100 mm, koła są umieszczone dalej na zewnątrz. Te charakterystyczne proporcje zapewniają doskonałą widoczność i zwrotność, a w połączeniu z silnikiem umieszczonym z tyłu umożliwiają kabinie pasażerskiej oferowanie niespotykanej ilości miejsca w tak kompaktowych wymiarach. Kontrast kolorystyczny między komorą tridion a panelami nadwozia to kolejna charakterystyczna cecha marki smart.
Projektanci smarta określają ewolucyjny rozwój sylwetki jako wzornictwo „jedno i pół pudła”. Zmiana w dotychczasowych proporcjach jednego pudła była konieczna z dwóch powodów: Wyższa maska nadaje smartowi bardziej dorosły i sportowy charakter.
Smart ma przyjazną, ale pewną siebie twarz. Decydującą cechą tej przyjaznej twarzy jest charakterystyczna kratka smart, która teraz jest nieco większa. Perforowana struktura kratki wynika z wzoru plastra miodu. Plaster jest jaśniejszy na zewnątrz – projektanci określają to jako zanik. Wykończenie chłodnicy dostępne jest w różnych kolorach, aby pasować do lub kontrastować z panelami nadwozia, w tym czarnym, chłodnym srebrnym i białym. Drugi czarny otwór wlotu powietrza w zderzaku również posiada wzór plastra miodu.
Zaktualizowane logo smart w środku kratki, znacznie większe, również świadczy o pewności siebie. Jest teraz trójwymiarowe i niemal kuliste, harmonizuje z wyraźnie bardziej zmysłowymi liniami smarta. Logo ma matowe wykończenie, a nie błyszczące, podobnie jak wszystkie delikatnie zastosowane akcenty chromowe.
Rombowe przednie lampy są lekko przycięte od góry, co nadaje atrakcyjny sportowy wygląd. Ukształtowane w literze U światła do jazdy dziennej są charakterystycznym elementem wzorniczym. W połączeniu z pakietem LED & Sensor, reflektory wyposażone są w funkcję powitania: po odblokowaniu samochodu, światło w reflektorach pulsuje, jakby smart witał swojego właściciela.
Zawodna dbałość o szczegóły ujawnia się na przykład w sposobie, w jaki wzór plastra miodu widoczny jest w osłonach reflektorów. W wskaźnikach wzór plastra miodu pełni nawet funkcję rozpraszania światła. Maska również podkreśla nowe, rzeźbiarskie linie, tworząc mocny i sportowy spadek między reflektorami.
Nowy smart forfour jest wyraźnie rozpoznawalny jako członek nowej rodziny smart, dzieląc wiele cech designu z smartem fortwo. Oczywiście to w profilu widać największą różnicę między fortwo a forfour: smart fortwo ma dużą drzwi, które sięgają do słupka B, z oknem bezramowym. Typowe geny smarta są zatem rozpoznawalne z daleka na drodze: wyraziste kontury drzwi i unikalna komora tridion. Charakterystyczna linia żebrowana, jaka występuje w środkowej części drzwi, podkreśla wizerunek marki. Następnie znajduje się korek wlewu paliwa po prawej stronie oraz wlot powietrza do silnika umieszczonego z tyłu pod słupkiem B po lewej stronie. Jak wcześniej, drzwi wykończone są panelem z wysokiej jakości lekkiego tworzywa sztucznego. Dzięki temu król parkingu może zrzucić wszelkie uderzenia i zadrapania od innych użytkowników dróg.
Widok boczny smarta forfour ujawnia te same elementy co fortwo, ale ma dłuższą komorę tridion oraz dodatkowe drzwi. Z przodu i z tyłu zwisy wydają się równie krótkie jak w fortwo. Linia dachu forfour opada w stylu coupé w kierunku tyłu.
Nową cechą obu modeli jest wyraźna linia ramienia. Nadaje to obydwu wersjom pewny wygląd na drodze i wyznacza wizualny podział między karoserią a szklarnią.
Dwuczęściowa tylna klapa jest bliska sercu kierowców smarta. Nowy smart fortwo znowu oferuje tę specjalną cechę, umożliwiając ładowanie pojazdu nawet w najwęższych parkingach.
Rombowe tylne światła, otoczone komorą tridion, przypominają pierwszą generację smarta i w połączeniu z dużym rozstawem kół podkreślają szerokość z tyłu. Unikalny scenariusz LED jest opcjonalnie dostępny w połączeniu z pakietem LED & Sensor: jedenaście indywidualnie podświetlonych kostek przyporządkowanych do każdego tylnego światła, zapewniających imponujący design nocny. Typowy wzór plastra miodu znowu występuje w przezroczystym szkle nad wskaźnikami i światłami tylnymi pośrodku lamp.
Smart forfour zasadniczo ma te same elementy co smart fortwo. Jest jednak wyposażony w jednoczęściową klapę otwieraną ku górze, co umożliwia wygodne ładowanie dolnej przestrzeni bagażowej.
Nowe, intensywne kolory zewnętrzne oraz około 40 opcji kombinacji między panelami nadwozia a komorą tridion poprawiają optymistyczny wizerunek marki. Nowe kolory, które są teraz dostępne to biały księżycowy (matowy), pomarańczowy lawa (metaliczny) oraz brązowy orzechowy (metaliczny), które można stosować w kontrastującym zestawieniu z nowymi kolorami dla komory tridion, takimi jak chłodne srebro (metaliczne) czy pomarańczowy lawa (metaliczny).
Bezproblemowy i uroczy – wzornictwo wnętrza
„Loop” to nazwa nadana przez projektantów emocjonalnemu łukowi, który występuje jako motyw przewodni we wnętrzu, zdobiąc na przykład kokpit i drzwi. Sam kokpit składa się z dwóch sekcji – wyrazistej i zmysłowej zewnętrznej sekcji, która może być opcjonalnie pokryta tkaniną, oraz dużej, wklęsłej sekcji wewnętrznej z elementami funkcjonalnymi. Przed kokpitem zestaw wskaźników oraz centrum multimedialne z radiem/nawigacją wydają się unosić przed kokpitem.
Kokpit oraz centralne panele drzwi mają obszerne pokrycia tkaniną w trzech liniach. Ta wysokiej jakości tekstylna powierzchnia jest bardzo przyjemna w dotyku i przypomina wstawki z siateczki w nowoczesnych butach sportowych. Struktura siateczki jest unikalna w tym segmencie pojazdów.
Koncepcja kolorów i materiałów podkreśla bezproblemowy i uroczy charakter nowej generacji smarta, a linie wyposażeniowe wyrażają wyraźny i indywidualny wygląd. Sportowe fotele przednie z wyrazistymi konturami zaprojektowano jako integralne.
Zestaw wskaźników oraz jego półokrągłe podziały dla prędkości i wskaźników ostrzegawczych nawiązują do wcześniejszych modeli smarta, ale w nowym wyglądzie. Wyraziste, kuliste wloty powietrza są proste i przyjemne w użyciu. Centralnie umieszczona jednostka sterująca klimatyzacją również ma niezwykły wygląd: pożądana temperatura może być ustawiana na skali na środku za pomocą przesuwającej się soczewki powiększającej.
Trójramienna wielofunkcyjna kierownica może być używana do sterowania radiem lub jednostką nawigacyjną umieszczoną w centralnej części kokpitu. Centrum multimedialne w stylu nowoczesnej elektroniki użytkowej zdaje się unosić przed kokpitem. Wnętrze odzwierciedla zatem wartości młodego, aktywnego i połączonego pokolenia.
Drzwi nawiązują do „loop” kokpitu swoim elipsoidalnym łukiem. Duża podłokietnik zapewnia komfort. Wzór plastra miodu z zewnątrz pojawia się na zintegrowanym głośniku i tweeterze w trójkącie lusterka.
Najmniejszy promień skrętu wśród samochodów – koncepcja
Krótkie zwisy, minimalna długość, duży kąt skrętu. Nowe modele smart mają wszystko, co potrzebne, aby elegancko wpasować się w każdy parking – i wokół każdego zakrętu. Jeśli chodzi o promień skrętu, nowy smart fortwo ustanawia nowy standard: przy 6,95 m (od krawężnika do krawężnika) i 7,30 m (od ściany do ściany) manewrowanie zwrotnymi manewrami staje się niezwykle proste. A nowy smart forfour skręca niemal tak zwięźle jak jego poprzednik fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego statystyki to 8,65 m (od krawężnika do krawężnika) i 8,95 m (od ściany do ściany).
Smart fortwo i smart forfour wyjątkowo wykorzystują dostępną przestrzeń. Inżynierowie smart opracowali indeks przestrzeni nadwozia (BSI), aby opisać, jak efektywnie wykorzystuje się przestrzeń. Opisuje on stosunek długości wnętrza do zewnętrznej, przy czym długość wnętrza mierzy się od pedału gazu w pozycji niewykorzystanej wzdłuż poziomej linii do tyłu, jako prosty środek porównawczy między różnymi pojazdami. Oba nowe modele smart osiągają najwyższe oceny w tym kryterium: 75% (smart fortwo) i 77% (smart forfour).
Nowy smart forfour naturalnie oferuje jeszcze większą pojemność ładunkową. Tylne oparcia siedzeń mogą być składane, aby stworzyć płaską powierzchnię ładunkową o wymiarach 1285 x 996 mm z objętością ładunkową do 975 litrów – to punkt odniesienia w swoim segmencie. Długość załadunku, gdy oparcie fotela pasażera z przodu jest złożone do przodu, jest również wyjątkowa i wynosi 2,22 metra.
Na dodatek do tego, tylne siedzenia w forfour mają opcjonalnie dostępne odwracane poduszki. Siedzenia „gotowe do przestrzeni” z tyłu mogą być obrócone i znacznie obniżone w krótkim czasie, tworząc 12 cm więcej wysokości ładunkowej wewnątrz, co jest bardzo łatwe do wykorzystania dzięki tylnym drzwiom, które otwierają się pod kątem niemal 90°.
Znacznie większy komfort – podwozie
Nowy smart został w zasadzie skonfigurowany dla delikatnych, podsterownych cech jezdnych. Zachowano różne rozmiary opon z przodu i z tyłu, przy czym węższe przednie opony w połączeniu z dużym kątem skrętu zewnętrznego przyczyniają się do bezprecedensowo małego promienia skrętu. ABS, ASR i ESP® są gotowe do interwencji w krytycznych granicach trzymania drogi. Funkcja zatrzymywania na wzniesieniu i pomoc hamulca są zintegrowane w systemie hamulcowym.
Inżynierowie zaprojektowali nowe zawieszenie MacPherson z trzema punktami mocowania dla przedniej osi. Każde koło jest kontrolowane przez wahacz pod samym kołem, słupek MacPherson oraz drążek poprzeczny. Osiągi komfortu oraz łożyska prowadzące dla wahaczy zapewniają dodatkowy komfort, w połączeniu z wyraźnie zwiększoną całkowitą podróżą sprężyn. W fazie kompresji nowy smart prowadzi się znacznie płynniej po nierównych powierzchniach niż wcześniej.
Nowe modele smart posiadają również zaawansowane tylne zawieszenie De-Dion, które zostało zmodyfikowane w celu znacznego zwiększenia komfortu. Nowymi elementami są dwururowe amortyzatory i oddzielne spiralne sprężyny cylindryczne. Dwa elastomery zapewniają skuteczne tłumienie hałasu spiralnych sprężyn pomiędzy nadwoziem a tylną osią.
Pakiet zawieszenia sportowego jest opcjonalnie dostępny dla tych, którzy szukają bardziej sportowych osiągów w swoim smart. Sprężyny są tutaj twardsze, a pojazd jest o dziesięć milimetrów niższy.
Standardowo nowe modele smart są wyposażone w mechaniczny system kierowniczy z zębatką. System Direct-Steer z zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem kierownicy zapewniają znacznie większą przyjemność z jazdy, jeszcze lepsze właściwości jezdne i zwiększoną efektywność.
Asystent wiatru bocznego w standardzie – aktywne bezpieczeństwo
Zaawansowane systemy asystujące, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich asystent wiatru bocznego (w standardzie), ostrzeżenie przed zderzeniem (opcja) oraz asystent utrzymywania pasa (opcja).
Każdy kierowca samochodu zna ryzykowne sytuacje, gdy niespodziewane podmuchy wiatru pojawiają się podczas wyprzedzania ciężarówek lub na mostach. Standardowo wyposażony asystent wiatru bocznego potrafi zneutralizować takie niebezpieczne sytuacje poprzez określone interwencje hamulcowe, gdy pojazd grozi wypadnięciem z toru. Dzięki temu kierowca musi wkładać mniej wysiłku w kontrsteering. Asystent wiatru bocznego jest aktywny od 80 km/h podczas jazdy na prostych drogach i w łagodnych zakrętach. Wskaźnik ESP® zapala się na zestawie wskaźników w odpowiedzi na zauważalną interwencję asystenta wiatru bocznego.
Krótkie odstępstwo od uwagi wystarczy, aby kierowca zbliżył się zbyt blisko do pojazdu z przodu – to jedna z głównych przyczyn poważnych wypadków drogowych. Ostrzeżenie przed zderzeniem (opcja) pomaga zneutralizować takie niebezpieczne sytuacje. Może zapobiec kolizjom tylnym, na przykład, gdy kierowca zbliża się do końca korka. System może również skłonić kierowcę do działania w niebezpiecznych sytuacjach drogowych w mieście, pomagając uniknąć wypadków. Odległość do pojazdu z przodu oraz prędkość zamykania są monitorowane ciągle przez radar średniego zasięgu.
Kierowca jest ostrzegany w dwóch etapach: gdy wykryty zostaje pojazd z przodu, najpierw zapala się lampka ostrzegawcza na zestawie wskaźników, jeśli odległość nie znajduje się w bezpiecznym zakresie (etap 1). Jeśli bliskość do pojazdu z przodu stanie się krytyczna, co może prowadzić do kolizji, dodatkowo wydawany jest dźwięk ostrzegawczy (etap 2). Kierowca jest w ten sposób zachęcany do podjęcia działań w postaci hamowania awaryjnego lub konkretnego manewru uniku, aby uniknąć zderzenia tylnego. Połączone ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe uruchamiane jest w przypadku ruchomych lub stojących pojazdów w zakresie prędkości od 4 mph do maksymalnej prędkości. Stojące pojazdy są wykrywane, gdy kierowca porusza się z prędkością od 4 do 56 mph.
Pojazdy wypadające z drogi lub kolizje z nadjeżdżającym ruchem są jednymi z najczęstszych i najcięższych typów wypadków. Asystent utrzymania pasa (opcja) pomaga uniknąć takich zderzeń. Kamera wideo skanuje oznakowania drogi i w czasie rzeczywistym wykrywa różnice kontrastowe między nawierzchnią drogi a liniami granicznymi. Jednostka sterująca przetwarza dane z kamery i aktywności kierowcy. System jest w stanie rozpoznać, czy kierowca ma zamiar opuścić pas, sprawdzając, czy włączono kierunkowskaz, na przykład. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa wydawany jest dźwiękowy dźwięk ostrzegawczy, a wizualne ostrzeżenie jest wyświetlane w formie symbolu na zestawie wskaźników.
Kompleksowa ochrona pasażerów – pasywne bezpieczeństwo
Nadwozie nowej serii modeli oraz komora bezpieczeństwa tridion zostały rozwinięte, aby dostosować je do bardziej rygorystycznych wymagań bezpieczeństwa w zakresie testów zderzeniowych i nowego smarta forfour. Stosuje się dużą ilość stali ultra-wysokiej wytrzymałości oraz stali wielofazowej o maksymalnej wytrzymałości. Wykorzystywane są w ścianach bocznych, a w szczególności w podstrukturze.
Aby zapewnić struktury o wysokim poziomie dekoloracji i zdolności absorpcji energii w zderzeniach czołowych, nowa generacja smart została wyposażona w jak największe strefy zgniotu, a także uwagę poświęcono zapewnieniu efektywnego przepływu akumulujących się sił. W przypadku poważnej kolizji czołowej, struktura tylna również pomaga w absorpcji energii działającej na pojazd. Siły są kierowane do niezwykle mocnej komory pasażerskiej, która jest zaprojektowana jako klatka bezpieczeństwa. Szczególne prace poświęcono dostosowaniu nowego nośnika przedniej osi do wymagań testów zderzeniowych.
Wyjątkowo odporna komora pasażerska tridion jest w stanie zapobiegać dużym deformacjom nawet w bardzo silnych zderzeniach, co pomaga chronić przestrzeń pasażerską. Zbiornik paliwa znajduje się bezpiecznie poza strefą deformacji przed tylną osią.
Inżynierowie bezpieczeństwa Mercedes-Benz byli zaangażowani w projekt współpracy z Renault na każdym etapie procesu rozwoju i mogli wnieść swoją zgromadzoną wiedzę. Na przykład w zakresie symulacji komputerowej, gdzie możliwe było dokładne obliczenie zachowania poszczególnych punktów spawania lub wprowadzonych nowych metod klejenia, takich jak spawanie MIG.
Liczba ocenianych przypadków zderzeniowych znacznie przekroczyła obowiązkowy zakres, zarówno w symulacjach, jak i rzeczywistych testach zderzeniowych. Nowy smart fortwo przeszedł ten sam program rozwoju, co nowa klasa Mercedes-Benz C, na przykład. Jako że został opracowany na rynek globalny, liczba testów zderzeniowych była cztery razy większa niż wymagana dla pojazdów zaprojektowanych głównie na rynek europejski.
Zgodnie z filozofią „Real Life Safety” Mercedes-Benz, w testach między pojazdami skupiono się na kompatybilności z znacznie większymi i cięższymi pojazdami. Nowy smart fortwo musiał wykazać swoje umiejętności w zderzeniach czołowych z klasą S i C.
To, jak wszystkie komponenty (nadwozie, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne i system czujników) współdziałają, ma kluczowe znaczenie dla skutecznej ochrony. Przestrzeń do przesunięcia do przodu dla pasażerów ma być wystarczająca, aby zapewnić im odpowiednią odległość do spowolnienia, minimalizując fizyczny stres spowodowany wypadkiem w przypadku kolizji.
Kierowca i pasażer z przodu są standardowo wyposażeni w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły i napinaczem pyrotechnicznym. Tylne siedzenia w smart forfour mają również trójpunktowe pasy z napinaczem pyrotechnicznym i ogranicznikiem siły – cechy, które inne firmy niekoniecznie oferują jako standard, nawet w wyższych klasach pojazdów. Wskaźnik stanu pasa tylnego w panelu sterującym znajduje się w standardzie.
System mocowania ISOFIX z zaczepem TopTether znajduje się standardowo na siedzeniu pasażera w fortwo oraz na tylnych siedzeniach w forfour, co zapewnia prosty sposób przymocowania fotelików dziecięcych do pojazdu. Same foteliki dziecięce pochodzą z oferty Mercedes-Benz.
Zagłówki dla kierowcy i pasażera z przodu są zintegrowane w oparciach. Redukują ryzyko urazów kręgów szyjnych w przypadku kolizji tylnych.
Modele smart są standardowo wyposażone w poduszkę powietrzną dla kierowcy, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu. Poduszka kolanowa ma pozytywny wpływ na kinematykę pasażerów w przypadku zderzenia czołowego, oferując kierowcy dodatkową ochronę w wielu scenariuszach zderzeń czołowych. Zasada teleskopowej kolumny kierowniczej została przeniesiona 1:1 z oferty Mercedes-Benz.
Standardowo montowane poduszki boczne (poduszki do głowy i klatki piersiowej) są umieszczane w oparciach foteli kierowcy i pasażera z przodu i zapewniają boczną osłonę dla głowy i klatki piersiowej poszczególnych pasażerów. Poduszki boczne zawierają dwie komory, aby móc odpowiednio dopasować się do różnych rozmiarów głowy i górnej części ciała. Po napompowaniu w przypadku zderzeń bocznych są w stanie zmniejszyć stopień stresu, jakim jest narażona klatka piersiowa oraz zminimalizować ryzyko, że głowa uderzy bezpośrednio w boczną szybę lub inne obiekty, które mogą powodować urazy, takie jak słup, drzewo czy elementy bijącego pojazdu. Dodatkowo obszary miednicy pasażerów są chronione przez elementy deformacji zainstalowane w odpowiednich miejscach w panelach drzwi.
Produkcja – zakład w Hambach pozostaje wzorem
Wysoce wydajne działania montażowe i logistyczne oraz dostawcy znajdujący się bezpośrednio na miejscu w zakładzie jako partnerzy systemowi: od momentu otwarcia w październiku 1997 roku, zakład smart w Hambach, Lotaryngia, jest symbolem historii sukcesu innowacyjnego, szczególnie szczupłego konceptu produkcji, który nadal wyznacza nowe standardy w obszarze przemysłu samochodowego. Z inwestycjami na poziomie około 200 milionów euro na produkcję nowej generacji dwuosobowca, zakład dostosował swój pierwotny koncept produkcji do stanu techniki, jednocześnie zwiększając elastyczność swoich działań produkcyjnych. Innowacyjny, szczupły koncept produkcji w 'smartville’ opiera się na tym, że smart sprawuje nadrzędną kontrolę nad zakładem oraz odpowiedzialność za końcowy produkt, przy jednoczesnym korzystaniu z wiedzy wyspecjalizowanych dostawców i firm usługowych w licznych obszarach produkcji.
Istnieje bliski kontakt między zakładem smart w Hambach a zakładem produkcyjnym Renault w Novo Mesto, Słowenia, gdzie nowy smart forfour zjeżdża z linii produkcyjnej w ramach umowy o współpracy między smart i Renault. Zaangażowanie ekspertów ds. produkcji i jakości z zakładu w Hambach zapewnia, że wszystkie pojazdy nowej generacji smart w pełni spełniają standardy jakości smart, niezależnie od miejsca ich produkcji.
Historia sukcesu – pomysł zwycięża
W 1998 roku zadebiutował ekscytująco różny samochód – smart city coupé, który od tego czasu stał się znany jako smart fortwo. Mający nieco ponad dwa i pół metra długości, niekompromisowy dwuosobowy model fitujący poprzecznie w parkingi ustanowił nową klasę dla siebie. Idea i marka z powodzeniem zdobyły uznanie na całym świecie.
Dzięki swojej wyjątkowo krótkiej konstrukcji, smart jest po prostu nie do pobicia w jeździe po mieście – ku radości kierowców smart w coraz większej liczbie miast na całym świecie. Po początkowej premierze smarta fortwo w Niemczech i ośmiu innych europejskich krajach, obecnie jest dostępny w 46 krajach na całym świecie.
Od zawsze częścią konceptu smart było oferowanie klientom licznych dodatkowych usług w obszarze indywidualnej mobilności. Już na wczesnym etapie historii marki, na przykład program smartmove umożliwiał kierowcom wynajem większych samochodów na korzystnych warunkach, rezerwację specjalnych miejsc parkingowych oraz korzystanie z programu car sharing – usługi, które od tego czasu zostały rozwinięte i pozostają ściśle związane z smartem jako „smart add-on” czy „car2go”.
Smart jest również pionierem lokalnie wolnego od emisji napędu elektrycznego: w 2012 roku zadebiutowała trzecia generacja smarta fortwo electric drive. Dzięki nowym modelom klienci smart mogą cieszyć się jeszcze większą przyjemnością z jazdy w atrakcyjnie wycenionym pojeździe, który ma znane, kompaktowe wymiary, zarówno w wersji coupé, jak i kabriolet. Przy swojej mocy 55 kW, smart fortwo electric drive przyspiesza z 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy, a maksymalna prędkość 125 km/h gwarantuje również przyjemność jazdy na miejskich autostradach. Akumulator o pojemności 17,6 kWh umożliwia miejskiemu dwuosobowcowi przejechanie około 90 mil w ruchu miejskim bez wytwarzania lokalnych emisji. Nowy model sale&care czyni wybór mobilności elektrycznej szczególnie atrakcyjnym: oferuje klientom możliwość zakupu, finansowania lub leasingu pojazdu w atrakcyjnej cenie oraz wynajmu akumulatora za miesięczną opłatą.
W 2012 roku również zaprezentowano pierwszy smart z tylko dwoma kołami: smart ebike charakteryzuje się nietypowym wzornictwem zgodnym ze stylem marki, funkcjami odpowiednimi do użytku w mieście oraz wysokimi standardami technologicznymi, które są odzwierciedlone przez niezwykle wydajny, wysokowydajny pakiet napędowy, między innymi.