Dla pierwszej generacji SMART, Mercedes-Benz postanowił połączyć siły z Mitsubishi. W drugiej generacji współpracował z Renault przy wspólnej platformie.
Mercedes-Benz był znakomitym producentem samochodów w wielu segmentach, ale jeśli chodzi o budowę małych samochodów miejskich, jego możliwości były ograniczone. Prawie każdy inny model był mniejszy niż średniej wielkości auta, które nie walczyły o czołowe miejsca w sprzedaży. Z drugiej strony, Renault doskonale radził sobie w tym segmencie, dlatego razem pracowali nad drugą generacją SMART-a cztery cztery.
Na pierwszy rzut oka trudno było ukryć związek SMART-a cztery cztery z Renault Twingo. Jednak pokazywał swoją osobowość i charakterystyczny przód w modelu SMART cztery dwa. Mimo że miał heksagonalny grill między reflektorami i w dolnym zderzaku, silnik znajdował się z tyłu.
Wewnątrz było wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Deska rozdzielcza różniła się od tej w wersjach z silnikiem spalinowym, z specjalnym wskaźnikiem umieszczonym na górze zestawu przyrządów, który pokazywał stan naładowania akumulatora i zużycie energii.
Mercedes-Benz współpracował z Renault przy budowie tego samochodu. Silnik produkowany był przez Renault, akumulatory przez Daimler, a finalny montaż odbywał się na Słowacji. Silnik o mocy 60 kW zasilany był akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 17,6 kWh. Dzięki temu osiągał zasięg 100 mil (160 km).
Nowy elektryczny napęd smart sprawia, że mobilność elektryczna staje się bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek. Dzięki połączeniu zwinności smarta z jazdą bezemisyjną – to idealne rozwiązanie dla miejskiej mobilności. To czwarta generacja elektrycznego smarta, która jest dostępna we wszystkich trzech wersjach nadwozia – po raz pierwszy w tym smart forfour. Tym samym smart jest jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje swoją gamę modeli zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem w pełni elektrycznym. Światowa premiera smart electric drive odbędzie się na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku, natomiast wprowadzenie na rynek rozpocznie się w USA w grudniu 2016 roku, a w Europie na początku 2017 roku.
„Smart to idealny samochód miejski, a dzięki elektrycznemu napędowi staje się jeszcze lepszy,” powiedziała Annette Winkler, szefowa marki smart. „Dlatego wkrótce zaoferujemy naszą pełną gamę – smart fortwo, smart cabrio, a nawet smart forfour – w wersjach w pełni elektrycznych. Razem z wieloma fanami smarta oraz entuzjastycznymi kierowcami trzech poprzednich generacji czekamy na wyjątkową frajdę z jazdy, jaką oferuje nowy smart electric drive. A przy tym w bardzo atrakcyjnych cenach, szczególnie w krajach, gdzie obowiązuje premia dla nabywców.”
Najważniejsze informacje w pigułce:
- smart jest jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje swoją gamę modeli zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem w pełni elektrycznym, ponieważ smart fortwo, smart fortwo cabrio i smart forfour są dostępne jako modele z napędem elektrycznym.
- smart fortwo cabrio to jedyny elektryczny kabriolet na rynku.
- Oferując moment obrotowy wynoszący 160 Nm, elektryczny samochód o mocy 60 kW charakteryzuje się niezwykle responsywnym przyspieszeniem.
Po naładowaniu akumulatora samochód ma wystarczającą moc, aby pokonać około 160 kilometrów (100 mil) według NEDC, co czyni go idealnym rozwiązaniem do użytku miejskiego.
Dzięki wysokowydajnej ładowarce wbudowanej smart electric drive można ładować do dwa razy szybciej niż wcześniej (w zależności od wersji krajowej i sieci zasilającej). Z nową szybką ładowarką (opcjonalne wyposażenie dostępne od 2017 roku) pojazd można naładować w mniej niż 45 minut (w zależności od wersji krajowej i sieci zasilającej).
smart electric drive: zwinna, cicha i lokalnie bezemisyjna jazda miejska
Jak w przypadku całej gamy, charakterystyka jazdy smarta jest tak zwinna i żywiołowa jak zawsze. Do tego przyczynia się ultramały promień skrętu wynoszący 6,95 metra. smart electric drive będzie dostępny w szerokiej gamie kolorystycznej oraz z różnym wyposażeniem opcjonalnym – dzięki czemu każdy klient będzie mógł spersonalizować swój smart electric drive.
Czas ładowania jest istotnym czynnikiem dla klientów pojazdów elektrycznych, a nowy smart electric drive ma tutaj istotne ulepszenia. Wszystkie modele mają nową, mocną ładowarkę pokładową jako standard. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – to połowa czasu potrzebnego w przypadku poprzednika. W Niemczech, gdzie potrzebna jest inna ładowarka z powodu prądu zmiennego jednofazowego, smart electric drive można ładować 40% szybciej niż wcześniej z gniazdka domowego. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można wygodnie monitorować zdalnie, a aplikacja zawiera również wiele innych funkcji, takich jak inteligentne ładowanie..
Od 2017 roku dostępna będzie opcjonalna szczególnie mocna szybka ładowarka o mocy 22 kW. Umożliwia ona ładowanie smart electric drive w zaledwie 45 minut.
Modele smart fortwo electric drive są produkowane seryjnie w zakładzie smart w Hambach (Francja). smart forfour electric drive jest produkowany w zakładzie w Novo Mesto (Słowenia). Smart jest wyposażony w akumulator od spółki zależnej Daimlera Deutsche ACCUMOTIVE. Firma ta, z siedzibą w Kamenz w Saksonii, produkuje elektryczne serce smart electric drive od 2012 roku.
Elektryczny silnik o mocy 60 kW (81 KM) znajduje się z tyłu smart electric drive i przekazuje swoją moc na koła za pomocą stałego przełożenia. Potężny moment obrotowy wynoszący 160 Nm jest dostępny od samego początku. Elektryczny napęd ma zasięg wynoszący około 160 km (100 mil) – idealny do bezemisyjnej mobilności w miastach i ich okolicach. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 130 km/h (80 mph), aby maksymalizować zasięg.
Dzięki charakterystyce mocy elektrycznego silnika, smart potrzebuje tylko jednego stałego przełożenia. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to duża zaleta w gęstym ruchu miejskim. Aby wsteczny bieg działał, zmienia się kierunek obrotów silnika. Napęd jest produkowany w zakładzie Renault w Clèon, na północy Francji.
Oprócz podstawowego trybu przekładni, kierowca może wybrać tryb ECO. Jest on zaprojektowany z myślą o szczególnie efektywnym stylu jazdy. Ponadto maksymalna prędkość jest ograniczona, krzywa pedału przyspieszenia jest dostosowywana, a maksymalny poziom regeneracji jest wstępnie wybrany. W trybie wytracania prędkości lub podczas hamowania energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną – nazywa się to regeneracją. Regeneracja oparta na radarze, aktywna w podstawowym trybie przekładni, działa w sposób anticipacyjny. Sytuacja w ruchu jest monitorowana za pomocą czujnika radarowego, a poziom regeneracji dostosowywany jest do obecnej sytuacji.
Aby oszczędzać energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive ma również wbudowaną klimatyzację wstępną. Umożliwia ona na przykład osiągnięcie pożądanej temperatury w wnętrzu pojazdu, podczas gdy ten nadal jest ładowany z gniazdka.
Dzięki aplikacji „smart control” dostępnych jest wiele informacji o napędzie elektrycznym za pośrednictwem smartfona, tabletu lub komputera, a takie funkcje, jak klimatyzacja wstępna czy inteligentne ładowanie, można wygodnie kontrolować zdalnie. Nowy model ma więcej opcji obsługi niż jego poprzednik. Na przykład, dwa programowalne czasy wyjazdu oznaczają, że inteligentne ładowanie i klimatyzacja wstępna nie muszą być zawsze ustawiane na nowo dla częstych podróży.
Modele smart electric drive mają dodatkowe wskaźniki na desce rozdzielczej, które pokazują miernik mocy oraz status akumulatora lub, na życzenie, pakiet zimowy z podgrzewanym kołem kierownicy (dokładna specyfikacja w Wielkiej Brytanii do potwierdzenia). Pakiet design electric drive (dostępny opcjonalnie) nadaje pojazdowi wyrazisty wygląd z trzema bezpiecznymi celami i lakierowanymi w ekskluzywnym elektrycznym zielonym kapeluszami lusterkami. A wszelkie życzenia dotyczące kolorów i wyposażenia opcjonalnego można zrealizować, ponieważ program indywidualizacji smart BRABUS jest również dostępny dla smart fortwo electric drive.
Z wyjątkowymi detalami wzorniczymi w elektrycznym zielonym kolorze, specjalny model smart electric drive greenflash stanowi ekscytujący element podczas wprowadzenia na rynek. Ten specjalny smart electric drive będzie dostępny jako coupé i kabriolet, a ceny zaczynają się od 27 839 euro (w tym premia środowiskowa: 23 459 euro).
Po światowej premierze w Paryżu nowy smart fortwo electric drive zostanie wprowadzony do USA przed końcem roku, gdzie około 25 procent sprzedawanych smartów miało napęd elektryczny. Po tym nastąpi wprowadzenie na rynek w Europie na początku 2017 roku.
Historia elektryczna w smart
Rozpoczynając pierwszą elektryczną flotę testową w 2007 roku w Londynie, smart odegrał również pionierską rolę w dziedzinie mobilności elektrycznej, gdy 100 smartów fortwo electric drive wyruszyło na ulice brytyjskiej stolicy – z wielkim sukcesem.
Już w 2009 roku smart wprowadził drugą generację smart fortwo electric drive, która trafiła na rynek w 18 krajach. Celem było zebranie jak największej ilości doświadczeń dotyczących użycia i ładowania pojazdów elektrycznych przez klientów. Ogromne zapotrzebowanie przekroczyło wszelkie oczekiwania. Zamiast planowanych 1000 pojazdów wyprodukowano ponad 2000 smart fortwo electric drive w Hambach.
Od czerwca 2012 roku trzecia generacja smart fortwo electric drive również zdobyła szerokie grono nabywców dzięki innowacyjnemu i przyszłościowemu konceptowi napędu. Ponadto, w 2013 roku smart fortwo był pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem od europejskiego importera w Chinach. W Niemczech elektryczny smart szybko zdobył pozycję lidera na rynku pojazdów z napędem elektrycznym, osiągając około 40 procent udziału w rynku i utrzymywał tę pozycję przez trzy lata z rzędu.