Druga generacja modelu SMART ForTwo zadebiutowała na rynku w lipcu 2016 roku. Powstała w wyniku współpracy między Mercedes-Benz a francuską marką Renault.
SMART przeszedł długą drogę od swojego pierwszego modelu, który zaprezentowano w 1998 roku, ale idea pozostała ta sama. To bardzo krótki pojazd z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylną oś. Samochód charakteryzował się wysoką efektywnością paliwową oraz eleganckim wyglądem.
Na zewnątrz, dwubryłowa sylwetka pojazdu miała taki sam bardzo krótki przód, że niektórzy mogliby pomyśleć, że to bagażnik. Ale tak nie było. Przedni pas wyróżniał się siatkową osłoną chłodnicy oraz parami reflektorów o oryginalnym wzornictwie, niespotykanym w innych samochodach. Duży zderzak miał zamontowane światła przeciwmgielne na dolnej części. Z boku, podobnie jak w pierwszej generacji SMART ForTwo, strefa bezpieczeństwa miała inny kolor niż reszta paneli nadwozia.
Wnętrze samochodu, jak zwykle, miało dwa siedzenia, ale z dużą ilością miejsca dla pasażerów. Nietypowa konstrukcja deski rozdzielczej przewidywała prędkościomierz przed kierowcą oraz dwa dodatkowe wskaźniki na górze, w środku. Na centralnej konsoli zamontowano opcjonalny ekran dotykowy systemu infotainment. Mała przestrzeń bagażowa mogła zostać powiększona przez złożenie oparcia siedzenia pasażera.
Atutem samochodu nie były czasy przyspieszenia ani prędkość pokonywania zakrętów. Był oszczędny w zużyciu paliwa i potrafił skręcać w promieniu 8,75 metra (28,7 stopy) pomiędzy ścianami. Był także najkrótszym autem na rynku europejskim. Oferowany był z manualną lub automatyczną skrzynią biegów dla silników benzynowych. W przypadku silnika elektrycznego nie wymagał żadnej skrzyni biegów.
Böblingen/Berlin. Rewolucja wchodzi w nową fazę – smart fortwo przeszedł ulepszenia niemal we wszystkich obszarach i jest zdecydowanie bardziej komfortowy. Charakterystyczna koncepcja silnika tylnego smarta po raz pierwszy jest również dostępna w czteromiejscowym smart forfour. Moc napędową zapewniają nowoczesne silniki trzycylindrowe o mocach 45 kW/60 KM, 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM, a przekładnia mocy realizowana jest za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej skrzyni biegów twinamic z podwójnym sprzęgłem. Szereg innowacyjnych detali gwarantuje jeszcze więcej radości w mieście. Nowa generacja smarta zadebiutuje na rynku europejskim w listopadzie. Cena smart fortwo z silnikiem o mocy 52 kW wyniesie poniżej 11 000 euro, podczas gdy smart forfour będzie kosztował zaledwie około 600 euro więcej z tym samym silnikiem.
„Jako najmłodsza marka samochodowa w Europie, smart cieszy się dziś globalnym sukcesem. Nikt nie łączy funkcjonalności z emocjami tak dobrze, jak my, jako wynalazcy indywidualnej mobilności miejskiej. Nowy smart fortwo i forfour przyjmują sprawdzoną koncepcję, oferując więcej praktycznie we wszystkich aspektach – więcej przestrzeni, więcej kolorów, więcej wyposażenia… i jeszcze więcej przyjemności w mieście! Jedynie długość pojazdu pozostaje tak unikalna jak zawsze, wynosząca 2,69 metra,” mówi szefowa smart Annette Winkler. „Nasza idea oparta na całkowitym przemyśleniu mobilności miejskiej przyniosła rezultaty.”
„Na etapie planowania wiedzieliśmy, że chcemy zachować tylny silnik w nowym smart, aby w pełni wykorzystać mocne strony pojazdów w mieście,” wyjaśnia Jörg Prigl, szef grupy produktowej samochodów kompaktowych w Mercedes-Benz. „Na tej podstawie rozwijaliśmy nowy fortwo i forfour wspólnie z naszym partnerem, firmą Renault.”
„Pomimo zwiększonych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, udało nam się zachować unikalną długość smart fortwo wynoszącą zaledwie 2,69 metra,” dodaje Markus Riedel, szef rozwoju w smart. „Dzieli on architekturę z nowym forfour. Oba pojazdy dostosowane są do potrzeb nowoczesnego ruchu miejskiego. Moja ekipa jest szczególnie dumna z promienia skrętu, który ustanawia nowy rekord wynoszący zaledwie 6,95 metra dla fortwo.”
Marka apeluje zarówno do serca, jak i do umysłu. Ekspresyjny język projektowania i kolory oddają czystą radość życia. Kompaktowe proporcje i pomysłowe detale świadczą o unikalnej funkcjonalności. Nowy smart fortwo i nowy smart forfour są wyraźnie rozpoznawalne jako członkowie tej samej rodziny. Wiele cech projektowych, takich jak reflektory, kratka wlotu powietrza z przodu i ikoniczna komora bezpieczeństwa tridion są identyczne, na przykład. Obydwa pojazdy są wyposażone w silniki tylne, co czyni je szczególnie zwrotnymi w miejskim ruchu.
„smart oznacza FUN.kcjonalny design, ponieważ marka zdefiniowana jest przez dwa bieguny – serce i umysł. Język projektowania jest wyraźny, purystyczny i modny, a cechy charakterystyczne smarta wkraczają w nową erę. Do tych cech należy charakterystyczna sylwetka z ultrakrótkimi zwisami, wyraźne linie i formy, komora tridion oraz zaktualizowana twarz smarta,” zauważa Gorden Wagener, szef działu designu w Daimler AG.
Ekstremalna zwrotność i optymalne wykorzystanie przestrzeni – więcej radości w mieście
Krótkie zwisy, minimalna długość, duży kąt skrętu. Nowe modele smarta mają wszystko, co potrzebne do eleganckiego manewrowania w każdym miejscu parkingowym – i na każdym zakręcie. Jeśli chodzi o promień skrętu, nowy smart fortwo ustanawia nowy rekord: 6,95 m (od krawężnika do krawężnika) i 7,30 m (od ściany do ściany) sprawia, że manewry skrętne są niezwykle proste. Nowy smart forfour skręca praktycznie tak kompaktowo jak poprzedni fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego dane to 8,65 m (od krawężnika do krawężnika) i 8,95 m (od ściany do ściany).
Nowe modele ponownie imponują maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni w minimalnych wymiarach, co potwierdza doskonały wskaźnik przestrzeni nadwozia. Dodatkowymi atrakcjami są tylne drzwi otwierające się prawie o 90° w smart forfour oraz składany tylny fotel pasażera, który jest standardem w wszystkich wariantach.
Bezpieczeństwo w rzeczywistych warunkach – funkcje bezpieczeństwa
Kluczowa koncepcja bezpieczeństwa, którą tak skutecznie wdrożyły poprzednie modele, została zachowana. Tak jak orzech, miękkie wnętrze chronione jest przez sztywną powłokę: komorę tridion. W nowym smart są teraz stosowane wysokoprocentowe ultra-wytrzymałe stalowe elementy gorąco formowane oraz stal wielofazowa o maksymalnej wytrzymałości. Zgodnie z filozofią „Real Life Safety” Mercedes-Benz, w testach zderzeniowych zwrócono szczególną uwagę na kompatybilność z znacznie większymi i cięższymi pojazdami. Nowe pojazdy smart osiągnęły dobre wyniki w zderzeniach czołowych z klasą S i C.
Zaawansowane systemy wsparcia, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich system asystenta wiatrowego (standard), ostrzeżenie o kolizji czołowej (opcja) i asystent pasa ruchu (opcja).
Nowy projekt osi przedniej, który przyjmuje elementy z poprzedniej klasy C Mercedes-Benz, zoptymalizowana oś tylna typu De Dion, znacznie zwiększony skok sprężyn we wszystkich kołach, opony z wyższymi bokami i bezprecedensowo mały promień skrętu to wyróżniki nowego podwozia. Podwozie i zawieszenie nowej generacji smart zostały opracowane na podstawie doświadczeń zdobytych przy wcześniejszych modelach smart oraz zaprojektowane w celu znacznie zwiększonego komfortu jazdy.
Nowe silniki trzycylindrowe, skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem – system napędowy
Dwa nowoczesne silniki trzycylindrowe będą dostępne dla nowych modeli smart przy wprowadzeniu na rynek: silnik wolnossący generuje 52 kW/71 KM z pojemności 999 cm³. Duży moment obrotowy silnika przy prędkości obrotowej już od 1000 rpm (maks. 91 Nm przy 2850 rpm) umożliwia szczególnie ekonomikzną jazdę na wyższych biegach, nawet w ruchu miejskim.
Na szczycie oferty znajduje się silnik turbosprężarkowy o mocy 66 kW/90 KM. Silnik o pojemności 898 cm³ mobilizuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 135 Nm przy 2500 rpm. Całkowicie nowa turbosprężarka wyposażona jest w elektronicznie sterowaną rurę upustową, co umożliwia zwiększenie dynamiki silnika przy jednoczesnym zrównoważonym zmniejszeniu zużycia paliwa. Inna cechą charakterystyczną jest automatyczny system start/stop.
Oprócz turbosprężarki, szereg innych środków technicznych również przyczynia się do doskonałej efektywności paliwowej i osiągów silnika. Należą do nich zmienna kontrola wiru i zmienna regulacja zaworów dolotowych. Inną cechą charakterystyczną aluminiowego silnika trzycylindrowego jest kwadratowy stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka. Kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek, dostępny będzie podstawowy silnik benzynowy o mocy 45 kW/60 KM.
Obie wersje skrzyni biegów są również nowe dla smarta: klienci mogą wybierać między pięciobiegową skrzynią manualną a sześciobiegową skrzynią biegów twinamic z podwójnym sprzęgłem.
passion, prime i proxy – nowe linie
Trzy linie wyposażeniowe (passion, prime i proxy) oraz wiele opcji dodatkowych, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych segmentów, sprawiają, że każdy smart fortwo lub smart forfour jest unikalnym klejnotem. Nawet w wersji podstawowej oba modele oferują szeroki zakres funkcji bezpieczeństwa i komfortu. Należy do nich LED-owe światła do jazdy dziennej, centralny zamek z pilotem, wizualny sygnał potwierdzania zamknięcia oraz immobilizer, tempomat z ogranicznikiem prędkości (zmienne ograniczenie prędkości), wskaźnik temperatury zewnętrznej z ostrzeżeniem o przymrozkach, zestaw wskaźników z monochromatycznym wyświetlaczem LCD oraz komputer podróży oraz elektryczne szyby z przodu.
passion, prime i proxy to nazwy trzech linii, które umożliwiają modernizację smart fortwo i smart forfour oraz wyróżnienie szczególnie w wnętrzu. Ich cechy to skórzana wielofunkcyjna kierownica, zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem 3,5 oraz podgrzewane siedzenia.
W związku z wprowadzeniem na rynek nowej generacji smarta, edycja #1 będzie również dostępna przez ograniczony czas. Oferuje ekskluzywne cechy designu, takie jak komora bezpieczeństwa tridion w kolorze lawy pomarańczowej połączona z panelami nadwozia/bryłą w białym w smart fortwo i grafitowym w forfour.
Systemy multimedialne spełniają najwyższe standardy, z kompleksową integracją smartfonów, nawigacją w czasie rzeczywistym oraz intuicyjną obsługą za pomocą ekranu dotykowego. Po raz pierwszy smart oferuje system audio JBL, który zapewnia imponująco pełny dźwięk. Jest to wyposażone w 6-kanałowy wzmacniacz DSP (240 W) w fortwo i 8-kanałowy wzmacniacz DSP (320 W) w forfour. Łącznie osiem (fortwo) lub dwanaście (forfour) wysokowydajnych głośników zapewnia znakomitą przyjemność słuchania.
smart cross connect to rewolucyjna nowa aplikacja, która jest dostępna dla klientów bezpłatnie od smarta dla smart fortwo i smart forfour. smart cross connect oferuje jeszcze więcej funkcji podczas jazdy i poza pojazdem. smart parking jest jedną z funkcji, które teraz oferują bardziej przyjazny projekt i zawierają nowe funkcje.
FUN.kcjonalny – design zewnętrzny
Ekstremalnie krótkie zwisy z przodu i z tyłu – nowa generacja smarta również posiada te typowe proporcje. A dzięki szerszemu o 100 mm rozstawowi kół, koła są umieszczone dalej na zewnątrz. Te charakterystyczne proporcje oferują doskonałą widoczność i zwrotność i, wraz z tylnym silnikiem, umożliwiają kabinę pasażerską, która mieści niespotykaną ilość przestrzeni w tak kompaktowych wymiarach. Kontrast kolorów między komorą tridion a panelami nadwozia to kolejna cecha charakterystyczna marki smart.
Projektanci smarta określają ewolucyjny rozwój sylwetki jako design „jeden i pół pudełka”. Zmiana poprzednich proporcji pudełkowych była konieczna z dwóch powodów: Wyższa maska nadaje smartowi bardziej dojrzały i sportowy charakter.
smart ma przyjazną, ale pewną siebie twarz. Decydującą cechą tej przyjaznej twarzy jest charakterystyczna kratka smarta, która jest teraz nieco większa. Struktura kratki wynika z wzoru plastra miodu. Plaster jest jaśniejszy w kierunku zewnętrznym – projektanci nazywają to zanikaniem. Osłona chłodnicy jest dostępna w różnych kolorach, aby dopasować się lub kontrastować z panelami nadwozia, w tym czarnym, chłodnym srebrem i białym. Drugi, czarny wlot powietrza w zderzaku również charakteryzuje się wzorem plastra miodu.
Wyraźnie większe zaktualizowane logo smart w środku kratki również demonstruje pewność siebie. Jest teraz trójwymiarowe i prawie kuliste, harmonizujące z wyraźnie bardziej zmysłowymi liniami smarta. Logo ma matowe wykończenie zamiast wykończenia na wysoki połysk, podobnie jak wszystkie oszczędnie zastosowane akcenty chromowane.
Rombowe reflektory są lekko przycięte od góry, co nadaje atrakcyjny sportowy wygląd. U-kształtne światła do jazdy dziennej stanowią charakterystyczny detal wzornictwa. W połączeniu z pakietem LED & Sensor reflektory mają funkcję powitania: gdy samochód jest odblokowany, światło w reflektorach pulsuje, jakby smart witał swojego właściciela.
Przywiązanie do detali ukazuje się na przykład w sposobie, w jaki wzór plastra miodu jest cytowany w osłonach reflektorów. Na kierunkowskazach wzór plastra miodu nawet pełni funkcję rozpraszania światła. Maska podkreśla również nowe rzeźbiarskie linie, opisując potężny i sportowy zwis w dół między reflektorami.
Nowy smart forfour jest wyraźnie rozpoznawalny jako członek nowej rodziny smart, dzieląc wiele cech projektowych z smart fortwo. Oczywiście to w profilu można znaleźć największe różnice między fortwo a forfour: smart fortwo ma duże drzwi sięgające aż do słupka B z oknem bezramkowym. Typowe geny smarta są zatem rozpoznawalne z daleka na drodze: wyraziste kontury drzwi i unikalna komora tridion. Charakterystyczna linia przetłoczeń, jaką można znaleźć na środku drzwi, podkreśla wizerunek marki. Następnie znajduje się korek wlewu paliwa po prawej stronie oraz wlot powietrza dla tylnego silnika pod słupkiem B po lewej. Jak wcześniej, drzwi są wyłożone panelem z wysokiej jakości lekkiego plastiku. Dzięki temu król parkingu może zlekceważyć wszelkie uderzenia i wstrząsy ze strony innych użytkowników dróg.
Widok z boku smart forfour ujawnia te same elementy co fortwo, ale ma dłuższą komorę tridion oraz dodatkowe drzwi. Zwisy przednie i tylne są równie krótkie jak w fortwo. Linia dachu forfour opada ku tyłowi w stylu coupé.
Nową cechą obu modeli jest wyraźna linia ramienia. To nadaje obu wariantom mocny wygląd na drodze i ustanawia wizualny podział między nadwoziem a strefą przeszkloną.
Dwuczęściowa pokrywa bagażnika jest bliska sercom kierowców smart. Nowy smart fortwo ponownie ma tę specjalną cechę, umożliwiającą załadunek nawet w najciaśniejszych miejscach parkingowych.
Rombowe tylne światła otoczone komorą tridion przypominają pierwszą generację smart i razem z dużą szerokością rozstawu kół podkreślają szerokość z tyłu. Unikalna scena LED jest opcjonalnie dostępna w połączeniu z pakietem LED & Sensor: jedenaście indywidualnie podświetlonych kostek przypisanych do każdego tylnego światła, tworzy efektowny projekt nocny. Typowy wzór plastra miodu ponownie występuje w przezroczystym szkle nad kierunkowskazami i światłami cofania w środkowej części lamp.
Smart forfour zasadniczo ma te same elementy co smart fortwo. Jest jednak wyposażony w tylną pokrywę jednoczęściową otwieraną do góry, aby umożliwić wygodne załadunek niższego bagażnika.
Nowe, intensywne kolory zewnętrzne i około 40 opcji kombinacji między panelami nadwozia a komorą tridion wspierają wizerunek marki. Nowe kolory, które są teraz dostępne, to biały księżycowy (matowy), lawy pomarańczowej (metaliczny) i orzechowy brąz (metaliczny), które można stosować w kontrastujących kolorach dla komory tridion, takich jak chłodne srebro (metaliczne) lub lawa pomarańczowa (metaliczna).
Swobodny i uroczy – design wnętrza
„Loop” to nazwa nadana przez projektantów emocjonalnemu łukowi, który występuje jako leitmotiv we wnętrzu, zdobiąc na przykład deskę rozdzielczą i drzwi. Rzeźbiona deska rozdzielcza składa się z dwóch sekcji – odważnej i zmysłowej zewnętrznej sekcji, która może być opcjonalnie pokryta materiałem, oraz dużej, wklęsłej sekcji wewnętrznej, zawierającej funkcjonalne elementy. Przed deską rozdzielczą zestaw wskaźników i centrum infotainment z radiem/nawigacją wydają się unosić przed deską.
Deska rozdzielcza i centralne panele drzwiowe mają rozległe pokrycia z tkaniny w trzech liniach. Powierzchnia tekstylna tej wysokiej jakości jest bardzo przyjemna w dotyku i przypomina wstawki z siatki we współczesnych butach sportowych. Struktura siatki jest wyróżnikiem w tym segmencie pojazdów.
Koncepcja kolorów i materiałów podkreśla swobodny i uroczy charakter nowej generacji smart, przy czym linie wyposażeniowe reprezentują wyraźny i indywidualny wygląd. Sportowe przednie siedzenia z wyraźnymi konturami zaprojektowano jako integralne siedzenia.
Zestaw wskaźników i jego półokrągłe segmenty dla wskaźników prędkości i ostrzeżeń nawiązują do wcześniejszych modeli smart, ale w nowym wydaniu. Wyraziste okrągłe otwory wentylacyjne są proste i przyjemne w użyciu. Centrala sterująca klimatyzacją umieszczona pośrodku również ma nietypowy wygląd: pożądana temperatura może być ustawiana na skali pośrodku za pomocą przesuwającego się powiększacza.
Trzypunktowa wielofunkcyjna kierownica może być używana do sterowania radiem lub jednostką nawigacyjną umieszczoną w centrum deski rozdzielczej. Centrum infotainment w stylu nowoczesnej elektroniki użytkowej wydaje się unosić nad deską. Wnętrze odzwierciedla zatem wartości młodego, aktywnego i sieciowego pokolenia.
Drzwi nawiązują do „pętli” deski rozdzielczej swoim elipsoidalnym łukiem. Duża podłokietnik zapewnia komfort. Wzór plastra miodu z zewnątrz pojawia się na zintegrowanym głośniku i tweeterze w trójkącie lustra.
Najmniejszy promień skrętu wśród wszystkich samochodów – koncepcja
Krótkie zwisy, minimalna długość, duży kąt skrętu. Nowe modele smart mają wszystko, co potrzebne do eleganckiego manewrowania w każdym miejscu parkingowym – i na każdym zakręcie. Jeśli chodzi o promień skrętu, nowy smart fortwo ustanawia nowy rekord: 6,95 m (od krawężnika do krawężnika) i 7,30 m (od ściany do ściany) sprawia, że manewry skrętne są niezwykle proste. Nowy smart forfour skręca prawie tak kompaktowo jak poprzedni fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego dane to 8,65 m (od krawężnika do krawężnika) i 8,95 m (od ściany do ściany).
Smart fortwo i smart forfour wyjątkowo dobrze wykorzystują dostępną przestrzeń. Inżynierowie smarta opracowali wskaźnik przestrzeni nadwozia (BSI), aby opisać, jak efektywnie wykorzystywana jest przestrzeń. Opisuje on stosunek długości wewnętrznej do zewnętrznej, przy czym długość wewnętrzna mierzy się od pedału gazu w pozycji nieużywanej wzdłuż poziomej linii do tylnej części, jako prosty środek porównawczy między różnymi pojazdami. Oba nowe modele smart osiągają najlepsze oceny w tym kryterium: 75% (smart fortwo) i 77% (smart forfour).
Nowy smart forfour oferuje oczywiście jeszcze większą pojemność ładunkową. Oparcia tylnych siedzeń można złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię ładunkową o wymiarach 1285 x 996 mm z objętością bagażnika wynoszącą do 975 litrów – to najlepszy wynik w swoim segmencie. Długość załadunku przy złożonym oparciu fotela pasażera z przodu wynosi również wyjątkowo dużo, bo 2,22 metra.
A poza tym, w forfour dostępne są opcjonalnie odwracalne poduszki dla tylnych siedzeń. Siedzenia „ready space” z tyłu można obrócić i znacznie obniżyć w mgnieniu oka, aby uzyskać 12 cm większej wysokości ładunku wewnątrz, co jest bardzo łatwe do zrealizowania dzięki tylnym drzwiom otwierającym się pod kątem prawie 90°.
Wyraźnie bardziej komfortowy – podwozie
Nowy smart został zasadniczo skonfigurowany do prowadzenia z delikatnym podsterowaniem. Różne rozmiary opon z przodu i z tyłu zostały zatem zachowane, przy czym węższe przednie opony w połączeniu z dużym zewnętrznym kątem skrętu przyczyniają się do bezprecedensowo małego promienia skrętu. ABS, ASR i ESP® są gotowe do interwencji w krytycznych warunkach trzymania drogi. Funkcja zatrzymania na wzniesieniu i pomoc hamulcowa zostały zintegrowane w systemie hamulcowym.
Inżynierowie zaprojektowali nowe zawieszenie MacPhersona z potrójnym łożyskiem głowy dla osi przedniej. Każde koło jest sterowane przez wahacz pod środkiem koła, strut MacPhersona i cięgno. Łożyska komfortowe i prowadzące dla wahaczy zapewniają dodatkowy komfort, a znacznie zwiększony całkowity skok sprężyn. W szczególności podczas fazy kompresyjnej nowy smart jest znacznie bardziej płynny na nierównych nawierzchniach niż wcześniej.
Nowe modele smarta mają również zaawansowaną tylną oś De-Dion, która została zmodyfikowana dla znacząco większego komfortu. Nowe elementy to podwójne amortyzatory tłokowe i oddzielne cylindryczne sprężyny śrubowe. Dwa elastomerowe podkładki zapewniają skuteczne odizolowanie hałasu sprężyn śrubowych między nadwoziem a osią tylną.
Pakiet zawieszenia sportowego jest opcjonalnie dostępny dla tych, którzy oczekują sportowego prowadzenia ze swojego smarta. Sprężyny są tu twardsze, a pojazd obniżony o dziesięć milimetrów.
Zgodnie z obowiązującymi standardami, nowe modele smarta są wyposażone w mechaniczne wspomaganie kierownicy z zębatką. System Direct-Steer z regulowanym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem zapewnia znacznie zwiększoną przyjemność z jazdy, jeszcze lepszą obsługę i zwiększoną efektywność.
Asystent wiatrowy w standardzie – aktywne bezpieczeństwo
Zaawansowane systemy wsparcia, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort. Należą do nich asystent wiatrowy (standard), ostrzeżenie o kolizji czołowej (opcja) i asystent pasa ruchu (opcja).
Każdy kierowca spotkał się z ryzykownymi sytuacjami, gdy silne porywy wiatru zaskoczyły go podczas wyprzedzania ciężarówek lub na mostach. Standardowo zainstalowany asystent wiatrowy jest w stanie rozwiązać takie niebezpieczne sytuacje, dokonując konkretnych interwencji hamulcowych, gdy pojazd grozi zjechaniem z toru. Dzięki temu wymagana jest mniejsza siła przeciwskrętna ze strony kierowcy. Asystent wiatrowy działa od 80 km/h podczas jazdy na wprost i w delikatnych zakrętach. Wskaźnik ESP® zapala się w zestawie wskaźników w odpowiedzi na widoczną interwencję asystenta wiatrowego.
Krótkie rozproszenie uwagi wystarczy, aby kierowca zbliżył się zbyt blisko do pojazdu przed nim – to jedna z głównych przyczyn poważnych wypadków drogowych. Ostrzeżenie o kolizji czołowej (opcja) pomaga złagodzić takie niebezpieczne sytuacje. Może zapobiec kolizjom tylnym, gdy kierowca zbliża się do końca korka, na przykład. System może również skłonić kierowcę do podjęcia działań w niebezpiecznych sytuacjach drogowych w mieście, pomagając tym samym unikać wypadków. Odległość do pojazdu przed nim oraz prędkość zamykania są stale monitorowane przez radar średniego zasięgu.
Kierowca otrzymuje ostrzeżenie w dwóch etapach: kiedy wykryto pojazd przed nim, najpierw zapala się lampka ostrzegawcza w zestawie wskaźników, jeśli odległość nie mieści się w bezpiecznym zakresie (etap 1). Jeśli bliskość pojazdu przed nim staje się krytyczna, co prowadzi do ryzyka kolizji, dodatkowo rozlega się ton ostrzegawczy (etap 2). Kierowca jest w ten sposób zachęcany do podjęcia działań w postaci awaryjnego hamowania lub konkretnego manewru, aby uniknąć kolizji tylnym. Połączone ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe uruchamiane jest w przypadku pojazdów poruszających się lub stojących w zakresie prędkości od 4 mph do maksymalnej prędkości. Pojazdy stojące są wykrywane, gdy kierowca porusza się z prędkością od 4 do 56 mph.
Pojazdy zjeżdżające z drogi lub kolizje z nadjeżdżającym ruchem są jednymi z najczęstszych i najcięższych rodzajów wypadków. Asystent pasa ruchu (opcja) pomaga unikać takich kolizji. Kamera wideo skanuje oznaczenia drogi i wykrywa różnice w kontraście między nawierzchnią drogi a liniami granicznymi w czasie rzeczywistym. Jednostka sterująca przetwarza dane z kamery oraz działania kierowcy. System jest w stanie rozpoznać, czy kierowca zamierza opuścić pas, sprawdzając na przykład, czy włączono kierunkowskaz. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa wydawany jest dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, a wizualne ostrzeżenie wyświetlane jest w postaci symbolu w zestawie wskaźników.
Kompleksowa ochrona pasażerów – bezpieczeństwo pasywne
Karoseria nowej serii modeli oraz komora bezpieczeństwa tridion przeszły dalszy rozwój, aby dostosować je do bardziej rygorystycznych wymagań bezpieczeństwa w teście zderzeniowym oraz do nowego smart forfour. W nowym smart zastosowano wysoki udział ultra-wytrzymałych stali gorąco formowanych oraz stali wielofazowej o maksymalnej wytrzymałości. Te są wykorzystywane w ściankach bocznych, a w szczególności w podstrukturze.
Aby zapewnić strukturze wysoki poziom odkształcenia i zdolności pochłaniania energii w zderzeniach czołowych, nowa generacja smart została wyposażona w jak największe strefy zgniotu, a uwaga została poświęcona zapewnieniu skutecznego przepływu sił. W przypadku poważnego zderzenia czołowego tylna struktura również pomaga pochłonąć energię działającą na pojazd, na przykład. Siły te są kierowane do niezwykle wytrzymałej kabiny pasażerskiej, zaprojektowanej jako klatka bezpieczeństwa. Szczególnie intensywne prace poświęcono dostosowywaniu nowego nośnika osi przedniej do wymagań testów zderzeniowych.
Wysoce wytrzymała komora bezpieczeństwa tridion jest w stanie zapobiec dużym odkształceniom nawet w poważnych zderzeniach, tym samym przyczyniając się do ochrony przestrzeni pasażerskiej. Zbiornik paliwa znajduje się bezpiecznie poza strefą odkształcenia przed osią tylną.
Inżynierowie bezpieczeństwa Mercedes-Benz brali udział w projekcie współpracy z Renault na wszystkich etapach procesu rozwoju i mogli wnieść swoje zgromadzone know-how. Na przykład w obszarze symulacji komputerowych, gdzie możliwe było dokładne obliczenie zachowania poszczególnych punktów spawania lub nowo wprowadzonych metod klejenia, takich jak spawanie MIG.
Liczba ocenianych przypadków zderzeń znacznie przekroczyła obowiązkowy zakres, zarówno w symulacjach, jak i w rzeczywistych testach zderzeniowych. Nowy smart fortwo przeszedł ten sam program rozwoju, co nowa klasa C Mercedes-Benz, na przykład. Ponieważ został opracowany z myślą o rynku globalnym, liczba testów zderzeniowych była cztery razy większa niż to wymagane dla pojazdów zaprojektowanych głównie na rynek europejski.
Zgodnie z filozofią „Real Life Safety” Mercedes-Benz, w testach samochód do samochodu skupiono się na kompatybilności z znacznie większymi i cięższymi pojazdami. Nowy smart fortwo musiał wykazać swoje możliwości w zderzeniach czołowych z klasą S i C.
Sposób, w jaki wszystkie komponenty (nadwozie, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne i system czujników) współdziałają, ma kluczowe znaczenie dla skutecznej ochrony. Przestrzeń do przesunięcia do przodu dla pasażerów powinna być wystarczająca, aby zapewnić im odpowiednią drogę hamowania, aby zminimalizować wywołane wypadkiem stresy fizyczne w przypadku kolizji.
Kierowca i pasażer z przodu mają każdy trzypunktowy pas bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły pasów i pirotechnicznym napinaczem pasów jako standard. Tylne siedzenia w smart forfour mają każdy trzypunktowy pas bezpieczeństwa z pirotechnicznym napinaczem i ogranicznikiem siły pasów – cechy, które inne marki niekoniecznie oferują jako standard, nawet w wyższych klasach pojazdów. Wskaźnik statusu pasa w tylnym panelu sterującym jest standardem.
System mocowania ISOFIX z mocowaniem TopTether występuje jako standard w fotelu pasażera smart fortwo i w tylnych siedzeniach forfour, co zapewnia prosty sposób mocowania fotelików dziecięcych w sposób sztywny do pojazdu. Same foteliki dziecięce pochodzą z oferty Mercedes-Benz.
Zagłówki dla kierowcy i pasażera z przodu są zintegrowane w oparciach siedzeń. Redukują ryzyko obrażeń kręgów szyjnych w przypadku kolizji tylnych.
Modele smart są wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy, poduszkę powietrzną kolanową kierowcy oraz poduszkę powietrzną pasażera z przodu jako standard. Poduszka kolanowa ma pozytywny wpływ na kinematykę pasażera w przypadku zderzenia czołowego, oferując kierowcy dodatkową ochronę w wielu scenariuszach kolizji czołowych. Zasada teleskopowej kolumny kierowniczej została przyjęta w 1:1 z oferty Mercedes-Benz.
Standardowo zainstalowane poduszki boczne (poduszki głowy i klatki piersiowej) są umieszczone w oparciach siedzeń kierowcy i pasażera z przodu i zapewniają boczną osłonę dla głowy i klatki piersiowej odpowiednich pasażerów. Poduszki boczne zawierają dwie komory, aby umożliwić odpowiednie dostosowanie do różnych rozmiarów głowy/ciała. Podczas nadmuchiwania w przypadku zderzeń bocznych są w stanie zmniejszyć stopień obciążenia, któremu narażona jest klatka piersiowa, oraz ograniczyć ryzyko, że głowa uderzy bezpośrednio w boczną szybę lub inne przedmioty mogące spowodować obrażenia, takie jak słup, drzewo lub części zderzanego pojazdu. Obszary miednicy pasażerów są dodatkowo chronione przez elementy odkształcające zainstalowane w odpowiednich miejscach w panelach drzwiowych.
Produkcja – zakład w Hambach pozostaje wzorem do naśladowania
Wysoce efektywna produkcja i logistyka oraz dostawcy bezpośrednio na miejscu w zakładzie jako partnerzy systemowi: od otwarcia w październiku 1997 roku, zakład smarta w Hambach, Lotaryngia, stanowi historię sukcesu innowacyjnej, szczególnie szczupłej koncepcji produkcji, która nadal wyznacza nowe standardy w swojej dziedzinie przemysłu motoryzacyjnego. Z inwestycjami rzędu 200 milionów euro na produkcję nowej generacji dwuosobowego, zakład dostosował swoją pierwotną koncepcję produkcji do stanu techniki, jednocześnie zwiększając elastyczność operacji produkcyjnych. Innowacyjna, szczupła koncepcja produkcji w 'smartville’ opiera się na tym, że smart pełni nadrzędną kontrolę nad zakładem i ponosi odpowiedzialność za produkt końcowy, korzystając jednocześnie z doświadczenia wyspecjalizowanych dostawców i firm usługowych w wielu obszarach produkcji.
Istnieją bliskie kontakty między zakładem smart w Hambach a zakładem produkcyjnym Renault w Novo Mesto, Słowenia, gdzie nowy smart forfour zjeżdża z taśmy produkcyjnej w ramach umowy o współpracy między smart a Renault. Udział ekspertów ds. produkcji i jakości z zakładu w Hambach zapewnia, że wszystkie pojazdy nowej generacji smart w pełni spełniają standardy jakości smarta, niezależnie od miejsca ich wytwarzania.
Historia sukcesu – pomysł na czoło
W 1998 roku zadebiutował niesamowicie różniący się pojazd – smart city coupé, który od dawna znany jest jako smart fortwo. Mierząc nieco ponad dwa i pół metra długości, bezkompromisowa dwuosobowa konstrukcja zmieściła się w miejscach parkingowych i ustanowiła nową klasę dla siebie. Pomysł i marka z powodzeniem zyskały uznanie na całym świecie.
Dzięki wyjątkowo krótkiemu designowi, smart jest niemal niezrównany w jeździe po mieście – na radość kierowców smartów w coraz większej liczbie miast na całym świecie. Po początkowym wprowadzeniu smart fortwo w Niemczech i ośmiu innych krajach europejskich, teraz jest dostępny w 46 krajach na całym świecie.
Zawsze częścią koncepcji smart było oferowanie klientom wielu dodatkowych usług w obszarze indywidualnej mobilności. Już w wczesnym etapie historii marki, na przykład program smartmove umożliwiał kierowcom wynajęcie większego samochodu na korzystnych warunkach, rezerwację specjalnych miejsc parkingowych oraz korzystanie z programu współdzielenia samochodów – usługi, które od tego czasu przeszły dalszy rozwój i pozostają blisko związane ze smartem jako „smart add-on” lub „car2go”.
Smart jest również pionierem lokalnego napędu bezemisyjnego: w 2012 roku wprowadzono trzecią generację smart fortwo electric drive. Z nowymi modelami klienci smart mogą cieszyć się jeszcze większą przyjemnością z jazdy w atrakcyjnie wycenionym pojeździe o znanych kompaktowych wymiarach, czy to w stylu coupé, czy kabrioletu. Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 55 kW, smart fortwo electric drive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy, a przy maksymalnej prędkości 125 km/h przyjemność z jazdy również jest zapewniona na miejskich autostradach. Akumulator o pojemności 17,6 kWh pozwala na przejechanie około 90 mil w ruchu miejskim bez generowania lokalnych emisji. Nowy model sprzedaży i opieki czyni przejście na mobilność elektryczną szczególnie atrakcyjnym: oferuje klientom możliwość zakupu, finansowania lub leasingu pojazdu w atrakcyjnej cenie oraz wynajęcia akumulatora za miesięczną opłatą.
W 2012 roku wprowadzono również pierwszy smart z dwoma kołami: smart ebike cechuje się nietypowym designem w stylu marki, funkcjami odpowiednimi do użytku miejskiego oraz wysokimi standardami technologicznymi, co znajduje odzwierciedlenie w niezwykle wydajnym pakiecie napędu wysokiej wydajności, między innymi.