Po zakończeniu wspólnego przedsięwzięcia między Mercedes-Benz a Swatch, niemiecki producent samochodów próbował utrzymać markę Smart przy życiu i wprowadził na rynek drugą generację tego mikro-samochodu w 2007 roku.
Smart był już znany w Europie, a jego klienci go uwielbiali, ponieważ można było go zaparkować wszędzie dzięki jego bardzo małym rozmiarom. Podobnie jak w przypadku swojego poprzednika, druga generacja smarta ForTwo była również dostępna w wersji kabriolet.
Nieco dłuższy od swojego poprzednika, model ForTwo z 2007 roku świetnie sprawdzał się w transporcie dwóch pasażerów. Z przodu znajdowały się reflektory w kształcie boomerangów nad uśmiechniętą atrapą chłodnicy. Wersja z otwartym dachem miała zestaw belek nad drzwiami, które można było zdjąć, aby w pełni cieszyć się otwartym doświadczeniem. Na szczęście bagażnik był wystarczająco duży, żeby pomieścić te elementy podczas jazdy po mieście z dachem złożonym za siedzeniami.
W środku dwaj pasażerowie mogli cieszyć się przestronnym wnętrzem. Wysoka pozycja siedzenia i duża powierzchnia szklana wokół kabiny zmniejszały wszelkie odczucia klaustrofobiczne. Dodatkowo, z złożonym dachem, pasażerowie mieli jeszcze lepsze wrażenia. Jednak w przypadku deszczu zajmowało to więcej czasu, aby przykryć go z powodu zdejmowanych belek nad drzwiami. Dlatego większość klientów tego nie robiła, chyba że ryzyko deszczu było zerowe. Nowa tablica rozdzielcza miała dużą prędkościomierz z przodu kierowcy i wyświetlacz LCD na dole. Na górze, na środku deski rozdzielczej, SMART oferował opcję obrotomierza i zegara.
Pod podłogą bagażnika SMART oferował wybór silników benzynowych lub diesla oraz system MHD (mikro-hybrydowy napęd), który obejmował rozrusznik-generator napędzany paskiem. Ten system pomagał samochodowi zwiększyć jego wydajność paliwową.
Przechodząc do sedna: nowy smart fortwo potrafi to wszystko, co dotychczasowy model, ale robi to jeszcze lepiej. Oznacza to, że nowy smart fortwo jest jeszcze bardziej komfortowy, zwrotny, bezpieczny i ekologiczny niż jego poprzednik.
Zmodyfikowane zawieszenie i nieco większa karoseria sprawiają, że smart fortwo jest jeszcze bardziej komfortowy. Aktywne i pasywne bezpieczeństwo zostały dodatkowo ulepszone. Nowa technologia napędu zapewnia jeszcze większą zwrotność i przyjemność z jazdy, a także czyni nowego smart fortwo jeszcze bardziej ekologicznym.
Design został sprytnie rozwinięty, nadając nowemu smart fortwo świeży, bardziej męski wygląd. Mimo to zachowuje swój niepowtarzalny charakter: smart fortwo można rozpoznać od razu – po wyrazistej kompozycie bezpieczeństwa tridion, która jest jednym z głównych elementów bezpieczeństwa, oraz po innowacyjnych plastikowych panelach karoserii, które są niezwykle praktyczne.
Silniki: mocne, czyste, oszczędne
Smart fortwo trafi na rynek w kwietniu 2007 roku z nowymi, ulepszonymi silnikami benzynowymi. Silnik trzycylindrowy ma pojemność jednego litra i oferuje moc 45 kW, 52 kW lub 62 kW (61 KM, 71 KM lub 84 KM). Moc silnika smart fortwo cdi wzrosła o dziesięć procent i obecnie wynosi 33 kW (45 KM).
Wszystkie silniki połączone są z automatyczną, manualną skrzynią biegów pięciostopniową od Getrag, która również została ulepszona. Wersje benzynowe osiągają teraz maksymalną prędkość 145 km/h – o 10 km/h więcej niż model poprzedni.
Wciąż smart – wewnątrz i na zewnątrz
Wymiary zwiększyły się w porównaniu do pierwszej generacji. Wydłużenie o 19,5 centymetra wpływa na bezpieczeństwo pieszych, ochronę w przypadku uderzenia z tyłu oraz komfort jazdy.
Bagażnik może pomieścić 220 litrów – o 70 litrów więcej niż wcześniej – a przy załadunku do dachu jest miejsce na aż 340 litrów (dodatkowe 80 litrów). Nowy smart fortwo ma również znane podwójne klapy bagażnika. Dolna klapa może służyć jako mała platforma, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Podobnie jak na zewnątrz, wnętrze smart fortwo pozostaje wyjątkowo inteligentne. Typowe cechy smart to zewnętrzne wloty powietrza i dodatkowe wskaźniki, duże, pokryte tkaniną obszary na drzwiach i desce rozdzielczej, fotele bezpieczeństwa z wbudowanymi pasami oraz, co nie mniej ważne, zamek zapłonu za dźwignią zmiany biegów.
Obserwator od razu zauważa, że deska rozdzielcza nie jest już zakrzywiona w kształcie litery S w kierunku strony pasażera, lecz jest teraz prosta. To częściowo w celu spełnienia amerykańskich norm bezpieczeństwa. Mimo to – a może właśnie dlatego – nowy smart fortwo oferuje unikalne poczucie przestronności.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego został jeszcze bardziej poprawiony. Wewnętrzne testy zderzeniowe wykazały, że smart fortwo osiągnie poziom czterech gwiazdek EuroNCAP.
I to nie wszystko: nowy smart fortwo będzie sprzedawany w USA od 2008 roku, co oznacza, że spełnia również rygorystyczne amerykańskie przepisy dotyczące zderzeń.
Ponadto w przedniej części wprowadzono nowe przepisy dotyczące ochrony pieszych. Co więcej, nowe poduszki powietrzne boczne oferujące szeroką ochronę w przypadku bocznego zderzenia są dostępne jako opcja.
Niezwykle niskie zużycie paliwa
Wyjątkowa oszczędność smart fortwo podkreślona została dalszymi optymalizacjami. Mimo większej mocy silnika wersje benzynowe zużywają mniej niż pięć litrów paliwa na 100 km.
Smart fortwo z generatorem rozruchowym, który będzie dostępny od końca 2007 roku i będzie oparty na wersji benzynowej 52 kW, obiecuje dodatkowe oszczędności nawet do 13 procent w ruchu miejskim.
Ma to szczególne zalety podczas jazdy w obszarach miejskich i w często występującym ruchu stop-and-go: silnik trzycylindrowy automatycznie wyłącza się, gdy samochód zatrzymuje się na światłach, na przykład. Włącza się z powrotem, gdy kierowca naciśnie pedał gazu.
Nowy smart fortwo cdi zużywa jeszcze mniej paliwa. Silnik diesla w modelu poprzednim miał już najniższe zużycie w swojej klasie, a nowy smart fortwo osiąga również status „trzech litrów” (odpowiada zużyciu poniżej 3,5 litrów/100 km w warunkach standardowych) z emisją zaledwie 90 gramów dwutlenku węgla na kilometr.
Alternatywne napędy są również możliwe, a nowy smart fortwo został zaprojektowany tak, aby umożliwić szybkie wdrażanie koncepcji napędów na gaz ziemny lub elektrycznych – jak tylko pojawi się popyt na te nowe systemy napędowe i staną się one opłacalne.
smart fortwo cabrio z elektrycznym miękkim dachem
Elektryczny miękki dach smart fortwo cabrio to kolejny przykład poprawionego komfortu. Jest teraz całkowicie automatyczny i można go dowolnie dostosować do każdej pozycji. Oznacza to, że tylna część również może być otwierana do ostatecznej pozycji i zamykana za naciśnięciem przycisku.
Unikalne: smart fortwo nie musi stać w miejscu, aby to zrobić – miękki dach można otwierać i zamykać przy każdej prędkości jazdy. Co więcej, dachowe belki można zdjąć i przechować w specjalnej komorze w klapie bagażnika. Miękki dach oferuje dodatkowy komfort i bezpieczeństwo dzięki podgrzewanemu tylnemu oknu ze szkła.
Linie wyposażenia pure, pulse i passion, wariant BRABUS
Linie wyposażenia nazywają się dalej pure, pulse i passion. Podczas gdy podstawowa wersja pure ma plastikowy dach, wersje pulse i passion posiadają przezroczysty, wytrzymały dach panoramiczny wykonany z poliwęglanu. Miłośnicy wariantu BRABUS również mają na co czekać: wprowadzenie ulepszonego wariantu BRABUS planowane jest na jesień 2007 roku.
Szeroka gama standardowego wyposażenia i opcji
Najważniejsze elementy wyposażenia standardowego to kompozyt bezpieczeństwa tridion, poduszki powietrzne z przodu, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły pasów oraz fotele bezpieczeństwa z wbudowanymi pasami. Dodatkowe elementy, które są unikalne w standardzie pojazdów w tej klasie, to esp, abs oraz zintegrowana pomoc w hamowaniu.
Kolejne wyróżniające się elementy z długiej listy wyposażenia standardowego: reflektory H7 z technologią projekcji, centralny zamek z pilotem radiowym, składane oparcia foteli kierowcy i pasażera regulowane za pomocą dźwigni, wskaźnik temperatury zewnętrznej, komfortowe wycieraczki szyby czołowej z czujnikiem prędkości oraz kierunkowskazy z funkcją zmiany pasa ruchu.
Smart fortwo można dostosować i spersonalizować pod kątem wymagań klienta dzięki szerokiej gamie dodatków. Należą do nich boczne poduszki powietrzne typu head/thorax, klimatyzacja (standard w wersji passion), elektryczne wspomaganie kierownicy, podgrzewane fotele, felgi aluminiowe (standard w wersjach pulse i passion), skórzane fotele, mocowanie fotelika dziecięcego Isofix, wysokiej jakości system audio z zmieniarką CD na 6 płyt oraz system dźwiękowy z subwooferem i interfejsem MP3.
Ponadto dostępny jest przenośny system nawigacji, który można zintegrować z samochodem. Instrukcje głosowe są podawane przez głośniki systemu stereo. Dodatkowe opcje, które często występują tylko w luksusowych pojazdach, to czujnik światła i deszczu oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka drzwiowe.
Hambach: wzorowa produkcja modułowa i ochrona środowiska
Smart fortwo jest produkowany w francuskim miasteczku Hambach. Partnerzy systemowi dostarczają gotowe moduły bezpośrednio na linię produkcyjną. Proces produkcji został zoptymalizowany, a czas produkcji skrócony z 9,5 godzin do 8 godzin. Całość montażu końcowego, który wcześniej zajmował 4,5 godziny, teraz trwa zaledwie 3,5 godziny.
W Hambach szczególną wagę przykłada się do ochrony środowiska. Do produkcji plastikowych paneli karoserii smart fortwo używane są tylko wodne, wolne od rozpuszczalników farby podkładowe.
Kompozyt bezpieczeństwa tridion jest pokrywany proszkiem i także nie wymaga użycia rozpuszczalników. Panele karoserii w kolorze czarnym, białym i żółtym są w pełni przetwarzalne.
Taka sama cena jak w modelu poprzednim