Najmniejszym samochodem wyprodukowanym przez Mercedes Benz był SMART ForTwo, który oprócz wersji coupe był również oferowany jako kabriolet. Mini-kabriolet idealny do miejskich ulic.
SMART przez długi czas nie miał konkurencji na rynku. Jego minimalistyczny design i malutkie wymiary sprawiły, że samochód był doskonały do najzatłoczniejszych miast w Europie. Był krótszy niż szerokość autobusu i mógł skręcać na milimetry dzięki koncepcji napędu na tylne koła. Wersja kabriolet została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku, ale klienci musieli poczekać kilka miesięcy na pierwsze dostawy. Ale kto potrzebowałby otwartego mini pojazdu miejskiego w zimie, prawda?
Kabriolet SMART z 2016 roku był łatwy do rozpoznania dzięki swojemu plastra miodu grillu i sześciokątnym reflektorom. Krótki przód nie miał komory bagażowej, był po prostu panelem pomiędzy przednim zderzakiem a szybą. Słupki A nie były mocno pochylone, jak w zwykłym pojeździe dwu-drzwiowym, lecz bardziej proste, jak w MPV. Słupki B były smuklejsze niż w wersji zamkniętej. Stylizacja bezpieczeństwa Tridion była bardziej nowoczesna, co nadawało kabrioletowi SMART ForTwo jeszcze sportowszy i bardziej dynamiczny wygląd.
Samochód można było otworzyć z zewnątrz dzięki kluczykowi z trzema przyciskami. W zaledwie 12 sekund można było otworzyć miękki dach i schować go za słupkami B. Z wnętrza samochodu tę samą operację można było wykonać za pomocą dedykowanego przycisku na konsoli centralnej.
Rozpoczęło się odliczanie do nowego modelu fortwo cabrio, szczególnie ikonicznej wersji nowej serii. Otwarty dwuosobowy samochód zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2015 roku. Nowy smart cabrio będzie dostępny do zamówienia od połowy listopada 2015 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do dealerów w lutym 2016 roku.
Trzy samochody w jednym: za naciśnięciem guzika nowy smart cabrio zmienia się z zamkniętego dwuosobowego w pojazd z dużym przesuwanym dachem materiałowym lub w w pełni funkcjonalny kabriolet z całkowicie otwartym dachem. To pozwala na dostosowanie doświadczenia jazdy na świeżym powietrzu do warunków pogodowych lub nastroju kierowcy. Ta elastyczność, którą oferuje składany dach „tritop” i demontowalne słupki dachowe, to wyjątkowa cecha – i nie tylko w tym segmencie. Jednocześnie nowy smart cabrio jest jedynym prawdziwym kabrioletem w swojej klasie pojazdów.
„Nasz nowy smart cabrio naprawdę emanuje radością życia w mieście – czym nasza marka się charakteryzuje”, mówi Dr Annette Winkler, szefowa smart. „Jestem pewna, że zachwycimy naszych obecnych 220 000 klientów cabrio i zyskamy wielu nowych fanów tego udanego ikony stylu życia.”
Nowy smart cabrio (długość/szerokość/wysokość: 2.69/1.66/1.55 m) jest wyraźnie rozpoznawalny jako członek nowej generacji smart. Trzeci model wciela w siebie filozofię designu smart – FUN.ctional design, zdefiniowaną przez dwa bieguny – serce i umysł. Język designu jest jasny, purystyczny i bardzo nowoczesny. Obejmuje typową sylwetkę z ultra-krótkimi zwisami, wyraźne linie, kształty i powierzchnie oraz oczywiście kompozyt bezpieczeństwa tridion. Z grillem w zanikającym wzorze plastra miodu i rombowymi reflektorami, twarz jest jednoznacznie smart. Słup B jest węższy niż w zamkniętej wersji, a stylizacje kompozytu tridion są bardziej nowoczesne, nadając smart fortwo cabrio jeszcze sportowszy i bardziej zacięty wygląd.
Klienci mogą wybierać spośród trzech różnych kolorów dla materiałowego dachu „tritop”: niebieski dżins (efekt jeansu), czerwony lub czarny. Podsufitka zawsze jest szara. Demontowalne słupki dachowe, które można schować w schowku w klapie bagażnika, są w kolorze tridion.
Dach materiałowy: otwiera się w ciągu dwunastu sekund
Kiedy słońce wychyla się zza chmur, kierowcy smart fortwo cabrio mogą szybko zareagować: materiałowy dach może być otwierany w pełni automatycznie w ciągu dwunastu sekund – nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością. Dzięki kluczykowi z trzema przyciskami dach może być również otwierany z zewnątrz samochodu zdalnie.
Demontaż bocznych słupków dachowych umożliwia pełne doświadczenie kabrioletu. Słupki dachowe można schować wewnątrz klapy bagażnika. Ten schowek w klapie bagażnika oferuje również dodatkowe miejsce do przechowywania drobnych przedmiotów, na przykład fluorescencyjnej kamizelki, apteczki lub trójkąta ostrzegawczego.
Z powierzchnią 1.8 m2 materiałowy dach „tritop” jest około czterech procent większy niż jego poprzednik. Zewnętrzna powłoka wykonana jest z wyjątkowo odpornych materiałów poliakrylowych, a wnętrze z mieszanki poliestru i bawełny. Pośrodku znajduje się warstwa gumy. Grubość dachu wynosi 20 mm. Tylne okno jest podgrzewane i wykonane ze szkła.
Bezpieczeństwo: strefa ochrony pasażerów zatwierdzona w teście zrzutu dachu
Nowy smart fortwo cabrio jest najtwardszym smart cabrio w historii. Wytrzymałość skrętna została poprawiona o około 15 procent w porównaniu do poprzednika. Mieszanka materiałowa zawiera wysoką proporcję ultrawytrzymałych stali gorącowalcowanych oraz stali multiphase o maksymalnej wytrzymałości.
Ponadto, w porównaniu z coupé, kabriolet został specjalnie wzmocniony w kluczowych miejscach. Modyfikacje obejmują dużą stalową belkę pod pojazdem, dwie poprzeczne ścianki pod pojazdem z przodu i z tyłu oraz wewnętrzną rurę w słupkach A wykonaną z wytrzymałej stali gorącowalcowanej.
Oprócz spełniania wymagań obowiązkowych testów zderzeniowych, nowy smart fortwo cabrio – z koncepcją bezpieczeństwa obejmującą typowy dla marki kompozyt tridion dla efektywnego wchłaniania energii – przechodzi także dodatkowe testy zderzeniowe Mercedes-Benz, które często mają znacznie surowsze wymagania. W tym teście „zrzutu dachu”. Tutaj nadwozie spada pod kątem z wysokości 50 centymetrów na strukturę dachu, a pojazd uderza w jeden z dwóch słupków A.
Zaawansowane systemy wspomagania, które wcześniej były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, pomagają zapobiegać wypadkom. Należą do nich najnowszej generacji ESP® z asystentem bocznego wiatru i asystentem ruszania pod górę (standard), ostrzeżeniem o kolizji z przodu (opcja) oraz asystentem utrzymania pasa ruchu (opcja).
Wersje modelu: dwa silniki, dwie skrzynie biegów, trzy linie
Nowy kabriolet będzie początkowo dostępny z dwoma nowoczesnymi silnikami trzycylindrowymi o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Oba silniki mogą być łączone z pięciobiegową skrzynią ręczną lub w pełni automatyczną skrzynią dwusprzęgłową twinamic. Oczywiście smart fortwo cabrio ma zwinność typową dla marki – średnica skrętu wynosi 6.95 m (od krawężnika do krawężnika) i 7.30 m (od ściany do ściany), co sprawia, że manewry są niezwykle proste.
Oprócz trzech linii passion, prime i proxy, klienci mogą wybierać z szerokiej gamy funkcji bezpieczeństwa i komfortu – w tym nowych funkcji wprowadzonych w ostatnim liftingu, takich jak integracja smartfona z MirrorLink® (standard w połączeniu z systemem multimedialnym smart) lub pakiet Urban Style (w tym czarne pokrywy nadkoli i zestaw obniżający). Wysokiej jakości i urokliwe wnętrze smart fortwo cabrio odpowiada wnętrzu zamkniętej wersji, a standardowe wyposażenie obejmuje dwie osłony przeciwsłoneczne z lusterkami do makijażu, konsolę środkową z szufladą i haczykami na płaszcze na tylnej belce. Opcjonalnie dostępny jest deflektor wiatru. Stylizacja wnętrza na pewno zachwyci i jest charakterystyczna dla „dynamicznej pętli”, jako cechy charakterystycznej całego wnętrza – emocjonalne, opływowe linie, które występują na przykład na desce rozdzielczej i drzwiach.
Testy wytrzymałości: obszerne testy w laboratoriach i na drogach
Program testów pojazdów otwartych Mercedes-Benz Cars jest obszerny – i identyczny dla wszystkich modeli: Nowy smart fortwo cabrio przeszedł zatem te same rygorystyczne testy co na przykład kabriolet S-Class od Mercedes-Benz. Na przykład, w teście wytrzymałości symulowano otwieranie i zamykanie dachu przez cały cykl życia pojazdu. Oprócz tego testu komponentów, który obejmuje 20 000 cykli, dach materiałowy i mechanizm dachu muszą również wykazać się w komorze klimatycznej. Ponieważ doskonałe działanie musi być zapewnione również w temperaturach od -15 do +80 stopni Celsjusza. Dodatkowo przeprowadza się test „nadużycia” w temperaturze -40 stopni Celsjusza z całkowicie oblodzonym dachem: w takim przypadku zabezpieczenie przeciążeniowe chroni silnik napędu dachu.
Test w myjni zapewnia, że pasażerowie smart cabrio zawsze pozostają w suchym. Przy 500 cyklach wymagania odpowiadają tym dla coupé. Oprócz tego testowania w fazie rozwoju, każdy pojedynczy smart cabrio jest także testowany pod kątem szczelności: na końcu produkcji w zakładzie w Hambach każdy pojazd jest spryskiwany standardyzowaną ilością wody przez siedem minut.
Projektanci testowali utrzymanie przestrzeni bez przeciągów w tunelu wiatrowym Mercedes-Benz z pomocą manekina „Tanja”. Posiada ona łącznie 16 czujników prędkości umieszczonych na szyi i ramionach, co pozwala na pomiar prędkości przepływu powietrza w wnętrzu.
Ponadto przeprowadzane są obszerne testy całego pojazdu na różnych torach próbnych i drogach o różnej jakości na całym świecie.
smart cabrio: samochód o kultowym charakterze od 15 lat
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1999 roku smart zaskoczył świat publiczny wieloma nowymi modelami. Zaprezentowano wersję kabrioletu opartą na smart city-coupé. Model ten otworzył zupełnie nowy wymiar dla zamkniętej społeczności mikrosamochodów, odsłaniając dach. Smart cabrio oferuje czystą radość życia. Od wiosny 2000 roku najmniejszy na świecie produkowany kabriolet zjeżdżał z taśmy produkcyjnej na europejskie drogi. Od pierwszej zmiany modelu w 2006 roku dach materiałowy stał się w pełni automatyczny. Dla trzeciej generacji dostępnej od 2010 roku nowe kolory dachów materiałowych w czerwonym i niebieskim rozszerzyły gamę kolorystyczną.